Plants vs. Zombies 2 – kytky proti zombíkům podruhé (mobilní recenze)

Je Plants vs. Zombies 2: It´s About Time důstojným nástupcem dnes již kultovní jedničky? To se dozvíte v naší recenzi.

Jak už samotný název hry napovídá, proti sobě se postaví síly flóry a zástupy nemrtvých. Jakožto hráč budete mít za úkol jediné – ochránit vytyčený prostor před hordami zombie. Jak na to? Za sluníčkové body, které získáváte automaticky ve hře jednou za čas, anebo zasazením slunečnic, budete jednotlivá herní políčka opatřovat rozličnými druhy květin, jejichž útočné schopnosti se kus od kusu liší, tak, abyste zabránili postupu zombie do chráněné zóny. Základním cílem hry, která je postavena na klasickém tower-defense konceptu, je zlikvidovat veškeré zombie pokolení na mapě.

Pakliže se změnám podíváme na zoubek detailně, zjistíme, že pokračování je mnohem bohatší, rozvinutější a nabízí nové možnosti

Asi tak nějak (samozřejmě za pomoci doprovodných obrázků) bychom Plants vs. Zombies představili těm, které tento herní fenomén minul. Naprosto stejným způsobem bychom pak představili právě recenzované pokračování s podtitulem It´s About Time. Co z toho vyplývá? Jediné - herní principy zůstaly bez zásadních změn, pořád jde o to samé. Pakliže se ale změnám podíváme na zoubek detailně, zjistíme, že pokračování je mnohem bohatší, rozvinutější a nabízí nové možnosti.

Systém mikrotransakcí útočí

Nejznatelnější změnou od prvního dílu je přechod na free-to-play model. Zarytí odpůrci f2p už určitě mlátí pěstí do klávesnice, ale zadržte, tak horké to nebude. Plants vs. Zombies 2 tedy můžete pořídit zcela zdarma, v průběhu hraní se vám však stále nabízí možnost dokoupit si některé květiny, vylepšováky, upgrady a v neposlední řadě také velmi cenné mince. F2P tu funguje spíše než nutnost jako možný dodatek a ulehčení / zrychlení postupu hrou.

1.PNG 10.PNG 11.PNG

Ilustrujme si fungování mikrotransakcí na příkladu: pro postup do dalšího světa potřebujete 20 hvězd, které je možné získat opakovaným hraním, ale také jejich koupením – je jen na vás, kterou cestu zvolíte. Problém nastává tehdy, jsou-li upgrady a rostliny dostupné pouze za peníze a nemáte šanci se k nim dostat jiným způsobem. V kostce je ale implementace f2p modelu ohleduplná a možnost dohrát celou hru, aniž byste zaplatili jediný cent, je prostě skvělá.

12.PNG

Novinky, změny, upgrady

Když jsme se teď podívali na zásadní změny od předchozího dílu Plants vs. Zombies, nastává ten pravý čas podívat se na to, jak je vlastně dvojka koncipována. Narozdíl od prvního dílu, kde jste se posouvali zcela lineárně směrem kupředu do dalších levelů bez možnosti volby, přichází Plants vs. Zombies 2 s konceptem mapy. Na té se můžete libovolně pohybovat. To znamená, že se kdykoliv můžete vrátit k již dohraným levelům a získat něco navíc.

Zároveň nemusíte postupovat jen lineárně ve směru k dalšímu světu, ale volit odbočky, které vedou k novým rostlinám, upgradům atd. Odbočky můžete zvolit jen tehdy, máte-li dostatek klíčů, které získáváte náhodně během hraní různých misí. Pakliže chcete postup urychlit, hlásí se o slovo možnost zakoupit dodatečné klíče a pokračovat rychleji. Celá hra je rozdělena do tří různorodých světů a jednoho bonusového (Egypt, Pirátské moře, Divoký západ a jeden skrytý), přičemž každý disponuje svou mapou.

