Počítačové hry a násilí - kam ten svět spěje?

Diskuze čtenářů k článku

xgandalf  |  25. 11. 2004 01:17

Tak o zaslepenosti a absolutní neznalosti těchto kritiků mě přesvědčila jedna věc..Je zajímavý, že všichni řvali kvůli Doomovi, jak moc je brutální, ale už nikdo z nich nenamítal nic proti hrám jako je Hell,Darkseed,I have no mouth and I must scream,Noctropolis,nebo nedej bože Harvester.Radši bych viděl dítě u Dooma než u jakékoliv z těchto her,kde leckdy brutalita není způsobená stříkající krví,ale prostředím, příběhem a úchylným řešením problémů.Jistě jste si všimli,že se jedná o adventury,což bylo asi pro všechny kritiky moc těžké sousto,tak se zaměřili na snadnější a vizuálně atraktivnější cíl - FPS.

 |   |  Odpovědět
kraken  |  25. 11. 2004 11:20

Apropos gandalf: k I have no mouth and I must scream jsem pred rokem slysel zajimavy prispevek v panelove diskusi na GDS 2004 v Brne (Game Developers Session) . Gdo tam byl, vi o cem je rec .

Ale k tematu: podle me jsou tyhle ne-FPS hry min nebezpecne, protoze takove decko spis postrasi svou hororovou naladou nez aby v nich probudily agresivni nalady (aniz bych tim tvrdil, FPSky automaticky probouzi nasili )

Kazdopadne si myslim, ze by se nemelo ignorovat doporuceni vyrobce, co se tyce minimalni vekove hranice pro hrani te ktere hry.

 

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  25. 11. 2004 12:36

Škoda, tu diskuzi jsem nesledoval..Věc se má tak, že naprostá většina FPS ti umožňuje hrát za kladného a relativně sypatického hrdinu, což právě u adventur není. To je ten problém, u těchhle her nikdy nebylo nějak snadno rozlišitelný dobro vs zlo, příběh je spletitej a často používáš řešení, který jsou poněkud hodně nestandartní..Ale souhlasím, že no-FPS jsou méně nebezpečný, i když z jiných důvodů - za prvé je většina těchto her už hodně stará a nové kousky na dnešní grafické úrovni už nevycházejí, tj. děti to rozhodně hrát nebudou. A za druhé tyhle psychedelický adventury byly vždycky spíš výsadou dospělejších hráčů, než děcek..

S tím doporučením ohledně věku naprosto souhlasím. Otázka jenom je, jestli tam to doporučení dává výrobce, nebo jakási "společnost moralistů" (to mi připomnělo Woodruffa a koumání nad tím , jak zdrogovat takovej kroužek kritiků)

 |   |  Odpovědět
Ark8  |  25. 11. 2004 14:42

Nesmysl. Naprostá většina adventur umožňuje hrát za kladného a relativně sypatického hrdinu. A naprostá většina kladných hrdinů v adventurách navíc neřeší veškeré problémy s arzenálem zbraní v rukou. To je důvod, proč jsou tyto hry méně nebezpečné, ne proto, že je děcka hrát nebudou.

 |   |  Odpovědět
Ark8  |  25. 11. 2004 16:32

dodatek: A nejenom méně nebezpečné, dle mého jsou naopak velmi prospěšné - hráč u nich musí přemýšlet, rozvíjejí jeho kreativitu, nabízejí příběh (v tom se podobají četbě knih) atd. 

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  25. 11. 2004 16:55

Nemusím mít arzenál v ruce, abych zobrazoval násilí nebo ho popisoval a to je v těchhle hrách ten problém..Zatímco v klasické FPS je každému "normálnímu" dítěti jasno, že se jedná o nadsázku, v těchhle hrách to už je problém..A řešení puzzlů typu rozbít někomu hlavu a sebrat část jeho mozku, případně najít lopatu, abych mohl pohřbít svoji mrtvou ženu, která sténá v mrazáku pověšená na řeznickém háku.. Opravdu ti tohle přijde z hlediska psychologického dopadu na dítě míň nebezpečný? A ano, většina adventur je nenásilná a většina hlavních hrdinů jsou klaďáci. Problém je právě v těch několika, které nejsou a jsou dovedeny až do extrému - to je potom opravdu riziko...

