Playstation 4: na pár let máme vystaráno (první česká recenze!)

Před několika dny k nám do redakce dorazila dlouho očekávaná konzole nové generace – PlayStation 4. Jedná se o kýžený skok vpřed, nebo jde jen o marketingový tahák? Hodí se vůbec do českých domácností? To a ještě mnohem více se dočtete v naší recenzi.

DualShock: Napočtvrté konečně vylepšený

Ovladač DualShock už je tu s námi od roku 1997 a Sony až na malé detaily za celou dobu neměnilo prakticky nic. Proč také měnit něco, co funguje, že? Problém je v tom, že mají fanoušci k ovladači několik podstatných výhrad, od způsobu ovládání až k některým funkcím. Zatímco v případě ovladače konzole Xbox 360 šlo o téměř perfektně promyšlený výrobek, u DualShocku se to tvrdit nedalo.

Ergonomie ovladače je výborná, dobře sedí v ruce a prsty nekloužou

To se naštěstí s příchodem Playstation 4 radikálně změnilo a u čtvrté generace DualShocku nás čekají dosud nejrazantnější změny. A nutno podotknout, že ve většině případů k lepšímu. Samotný vzhled rozhodně předchůdce připomíná, ergonomie a rozložení tlačítek ale bylo lehce upraveno, aby ovladač lépe seděl v ruce. Analogové páčky jsou nyní trochu dál od sebe a výsledkem je o něco lepší práce prstů, které se tak rychle neunaví. Páčky jsou navíc mnohem citlivější a přesnější, mají prohloubenou čepičku a gumový potah, takže již prsty nekloužou.

Další razantní změny jsou v horní části ovladače. Zadní tlačítka L1R1 a L2R2 jsou nyní vyrobena z plastu a mají jistý stisk, dvojice dolních tlačítek (spouští) se navíc dočkala prodloužení a zakřivení (konečně!). Díky tomu prsty dobře sedí a při střelbě nekloužou, jak tomu bylo v případě DualShocku 3.

Vzadu se pak tetelí ještě jedna výrazná novinka – LED dioda. Ta nově signalizuje přihlášené uživatele a barevně rozlišuje až čtyři hráče, což je skvělý nápad. Barvy jdou vhod také během hraní, kde doplňují dění na obrazovce. Bohužel je občas světlo z ovladače spíše na škodu a my tak čekáme na aktualizaci, která nám dovolí jej v případě potřeby úplně vypnout.

Přesouváme se na přední stranu, kde nás čeká posledních pár inovací. Mluvím samozřejmě o dotykové klikatelné plošce, která je velmi všestranná a dokáže posloužit nejen během hraní, ale také v uživatelském prostředí. Lehce totiž zamění myš a např. v internetovém prohlížeči je pak jednoduché se orientovat a pohybovat. Zkrátka jako na notebooku s touchpadem. Ploška zatím ve hrách nenašla valného využití, její potenciál je však velký a my se vysloveně těšíme, s čím vším vývojáři přijdou v budoucnu. Herní zážitek nyní doplňuje i malý reproduktor, který vyluzuje zvuky mezi analogovými páčkami. Skvělý dodatek.

Dotyková ploška vyplňuje prostor mezi ovládacím kříčem a tlačítky. Dobře na ni dosáhnete prsty obou rukou i během intenzivního hraní

Nakonec jsem si nechal tlačítka Share a Options, která nahradila původní Select a Start. Zatímco Options mluví samo za sebe, ve hrách slouží jako pauza a otevírá dodatečné nabídky a menu, tlačítko Share je další očekávanou novinkou. To totiž típá screenshoty a natáčení 15 minutová videa, která můžete kdykoliv během hraní vyvolat a nahrát na sociální sítě Facebook a Twitter, případně PSN. Vše funguje rychle a prakticky, velkým zklamáním je však nemožnost materiál uložit na disk či flashku, případně nahrát na YouTube, Flickr a další sítě. V tom Playstation 4 opravdu zaostává a potřebuje co nejrychleji dorazit s aktualizací, která to umožní. Alespoň lze streamovat vaše paření přes Twitch, což je velmi vítanou, i když stále ne úplně vychytanou funkcí. Chce to čas.

Hůře je na tom výdrž. DualShock 4 v sobě opět schovává akumulátor, za což Sony děkujeme. Ovladač Xbox One totiž stále běží na baterie, což už začíná trochu unavovat. Nový DualShock můžete bez problémů nabíjet skrze dodávaný kabel či stojan, dokonce i v případě, že je konzole ve spícím režimu. Funkce, která u PS3 scházela. Na jedno nabití ale ovladač s trochou štěstí vydrží celý den intenzivního hraní, což není moc. Buď tedy hráč musí dělat přestávky pro nabíjení, případně jej nechávat přes noc. V opačném případě lze sáhnout po druhém ovladači a nabíjet na přeskáčku.

PS kamerka: Kinect to není...

Nakonec jsem si nechal PS kamerku, kterou si lze dokoupit zvlášť. I když se stále jedná jen o chudého příbuzného Kinectu, nesmíme zapomínat na to, že PS Camera v případě konzole Playstation 4 rozhodně nehraje prim. Jde se jen o příjemný bonus. Nehledě na to se jedná o slušné vylepšení oproti předchozí verzi, novinka umí rozpoznat obličej i jednotlivé ovladače, navíc disponuje mikrofonem pro hlasové ovládání.

Kamerka je tenká a úzká, bez problémů ji tak postavíte těsně pod LCD televizi, případně na ni

Stačí tedy, abyste si ke konzoli sedli a zapli ji. Kamerka vás naskenuje a otevře váš profil. Poté stačí vyřknout „Playstation“ a můžete zadávat příkazy. Prozatím jsou k dispozici jednoduché pokyny, jako prohlídka či spouštění her, zapínání aplikací a vypínání systému.

Časem bychom se mohli dočkat i rozšíření, musíme ale brát v úvahu, že Playstation 4 není primárně pro hlasové povely a snímání pohybu. Není to Kinect a zaměření PS kamerky je trochu jiné. Děkovat můžeme za to, že vše reaguje bleskurychle a bez problémů, bohužel zatím bez podpory češtiny. Nezbývá, než počkat na nové hry, které kamerku opravdu využijí.