Zatímco v Egyptě se budou zombíci krýt za plátěné desky s velbloudy, zombie-piráti mají papouška, který dokáže unést vaši rostlinku pryč

Každý ze tří světů se vyznačuje vlastními specifiky, a to nejen z hlediska výtvarného, (tedy že každý svět a jednotlivé mise v něm vypadají jinak) ale také z hlediska hratelnosti – v Egyptě se vám totiž do cesty postaví hrobky, zatímco u pirátů vám bude situaci ztěžovat přístup zombie z moře, děla atd. I samotní zombíci jsou po stránce schopností v každém světě odlišní – zatímco v Egyptě se budou krýt za plátěné desky s velbloudy, zombie-piráti mají papouška, který dokáže unést vaši rostlinku pryč.

2.PNG

Takových specifik je mezi světy tuna, čímž je lineární postup a stereotypnost hraní prakticky vyloučena. A to je skvělé, protože hráči se otevírá nepřeberné množství cest, jak dané lokace pokořit - opakované hraní je pak v podstatě dalším unikátním průchodem dané mise – no nezní to skvěle?

Za utržené peníze během hraní můžete v případě nouze využít vedlejších zbraní

Mezi další novinky, které Plants vs. Zombies 2 přináší, patří – jak bychom to jen nazvali - jakési síly deus-ex machina, tedy zásahy shora. Za utržené peníze během hraní totiž můžete v případě nouze využít vedlejších zbraní – ty jsou trojího typu, a to prasknutí, elektrický proud anebo odhazování. Všechny fungují na podobném principu – po aktivaci můžete prsty zneškodnit všechny zombie, na které poklepáte, respektive na kterých držíte prst nebo které švihem odhodíte z mapy.

3.PNG 4.PNG 5.PNG

Klasické levely jsou sem tam – stejně tak jako v první hře – prokládány těmi speciálními, ve kterých budete například sestřelovat nepřátele z děl s cílem dosáhnout vytyčeného skóre, chránit dané kytky na mapě nebo budete muset vystačit se zadanými rostlinami bez možnosti jejich navolení.

Vzhledem k faktu, že prakticky každý level je odstupňován třemi hvězdičkami, přičemž v každé vás čekají jiné mise, je to prakticky nekonečná zábava

Zpestření představují i jednotlivé levely, které obsahují speciální úkoly, jež vedou k dalším bonusům a odměnám – tak například nebudete smět využít více než 1500 sluníčkových bodů, nepřijít o více než dvě kytky, nebo se budete snažit zamezit přístupu zombie za vytyčený prostor v kombinaci s tím, že na některá políčka nebudete moci umísťovat rostliny, atd.

6.PNG

Takových variací je v Plants vs. Zombies 2 opravdu velké množství a vzhledem k faktu, že prakticky každý level (kterých je v každém prostředí po deseti základních + několik odboček) je odstupňován třemi hvězdičkami, přičemž v každé vás čekají jiné mise, je to prakticky nekonečná zábava. Tato část měla jen lehce ilustrovat, kolik novinek druhé pokračování Plants vs. Zombie přináší. Řečeno ve zkratce? Opravdu mnoho.

Jako vejce vejci? Jen zdánlivě

Když se podíváte na screenshoty kolem, mohli byste na první pohled říct, že Plants vs. Zombies ve svém druhém pokračování mění v podstatě jen prostředí. To je sice pravda, ale jen zdánlivě. Výčet, podotýkáme ne všech, novinek v předchozí části článku vám však musel naznačit, že nejde jen o ždímání dobrého jména. Samou chválu lze pět i o technické stránce hry, tedy o jejím výtvarném ztvárnění a hudbě.

7.PNG

Komiksový styl hry zůstal v podstatě nezměněn, jakmile ale Plants vs. Zombies 2 uvidíte v pohybu, všechny změny technického rázu se vám vyrojí před očima. Animace jsou daleko plynulejší, dle našeho názoru bylo rovněž zrychleno tempo hry, obraz byl vyhlazen a dodány nové efekty. Atmosféra je dotvářena naprosto skvělou hudbou a doprovodnými zvuky. Z hlediska technického lze vytknout snad jediný nedostatek – na iPhone 4 se hra při větší akci poměrně slušně zpomalila, framerate klesl opravdu nízko.

