Physikus - zajímavá adventura nebo učebnice fyziky?

Firma Media Trade přivedla na český trh novou sérii výukových her, které narozdíl od mnoha podobných projektů překvapí povedeným zpracováním, zábavností i obsahem informací. Nově pojatá podoba učení tak doslovně naplňuje klasické heslo "škola hrou". Pojďme se společně podívat, do jaké míry se povedl první díl série, zaměřený na fyziku.

Platforma: PC
Typ hry: Výuková adventura
Minimální konfigurace: P 166 – 32 MB RAM - 8x CD-ROM – zvuková karta
Doporučená konfigurace: P II 300 – 64 MB RAM – 16x CD-ROM
Testovací konfigurace: P IV 1,6 – 384 MB RAM –GeForce 2mx Tornado grafická karta
Lokalizace a distribuce v Česku: MEDIA TRADE Interactive (
www.mediatrade.com)

Při vyslovení termínu fyzika se pravděpodobně každému z nás vybaví buďto léta strávená ve školních lavicích nebo kolik měsíců budeme muset studiem tohoto ne zrovna populárního předmětu ještě strávit. Osobně pak musím přiznat, že ani mezi mé oblíbence zrovna nepatřila a i když jsem dnes už sice ochoten jí dobrovolně věnovat nějakou tu hodinu času v souvislosti s astrofyzikou a kosmologií, na klasické učební osnovy na ZŠ a SŠ vzpomínám se značnou nechutí.

 

Vstupní brána. Směr dobrodružství – vpřed! * Snaha o vyvážení páky.

Pokud jste na tom podobně, možná je to právě proto, že donedávna ještě nebyl na trhu k mání Physikus. Snad by tento původně německý titul, jehož přepisu do jazyka českého se ujala společnost Media Trade, váš pohled na věc a také známky na vysvědčení alespoň o něco posunul k lepšímu.

Samotná myšlenka výukových adventur samozřejmě není ničím novým - stačí zapátrat například v historii firmy Cryo a hned se vcelku vyjasní, o čem teď bude přibližně řeč - i když od prohlídky paláců Versailles se čas posunul a spolu s ním i tyto programy (které - řekněme si to na rovinu - jsou povětšinou u mladších uživatelů PC méně populární, než třeba takový Warcraft 3) začínají být stále lépe zpracované. A přes počáteční skepsi mi nezbývá než konstatovat, že právě Physikus mě svým zpracováním vcelku mile překvapil.

 

Zařízení sloužící k tavení kovů. * Chaloupko, chaloupko, kdo v tobě přebýval…

Hned v úvodu bych ale také měl podotknout, že se nejedná o dílo určené vyloženě pro mladší děti. Už v propagačních materiálech je uvedeno „pro mládež od 12 let a pro dospělé“ a během samotného hraní jsem sám pochopil proč, byť ta otevřená horní věková hranice mi přišla nejdřív poněkud úsměvná. Mnohé questy totiž nepatří zrovna k jednoduchým a opravdu se často musí trochu více zapřemýšlet.

Část adventurní

Příběh je již natolik otřepaným klišé o záchraně lidstva, že snad ani nemá cenu se o něm obšírněji rozepisovat... ale stejně tak v zájmu detailnosti učiním. Tentokrát se tedy naše milá Země v důsledku konfrontace s meteoritem zkrátka a dobře přestala otáčet, díky čemuž se jedna polokoule vrátila zpět do doby ledové, zatímco druhou začaly sužovat více než tropické teploty. Naštěstí jistý profesor vymyslel plán na sestrojení komplikovaného přístroje, který by měl svým zpětným rázem navrátit planetu do původního stavu rotace. Chybička se ovšem tradičně vloudila a nápad jinak hodný hned několika Nobelových cen tak ztroskotal na absenci několika posledních Wattů energie.

 

Vysoko. Že by praktické cvičení ve volném pádu těles? * Rozvrh dnešní výuky. Všichni do lavic.

Hráč v roli cestovatele vracejícího se z vesmírné odyssey tak musí celé břímě vzít na svá bedra a za častého nahlížení do plánků z profesorovy pracovny se pokusit na původní dílo navázat. Jelikož zbývající žijící obyvatelé uprchli a v případě neúspěchu se už na Zemi život více nevrátí, motivace k tomu je opravdu silná - ovšem provedení samotné už nejsnazší nebude.

První, co mě hned po spuštění trochu otrávilo, bylo zjištění, že o nějaké volnosti pohybu si můžete nechat leda tak zdát, protože směr vám nemilosrdně určují šipky. Bohužel právě jejich rozložení mělo někdy (zejména ze začátku) za následek naprosté zamotání se v terénu a návraty stále k tomu stejnému místu i přes veškerou snahu vykročit jinudy. Zvykat jsem si chvíli musel také na trošku zvláštní způsob zobrazování spojený s renderovanou grafikou (požadované rozlišení je mimochodem 800x600), ale vyzdvihnout naopak chci vizuální zpracování lokací a objektů, kde tvůrci odvedli dobrou práci. Opomenout nemohu pochopitelně ani ozvučení a dabing, jehož kvalita rovněž nepatří právě k podprůměrným.

 

Vážně jsou atomy nejmenší částečky? * Lekce s medvídkem. Také jich ještě pár u postele mám.

K vyřešení celé řady questů k adventurám neodmyslitelně patřícím je často zapotřebí poradit se s profesorovým počítačem, který vás spojí s druhou (výukovou) částí Physikuse. Postupně musíte uvést do chodu celou řadu rozmanitých zařízení a neobejdete se proto bez nezbytného inventáře. Hledání nejrůznějších poznámek nebo třeba prostého kusu kovu na roztavení za účelem následného vylisování disku pro pozdější využití chce ale trpělivost a dobré oko při prozkoumávání okolí (třeba ve výše zmíněném případě jsem nakonec musel odcizit závaží od hodin).

