Planescape: Torment: Enhanced Edition - hezky česky (recenze)

Kultovní Planescape se vrací a tentokrát dokonce i pěkně česky. Vyplatí se?

Už ani nevím, jak je to dlouho, kdy jsem původní Planescape: Torment hrál poprvé. Minimálně je to tak dlouho, že si pamatuji jen pár útržků a zajímavé postavy. Na co si však pamatuji velmi dobře je, že to byl jeden z nejhezčích herních zážitků, které jsem do té doby měl. Tehdy titul vyšel pod taktovkou Interplay a stvořilo ji v roce 1999 legendární studio Black Isle, jež stálo za dalšími peckami jako Fallout, Icewind Dale a Baldur‘s Gate, které nechávají Torment malinko ve stínu, ale ne o moc.

Respektive, chválen byl zejména kritikou. U hráčů to taková bomba nebyla. Studio Beamdog (formováno zakladateli z Bioware) zkusilo tento herní klenot upravit a vydat, abychom si ho zahráli i my, na nových počítačích. A navíc byla před pár dny přidána i čeština. Představme si samotný titul, který je herní adaptaci deskové hry s pravidly AD&D, verzí dračího doupěte. Článek odhalí hru jako takovou pro někoho, kdo titul nehrál a pár řádků bude i k úpravám remasterované edice.

Torment 2017-10-29 17-43-29-06.jpgTorment 2017-10-30 17-08-47-08.jpgTorment 2017-10-31 23-29-02-82.jpgTorment 2017-10-31 23-30-38-57.jpg
Remaster se jeví spíše jako menší reskin, změn není mnoho a nejsou podstatné

Torment je zasažen zejména do Sigilu, města tisíce bran a skrytých portálů, rasové nenávisti, magie, intrik a všestranného nebezpečí. Sigil se nachází v jedné z „plání“ celého Multiverza. Objevování světa a příběh je hlavní devizou titulu. Kdo by si chtěl zahrát Torment kvůli akčnímu zážitku, bude zklamán. Souboje jsou nejslabší částí hry. Jsou takové zvláštně chaotické, ale větším problémem je jakási celková nezáživnost a beru je jen jako nutné zlo. Není moc o co stát. Snad jen kouzla stojí za zmínku. I to nejobyčejnější kouzlo vypadá efektně a ta nejmocnější trvají třeba i přes minutu. Autoři otevřeně přiznali, že se nechali inspirovat sérií Final Fantasy a jejími summony.

 

Vy se jako hlavní hrdina probouzíte jakožto Bezejmenný v márnici na pitevním stole, plný jizev a zvláštního tetování s amnézií gigantických rozměrů

 

Vy se jako hlavní hrdina probouzíte jakožto Bezejmenný v márnici na pitevním stole, plný jizev a zvláštního tetování s amnézií gigantických rozměrů. Vedle vás je přítomna levitující sarkastická a mluvící lebka Morte, která vám bude pomáhat při prvních krůčcích v putování za objevením sama sebe, své, jak později zjistíte, nesmrtelnosti. Kdykoliv vás někdo zabije, znovu se proberete v márnici nebo na začátku lokace. Aaaaah transcendentní záležitost. Nepříliš originální dnes, ale v té době fest. Navíc to funguje. Vaším hlavním cílem je tedy odkrýt střípky minulosti a dozvědět se něco o sobě. Při této pouti se dozvíte i mnoho věcí o temném a bizarním světě, ve kterém se nacházíte, mnoha životech, které jste žili a potkáte postavy s košatými životními příběhy.

Nejzajímavějšími postavami hry budou bezpochyby vaši potencionální parťáci ve skupině, díky kterým budou i některé úkoly jednodušší, stejně tak boje. Je dobře, že se nejedná jen o prázdné štíty z masa, ale i charakterově je skutečně o co stát. Občas něco zajímavého pronesou mezi sebou a opravdu záleží, koho u sebe máte. Z těch kladně laděných postav a jedním z vašich prvních společníků je Dak‘kon z rasy Gitzeraiů. Moudrý válečník, kterému není cizí ani magie. Vládne mečem, který se tvaruje pomocí myšlenek. Je to takový zenový mistr v tomto univerzu. Pokud budete hru zkoumat do hloubky a nebo návodu, můžete zjistit, jak svého společníka dále upgradovat. Kápne z toho něco pro Bezejmenného.

Z těch šílenějších a pro mne jedna z nejvíce nezapomenutelných postav v celé herní historii je Ignus. Za běžného života mocný mág s jednou špatnou vlastností. S ohněm si hrál víc, než by bylo záhodno, sežehnul třeba kus Sigilu a po dopadení byl exemplárně potrestán sborem mágů,  uvězněním u mříže v knajpě a proměněn v hořící pochodeň. „Dlouho jsem spal… Snil jsem o plamenech...“, je to první, co slyšíte jeho pološíleným syčícím šepotem, když se „vděčně“ přidá ke skupině po svém osvobození…

Trmnt078.pngTorment 2017-10-31 23-31-07-12.jpgTorment 2017-10-31 23-32-35-85.jpgTorment 2017-10-31 23-34-50-93.jpg

Co by to bylo za RPG, kdyby tu neexistovala možnost Bezejmenného vylepšit . Na pouti naleznete mnoho předmětů, kterými budete moci vylepšovat svého hrdinu a jeho společníky. Zbraněmi počínaje, magickými tetováními konče. Koláč atributů hrdiny se skládá ze Síly, Obratnosti, Odolnosti, Inteligence, Moudrosti a Charismatu. Tři naposled zmíněné atributy využijete i v dialozích. Hodně. Více než první tři. Ty hrají druhé housle. Torment je velmi ukecaná hra, je zde tuna textu. Je to hra, kde je vedení dialogů alfou a omegou. Před dvěma týdny navíc byla uvolněna oficiální čeština, která funguje jako „beta režim“ v nastavení Steamu (recenzovaná verze). Některé překlady by mohly být lepší nebo i syrovější, ale pro člověka nevládnoucího světovými jazyky to bude i tak vysvobození a rozhodně jde o obrovské plus.