 |   |  Odpovědět
Ark8  |  25. 11. 2004 18:42

"Nemusím mít arzenál v ruce, abych zobrazoval násilí nebo ho popisoval a to je v těchhle hrách ten problém.." Násilí zobrazují třeba i dokumenty o holocaustu a v tom je podle vás taky problém? Bavíme se tu ke všemu o naprostých výjimkách v oblasti adventure her, kladní hrdinové (často až příliš černobílí) drtivě převažují. Hrdinové v I Have No Mouth (hře na motivy Ellisonových sci-fi povídek) jsou rozdílní a velmi rozporuplní, každý má jiný problém, hra přitom na zobrazování násilných scén rozhodně nestojí, i když jich několik obsahuje.
Jak by měla hra k násilí vést? Vy se identifikujete třeba s Židem, co spolupracoval s nacisty a smaží se (obrazně řečeno) v pekle? Nebo s hysterickou ženou, která se stala obětí násilí a musí se s tím vyrovnat? Takové postavy bude hráč napodobovat v reálném životě?
Nemyslím, že hra má špatný vliv, naopak, má zajímavý a imaginativní příběh, navíc se zabývá mravními problémy, lidským utrpením atd., to není ve hrách právě běžné (I Have má i své chyby, ale toto není recenze). Je jasné, že pro komplikovaný příběh není I Have No Mouth hra, kterou budou děti masově hrát, není jim určená a ani většinu nebude díky spletitosti děje lákat. Něco jiného je ale jednoduchá střílečka, kterou chápe a je schopno úspěšně hrát každé malé dítě, a kde mu za každého zabitého člověka naskočí pár bodů.

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  25. 11. 2004 23:02

A právě o tom se tady ale bavíme, ne? Ano, dokumenty o holocaustu znázorňují násilí a dosti krutě - a vy máte pocit, že byste je měl bez jakéhokoliv doprovodného komentáře pouštět dětem? Důvody, proč tyhle hry nikdy nebudou reálné riziko pro děti, jsem uvedl už výše. Nechci tady nějak rozporovat kvality adventury "I have no mouth..", právě naopak, považuju ji za jednu z nejlepších adventur.
Nevím, proč já bych se měl s někým identifikovat - bavíme se tu o dětech, které dané problémy nemusí pochopit a zřejmě ani nepochopí - pokud by se k takové hře dostaly a hrály jí..Upřímně, celý Váš příspěvek je trochu zmatený - opakujete věci, které jsem napsal už výše, v podstatě s některými výše napsanými argumenty souhlasíte.
Shodneme se rozhodně v tom, že příběh je pro děti nepochopitelnej a nemají šanci zjistit, co se skrývá za pozadím jednotlivých postav a jejich činy. O složitosti řešení ani nemluvě. Je to, jako byste dal dítěti číst třeba Bibli, s tím, že si z ní děcko může vybrat nějakej citát o likvidaci nevěřících..proto mi takové hry přijdou potencionálně nebezpečnější, než střílečky, kde sice dostane dítě body za každého zabitého protivníka, ale pokud je dítě trochu normální, tak rozpozná rodíl mezi realitou a fikcí - hlavně proto, že tyhle hry jsou všechny podané s jistým dílem nadsázky bez jakéhokoliv příběhu..Naproti tomu adventury mají velice silný příběh, takže spíše mohou na někoho zapůsobit..

 |   |  Odpovědět
Ark8  |  26. 11. 2004 05:03

Bojím se, že budu muset znovu opakovat dvě dle mého zásadní věci:
1) Her, co by snad mohly pro zobrazované násilí "ohrožovat děti" a mají proto rating 15+, je v kategorii čistých neakčních adventur v historii jen hrstka, přitom ty, kde člověk hraje za zápornou postavu, by se daly spočítat na prstech jedné ruky.
2) Těch několik málo "dětem nebezpečných"   adventur není dětem určeno, nikdo je dětem nevnucuje a děti je ani nehrají (desetileté dítě - pokud to zrovna není přemoudřelý malý génius, taky nesáhne v knihovně po Ellisonových povídkách). Můžeme navštívit nějakou školu a já vám přivedu během pár minut spoustu desetiletých dětí, které hrály Doom (navzdory tomu, že také není určen dětem), ale pochybuju, že najdete jediné, které by hrálo třeba I Have No Mouth.
Takže prostě nechápu, proč vidíte problém zrovna v adventurách (kromě toho, že je možná máte v menší oblibě, než FPS).

