Nový Playstation přijde příští rok a o připravované konzoli už leccos prozradily i oficiální zdroje. Hráči dostanou výkonnější hardware a vývojáři nové možnosti.
Future of Gaming předvedlo podobu samotné konzole
11. června 2020
Letos se veletrh E3 neuskutečnil kvůli epidemii koronaviru, ale studia a vydavatelé stejně představují hry ve velkém. Sony si připravilo vlastní prezentaci Future of Gaming a kromě spousty skvěle vypadajících her konečně ukázala i vzhled konzole.

Je to něco úplně něco jiného, než předchozí generace, ale skvěle se hodí už ke dříve představenému ovladači. Design působí futuristicky. Dalším rozdílem od ostatních generací je, že na základní revizi dominuje bílá barva.
Sony PlayStation 5 prezentuje na výšku. Podobně to dělá i Microsoft s novým Xboxem. PS5 si ale budete moci položit i na bok, jak je vidět na jednom z dodatečných obrázků.
Byly představeny hned dvě varianty konzole. Kromě klasické, která se drží zvyků jejích předchůdců, si budete moci pořídit i Digital edici, která nebude mít mechaniku. V dnešní době není nic neobvyklého, že si hráči už hry nekupují fyzicky, takže tento krok rozhodně dává smysl. Na cenu a přesné datum uvedení na trh si ještě budeme muset počkat.
Odhalen ovladač nové generace - DualSense
7. dubna 2020
Ovladač příští generace PlayStationu posílá na věčný odpočinek označení DualShock. Čerstvě oznámená novinka od Sony se bude jmenovat DualSense a má přinést zcela nový pocit ze hraní. A ten ani zdaleka nemá končit tím, že bude mít poměrně výrazně změněný tvar oproti svému předchůdci.
Sony nový ovladač definuje tím, že má stavět na současné generaci, ale zároveň přidávat zcela nové funkce, které budou zřejmě hodně spojené s pouhým dotykem. Právě v něm totiž hledali designéři inspiraci a klíčovým prvkem by měla být haptická odezva. Díky ní si prý budete moci vychutnat například i jemné změny povrchu na závodní trati. Zlepšení by se měly dočkat také adaptivní tlačítka R2 a L2, která mají nabídnout ještě více vtahující zážitek z jemných akcí jako je například natažení tětivy u luku.
Na první pohled je jasné, že hráči, kteří si chválili DualShock 4 nyní mohou být trochu v šoku. Přece jenom tvarem až na symetrické analogové páčky trochu připomíná nový ovladač ten Xboxový (což nemusí být vůbec na škodu), ale designéři prý usilovně pracovali na tom, aby ovladač v rukou působil dojmem, že je mnohem menší, než by jeho tvar napovídal. Došlo k několika úpravám tvaru a zároveň se v Sony usilovně pracovalo na tom, aby si ovladače udržely vysokou výdrž baterie a nedošlo k výraznému zvýšení váhy.