 

Před dvěma týdny navíc byla uvolněna oficiální čeština, která funguje jako „beta režim“ a rozhodně jde o obrovské plus

 

Navíc některé archaické termíny hře docela i sluší. Mnoho úkolů můžete splnit rychle a bezbolestně tím, že se z nich dobře vykecáte díky investici ve správný atribut. Ušetříte si čas, dozvíte se mnohé informace ze světa Planescapu a nebudete se muset příliš zaobírat bojem, který je nejslabší stránkou Tormentu. Hra je prostě takovou interaktivní knihou, na nic jiného si nehraje. Samozřejmě, pokud byste chtěli mít za hlavního hrdinu brutálního válečníka, který nenapočítá do deseti, a bere si vše jen silou, můžete, Jen neseřezejte klíčové postavy v dějové lince, jinak si můžete dát hru znovu. Případně načíst poslední uloženou pozici, kde ještě žila.

Povolání jsou zde tři. Začínáte jako bojovník, ale brzy se můžete naučit zlodějskému povolání nebo být mágem, což doporučuje devět hráčů Tormentu z deseti. V titulu nefunguje klasický „multiclassing“, ale aktivní máte vždy jen jedno povolání a u toho získáváte zkušenosti pro další úroveň. S tím se pojí speciální dovednosti a také počet životů, který za novou úroveň získáváte. Vylepšování postavy není komplikované jako u jiných RPG s atributy, skillpointy, perky atd a pro některé hráče to bude určitou výhodou.

Na čem si moc potrpím a co je pro mne stejně důležité pro celkový dojem, je zvuková složka. Není překvapením, že je v Tormentu úžasná hudební stránka a mám z ní velkou radost. Vetšinou potemnělé, mysteriózní, ambientní pasáže budují silnou atmosféru a cítíte z nich velmi často neurčitou beznaděj postav, skrývající se za falešnými pozlátky i v těch honosnějších městských čtvrtí Sigilu. Dobrým příkladem je třeba „Bar u doutnajícího neboštíka“.  Až zvláštně vábivá melancholická melodie šmrncnutá východem se skvěle hodí k hlavní atrakci baru – překvapivě… uvězněnému hořícímu tělu a jeho živé milenky, která je mu stále nablízku. Postavy prakticky nadabované nejsou, jen několik z nich má pár namluvených vět. Někdy jsou to důležité informace, jindy slouží jen ke hráčovu pobavení. Přestože je titul dosti temný, ať už tématy či charaktery, občas se objeví naopak veselý moment. Většinou se jedná o vaše společníky na cestách a jejich interakce mezi sebou.

 

Žádné 3D, ale krásná kreslená pixelová grafika tak typická pro podobné hry na Infinity enginu v dané době

 

Jestli něčím dnes hra neoslní, ale určitým způsobem má díky tomu své kouzlo, je archaické grafické zpracování. Žádné 3D, ale krásná kreslená pixelová grafika tak typická pro podobné hry na Infinity enginu v dané době. Oproti původnímu titulu si hru užijete i na dnešním moderních LCD s vysokým rozlišení. Hru je možné velmi oddálit a mít dokonalý přehled nad lokací, kde se pohybujete. Pokud si naopak maximálně partu reků přiblížíte, připravte se na nevábný a rozmazaný obraz bez detailů. Naštěstí pro toto není moc důvod. Maličkou změnou prošlo i uživatelské rozhraní, kdy je hra uživatelsky přívětivější.

03.png05.pngunnamed.png

Vyplatí s pořídit si tenhle remaster? Těžká otázka a záleží, jak se na ni díváte. Hlavně bereme-li v potaz cenu dvaceti eur. I když… jiné braky se prodávají za šedesát… Remaster nepřinesl žádné markantní změny. Nové úkoly, postavy… Nic takového nenajdete. Mírný facelift je asi nejlepší popis, co Beamdog se hrou udělal. Jako veteráni byste mohli být zklamáni. Jako noví hráči, Tormentem nepolíbení, hledající jiný zážitek, než dokáží dát dnešní hry, budete spokojeni. Svým způsobem je recenze prezentována  s ohledem na druhou skupinu. Pořád je to skvělá hra a zaslouží si respekt i tak, jak je.

Hodnocení: 3 / 5

Klady: 

  • Zápletka a příběh
  • Skvělá atmosféra
  • Ozvučení a dialogy
  • Čeština

Zápory: 

  • Souboje
  • Minimum inovací
  • Cena
Diskuze (7) Další článek: Hardcore plošinovka Cuphead se určitě vrátí, slibují tvůrci

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,