PC | Recenze | RPG

Pillars of Eternity: to staré a dobré (recenze)

Pillars of Eternity ukazuje, že je v moderním herním průmyslu stále místo pro nostalgii a oldschool.

Herní renesance je zajímavá. Zdá se, že některé žánry ustupují, ať už z díky technické archaičnosti nebo svému pomalejšímu konceptu, který souhlasně nepokyvuje na dnešní uspěchanou hyper-moderní dobu. Mnohým z nás pak nezbývá, než na dlouho dobu zatlačit slzu nostalgie a prostě se smířit, že „takové“ hry se už nedělají, protože si to trh nežádá. Pak to ale přijde. Obrození žánrů díky odvážnějším vydavatelům a studiím, která opravdu umí a do titulu přenesou kus svojí duše.

RPG ze staré školy

Minulý rok to bylo Divinity: Original Sin od Larian Studios. Velký podíl na možnosti realizovat tuto hru měl i „crowfundingový“ projekt Kickstarter, kde hráči finančně přispívají na vývoj hry. V případě Divinity to bylo přes jeden milion dolarů. Hra nabízela old-schoolovou chytlavou hratelnost v duchu Ultimy VII a i graficky vypadala na dnešek poměrně moderně.

PillarsOfEternity 2015-03-22 10-47-02-88.jpgPillarsOfEternity 2015-03-24 22-29-08-71.jpgPillarsOfEternity 2015-03-24 22-44-08-71.jpg

Nás však bude zajímat samozřejmě veledílo od matadorů Obsidian Entartainmet, kteří díky Kickstarteru dokázali vybrat čtyřikrát více. Tedy čtyři miliony dolarů od více než sedmdesáti sedmi tisíc fanoušků. Pokud jste v herní branži nováčci a nic o Obsidiánu nevíte, nevadí. Studio má za sebou například RPG pecky Neverwinter Nights 2, Southpark: Stick of Truth nebo akčnější Fallout: New Vegas.

 

Předtím, než se Obsidian zformovalo někdy v roce 2003, pracovalo mnoho členů v jiném studiu, kultovním Black Isles

 

Předtím, než se Obsidian zformovalo někdy v roce 2003, pracovalo mnoho členů v jiném studiu, kultovním Black Isles. To má za sebou nejlegendárnější západní dospělácké RPG tituly: Fallout 1+2, temný Planescape: Torment a další fantasy Baldur's Gate a Icewind Dale. A tak nějak na poslední dva volně navazuje čerstvé Pillars of Eternity, na nějž vám přinášíme recenzi. Snad jste ještě neusnuli z úvodní malé lekce dějepisu.

PillarsOfEternity 2015-03-25 20-31-16-35.jpg

Atmosféra jako řemen

Předtím, než hru začnete hrát, je dobré mít pár věcí na paměti. Hra na vás volá pokřik „old-school“ všemi směry. Navazuje na staré klenoty nejen svým konceptem, ale i grafickým zpracováním. Díky použití emulovaného Infinity Enginu se budete cítit jako byste hráli hry z devadesátých let. Vše sice s vyšším rozlišením, ale i tak mnohým může dvourozměrné zpracování okolí připadat archaické, či dokonce ošklivé.

Vydržte a přetrvejte tento úvodní „blok“, je v tom krása. Dále se připravte na TUNY textu. Pokud nemluvíte anglickým jazykem, budete mít asi větší problém. Hra obsahuje tisíce stran textu. Ať už s vysvětlivkami nebo dialogy. A číst některé je opravdu důležité, abyste se dostali přes některé hádanky například. Navíc přijít o příběh a zázemí postav by byla škoda.

PillarsOfEternity 2015-03-24 21-49-08-70.jpgPillarsOfEternity 2015-03-25 07-58-30-63.jpgPillarsOfEternity 2015-03-25 20-16-08-56.jpg

Co je RPG bez hrdiny? Zpočátku nesmí chybět vytvoření vašeho avatara. Mně poprvé tento proces zabral bez mála sto minut díky všemu čtení a prohlížení. Nejdříve si vyberete pohlaví hrdiny. Na výběr je pak několik ras. Typicky nesmí chybět obligátní fantasy rasy lidí, elfů, trpaslíků. Ty exotičtější zastupují Aumanua, kde zejména mužský evokuje filmového Avatara... Orlani jsou takový mix hobitů křížených s milými vlkodlaky.