Co naopak zmizí je tlačítko Share. Neznamená to ovšem, že by již nebylo možné sdílet své zážitky pomocí tlačítka na ovladači. Pouze ho nahradí nové "Create" tlačítko, o němž bychom se měli více dozvědět později. V ovladači bude zabudovaný také mikrofon, který umožní jednoduchou komunikaci s přáteli bez zbytečných přídavných zařízení. PlayStation Blog ale zdůrazňuje, že na delší pokec při hře je samozřejmě stále lepší variantou mít headset.
Zbarvení čerstvě odhalené novinky bude další radikální změnou ve stáji PlayStationu. Tentokrát se totiž dočkáme dvoubarevné kombinace, která je u jeho ovladačů netradiční. Nejde však o úplnou novinku, protože kupříkladu některé barevné variace Dualshocku 4 měly spodní díl odlišné barvy než zbytek ovladače. Na druhou stranu může barevné schéma ovladače napovídat, jak bude vypadat i konzole samotná. Co říkáte na případnou kombinace futuristicky bílé a černé se stylovou diodou?
"DualSense značí radikální posun oproti předešlému ovladači a ukazuje, jak dobře se ohledně generačního posunu k PS5 cítíme. Nový ovladač s inovativními funkcemi PS5 přinese transformaci zážitku ze hraní. Pokračujeme tak ve svém úkolu posouvat hranice hraní nyní i v budoucnu. Komunito PlayStationu, opravdu vám chci poděkovat, že s námi sdílíte tuto úžasnou cestu, po níž míříme k uvedení PS5 na trh během svátků letošního roku. Těšíme se, až s vámi budeme moci sdílet ještě více informací o PS5 v čele s designem konzole v následujících měsících," vyjádřil se k odhalení prezident Sony Interactive Entertainment Jim Ryan.
Co jsme měli vidět na GDC?
Veletrh GDC byl tento rok ze zjevných důvodů zrušen, ale Sony i tak přineslo svoje bližší představení některých prvků jejich nadcházející konzole. Čekali jsme, že PlayStation 5 konečně uvidíme v celé své kráse, ale nakonec Mark Cerny mluvil pouze o technických věcech, kterým málokterý hráč bude rozumět. Pojďme se podívat, co by se z toho dalo vypíchnout.
Oficiální hardwarové specifikace
- CPU: čip AMD Zen 2 s 8 jádry a taktem 3.5GHz
- GPU: 10.28 TFLOPs, 36 jednotek s taktem 2.23GHz
- GPU architektura: Upravená RDNA 2
- Paměť: 16GB GDDR6 / 256-bit
- Propustnost paměti: 448GB/s
- Interní úložiště: Upravené 825GB SSD
- IO propustnost: 5.5GB/s (základní), 8-9GB/s (komprese)
- Slot pro rozšíření úložiště: NVMe SSD
- Externí úložiště: podpora USB HDD (pouze PS4 hry)
- Optická jednotka: 4K UHD Blu-ray
Po rekapitulaci předchozích generací přišla řeč na SSD, které se dokola omílá nejen u PlayStationu, ale i nového Xboxu. Jejich custom SSD by mělo být schopné za čtvrt vteřiny přečíst 2GB dat. Tvůrci tím chtějí docílit toho, aby zmizely načítací časy, hry se instalovaly rychleji a čekání na implementaci patche nebylo tak zdlouhavé. Také ale chtějí dát větší svobodu vývojářům her. Už nebude potřeba tvořit dlouhé koridory nebo nějaký čas trávit jízdou ve výtahu, aby se další část hry stihla načíst. K tomu přispěje i 16GB GDDR6 paměti RAM.

O zpětné kompatibilitě toho bohužel moc nepadlo. PS5 prý bude nativně podporovat hry z minulé generace, ale nebude pravidlem, že na něm poběží každý titul. Pokud se ukáže, že hry ze starších generací kompatibilní nebudou, tak to bude docela zklamání, každopádně z konzole PS4 by mělo být ihned po launchi PS5 hratelných cca 200 her.
Audio engine Tempest 3D
Po řadě dalších technických věcí přišla řeč na audio, které podle všeho chtějí tvůrci posunout na novou úroveň. Umožní jim to jejich Tempest 3D AudioTech engine. Cerny uznal, že PS4 oproti předchozí generaci udělalo ohledně audia krok zpět. U PS5 ale chtějí dát možnost každému hráči, aby si užil 3D audio, bez ohledu na to, přes jaké zařízení ho uslyší. Tempest engine se inspiruje právě u třetího PlayStationu a je schopný podporovat stovky zvukových zdrojů, jako třeba dopady kapek při deštivých scénách. Také díky němu by měl hráč být schopný přesně určit, odkud daný zvuk přišel.

Do toho se zapojuje i tvar hráčova ucha a hlavy, aby byl co nejvíce vtažen do virtuálního světa. Sony to realizuje skenováním ucha skrz obrázek nebo test ve speciální místnosti. Výsledek pak znázorňuje, jak by měl zvuk vypadat, aby zněl pro daného člověka co nejlépe. Cerny to označuje jako HRTF (Head-related Transfer Function). Samozřejmě, není možné, že by to Sony dělalo pro každého hráče zvlášť. Při vydání by tak mělo být k dispozici pět rozdílných HRTF profilů, které by měly pokrýt valnou část populace.
Rozšíření kapacity
PlayStation 5 bude přistupovat k rozšiřování úložiště konzole podobně, jako minulá generace. Konzole bude mít NVMe slot, abyste si mohli připojit externí disk. Je tady ale zásadní rozdíl. Ne každý disk bude podporovaný. Důležitá je v první řadě velikost disku. Externí SSD nemají žádnou normu, jak velké mají být, takže se může stát, že se zkrátka do vymezeného prostoru na PS5 nevejde. Také jsme se dozvěděli, že disk bude disponovat úložným prostorem o velikosti 825GB.

