Platoon: The 1st Airborne Cavalry Division in Vietnam - recenze

Po úspěchu série hvězdných strategií Imperium Galactica asi už není potřeba tým vývojářů z Digital Reality více přibližovat a asi je i každému jasné, že nejde o nějaké začátečníky. Dnes se dostáváme k jejich dalšímu dílku, jenž nese skutečně složitý název Platoon: The 1st Airborne Cavalry Division in Vietnam.

Platforma: PC
Typ hry: realtime strategie
Multiplayer: ano (LAN, internet)
Minimální konfigurace: procesor 600 MHz, 256 MB RAM, 32MB grafická karta, 600 MB na HDD, 8x CD ROM
Doporučená konfigurace: procesor 1 GHz, 256MB RAM, 64MB grafická karta
Testovací konfigurace: Pentium 4 1,2 GHz, 256 MB RAM, 64 MB GeForce 4 FX
Výrobce hry: Digital Reality
Distributor hry: Monte Cristo
Distribuce v ČR: zatím není rozhodnuto
Homepage:
http://www.montecristogames.com/platoon/
Download
Demo:
http://www.strategyfirst.com/en/
Patch: http://www.montecristogames.com/Grande%20Bretagne/ImageInterface/PLsupport.htm

Snad mi chlapci z již na začátku jmenované vývojářské firmy odpustí, když jejich právě narozenému děcku budu říkat jednodušeji, tedy Platoon. Jestliže jste o této hře někdy něco slyšeli, víte, že v případě názvu nejde o obyčejnou schodu náhod s filmem od Olivera Stona.

Platoon je realtime strategie zasazená do prostředí vietnamské džungle v období neslavné vietnamské války. Děj, tedy lepé řečeno mise, se soustřeďují okolo americké jednotky, které velí kapitán Martin Lionsdale. Na začátku každé z nich se dozvíte vše potřebné formou kapitánova deníku. Kromě popisu misí v něm najdete ještě mnoho dalších užitečných informací, ale i historická fakta o vietnamské válce.

Platoon Platoon

Platoon Platoon

Pokud jste četli mou recenzi na Hegemonii, určitě si pamatujete, že jsem hodně chválil grafiku. V Digital Reality asi pracují skuteční mágové, protože po grafické stránce je i toto jejich dílko oku lahodící, propracované a je radost se na něj jen podívat. Kamera, jenž vám tento pohled zprostředkovává, je plně konfigurovatelná, v případě potřeby s ní můžete i zoomovat. Zde bych chtěl podotknout, že i při maximálním povoleném zvětšení, je grafika velmi pěkná a o žádné pixelové vizáži tu mluvit prostě nemůžeme. S ovládáním si jistě budete rozumět, je vyřešeno tak, aby vám každá volba šla bez vynaložení té nejmenší námahy – tedy sama. No, a když jde o realtime strategii, člověk o hře potřebuje mít co největší přehled, a tak se na mapu budete tak po 92% času koukat s minimálním zoomem. Těch zbylých 8% je čas, strávený nad sledováním detailních, a skutečně dobře zvládnutých bitek. Na pohyby vojáků byla použitá, podobně jako ve většině dnešních kvalitních a po realitě dychtících titulech, technologie motion capture. Proto se každá postavička jinak pohybuje, což realtime hrám jen přidává na obrátkách. Když k tomu všemu přidáte ještě skvěle zvládnuté ozvučení hry, jenž je v některých místech podbarvená atmosférickou hudbou, získáte základ, který vás doufám navnaďuje na pokračování v čtení dnešní recenzi.

Vaše jednotka, v čele s kapitánem Lionsdalem, má na začátku 7 členů, ale postupem času se rozrůstá, takže ke konci budete velet až 25 mužům. Převážná většina z nich bude disponovat standardní výbavou, kterou měl k dispozici řadový americký voják ve vietnamské válce, avšak najdou se tu i vojáci se speciálními zbraněmi, jakou jsou ostřelovači (disponují M21), inženýři (dokáží nastražit miny), lékaři či šoféři nějakého vojenského vozidla.