Díky malému vzrůstu a bonusům se jeví ideální pro povolání zloděje... A pak tu máme specifickou rasu „godlike“. Jsou to potomci jedinců z civilizovaných ras, ale s nějakým speciálním (d)efektem, který evokuje jakýsi božský aspekt nebo prokletí. Díky svému vzhledu jsou ale chápání jako něco, čeho se ostatní spíše bojí. Každá rasa má i nějaké další variace se specifickým malým bonusem.

PillarsOfEternity 2015-03-25 20-46-22-53.jpg

Následuje výběr povolání. Pokud jste někdy hráli deskovky Dungeons and Dragons, nebo PC varianty Baldur's Gate či Neverwinter Nights, budete částečně doma. Rváči si to rádi dají za bojovníka, paladina, barbara, bojovného mnicha, který něco snese a také umí naložit. Speciálně mnich to dokonce i vyžaduje. Díky jeho fetiši v sebemrskačství a přijímání zranění se nabíjí jeho dovednosti.

 

Pokud vás baví více útočit ze zálohy, zloděj a jeho dýky jsou vždy dobrou volbou

 

Ti, kteří milují prskavky neudělají chybu se slaboučkým, ale destruktivním kouzelníkem, já si udělal radost druidem, který má také dobrá kouzla, což je pro mne bonus, protože používám raději jeho schopnost proměnit se v  rychlého vlkodlaka. Ti, kteří rádi tankují sáhnou raději po medvědovi. Na výběr je ale více zvířat. Mnich představuje podpůrnou jednotku, která umí léčit, posilovat partu nebo naopak oslabovat nepřátele. Zajímavě funguje obdoba barda (Chanter). Ten obvykle bojuje, ale během boje si prozpěvuje různé melodie, které si vy sami naskládáte do jeho zpěvníku.

PillarsOfEternity 2015-03-28 19-30-22-27.jpgPillarsOfEternity 2015-03-28 21-09-09-61.jpgPillarsOfEternity 2015-03-28 21-20-16-91.jpg

Pěkný efekt má opravdový hudební sešit s několika horizontálními linkami, na který naflákáte jeho schopnosti. Po několika popěvcích navíc můžete i něco lepšího vykouzlit. Třeba trio kostlivců. Pokud vás baví více útočit ze zálohy, zloděj a jeho dýky jsou vždy dobrou volbou. Hodí se také jako adept na odstraňování pastí a otevírání zámků bez klíče. V přímé konfrontaci s více protivníky to ale nemá lehké. Na dálku jsou aspiranty honák se svým zvířecím parťákem a lukem nebo cipher, který představuje bojovníka s magií. Jeho magické schopnosti se nabijí útočením. Velmi zajímavá „klasa“.

Od každého trochu

Následuje rozdělení do klíčových atributů. Velmi dobré je, že vám hra sama ukazuje doporučené (primární a sekundární), nemáte v tom pak takový zmatek. Atributy zde fungují maličko jinak než v takovém Neverwinter Nights. Například zajímavě funguje Výdrž (constitution). Ovlivněny jsou vaše celkové HP, ale stejně tak „stamina“. V bojí se vám po přijímání zásahů odečítají obě složky, ale pokud stamina klesne na 0, vaše postava je omráčena. Byť má ještě třeba většinu HP.