Sony navíc musí schválit podporu každého disku z důvodu rychlosti. PS5 využívá custom SSD, které je rychlejší, než jakékoliv SSD pro PC. Pomalý externí disk by tak logicky nestačil pro hry na PS5, které budou spoléhat na jeho rychlost.
Ohledně externích disků je tady ještě jedna důležitá věc. Interní SSD má přístup k šesti úrovním priority, zatímco externí pouze ke dvěma. Dobrou zprávou pak je, že na hraní her z PS4 vám bude stačit obyčejný harddisk.
Známe jméno!
Po půl roce se opět objevují nové oficiální informace na webu Wired, který znovu vyzpovídal jak architekta Marka Cernyho, ale také CEO Jima Ryana. Hned zprvu to odpálili oficiálním názvem konzole. Málokoho asi překvapí, že další konzole Sony se bude jmenovat PlayStation 5. Sice jsme to tušili, ale už to konečně víme oficiálně! Spolu s tím přišla i připomínka, že s uvedením na trh míří na konec příštího roku.
Ještě před tím, než se Cerny pustil do bližšího popisu specifikací konzole, přišla řeč na podporu ray-tracingu, o které mluvil minule. Řekl, že dostal spoustu ohlasů s tím, že fanoušci měli obavy kvůli tomu, že to bude jen obyčejné softwarové řešení. Opak je ale pravdou. "Máme hardwarovou ray-tracing akceleraci přímo na GPU, což je myslím to, co ode mě lidé chtěli slyšet," řekl Cerny.

Ray-tracing pěkně hardwarově.
Dále byla řeč o SSD, kterým se pyšní jak nový PlayStation, tak nová konzole od Microsoftu. Cerny řekl, že to nebude jen o rychlosti, ale také o efektivitě, díky které budou mít vývojáři lehčí práci. "Když se opět podíváte například na hru Marvel's Spider-Man, některé části dat se duplikují až 400x na HDD v PS4." S SSD tak odpadá nutnost těchto operací a ušetří se i místo. Jak to vývojáři využijí už je ale čistě na nich. Když už jsme u velikostí, tak je jistě také dobré zmínit, že fyzické kopie PS5 her se budou prodávat na 100GB discích.
Spolu s novými možnostmi správy dat chce také Sony změnit přístup k instalacím a následnému odstraňovaní her. "Než abychom ke hrám přistupovali jako k blokům dat, zvolíme o něco jemnější přístup," dodal Cerny. To by prý mohlo znamenat, že byste si mohli instalovat singleplayer a multiplayer zvlášť. Možností je samozřejmě více, ale opět je hlavně na vývojářích, jak je využijí.
Změn samozřejmě dozná i uživatelské rozhraní. Prý se snaží o to, abyste hru nemuseli vůbec spustit a hned věděli, co v ní můžete dělat. "I když hru budeme schopni spustit rychle, nechceme aby hráč musel spustit hru, vypnout, spustit, vypnout... Multiplayerové servery budou poskytovat náhled toho, co ve hře aktuálně můžete dělat. Singleplayerové hry pak poskytnou informace o misích, které aktuálně můžete hrát a jaké odměny byste za ně dostali - a všechno tohle bude vidět rovnou v uživatelském rozhraní," podotkl opět Cerny.
Ovladač s haptikou a USB-C
Ovladač sice ještě jméno nemá (Dualshock 5?), ale i o něm byla konečně řeč. Na pohled je prý docela podobný tomu od PS4, ale je tady několik zásadních rozdílů. Jedním z nich jsou adaptivní triggery, na kterých bude možné nastavovat různé úrovně odporu. Ze střelby z různých zbraní tak můžete mít úplně jiný pocit. Cerny se také pochlubil podporou haptické odezvy, která bude na mnohem vyšší úrovni než vibrační motorky v dosavadních ovladačích. Vylepšení pak doznal i repráček, který nebude chybět ani na novém ovladači a jen tak vedle bylo zmíněno, že ovladač bude mít konektivitu USB-C.
Manažer Toši Aoki řekl, že tým starající se o vývoj ovladačů na haptice pracoval od vydání Dualshocku 4. Měli možnost ji přidat už k PS4 Pro, ale prý nechtěli dělit komunitu.

