PlayStation: historie jedné konzole

vytisknout velikost písma
Dnes jedna z vlajkových konzolí současnosti, začala svou pouť už roku 1994. Jenže pro Sony a Nintendo začala tahle pouť už v roce 1986.

Playstation a začátky

V roce 1986 vznikalo partnerství mezi společnostmi Nintendo a Sony. Nintendo potřebovalo do svého Famiconu (v Evropě NES) CD-ROM mechaniku, a věděli moc dobře, že tohle Sony umí, protože Sony dělalo CD přehrávače od roku 1982. Jenže CD od Sony mělo problémy, pro Nintendo a jeho politiku razantní. Média byla velmi náchylná na poškození a neobsahovala žádnou ochranu. Po představení veřejnosti, kde se přídavná mechanika hodnotila přívětivě, se Nintendo rozhodlo, že podepíše další smlouvu se Sony na CD-ROM mechaniku pro budoucí vlajkovou loď SNES. Ta měla porazit plánovanou Mega CD od Segy.

NES-Console-Set.pngPlayStation-SCPH-1000-with-Controller.jpgSega-CD-Model2-Set.jpg
Zleva doprava: Nintendo NES, Playstation, Sega CD

Mezitím se v laboratořích Nintenda rodil nový zázrak, Ken Kutaragi (jeden z hlavních inženýrů Sony, který pracoval v laboratořích Nintenda) vyvinul procesor SPC-700, který dokázal zpracovávat osmikanálový zvuk v digitálním formátu. Sony to brzo zjistilo, a pozvali si Kena na kobereček, ale tehdejší CEO (Ohga Norio) viděl v procesoru nebývalý potenciál, a tak nakonec nechali Kena pracovat dál. Po nějakém čase se Norio rozhodl, že si vezme Kena zpátky do Sony. Začaly práce na nové konzoli, prvním PlayStationu. Konzole, která byla kompatibilní se SNES, hlavní výhoda však spočívala v integrované mechanice.

orignintedops580 (1).jpg

Premiéru si nová herní konzole PlayStation odbyla v květnu na akci CES 1991. No, upřímně, reakce byla opačná, než si Sony myslelo. Hiroshi Yamauchi (třetí prezident Nintenda) okamžitě zrušil všechny smlouvy se Sony. Tenhle průser skončil až v soudním řízení ve prospěch Sony ve Spojených státech.

V roce 1993 začali inženýři v Sony pracovat na vlastní konzoli, konzoli páté generace. V roce 1994 představili konzoli, která nesla jméno Playstation, přestože se tak neměla jmenovat, kvůli Nintendu. SCEA (Divize Sony v Severní Americe) původně chtěla název PSX. Jenomže jméno PlayStation bylo už tak zažité, že se vedení rozhodlo konzoli pojmenovat právě tak.

Po představení konzole byl svět udiven tím, co zařízení dokáže, především pak po grafické stránce. V Japonsku se konzole začala prodávat 3. prosince 1994, v Evropě 29. září 1995, a stála 299 dolarů. Konzole uměla přehrávat hry a také audio CD. V roce 2000 vydalo Sony vylepšenou verzi jménem PSone, bílou, zmenšenou variantu připomínající oblázek. PlayStation one byl stažen z prodeje v březnu 2006. Za tu dobu si mohl přičíst úctyhodných 7 918 vydaných her, poslední vydanou hrou je FIFA Football 2005. Playstation si také drží příčku druhé nejprodávanější konzole světa, hned po svém sourozenci Playstation 2.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Chrome má v sobě skrytou hru

Nejede internet? Nudit se nemusíte, Ch…

28.  3.  2017 | | 15 N/A
10 nejzajímavějších grafických proměn světa Minecraftu

10 nejzajímavějších grafických proměn …

Minecraft může vypadat trochu jinak, než ho znáte. Hra se totiž dočkala několika modů a rozšíření. Podívejme se na 10 nejzajímavějších balíčků s texturami a kosmetickými úpravami.

25.  3.  2017 | | 10 N/A
FlatOut 4: Total Insanity – návrat legendy? (recenze)

FlatOut 4: Total Insanity – návrat leg…

Závodní série FlatOut se dvanáct let své existence jistě stala kultovní záležitostí, a to i navzdory hodně nepovedenému třetímu dílu. Přest,o nebo právě proto jsme na plnohodnotného následovníka museli čekat dlouhých šest let. Vyplatila se taková dlouhá odmlka?

17.  3.  2017 | | 10 N/A
10 herních klenotů, které jsme hrávali na přelomu 80. a 90. let

10 herních klenotů, které jsme hrávali…

Díky neustálému vývoji v oblasti herních PC a konzolí jsme si zvykli na neustálé rozmazlování a hodně realistickou grafiku. Je třeba si ale uvědomit, že tomu tak rozhodně nebylo vždy. Dnešní příspěvek má tak hned dvě poselství.

včera | | 20 N/A
Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru do cizích světů (galerie)

Hrajeme Mass Effect Andromeda: vzhůru …

Mass Effect: Andromeda vychází až 23. března, ale díky EA Access jsme si od 16. března mohli k plné hře přičichnout. Podívejte se na naše pohlednice z cest.

19.  3.  2017 | | 5 N/A
Simulátor skládání počítače - naučte se stavět stolní počítač

Simulátor skládání počítače - naučte s…

V době, kdy simulátor zemědělské techniky patří k nejúspěšnějším hrám, bylo jen otázkou doby, kdy někdo udělá simulátor, který skutečně využijete - simulátor skládání počítače.

16.  3.  2017 | | 4 N/A
10 tipů, jak být ostříleným borcem v Mass Effect: Andromeda

10 tipů, jak být ostříleným borcem v M…

Nový Mass Effect je plný nástrah a novinek. Pomůžeme vám se s nimi vypořádat.

22.  3.  2017 | | 6 N/A
Mass Effect: Andromeda - nový začátek (recenze)

Mass Effect: Andromeda - nový začátek …

Znovu do vesmíru, znovu za záchranou lidstva. BioWare se vrací ke své kultovní značce, co říkáme na její nový začátek?

26.  3.  2017 | | 14 N/A