Opětovnou pochvalu si zaslouží skvělé a intuitivní ovládání, které je po obrazovce skvěle rozmístěno a přesně reaguje na vaše pokyny

Vzhledem k tomu, že jsme od prvního Plants vs. Zombies, které trpělo stejnými technickými problémy, o tři roky dál, čekali bychom mnohem lepší optimalizaci. Té jsme se ale nedočkali, a tak vás hra párkrát potrápí zpomalením. Na iPhone 4S a výše ale hra poběží plynuleji. Opětovnou pochvalu si zaslouží i skvělé a intuitivní ovládání, které je po obrazovce skvěle rozmístěno a přesně reaguje na vaše pokyny.

8.PNG

O co tu vlastně jde? O Taco

Styl, technické provedení a umělecký komiksový ráz jsou rysy, které dělají Plants vs. Zombies jednou z nejoblíbenějších strategických puzzle hříček nejen na platformy iOS. To všechno se projevuje i v nadhledu a humoru, se kterým tvůrci ke hře přistupovali. Smysl pro humor se nejvýrazněji reflektuje v meziherních komiksových dialozích postav a hlavně příběhu. Ano, čtete správně, příběhu. Plants vs. Zombies 2 vám přináší zajímavou zápletku – všechno se to točí o pochutině s názvem taco. O co jde?

Šílený Dave se chystá na svou vždy stejnou porci taco, a aby si ji mohl dopřát v naprosto stejném složení, musí se vrátit do minulosti

Šílený Dave, herní podivín známý již z první hry Plants vs. Zombies, se totiž chystá na svou vždy stejnou porci taco, a aby si ji mohl dopřát v naprosto stejném složení, musí se vrátit do minulosti. Použije tedy stroj času s názvem Penny, který k vám během hry také promlouvá, aby se dostal do minulosti. Nešťastnou náhodou však uvízne v Egyptě a cestuje skrze pirátský Karibik a Divoký západ zpět do přítomnosti. To všechno za přítomnosti zombií, a také vás, vysvoboditele. No nezní to parádně šíleně?

9.PNG

Klíčovým prvkem Plants vs. Zombies 2 jakožto hry je hratelnost. Zde se nevyhneme použití superlativů – nejzábavnější, nejvychytanější, nejstylovější, nejpropracovanější mobilní hra poslední doby. Zároveň ale také věc, od které se jen stěží budete moci odtrhnout, protože vás neustále a pořád nutí postupovat dál a dál. Až do poslední mrtě vaší baterky, energie nebo poslední prasklé cévky v oku. Otázkou je, jestli je to plus nebo mínus.

My vám doporučujeme, abyste po hře co možná nejrychleji chňapli, protože si tak více než příjemně zkrátíte čekání na další díl v sérii s podtitulem Garden Warfare

Plants vs. Zombies 2: It´s About Time je naprosto skvělým pokračováním už tak výborné jedničky. Některé prvky dovádí do dokonalosti, a co víc – přidává spoustu nových, které otevírají dveře dalším desítkám hodin neuvěřitelně zábavného a návykového hraní. Až se člověk pozastavuje nad tím, že PopCap Games a EA hru vypustili do éteru zcela zadarmo jen minimálně ořezanou.

Dostupné pro: iPhone
Žánr: Arkády | Strategická arkáda
Výrobce: PopCap
Začátek prodeje: 15. srpna 2013
  • Hratelnost
  • Styl
  • Obsah
  • Návykovost
  • Inovace
  • Mikrotransakce
  • Optimalizace

My vám doporučujeme, abyste po ní co možná nejrychleji chňapli, protože si tak více než příjemně zkrátíte čekání na další díl v sérii s podtitulem Garden Warfare, který se chystá mimo jiné i pro konzoli Xbox One. A odpověď na otázku z úvodu? Plants vs. Zombies 2: It´s About Time je více než důstojným nástupcem!

Hra byla testována na zařízení iPhone 4 a můžete si ji stáhnout zcela zdarma z AppStore.