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  26. 11. 2004 20:41

Jenže to v podstatě opakujete to, co jsem napsal už o pár příspěvků výše. Cituji:
ad 1)"A ano, většina adventur je nenásilná a většina hlavních hrdinů jsou klaďáci. Problém je právě v těch několika, které nejsou a jsou dovedeny až do extrému - to je potom opravdu riziko..."
ad 2)" A za druhé tyhle psychedelický adventury byly vždycky spíš výsadou dospělejších hráčů, než děcek.."
A nikdy jdem netvrdil, že adventury jsou problém větší, než FPS,právě naopak,což jsem ostatně napsal už taky výše : "Ale souhlasím, že no-FPS jsou méně nebezpečný, i když z jiných důvodů...atd." Celá tahle diskuze je trochu moc teoretická - začalo to tím, že jsem se pokusil naznačit, proč když se mluví o brutalitě, tak okamžitě všechny napadne FPS, přestože to není ani tak zdaleka pravda. A dál jsme se bavili spíš o teoretickém vlivu na děti, ne o praktickém, protože v praktickém slova smyslu v dnešní době nejde rozšířenost FPS a adventur vůbec srovnávat. Jinak to, že jsem jmenoval i adventury, které jsou dosti neznámé a některé tady tuším ani nevyšly, asi mělo napovědět, jaký mám žánr v oblibě. Faktem je, že tyhle archivní kousky mám ve svém vlastnictví a jsem strašně rád, že se mi je vůbec podařilo sehnat - si nedokážete představit, co to dalo práce...

 |   |  Odpovědět
Ark8  |  27. 11. 2004 00:54

No v tom teoretickém slova smyslu na tom něco být může, ale to je opravdu nějak moc teoretické  Navíc se mi nějak špatně teoretizuje, když vkládám příspěvky při celonočním hraní Deus-Ex jedničky (což hraju až teď, protože mi to dřív neběhalo plynule). Když jsme u toho násilí, hra je skvělá, ale nelíbí se mi, že mám zabít drogového dealera, který mi nic neudělal (je to jeden z vedlejších úkolů), holt na ty vraždy nějak nejsem dost drsnej . Jsem zvědav, jestli se to dá dohrát i bez splnění vedlejšího úkolu. Jinak já mám starých adventur taky velkou sbírku a vedle práce s jejich sháněním a hraním  jsem měl v poslední době navíc hroznou práci s jejich spuštěním v XP. Hráč adventur má prostě těžký úděl . Pokud máte zájem vyměnit si nějaké zkušenosti, případně i hru, můžete mi nechat vzkaz na Ark7@seznam.cz (ne 8) Platí i pro jiné adventuristy, kteří náhodou čtou fórum.

 |   |  Odpovědět
ja  |  25. 11. 2004 06:59

Nasili roste s dalsi novou generaci vic.
Deti nectou, uz je nebavi cist ani sledovat nejake vzory, rodice vidi jen vecer.
Pocitace sice nasilnika nevychovaji, ale zaryjou do podvedomi:
- akce se nepovedla - dám escape a hrát znovu a zkusím to znovu (pujde to i u matury, ukolech v zamestnani, autonehode ?)
- kdyz se nepritel rozsplichne na zdi, ono to casem pripada jako normalni a clovek otupi.
  Kdyby neco, tak novou hlavu nasroubujem. Bude jim pak krev pri bodnuti nozem pripadat neskutecna?
- Uz se mi stalo pri jezdeni autama, ze jsem si uvedomil, jake navyky muze novy ridic ziskat -
  neodpovedne vlitnou moc rychle do zatacky, kam nevidim. Jizda lehce za hranici moznosti - 
  ono v pocitaci to auto jeste neulitne, ale na silnici je to fyzika v praxi
co vy na to ?