PillarsOfEternity 2015-03-28 21-09-08-82.jpgPillarsOfEternity 2015-03-28 21-42-59-62.jpgPillarsOfEternity 2015-03-29 17-36-02-16.jpg

Po boji, pokud zvítězíte, se stamina hned doplní, ale HP zůstávají na snížené hodnotě a je třeba se vyspat v hospodě nebo se utábořit. Občas se můžete cítit zmateni, chce to čas a navíc hra nabízí velmi pěknou nápovědu v podobě perfektního žurnálu či online encyklopedie. Dále se rozhodnete pro své zázemí, které přidá nějaký bonus ke konkrétním schopnostem a v určitých případech i počáteční výbavu. Upravíte si fasádu obličeje a celkové vzezření hurá do dobrodružství.

Příběh začíná poměrně skromně. Jste členem karavany, která sbírala jedince pro cestu do městečka Zlaté údolí (Gilded Vale). Uprostřed noci se vašemu hrdinovi náhle udělá velmi zle a karavana zastaví, aby jste si nasbírali bylinky pro uklidnění. Co čert nechtěl, během procesu vás přepadnou a následuje pár zvratů, temný rituál a probuzení zvláštní dovednosti v našem hrdinovi. Po krátkém utrpení se dohrabete sami do Zlatého údolí, ale místo spásy a vroucího přivítání vás čeká studená sprcha v podobě (mohu prozradit, je to patnáct minut hraní) gigantického stromu plného oběšených nepřátel režimu...

PillarsOfEternity 2015-03-29 23-02-36-91.jpg

Příběh hry je neskutečně košatý s mnohými odbočkami a každá z nich vám něco dá a přinese. Opět je to díky velkému množství dialogů, které do jisté míry ovlivňujete, popiskům předmětů nebo okolí. Svou roli hraje i dabing, který je, až na omezený počet případů, profesionálně zpracován a budí skvělý dojem. Um vyprávění příběhu je také dán svým specifickým stylem. Nečekejte časté a krásné CGI sekvence typické pro japonská RPG, ano, typicky Final Fantasy.

Pokud se jedná o filmovou sekvenci, bude to v enginu hry. Více však potěší (někoho) možnost číst si. Příběh a vlastně i možnost, co uděláte je dán často jen informacemi na pergamenu s krásnými ilustracemi. Přesně, jako byste četli knihu nebo hráli nějaké knižní dobrodružství, kde přeskakujete na různé stránky podle vašeho rozhodnutí. Tady nehrajete hru, tady ji prožíváte.

 

Tato hra je prostě o týmové souhře vašich všech postav, samotný hrdina nic nezmůže, ať se staví třeba na hlavu

 

V městečku navíc budete moci naverbovat první postavy do vaší party, abyste za něco stáli v boji. To byla také veselá storka. Nevšiml jsem si toho a napochodoval do dalších lokací, kde mi bylo silně nabančeno. Tato hra je prostě o týmové souhře vašich všech postav, samotný hrdina nic nezmůže, ať se staví třeba na hlavu.

PillarsOfEternity 2015-03-29 17-46-01-72.jpgPillarsOfEternity 2015-03-29 18-13-33-80.jpgPillarsOfEternity 2015-03-29 18-17-08-93.jpg

Ve Zlatém údolí na vás také čekají první úkoly. Pokud je splníte jste odměněni zkušenostmi. Splnění úkolů je většinou mnohem lépe ohodnoceno (zkušenosti pro další levelování), než vpadnutí do nových těžších oblastí se silnými nepřáteli. Mějte to na paměti. Tohle není Diablo.

Bitky nanovo

Samotný soubojový systém probíhá v reálném čase, ale máte možnost zapauzování hry a rozvržení úloh, schopností a pozice svých hrdinů. K dispozici jsou i šikovné formace. Maximální počet party s vaším rekem čítá šest jedinců. V těžších soubojích se tak hodně zapotíte a je to spíše jako hrát šachy. Repertoár nepřátel je typický pro hru tohoto žánru. Od lidí, přes duchy, krvelačnou divokou zvěř, zlobry, draky či bandu nemrtvých (zde je použit termín veslice -vessel, jakožto prostředek pro přenášení duší. Duše jsou alfa a omega titulu, více nebudu spoilerovat...

