Pitfall: The Lost Expedition – Far Cry pro děti?

Hráli jste první hru ze série Pitfall na Atari před dvaceti lety? Nebo třetí díl na Sega Mega Drive? Pak nejspíš považujete tuto značku za záruku zábavné plošinkové hry se silnými akčními prvky, zasazenou do atraktivního prostředí džungle. Nakolik je to pravda v případě pátého dílu, vydaného pro konzole nové generace, to se dozvíte v dnešní recenzi.

Multiplayer: ne
Paměťová karta: 913KB
Analogové ovládání: všechna tlačítka
Vibrace: ano
Výrobce: Actvision
Distributor v ČR: Cenega (
www.cenega.cz)

Pitfall!

Tři nebo čtyři barvy, mohli jste běžet doleva nebo doprava skrz přepínající se obrazovky, vaším úkolem bylo přeskakovat hluboké jámy plné štírů (v každé byl jeden:-)) a jezera s krokodýli hladově otevírajícími tlamy, případně se ještě hodilo přeskakovat kutálející se klády, které zřejmě odněkud vrhali neviditelní domorodci nebo nepřátelští šimpanzové. Bylo to jednoduché, ale zábavné - a na starých přístrojích značky Atari (nebo pochybných čínských videoherních krabicích značky „1000+1 games“ se dvěma velkými černými joysticky, prapodivně křupajícími při každém naklonění páky) jsme to vydrželi hrát dlouhé hodiny.

V devadesátých letech přišlo pokračování pro Sega Mega Drive konzoli (konverze byla i na PC), které patří dodnes k hrám s nejhezčí kreslenou 2D grafikou a nepřekonaným etnickým soundtrackem. Před šesti lety pak pověst série poněkud pošramotila trapná rychlokvaška pro PSOne.

Pozor na Harryho

Harry Pitfall není jen tak někdo. Je tou nejotevřenější kopií slavného archeologa-dobrodruha Indiana Jonese, jakou svět kdy viděl. Nicméně jelikož je kopií skutečně věrnou (včetně stylovosti, vtipnosti a smyslu pro bláznivá dobrodružství), působí v tomto případě kopie stejně dobře jako originál. Harryho prostě nemůžete nemít rádi – jeho charismatický vzhled, vtipné hlášky a lehce ošuntělý image funguje stejně dobře dnes, jako před lety.

  

Masožravá jáma obecná * Co se škádlívá... * To je ale dovolená!

Harry se opět vrátil tam, kde mu vždycky bylo nejlépe: do divoké panenské džungle, plné stromů s dlouhými liánami, ideálními pro houpání přes (pro)pasti, divokých zvířat a samozřejmě: neobjevených (nejen) archeologických pokladů. Tentokrát se Harry snaží nalézt členy záhadně ztracené expedice kolegů, přičemž během jednoho dne stihne havarovat se svým letadlem, objevit neznámý kmen záhadných domorodců, zaplést se s místní nádhernou princeznou a pomoct jí k útěku... nu a ve finále se utká s děsivě démonickým ohnivým jaguárem.

Užijte si tři-dé, děti

Když se rozhlédnete po obrázcích okolo, dojde vám, že jako všechny dětské hry, také Pitfall: TLE využívá 3D engine. Je to jistě velká škoda, obzvláště proto, že grafika nevypadá příliš pokročile oproti zmíněnému propadáku z PSOne a také proto, že Pitfall z devadesátých let dodnes zůstal snad nejatmosféričtější a nejhezčí kreslenou 2D hrou všech dob (jen si vzpomeňte na vodopády nebo doly!). Grafice nicméně poněkud odlehčuje zjednodušená karikaturní podoba postav (něco na způsob horšího Ice Age). Velkou pomocí pro lepší design hry mohlo být třeba využití cell-shadingu, které tak dobře vypadalo u plošinovky Sly Racoon.

  

Mapa je důležitá * Utíkejte, neohlížejte se... vlastně ne, ve hře je občas třeba se vracet * Ach, ta složitá májská architektura!

Zatímco grafika tedy není kdovíco (nelze jí ale upřít lehce nadprůměrnou různorodost, narozdíl od předchozích dílů se tentokrát dostanete například na zasněžené hřebeny hor, což jsem od tropické džungle vážně nečekal:-)), musím napravit kritiku hry pochválením ovládání, které je nejen přehledné, ale také originální (různé předměty používáte poměrně realistickým ovládáním paží hrdiny – například když si chcete doplnit energii pitím léčivé minerální vody z polní láhve, musíte nejprve skláněním analogové páčky napustit do láhve vodu z jezírka a posléze zase zvedáním páčky nahoru zvednout ruce do výšky očí a nalít si obsah láhve do krku) a perfektně pohodlné (když skákáte na liánu nad propastí, nemusíte mířit na centimetr přesně, pohyb postavy se lehce dolaďuje automaticky, abyste nemíjeli své cíle o trapné milimetry).

Džungle je nebezpečná, ááno

Jak jistě víte ze seriálu South Park, džungle je velmi nebezpečné místo pro život (všichni ti hadi, štíři, pavouci, gorily, jaguáři, krokodýli,... ) a proto by se měla pokud možno co nejdříve vymítit. Naštěstí tropické pralesy alespoň v sérii Pitfall stále žijí a jsou naplněny tunami zmíněných „nepřátel“ ze zvířecí říše, takže máte co dělat. Budete nepřátele mlátit a kopat, ale také švihat bičem nebo po nich házet kamení. Hlavně ale budete hodně skákat.

  

Tady hra začíná a končí * To je jako v Matrixu * Sněhuláci už se dostali až do džungle

Série Pitfall svoji životní dráhu započala jako čistokrevná plošinovka (vlastně první hra, Pitfall!, stála u zrodu tohoto žánru, oblíbeného dnes především dětmi a k velké nelibě dospělých občas zatahovaného do akčních her, jako byly Turok nebo Devil May Cry 2) a tak je samozřejmé, že se i tentokrát bude především skákat. Skákat z liány na liánu, přes propasti, po hlavách krokodýlů, přes kutálející se klády a tak dále.

Světlé stránky hry
  • Originální začátek hry
  • Rozmanitá prostředí a nepřátelé
  • Originální a snadné ovládání
  • Postava hlavního hrdiny
Temné stránky hry
  • Průměrná grafika
  • Průměrné ozvučení
  • Konkurence to "dělá lépe"

Hra svojí obtížností bez problémů spadá do kategorie dětských titulů, nicméně v případě PlayStation 2 je v daném žánru tak tvrdá konkurence, že zřejmě nemá šanci se nijak výrazněji prosadit – a upřímně, ani nepůsobí dojmem, že by se o to něčím chtěla snažit. Velká škoda, mohl to být takový „malý“ Far Cry pro děti!

Grafika: 6/10
Zvuky: 6/10
Hudba: 5/10
Hratelnost: 8/10

Pitfall: The Lost Expedition nenabízí nic víc a nic míň, než lehce nadprůměrný dětský příběh, nějaké ty vtípky a la Indiana Jones a slušnou porci dobře hratelné skákací zábavy. Far Cry pro děti se tedy nekoná.

Celkové hodnocení: 6/10

Váš názor Další článek: Prince of Persia 2 - stahujte další nádherný trailer!

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,