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  25. 11. 2004 07:31

Naprosto souhlasím. Jen je potřeba dodat, že se na tom ještě větší měrou podílejí různé "akční" filmy a seriály v televizi. Když nic jiného, tak se děti naučí jakým způsobem někoho udeřit nebo kopnout. Kampak asi zmizela stará dobrá facka. Tu přeci norrisové a segalové nepoužívají. Přeci úder hlavou nebo "karatistický" kop vypadá i pro přihlížející efektněji. Hlavně prosím vás, ať se ženské ňadro neukáže na obrazovce dřív než ve 22:00 h. To je totiž největší hrozba pro děti. )

 |   |  Odpovědět
SatanS  |  25. 11. 2004 07:57

A neni to spis problem rodicu nez TV a her?

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  25. 11. 2004 09:13

Není. Pokud ty jako správný rodič zakážeš svému dítěti, aby hrálo ty "zlé" hry a zakážeš mu v televizi koukat na násilí (mimochodem nevím, jinak bys to provedl), tak ho naprosto vyčleníš z kolektivu kamarádů, kteří se o těch hrách a filmech budou bavit (protože jim to rodiče nezakázali) a uděláš z něj nešťastného člověka.

 |   |  Odpovědět
eF  |  25. 11. 2004 11:26

Zajimavy... ja tyhle hry nehral (byt jsem odkojenej sinclairem a c64), na tv na krvaky moc nekoukal (nebavily me - a i dneska se ve filmech typu Terminator, Alien i Robocop a Hvezdna pechota koukam na neco jinyho nez na brutalitu..), a ac jsem byl vyclenenej lehce z kolektivu (a to nikoli tim, ze jsem nehral, nekoukal), jako spis tim, ze jsem hral (; a hlavne svym vlastnim samotarstvim... a nemuzu rict, ze bych si pripadal nestastnej.
Na druhou stranu, kdybych do kolektivu zapadnul, tak bych byl super frajirek v puberte... dekuju nechci.. (:

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  25. 11. 2004 12:16

Jó, pokud jsi samotář a do kolektivu nechtěls, je to tvoje věc. Měls na výběr. Horší kdybys do kolektivu chtěl a on tě moc nebral. To je pak jiná situace. Je to trochu něco jiného, ale představ si třídu, ve které mají všichni mobil a SMSkují si. Jedno dítě ho mít nebude, protože rodiče rozhodli, že je to zbytečnost za mobil utrácet. V podstatě budou mít pravdu. Myslíš si, že to dítě to bude taky tak chápat? Asi těžko. Tím, že ten mobil jako jediné ve třídě mít nebude, tak je prostě OUT, ať už si o tom myslíš, co chceš. Zkus to u svých dětí.

 |   |  Odpovědět
MILK  |  28. 11. 2004 13:54

z tveho srovnani by vyplyvala jen zabednenost rodicu, protoze je blbost ze se dnes mobil nehodi ani diteti....naopak je to dalsi vec na ktere muzes dite vychovavat (limit na mesic a ani o kacku vic a pod.) nauci se s tim pak hospodarit a rozmyslet si treba delku hovoru.......a s hrami je to podobne....najit si v tom system....

horsi je podle me fakt, ze na hodne hrach je mozno si vyzkouset "zajimave" veci na necisto a ve velke realnosti......proto by meli mit rodice urcitě jasno, cemu se jejich decka venuji....v konecnem dusledku to vzdy konci u rodicu....i rodice by meli jit s dobou

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  25. 11. 2004 14:16

Nevím, jak to nazvat jinak, než blábol, bez urážky. Proberte se - když jsem byl já malej, tak oblíbenou zábavou bylo sledování karatistických filmů v TV i na videu, kde se mohli děti naučit mnohem lépe, jak někoho "udeřit nebo kopnout", jak říkáte - a nebyl jsem zdaleka sám. Podívejte se na staré filmy typu Mistr Scholinu, Zrada a pomsta a podobně..Schválně, zkuste provést kop ze Zrady a pomsty a potom zkuste něco podobného v podání ala Matrix..Nemluvě o tom, pokud je u filmu jasně rozlišeno dobro a zlo a hrdina dodržuje nějaké morální zásady, tak může mít takový film i výchovný účinek. Mě například přimělo začít chodit na karate, což jak musíte uznat, je spíše pozitivní dopad.. 