PillarsOfEternity 2015-03-29 22-58-17-36.jpgPillarsOfEternity 2015-03-29 22-59-47-17.jpgPillarsOfEternity 2015-03-29 23-07-31-63.jpg

Samozřejmě nechybí kvadrilion pokladů a předmětů, které najdete. Někdy se jedná o tajuplnou zbraň zahrabanou v smrdutých kobkách. Zbraň, se kterou budou následující hodiny mnohem snadnější... Jindy jsou to tajemné byliny pro uvaření silného lektvaru. Ano, hra obsahuje „crafting“, ideální pro kuchaře nebo učně kováře... Systém úpravy hrdinů je zpracován velmi dobře. Několik setů zbraní, oděvy, šperky. Vše si uděláte tak, jak chcete. Z každého nového předmětu s nějakou tou vlastností máte velkou radost.     

Charakteristickým prvkem her let minulých je poměrně vysoká obtížnost. Hra vám při započatí dobrodružství dá vybrat ze čtyř a primárně je vybrána základní „easy“.  Na lehkou (minimálně v prvním hraní) však budete také umírat a mnohokrát nahrávat uložené pozice. Dokonce je zde možnost pouhé jedné pozice na ukládání a pokud vaše družina jednou zahyne, tak můžete rozehrát celé sedmdesáti hodinové dobrodružství znovu. Je tu pak také možnost expert, která vám vypne všechny pomocné prvky a rady.

PillarsOfEternity 2015-03-29 23-09-35-44.jpg

Celé dobrodružství by vám mělo zabrat přes sedmdesát hodin. Přiznám se, že jsem tak v polovině, a hra mne stále baví, ba co víc. Určitě si ji zahraji ještě několikrát za další klasy. Multiplayer zde nehledejte, Pillars of Eternity jsou čistě pro jednoho.

 

3D postavy vypadají dobře, byť ne skvěle, a prostředí by si zasloužilo ještě lepší rozlišení, ale i tak se na hru kouká velmi pěkně

 

Jak jsem uvedl dříve, hra nevypadá dokonale. 3D postavy vypadají dobře, byť ne skvěle, a prostředí by si zasloužilo ještě lepší rozlišení, ale i tak se na hru kouká velmi pěkně a fantaskní atmosféra zelených luk nebo zatuchlých žalářů na vás dýchá ze všech směrů.  Částečně se na tom asi podílí i fakt, že mám pro kreslená 2D pozadí obrovskou slabost.  Zásluhu na tom má a zaslouží si i chválu DOKONALÝ soundtrack. Určitě nejsem sám, kdo přestane chvíli hrát, jen proto, aby se pohodlně posadil, natáhl se na gauč a poslouchal nebo se dokonce propadal do spánku za krásných melodií, které vás zde hladí.

PillarsOfEternity 2015-03-29 23-09-10-33.jpgPillarsOfEternity 2015-03-29 23-10-06-06.jpgPillarsOfEternity 2015-03-29 23-10-31-68.jpg

Minimální oficiální požadavky skoro zamrazí, vezmeme-li v úvahu vzezření titulu, který vypadá jako hry běžících na prvních Pentiích. Uveden je procesor Intel i3, 4GB RAM a HD4850 nebo GT9600 z konkurenční stáje. Osobně si myslím, že vám hra pojede i na mnohem slabších sestavách a je to spíše lobby firem, aby se prodávali jejich stroje...

         

Dostupné pro: PC
Žánr: RPG | Izometrické RPG
Výrobce: Obsidian Entertainment
Začátek prodeje: 26. března 2015
  • Oldschool hratelnost
  • Stylová prezentace
  • Hudba
  • Délka hry
  • Detailnost
  • Slabší grafika
  • Poměrně vysoké HW nároky
    

Pillars of Eternity není hrou pro každého. Chce to umět jazyk, zvyknout si na vyšší obtížnost, slabší grafiku a mít trpělivost nad pravidly, které se liší od podobných her. Je to ale klenot a dost možná nejlepší RPG roku, ne-li roků.

Diskuze (13) Další článek: Týden v malíku: víkendový souhrn novinek #7

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,