Vylepšená haptická odezva, zadní triggery a repráček.
Také bylo na zkoušku několik demoverzí. Jedna z nich pochází od studia, které dělalo Astro Bota pro PSVR. Prý je to hlavně pro prezentaci nových vlastností ovladače a je hodně znát rozdíl mezi haptikou a předchozími motorky. Stejně tak je to znatelné i při Gran Turismo Sport. Při jízdě se nemusíte vůbec koukat na trať, ale díky odezvě ovladače jasně víte, po jakém povrchu jedete. Samozřejmě, že to může být zkreslené prvním dojmem, ale rozhodně to nezní špatně.
Co na to vývojáři?
Marco Thrush z Bluepoint Games, které dělalo remake Shadow of the Colossus, řekl, že chystají něco opravdu velkého. "SSD mě zaujalo nejvíc. Už nemusíte záměrně zrdžovat hráče, aby se vše načetlo. Za dob starých konzolí se hry načítaly instantně a my se k tomu zase snažíme vrátit."
Ke slovu se také dostala Laura Miele z EA. "Mohla bych toho říct hodně o experimentech s ambientní okluzí nebo stíny s ray-tracingem." Následující generace konzolí bude podle ní hlavně o rychlosti. "Vstupujeme do generace okamžitosti. U mobilních her očekáváme, že se stáhnou během chvíle a hned do nich budeme moci naskočit. Nyní toho budeme schopni i u velkých her."
Spousta věcí ještě zbývá neodhalena, jako třeba jak velké je SSD, jak bude vůbec UI vypadat? Na to ale Cerny jen řekl, že více podrobností se dozvíme později.
Duben 2019: Chystá se Playstation 5, ale zatím mu tak neříkejte
Herní konzole Sony Playstation 4 je tu s námi už 6 let a pomalu se chýlí ke konci svého životního cyklu. Ten přinesl nejen spoustu atraktivních her, ale také hraní ve virtuální realitě prostřednictvím dokoupitelného příslušenství v podobě brýlí PS VR. Ačkoliv se Playstation 4 jevil jako revoluční krok mezi herními konzolemi, další generace bude mnohem, mnohem důležitější.
Sony si je důležitosti následné verze Playstationu vědomé, a proto teprve letos začíná opatrně upouštět oficiální informace. Nejvíce jsme se o připravované novince dozvěděli především z rozhovoru s vedoucím architektem konzole, Markem Cernym. Playstation 5 se tak pomalu odhaluje a vypadá to, že přinese opravdu důležité inovace a změny. Žádné pozlátko marketingu, ale praktické a věcné novinky, které pomohou vývojářům vyvíjet novou generaci videoher.

Nový PlayStation na pulty obchodů nedorazí v letošním roce. Tato informace nezazněla přímo od Sony, ale napovídá tomu více indicií. Mimo jiné fakt, že je ve vývoji spousta her pro současnou generaci. Studia už ale vývojářské kity příští konzole mají a pracují s nimi poměrně dlouhou dobu, na tvorbu nových projektů by tedy studia měla mít stále dost času. A her by mělo být dost, Sony se totiž v poslední době snaží prostředky pro vývoj her na novou generaci konzole poskytovat většímu množství vývojářů.
Připravovaný Playstation přirozeně označujeme jako Playstation 5, ale nejedná se o oficiální název, který by například již používali sami zástupci Sony. Je možné, že se konzole bude při uvedení na trh nakonec jmenovat úplně jinak, ale název Playstation 5 je nejpravděpodobnější a pro zjednodušení proto budeme takto konzoli nadále označovat.
SSD přinese zásadní zrychlení načítání
Sám Cerny tomu říká „game changer“ a jde o zásadní novinku, která pracuje potichu a pod kapotou, ale na televizi je to zatraceně vidět. Mluvíme o interním SSD disku, díky kterému budete na černou obrazovku s otáčejícím se kolečkem koukat podstatně méně. SSD v nové konzoli nahradí stávající řešení v podobě plotnového disku, což bude mít za následek výrazné zrychlení načítání dat.
Každým rokem se hry zvětšují - Red Dead Redemption 2 si uzmulo 99 GB. Ale není to jen o velikosti souborů. U načítacích obrazovek můžete strávit dlouhé minuty. Stačí jen využít rychlocestování, přejít mezi herními lokacemi a už musíte zase čekat. V roce 2015, kdy Cerny poprvé s vývojáři začal probírat novou generaci, slýchával často: “Vím, že je to nemožné, ale nemůžeme tam mít SSD?”