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  25. 11. 2004 14:30

Bez urážky. Blábolíš ty. Rozdíl mezi zlými a dobrými hrdiny se smazává. Ve filmech začíná být dobrý ten, kdo je nejsilnější (umí zabít nejvíc nepřátel). Něco jiného byl Old Shatterhand, který zabíjel pouze když to bylo nevyhnutelné. Jinak omráčil nebo střelil do nohy. Ty sis nevšiml, že už se od těch dob něco ve filmech změnilo? Hlavně mluvíme o násilí mezi dětmi a ty už jsi velký kluk, který umí karate a ví kdy ho smí použít.

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  25. 11. 2004 16:06

Jenže je to opravdu tak? Schválně, pořád tady nastiňuješ, jak se to zhoršuje. Old Shatterhand je sice hezkej případ, ale srovnáme li to s westerny z téže doby, kdy byly masově vybíjeni indiáni a bylo tlačeno všem do hlavy, že jsou něco jako zvířata, tak dnes už něco takového neuvidíš. Nemluvě o tom, Mayovky byly vždycky hodně specifický. Ale jak říkám : Jmenuj příklady těch filmů - ať se bavíme konkrétně. Já mám totiž velice silný podezření, že ten trend, o kterým se zmiňuješ, je tady už pěkně dlouho - takovej Rambo, nebo Commando, Missing in Action - to jsou relativně starý filmy, žádný velký novinky..

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  26. 11. 2004 11:36

Já ti dost dobře nerozumím. Nevím co míníš těmi westerny. Ano, souhlasím zabíjelo se v nich. Já nikdy netrvrdil, že se ve starších filmech nezabíjelo. Ještě ti nerozumím jaké příklady filmů chceš. Násilné, z této doby? Tak např. zhlédni Kill Bill

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  26. 11. 2004 21:06

A čemu nerozumíš - výš souhlasíš s faktem, že násilí u dětí roste s každou novou generací, s čímž souhlasím částečně i já, ale pak píšeš, že na tom mají svůj podíl i filmy - hmm, jenže filmy zůstávají už pěkně dlouho ty samý, zabíjelo se v nich, zabíjí se a zabíjet se bude (zní to tvrdě, ale je to fakt). Takže tenhle vliv tady trvá už pěkně dlouho a přesto se násilí začalo tímhle zůsobem zvyšovat teprve v poslední době..Kill Bill není zrovna ideální případ, že? Nevěsta tam teda prezentovaná jako nějakej extra klaďák prezentovaná není, kromě toho Tarantino byl vždycky trochu ujetej..dialog v Pulp Fiction typu "neměl jsi vjet na hrbol a já bych nevystřelil, kdo to bude teďka uklízet" to myslím vyjadřuje dost dobře..Kromě toho, ve srovnání s takovým Vetřelcem nebo The Thing je Kill Bill spíš pohádka...Takže úroveň násilí ve filmech a jeho podání se podle mého za posledních dvacet let nijak nezměnila..Ovšem pokud to srovnáváš s filmy z let šedesátých, tak budeš mít asi pravdu..

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  29. 11. 2004 08:35

Ne. Opět musím říct, že nesouhlasím. Násilí ve filmech přibývá a "zlepšuje" se jejich prezentace. Myslím tím čím dál lepší efekty, co se týká rozstříkávání krve, usekávání různých končetín atd. Nevím proč Kill Bill "není zrovna ideální případ" jak píšeš. Není ideální pro tvé tvrzení? Jmenoval jsem prostě jeden z filmů s extrémním nasilím, který mě zrovna napadl. Prostě ten film existuje.