Právě v tomto ohledu mohla být obtížnost snad o trochu nižší, každopádně takto celá hra zase více zatěžuje mozkové závity. Myslet se zkrátka musí i na jindy zdánlivé „maličkosti“ jako že tahle pec skutečně fungovat nebude, dokud nejdříve neobjevíte správný kohoutek a nepustíte plyn. O celkové době nutné k úspěšnému dokončení tak lze nejen na základě právě zmíněného napsat, že není zrovna nejkratší a hlavní roli nehraje pouze úroveň vašich vědomostí. I to je ovšem dalším plusem, protože jistě málokoho baví utrácet peníze za něco, co mu vydrží maximálně na dva - tři večery intenzivního hraní.

Část výuková

Také tomuto bodu jsem se rozhodl věnovat samostatný prostor, neboť kvalita a rozsah uvedených informací by měla být u podobných titulů na prvním místě. Bohužel jsem se ale v tom druhém, tedy rozsahu, tentokrát tak trošku zklamal. Je sice pěkné, že všechno se rovnou názorně vysvětluje i na ilustracích a interaktivních pokusech, ale ty by neměly být na úkor textu, protože různých experimentů si stejně bohatě užijete během adventury.

 

Využití v běžném životě? Přečtěte si Jámu a kyvadlo… * Tak jak to vlastně s tou bouřkou je...

Vyprávění je tedy co do délky zhruba stejné jako v různých encyklopediích, které – musím se přiznat – nemám zrovna dvakrát v lásce. Každopádně celkově tedy Physikus obsahuje přes 50 kapitol rozdělených do pěti sekcí, což není nejhorší. Samozřejmostí je opět kompletní namluvení, které však za sebe doporučuji vypnout a studovat raději svým navyklým tempem.

Obsahem vlastního výkladu jsou pak především základní informace z té které oblasti, povětšinou dobře využitelné v praxi. Tvůrci zřejmě raději nechtěli příliš zabíhat do náročnějších (a také spornějších) oblastí fyziky, budiž jim to opět částečně připsáno k dobru. Vzhledem k doporučovanému věkovému rozpětí u cílové skupiny ve mně ale některá souvětí typu  „máme-li zavřené oči, nebo nacházíme-li se v úplně temné místnosti, tak nevidíme nic“ vyvolala poněkud rozpaky. Někde se co do odbornosti skutečně mohlo ještě směle přidat a to bez větších obav. Podívejme se teď ještě alespoň ve stručnosti na hlavní zaměření jednotlivých sekcí.

  • Termodynamika - se věnuje především skupenství látek, teplotní objemové roztažnosti látek a přenosu tepla.
  • Mechanika - pod sebou skrývá údaje o kapalinách a plynech, pohybu, jednoduchých strojích, práci, energii, výkonu i o síle hmotnosti a hustotě. Zamrzely mě zejména  nedostatečné údaje o gravitaci a to v souvislosti s časoprostorovým zakřivením. Spokojit se tak musíme prostě s tím, že něco jako gravitace zkrátka a dobře existuje. Nelíbilo se mi ani omezení prezentace pohybu na klasickou Newtonovskou představu, kde bych doplnil alespoň základy diletace času a věci související.
  • Optika – zajímavá kapitolka, do které se vešla dokonce i skladba lidského oka. Dále se v ní dočtete o světlu a stínu, odrazu a lomu světla, barvách a barevném spektru, optických čočkách a přístrojích. Proč ale chybí byť stručná zmínka alespoň o fotonech? Že by na ni opravdu nezbyl prostor?
  • Akustika – kmitání a zvuk, mluvení a slyšení, zvukové vlny. Tady už poznámky o rychlosti šíření a věcech dalších – narozdíl od předcházejícího tématu - jsou.
  • Elektřina – největší pozornost je zde věnována elektrickému obvodu, zkrátka nepřišel ale ani trvalý magnetismus a elektromagnetismus, nemluvě o elektrickém výkonu, práci a energii.

Physikuse je těžké porovnávat s jinými podobnými tituly především z toho důvodu, že je svým celkovým pojetím skutečně originální, obdobně jako další produkty z této série (Chemicus a Bioscopia). Už z tohoto zjištění pochopitelně plyne, že celkové hodnocení bude nutně nadprůměrné. V potaz je nutné ale vzít i fakt, že finální výsledek zejména ve výuce mohl být pořád o něco lepší . Ono totiž asi obecně platí, že připravuji-li něco, u čeho v podstatě zatím nebude konkurence, nemusím si také ještě dávat až tolik moc záležet.

Světlé stránky hry
  • Originalita
  • Rozsah adventury
  • Grafické a zvukové zpracování
Temné stránky hry
  • Nedostatečná hloubka výukové stránky
  • Nutnost instalace Quicktimu
  • Zápletka příběhu

Rozhodně na mě ale tento projekt svým pojetím zapůsobil kladně a jsem zvědavý i na zbývající dva kousky. Ať už tedy fyzika je či není vyloženě vaše hobby, budete se při jeho hraní nejen bavit, ale také se leccos zajímavého dozvíte – a o to tu jde především. 

Grafika: 7/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 6/10
Hratelnost: 6/10

Nadprůměrná výuková adventura s povedeným zpracováním, které se ovsem nevyhnuly ani zbytečné chyby, srážející nastaveni výsledné bodové laťky o několik stupínků dolů. Určeno spíše žákům 2.stupně základních škol.

Celkové hodnocení: 6/10

Diskuze (6) Další článek: Impozantní trailer FPS S.T.A.L.K.E.R. ve dvou verzích!

Témata článku: , , , , , , , ,