SSD disky jsou v noteboocích a počítačích už dlouhá léta. I PS4 a Xbox One nabízejí externí SSD. V nové konzoli bude SSD úložiště navržené a optimalizované přímo k tomuto účelu. Cerny uvedl jako příklad Spider-Mana z minulého roku na PS4 Pro. Na televizi předvedl, jak Spidey stojí na malém náměstí, spustil fast-travel a přesun na jiné místo Manhattanu trval asi 15 vteřin. Následně to samé Cerny udělal na devkitu nové konzole. To, co na PS4 Pro zabralo 15 vteřin, nově trvalo jen 0,8 sekundy.
Rychlejší než SSD v běžných počítačích
To je jen jedna z předností SSD. Odvíjí se od toho také rychlost renderování světů a spolu s tím i to, jak rychle se po něm postava může pohybovat. Cerny pokračoval v ukázce se Spider-Manem, tentokrát v pohybu po městě. “Můžete se snažit, jak chcete, ale nikdy nebude rychlejší než tohle, protože tohle je jednoduše rychlost, jakou jsme schopní dostat data z harddisku.” Také prý předvedl, jak je všechno pěkně ostré i v dálce, načítání veškerých detailů, které často tvoří výsledný zážitek, bude okamžité.
Co přesně s tím vším dokáží vývojáři vymyslet, prý zatím neví. I přes to, že některá studia mají devkity už dlouho, stále zatím objevují, co všechno si mohou dovolit. SSD ale podle slov Cernyho otevírá zcela novou vývojovou větev pro PlayStation jako takový. “Jsme zvyklí na loga před začátkem hry a další obrazovky. Častokrát jsou grafické prvky i v multiplayerových lobby zjednodušovány, protože hráče zkrátka nechcete nechat čekat,” dodal Cerny. To vše bude minulostí.
Bližší informace ohledně disku prý zatím sdílet nebudou. Je ale potvrzeno, že je připojený přímo na sběrnici PCIe 4.0. Díky tomu bude mít větší propustnost než běžný SSD disk pro PC. “Čistá rychlost čtení je velmi důležitá, ale stejně tak i detaily I/O (input-output) mechanismů. Máme tady PS4 Pro a k tomu SSD, které stojí stejně jako samotná konzole. Přitom to přispěje jen ke třetinovému zrychlení.
Nový čip, grafika nové generace a nálož paměti
Mezi generacemi konzolí se většina lidí kouká na rozdíly ohledně hardwaru, respektive výkonu. Jak procesor (CPU), tak grafická jednotka (GPU) na tom budou o hodně lépe než současná generace. Architektura nové konzole bude podporovat novější technologie a dovolí vývojářům používat lepší vizuální efekty.
Systémová paměť pak o něco naroste a zrychlí se její průtok, v tuto chvíli šuškanda mluví o 20 GB GDDR6 paměti pro grafiku a 4 GB DDR4 paměti pro samotný operační systém.