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  01. 12. 2004 11:42

Kill Bill není ideální příklad z toho důvodu, že hlavní hrdinka není příliš kladnou postavou a z filmu je to myslím dobře vidět. V tom, že se zlepšuje prezentace násilí se dá asi dost dobře souhlasit(i když tady hodně naráží ten Kill Bill, ale to je trochu jiný případ) - s tím, že násilí přibývá, už nikoliv. Ale pozor - zlepšuje se pouze realita zobrazení efektů, nikoliv krvavost těchhle filmů nebo psychologický dopad. (srovnejme Vetřelec I a Vetřelec vs Predátor) Dost paradoxně ty starší filmy s "kečupem" vypadají leckdy úděsněji, než stávající...Věci jako usekávání končetin a podobné výstřelky nejsou nic nového..

 |   |  Odpovědět
pipin  |  25. 11. 2004 17:05

Na tom že Old Shatterhand střelil někoho do nohy není nic kladného Vzpomínám na svoji kamarádku, která u Vinnetoua vždycky brečela když Shatterhand zavelel:"Střílejte na koně!", což bylo jeho další humánní gesto...

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  26. 11. 2004 11:45

Určitě lepší zastřelit koně než člověka. Poslední dobou mám pocit že  část lidstva začala povyšovat zvířata na úroveň člověka. Nic proti tomu z hlediska přírody. Jeden druh jako jiný. Ale v některých rodinách jsou psi nebo kočky povýšeny na rovnoprávnou úroveň s dětmi nebo ještě výše. Pro mě zůstává pořád lidský život daleko výše než zvířecí. Což samozřejmě neznamená že bych zvířata bezdůvodně zabíjel. 

 |   |  Odpovědět
Jiří Černý (George)  |  29. 11. 2004 23:16

Pokud sam uznavate zakladni tezi, totiz ze z hlediska prirody je jeden druh jako jiny, pak je to v pomerne ostrem kontrastu s tou vetou o hodnote zivota. S tou prvni souhlasim. A osobne zastavam nazor, ze neni zadny duvod, proc by mel mit zivot cloveka vetsi cenu, nez zivot zvirete - krome tech duvodu, ktere si my sami vymyslime. Coz je obavam se dosti zaujate.

 |   |  Odpovědět
Nóblhóch  |  25. 11. 2004 08:53

Rozhodně nemyslím, že nemáte částečně pravdu. Ale určitě bych zmínil také pozitivní účinky her. Dám vám příklad podobný tomu vašemu. Nějaký pátek už mám řidičák. A zpočátku - hned jak se dostavil pocit, že už řídím velmi dobře (to se většinou stává), tak se dostavovalo i rozhořčení, když mě někdo předjel - zvlášť nějaká vyšperkovaná 120. Hned se dostavil pocit, že mu musím ukázat a plynovej pedál šel dolů. Když jsem si tak třikrát čtyřikrát projel NFS Porsche 2000, ta touha na silnici už mě nepřepadá. Každýmu mamlasovi bych to s Porschákem nandal na celý čáře. A tak si teď dál jezdím v klidu 50 a nic mě netrápí. Ta možnost si ve hrách zažít to, co v reálu není možné popřípadě je příliš nebezpečné nebo s sebou nese spoustu nepříjemných následků, je velmi užitečná. Ale pochopitelně je nutné - především v nižších letech hraní kontrolovat a vyvažovat. Problém nastává nikoli při jakémkoli hraní, ale tam, kde chybí fungující rodina a hraní s televizí nahrazují výchovu. To je ovšem chyba té starší generace, která se snaží shazovat svoje neúspěchy na hry.

 |   |  Odpovědět
arny71  |  25. 11. 2004 09:29

Me nikdy netrapilo, ze muj Escort predjizi mamlas v S120 (vetsinou v zatacce). Vzdycky jsem totiz vedel, ze silnice neni zavodiste a nemusim dojet prvni. Pokud jsi k tomuto poznani potreboval 3-4x projet NFS a pritom "rozsekat" par nacmaranych auticek, tak je mi te trochu lito.

 |   |  Odpovědět
Bagr  |  25. 11. 2004 10:08

Me taky netrapi, kdyz mou Skodu 105 a Tatru 815 miji na zledovatele silnici Megan jen aby se pak mohl "s*at" pred nama. Ale ma asi dobrej pocit. Ale k veci: Bojovky moc nehraju, ale zavody aut me obcas bavi. Ale nikdy jsem pocity z hry neprenasel do provozu. Opacne ano: Jed ty krame

 |   |  Odpovědět
OptieX  |  25. 11. 2004 11:35

Mimochodem všimli ste si že trabanty,jsou na silnicích rychleší než třeba o 6 let novější auta?????