Zajímavostí Platoonu je netradiční a důležitá úloha, jenž sehrává terén, nebo obšírněji řečeno – mapa. Různé typy map zákonitě (pokud tedy chcete být úspěšní) ovlivňují vaší taktiku. Povíte si nic nového, ale tento fakt tu byl doveden až do maximálního extrému. Pohybem myši po mapě si můžete u vytypovaných míst zjistit, kolik bodů obrany vám poskytnou, tzn. jak dobře vás dané překážky při útoku nebo ústupu (musíte myslet i na zadní vrátka) budou krýt, ale dozvíte se i bodovou hodnotu útoku, což znamená jak rychle vás nepřítel z daného místa může zaregistrovat, či kolik škod vám způsobí. Správný stratég tedy využije každou možnost, jenž mu v této hře vývojáři nabídli.

Platoon Platoon

Platoon Platoon

Terén a jeho správné využívání je určitě důležité, musí se však přihlížet i na několik dalších, dost podstatných faktorů. Prvním je nikdy nezapomenout na výzkum, který znamená vyšší obranu. Druhým je používat na normální přesun po mapě normální chůzi a ne rychlou, jelikož nejenže se tak vaše jednotka rychleji unaví, ale hlavně nedokáže na bezpečnou vzdálenost detekovat nebezpečí (například miny). Třetím je: Rychlou chůzi využívat jen v nutných případech, jelikož pospíchat nemohou donekonečna. Jeden z ukazatelů detekuje právě dobu, po kterou můžou běžet – mohli bychom říct, že jde o jakýsi ukazatel únavy. Doplňuje se, když váš voják stojí, nebo jen pomalu jde. Dalším důležitým ukazatelem, jak už jistě mnoho z vás tuší, je životní energie, nebo lépe řečeno kolik vašemu svěřenci ještě zůstává, než definitivně padne do bahna rozmáčené džungle a vydechne naposledy.

O mapě a využívání terénu jsem se už zmínil, o čem jsem se ovšem zapomněl zmínit je odkrývání jednotlivých částí mapy. Vojáci z vaší jednotky disponují rozlišnou vzdáleností na kterou „vidí“. V podstatě můžeme konstatovat, že na tuto vzdálenost vás může nepřítel objevit. Samozřejmě, svojí úlohu zde sehrává i terén. Rozhodující je také, na jakou stranu se v dané chvíli váš voják dívá, to znamená, že když se kouká doprava, „nevidí“ na levou stranu. To samé platí i o tom, že nedokáže odhadnout útok zezadu. V případě, že je vaše postava zasažena kulkou z nepřátelské pistole, nejenže začne vřískat, ale na mapě se zobrazí červené kruhy, které symbolizují kde se napadená jednotka momentálně nachází, a že se něco děje.

Platoon Platoon

Platoon Platoon

Pokud jste se dostali až do těchto míst, podle výše napsaného by se vám mohlo zdát, že si vezmete jednotku, využívajíc terénu se přiblížíte až k nepřátelům (když vás zaregistrují, vyřešíte to plazením se po břichu) a přestřelkou je zneškodníte a hurá na další misi. No, povím vám, nezní to moc lákavě a ani napínavě. A víte co je ten správný faktor, který zvýší hladinu adrenalinu v krvi a přiměje vás každý krok si pečlivě promýšlet? Pamatujete na HITMANa? Ano, i u Platoona vsadili vývojáři na nemožnost savování během hry. Povím vám, taková maličkost a dokáže vám celou hru pořádně znepříjemnit. Mnoho hráčů bude možná proti a začne se ohánět argumenty typu „lenivost vývojářů“ nebo jejich „jejich neschopnost vymyslet komplikovanější mise“. Je však dobré vědět, že Platoon nevznikal jako AAA titul a pokud k tomuto faktu přihlédneme, pro milovníky takovéhoto žánru nabízí skutečně kvalitní zábavu.