Ohledně CPU se Sony opět obrátilo na AMD. V novém PlayStationu tak najdete procesor založený na třetí generaci AMD Ryzen s osmi jádry, vyrobení novým 7nm technologickým procesem s architekturou Zen 2. Takt by měl dosahovat 3,2 GHz.
Grafický čip pak bude na míru uzpůsobenou variací z rodiny grafických karet AMD Radeon Navi a nabídne teoretický výkon v rozmezí 12,6 až 14,2 teraflops. Vývojáři budou moci i na konzolích využívat poslední dobou velmi omílanou technologii ray-tracing, která zajišťuje věrohodné zpracování pohybu světla v prostředí, vykreslování odrazů a průhlednosti v reálném čase. To bude v konzolovém světě možné vůbec poprvé.
Podle Cerneho se to ale dá využít nejen ohledně grafiky: „Jestli chcete otestovat, jak hráč slyší určité zdroje zvuku nebo jestli nepřítel může slyšet vaše kroky, i v těchto případech může být ray-tracing užitečný,“ řekl. “Je to zkrátka o paprscích pronikajících prostředím.”
V tuto chvíli hardwarová specifikace konzole na základě informací od Marka Cerneho a interních úniků zní přibližně takto:
Hardwarové specifikace
- Procesor: 8 jader s taktem 3.2GHz, 7nm architektura Zen2
- Grafika: custom čip od AMD s výkonem 12.6 až 14.2 teraflopů, podpora ray-tracingu
- Paměť: 24 GB, z toho 20 GB GDDR6 (880GB/s) a 4 GB DDR4 pro operační systém
- HDD: SSD disk o velikosti 2 TB
- Rozlišení: 4K 60FPS s možností dosáhnout až na 8K
- Zvuk: 3D Audio integrované do AMD čipu
Vylepšený zvuk, příprava na VR a kompatibilita
Skok od Playstationu 4 je z hlediska hardwarové výbavy razantní. Čip od AMD má mimo jiné zabudovanou 3D audio jednotku, která podle Cernyho slov redefinuje to, jak mohou videohry znít. „Jakožto hráče mě docela zklamalo, že mezi PlayStationem 3 a PlayStationem 4 se audio moc nezměnilo. S novou konzolí je mým snem ukázat, jak dramaticky rozdílný může být dojem z ozvučení, když k tomu poskytneme potřebné prostředky.“ Výsledek vás prý mnohem více vtáhne do hry – zvuk vás bude pohlcovat ze všech stran. Nebude k tomu potřeba žádný externí hardware, stačí klasické repro z televize nebo sluchátka a vychutnáte si kvalitní 3D zvuk.
Jedním ze slov, které Cerny při popisu nové technologie audia používal, je „přítomnost“. To se hlavně týká hraní ve virtuální realitě (VR). Následovala otázka, jestli tedy s novou konzolí přijde i nová generace PS VR. Na to Cerny odpověděl: „Dnes nebudu zabíhat do našich VR strategií víc než tak, že řeknu, že VR je pro nás velmi důležité a současný PS VR headset je kompatibilní s novou konzolí.“

Jelikož se Cerny zabývá převážně hardwarem, tak nepadlo ani slovo o službách a jiných softwarových prvcích. Je tady ale stále pár věcí, které stojí za to zmínit. Nová konzole například stále bude podporovat fyzická média. Také se můžete těšit na zpětnou kompatibilitu s PS4, protože nová konzole využívá základů technologie té minulé a klíčovou strategií Sony v další generaci bude co nejjednodušší přechod pro všechny hráče a fanoušky.
Ještě rok...
Z nedávného rozhovoru s AMD jsme se dozvěděli také velmi pikantní informací ohledně jejich spolupráce s týmem Playstation. Ten totiž podle všeho kutí jakýsi software, pro který mu tým AMD vyrobil "speciální omáčku", která prý zamává herním světem. Jde opravdu o velmi fádní popis, i ten ale dokáže vyvolat mnoho otazníků. Půjde o zcela novou službu? Nebo snad funkci či součást operačního systému, která nám zjednoduší ovládání a interakci s konzolí? A co když to bude náš vlastní virtuální asistent ve stylu Siri či Cortany od Microsoftu? Možné je všechno, na její odhalení si však budeme muset ještě počkat.
Playstation 5 se teprve odhaluje, ale už nyní máme spoustu informací k diskuzi. Hardware prozatím vypadá slibně, stejně jako soustředění Sony na velmi podstatné prvky, jako je SSD disk či zpětná kompatibilita. Firma letos bohužel vynechává výstavu E3, takže nezbývá než doufat, že se další informace a detaily ohledně konzole nové generace dostaví ve druhé polovině roku. Prostoru je tu ještě dost a očekáváme, že Sony letos něco více odhalí a oznámí uvedení konzole v příštím roce.
O vydání ale prozatím nepadlo ani slovo, ze všech dostupných informací to však vypadá na tradiční předvánoční okno příštího roku.
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM+
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa bez reklam na devíti webech.
Vyzkoušet za 1 Kč
Nebo samostatné Živě Premium