To prostě nechápu...

 |   |  Odpovědět
Nóblhóch  |  25. 11. 2004 15:19

Jseš vážně borec, umíš skvěle chytat za slovo, moc jsi ale nepochopil, co jsem tím příspěvkem myslel (a že byl míněnej lehce v nadsázce). Nebo jsi to pochopil, ale potřebovals nám sdělit, že máš Escorta.

 |   |  Odpovědět
MMM  |  25. 11. 2004 10:34

Souhlasim s vami.
Lidska spolecnost je cim dal brutalnejsi. Pocitacove hry a ruzne akcni filmy jsou odrazem tohoto stavu.
Rodice deti jsou natolik vytizeni bezohlednou honbou za mamonem (pripadne za holym prezitim), ze na deti nemaji cas. Vychova podle toho vypada. Cest te male casti, ktera se chova vyjimecne a deti opravdu vychovava !
Neco je proste spatne - kdo se diva kolem sebe, vidi to. Je ale, bohuzel, mnoho tech, kteri to videt nechteji. Tezko rici, kam to vse dospeje. IMHO svet speje k nejake hlubsi krizi, ktera se objevi v horizontu cca 20 let. Treba nas ta krize ocisti.
To neni zadny rutinni povzdech zapskleho starika. Pocitacove hry jsou soucasti meho zivota jiz cca 20 let a v principu proti nim naprosto nic nemam.

 |   |  Odpovědět
Pter  |  25. 11. 2004 15:50

To si snad děláš prdel ne?A co rodiče?Ty první by snad měly být hnáni k odpovědnosti a do vězení by měly jít taky ne?Teda v případě že jejich dítě něco provede

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  29. 11. 2004 10:43

Nemůžeš zavřít někoho za něco, co udělal někdo jiný. Nikdo nemá zkoušky z výchovy a děti si může "udělat" každý. Přeze všechnu snahu se může stát i tobě, že dítě bude grázl. Bude to mít v krvi. Chtěl by si pak chodit do vězení za to co udělali? Mslím, že bys to potom viděl jinak.

 |   |  Odpovědět
Pepik  |  25. 11. 2004 07:19

Kapitalistické vymývání mozků, kdo sedí u virtuálního PC, ten se nezajímá o nic reálnéhonedemonstruje, nechodí k volbám....  to je cílem US demegogie..., pak si mohou dělat na světě co chtějí...!!

 |   |  Odpovědět
kraken  |  25. 11. 2004 11:29

To jsou slova jak vino . Asi nejaky kolega pana Bendy z www.vesmirni-lide.cz nebo primo Astar Seran ?

 |   |  Odpovědět
RomanL  |  25. 11. 2004 07:48

násilí roste. Slyšel jsem dokonce cosi o tom, že v Palestině jsou dokonce už osmiletí teroristé! Nevíte co za hrozné hry tam hrají? Snad si to od nich u nás nikdo neokopíruje, to by byla hrůza!

 |   |  Odpovědět
Alan Jarrar  |  25. 11. 2004 08:48

Slysel jste spravne. nevim, jestli je muzeme nazvat osmiletymi teroristy, ale jsou rodiči vedeni k nenavisti a nasili proti krestanum a Zidum jiz od malicka. Letni tabory pro deti jsou v rezii Imáma (něco jako kněz) a vojenkého ,,tělocvikáře". Rodice posilaji sve deti na tyto tabory vedome, nebot v mirne nereformovane islamske kulture je nejvetsi cti, kdyz vas syn/dcera zemre v boji proti bezvěrcům. A kdyz uz nechce bojovat, musi mit alespon silny odpor a nenavist. A jedna zajimavost - arabsky svet nedisponuje vyspelymi technologiemi, takze deti doma pocitace (v 80 % nemaji). Tady je treba hledat duvod nasilnosti ve vychove rodicu, v tradicich a nab. kulture. Nasili zkrata plodi nasili, at uz ve hrach, nebo v beznem zivote.

