Počítačová hra bez hranic – sen nebo realita?

Pokrok je nezadržitelný a toto nepsané pravidlo se rok co rok mnoha způsoby do sytosti projevuje také v oblasti her. Dokazuje to mimo jiné i revoluční titul amerických vědců – na rozdíl od dnešních her bude přesně reagovat na chování hráče, odvozovat od něj spletité části příběhu a přetvářet herní svět. Chcete vědět více?
Počítačová hra bez hranic – sen nebo realita?

Přestože jsou hry často kritizovány pro svůj špatný vliv na obecnou veřejnost, v minulých měsících se objevilo velké množství zajímavý projektů, mimo jiné vzpomeňme na speciální titul sloužící k relaxaci. Přestože se poslední výtvor amerických vědců do skupiny podobně užitečných titulů neřadí, obecně stejně jako oni působí dojmem "science fiction". O co tedy konkrétně jde?

Svět a příběh bez hranic?

Asi vám neprozradím nic nového, když zdůrazním, že stejně jako román, i hraní vybraného titulu jednoho dne skončí. Není na tom nic zvláštního, respektive alespoň donedávna nebylo. V USA totiž již několik měsíců vzniká hra, která doslova a do písmene bortí zavedené standardy a vše, na co jsme v podání počítačových titulů zvyklí. Projekt Liquid Narrative Group nabídne hráčům doposud nepoznaný zážitek, který nelze srovnat s žádnou do dnešního dne uveřejněnou hrou. Zdejší odborníci dnem i nocí pracují na implementaci umělé inteligence, která by jim měla pomoci vytvořit hru podobající se filmu, co více, s plně interaktivním a na hráčovy podněty reagujícím světem.

V doslovném slova smyslu to tak znamená jediné - vzniknout by měl titul, jehož svět bude doslova a do písmene nekonečný a hráč bude moci jeho končiny prozkoumávat libovolně dlouho, pouze na základě svých vlastních schopností. Tvůrci se při vytváření svého projektu snaží vyvarovat přímým a pochopitelným nedostatkům dnešních her, jakými je například přílišná linearita či před-skriptování různých situací, událostí či objektů. Výsledkem těchto "chyb" je jen několik málo cest a způsobů, jakými může hráč splnit svůj předem stanovený úkol a cíl. A právě to se má do budoucna změnit!

Na chvíli se však věnujme také pre-scriptingu - je pochopitelné, že právě on výrazně omezuje svobodu hráče. Jeho minimalizace je tak jednou z možností, jak vytvořit ještě reálnější a zároveň zajímavější titul. Jak to však ostatně bývá, i v tomto případě má mince dvě strany - je totiž zcela pochopitelné, že dar přespřílišné svobody může zmenšit význam jakékoliv a zároveň každé akce, kterou hráč provede.

Unikátní herní systém

Jaké řešení tedy zvolili samotní tvůrci? Celá skupinka "vědátorů" se rozhodla opustit cestu zavedených standardů a klasického skriptování scén. To vše bude nahrazeno systémem, který bude vytvářet příběh v závislosti na tom, jakým stylem hráč prochází celým herním světem, jak se zde chová, co provádí atd. Přestože je tento systém zajímavý, vyvstává reálná možnost, že by ke stvoření příběhu dojít nemuselo - vždy totiž záleží právě na lidech a to jsou stvoření nevyzpytatelná. Z tohoto důvodu bude tedy připravovaná hra stavět na jednoduchém základu (tedy několika málo předpřipravených objektech atd.), na který bude potencionální hráč navazovat.

Jistě zajímavé je také zjištění, jak bude celý systém vypadat v akci. Je to velmi prosté a zároveň jednoduché. Možné události a situace jsou průběžně přepracovávány - hra tak jednoduše sleduje vše, co hráč provádí, zapamatuje si tyto činy a na jejich základě přetvoří celý příběh a také herní svět. Zatímco prosté švihnutí mečem se prakticky neprojeví, zničení důležitého artefaktu či vražda potencionálního spojence hru radikálně mění.  

Výsledkem snažení celého tvůrčího týmu by tak ve své podstatě měla být hra, která nemá pevně stanovený konec a plynule se adaptuje na aktuální dění. Vezmeme-li tedy v potaz potencionální možnosti tohoto systému, dojdeme k zajímavému poznatku - je totiž silně nepravděpodobné, aby se průběh hry mohl upakovat u dvou odlišných lidí. Každý člověk je totiž specifickou bytostí, souborem vlastních pocitů, nálad a vlastností. Jen stěží je tak možné najít na celém světě člověka, který by měl na vše (třeba na estetickou kvalitu namazaného rohlíku s máslem) stejný názor jako vy.

Závěr? Zůstaňme skeptičtí!

Co se týče technického zpracování, staví celé dílo na grafickém enginu původní akční střílečky Unreal. Na dnešní poměry a s příchodem druhého dílu tedy celá hra, která zatím nebyla pojmenována, po stránce zpracování pokulhává. Jak však ukazují ostatní známé informace, už samotná myšlenka ve snesitelném podání by mohla být zárukou úspěšnosti projektu. Prozatím však zůstaňme skeptičtí - nejsou totiž známy žádné podrobnosti o možném datu vydání, výtvor tvůrců zatím neměl možnost spatřit nikdo nestranný a je zde ještě tucet dalších důvodů potvrzujících, že před autorským týmem stojí velké množství práce.

Co si o novém projektu myslíte vy? Je z technologického hlediska vůbec možné vytvořit podobnou hru? A stáli byste o ni? Podělte se s námi o váš názor!


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Podle Kingdom Come: Deliverance vznikla oficiální turistická příručka

Podle Kingdom Come: Deliverance vznikl…

3.  8.  2018 | | 3 N/A
GamesCom 2018: jaké hry nás čekají na největší evropské výstavě?

GamesCom 2018: jaké hry nás čekají na …

Jedna velká výstava proběhla teprve nedávno a už se na nás chystá další. Jako každý rok se bude v německém Kolíně konat Gamescom, kde se podle všeho letos předvede opravdu hodně nadějných kousků. Pojďme se podívat na ty, které byste rozhodně neměli minout.

2.  8.  2018 | | 2 N/A
Bud Spencer & Terence Hill: pořádný retro nářez (recenze)

Bud Spencer & Terence Hill: pořádný re…

Co takhle v roli jedné z nejslavnějších filmových dvojek zmlátit stovky záporáků? Díky novému titulu to není problém a fanoušci nebudou litovat.

1.  8.  2018 |
Komunita rozlouskla poslední tajemství God of War, bylo skryté na začátku

Komunita rozlouskla poslední tajemství…

Trvalo to, Cory Barlog musel hráčům dost konkrétně napovědět, ale nakonec se přece jenom podařilo na to přijít.

2.  8.  2018 |
Reportáž: Navštívili jsme virtuální hernu v Praze

Reportáž: Navštívili jsme virtuální he…

Virtuální realita vás doslova shodí na zem.

8.  8.  2018 |