V hlavním menu (kromě klasické kampaně) najdete i tlačítko pro jednotlivé mise. Momentálně si v nich můžete vyzkoušet mise, které jste v hlavní kampani absolvovali a to pro záminku vyššího skóre nebo lepšího času. Autoři do budoucna slíbili vydat i opravný patch (což by nebylo až tak zvláštní), který by ovšem měl obsahovat i několik samostatných map pro tuto položku. Asi mysleli na ty, kteří by mohli tuto hru absolvovat příliš rychle, a pak se u ní nudit.

Světlé stránky hry
  • skvělá grafika
  • filmová atmosféra
Temné stránky hry
  • průměrná umělá inteligence
  • absence savování
  • slabá hratelnost

Ale dost už bylo chválení a skládání oslavných ód. Je tu konec recenze, a tak je čas i na pořádnou dávku kritiky. Sice to nebude až tak hrozné, ale podívejme se už dále. Musím se přiznat, že tento titul mi opravdu přirostl k srdci, jenže recenzent musí být objektivní… Co mi tedy vadilo nejvíc? Možná se budete (vzhledem k předchozím řádkům) divit, ale příšerně mi vadila právě nemožnost savování, kdy jsem v některých chvílích nevěděl, jak nejlépe rozbít klávesnici, vymýšlel jsem deset + jeden způsob zneškodňování myši atp. Ale o této věci nechci dlouho polemizovat. Názory se liší a i můj několikrát zakolísal. Ovšem nachází se tu ještě jedna velmi závažná chyba. Vývojáři jednoduše předpokládali, že jsme jasnovidci. Proč? Pokud totiž neabsolvujete danou mapu přesně tak, jak si to oni představují, neukončíte ji. Chcete příklad? Mise, kde se musíte vyškrábat na kopec k dopředu vytyčenému cíli. Jakmile se však na něj nedostanete z té správné strany, zbytečně si všechny vojáky hromadíte na stanovišti. Hra vás prostě ignoruje, jako byste tam vůbec nebyli. Nezůstane vám nic jiného, než že si celou misi zopakovat a zkusit to z jiné strany. Poslední věcí, která mě zklamala, je voda. Je pravda, že tento prvek je pro grafické zpracování velmi tvrdý oříšek a vývojáři z Digital Reality ho skutečně nezvládli. Když vaše pěchota naskáče do nějakého toho potoka, není vůbec vidět že by tam byli – voda se chová absolutně staticky.

V celkovém hodnocení si dovolím ještě malé pošťouchnutí. Pokud si dobře pamatuji, stanovou filmu byla jakási rebélie a ukázka agresivity zahraniční politiky USA. A je i všeobecně známo, že pro Spojené státy byla tato válka totálním fiaskem, ať to vezmeme z ekonomického nebo i politického hlediska. A co nám nevytvořili vývojáři? Oslavu… nebudu to skutečně dále rozpitvávat, protože to není námětem recenze, jen si myslím, že když někdo začne pracovat na díle podle nějaké předlohy, neuškodilo by, aby trochu popřemýšleli, co měl autor původního námětu na mysli.

Grafika: 8/10
Zvuky: 7/10
Hudba: 7/10
Hratelnost: 5/10

Platoon je po grafické stránce skvělé zvládnutá hra (až na tu vodu), ale hrozně krátká s průměrnou umělou inteligencí. Její náročnost je uměle zvyšovaná nemožností savování v průběhu misí, což naštve určitě nemalé množství hráčů. Nezbývá nám tedy nic jiného, než další dílko s průměrným hodnocením, tedy 6/10.

Celkové hodnocení: 6/10

Diskuze (2) Další článek: Unreal II se v ČR objeví 20. února!

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,