 |   |  Odpovědět
Marek N.  |  25. 11. 2004 08:13

Na podprahové vnímání působí aktivně hlavně sdělovací prostředky formou reklam. Jinak co do počtu kontaktů s násilím a smrtí přichází současný člověk daleko intenzivněji díky televizní obrazovce počítačové hry v to nevyjímaje. Otupení vůči smrti a násilí je více než zřetelné, jako důkaz lze považovat i zvýšenou nehodovost na silnicích kde se pud sebezáchovy úplně vytrácí. Jsou národnostní kultury, kde smrt hraje dokonce pozitivní roly, je to ovšem podloženo celkovou filozofií přístupu k životu jako takovému. V současnosti na lidi působí dost velký psychický tlak a je vyšší pravděpodobnost, že duševně méně zdatní jedinci mohou snáze podlehnout.

 |   |  Odpovědět
Martin M. Boček  |  25. 11. 2004 08:49

Nemohla by třeba ta zvyšující se nehdovost souviset se zvyšuícím se počtem aut? Protože co vím, i za za první republiky byly silnice plné nezodpovědných bláznů, co si to šílenou šedesátkou hasili po okreskách zcela bez ohledu na zdraví své i svých bližních (bohužel si teď nevybavím film, ze něhož citát pochází:o)

 |   |  Odpovědět
X-22  |  25. 11. 2004 08:23

Jedním z humorných aspektů těchto zasvěcených reflexí pochopitelně bývá, že herní zkušenost těchto specialistů končí u Microsoft Solitaire, případně Hledače min, a hru novější než půl roku viděli nanejvýš na screenshotech nebo na vteřinu na obrazovce osobního herního zařízení svého potomka, než byli pro blbé kecy vykázáni z místnosti; ale to nyní ponechme stranou.

Argumentační úroveň této úvahy je - mírně řečeno - slabá. Podle ní nemohou ti ubozí experti - mimochodem, nikde není řečeno, které profese má autor na mysli (psychology, psychiatry, pedagogy, sociology?) - vědět o čem mluví, protože jejich herní zkušenost je mizivá až nulová. OK, potud beru!

Ale jak může autor hodnotit odborné výroky expertů z takových oborů, pokud sám takové vzdělání nemá? A předpokládám, podle stylu a tónu vyznění jeho příspěvku, že asi nemá. Pak ať píše recenze na hry, ne hodnocení na názory expertů, protože se dopouští téhož hříchu - mluví do něčeho, čemu nerozumí a o čem nic neví!

 A pokud je náhodou psychologem, psychiatrem, pedagogem či sociologem, pak beru vše zpět.

 |   |  Odpovědět
Nóblhóch  |  25. 11. 2004 08:40

Autor nevyslovuje žádnou psychologickou (popř. psychiatrickou nebo pedagogickou) tezi - pouze upozorňuje na fakt, že si právě tito odborníci berou do úst hry, se kterými mají mizivé zkušenosti. Nevidím na tom nic, co by přesahovalo kompetence normálně přemýšlejícího jedince.

 |   |  Odpovědět
X-22  |  25. 11. 2004 08:53

Tak znovu - podle vás si autoři berou do úst hry. Nikoli, odborníci hodnotí působení her na psychiku. Na to potřebují předevší (a možná pouze) znalost psychiky a jejích mechanismů, funkcí, stavů, procesů apod. Jinými slovy, na tohlke expert potřbuje pár let VŠ studia a nejlépe i pár let praxe. Už méně potřebuje mít nahrány desítky hodin na různých hrách.

Jiný příklad - vojenský lékař specializovaný na leteckou medicínu také nemusí být pilot, přesto rozhoduje o zdravotním stavu letce ve vztahu k létání. Čili článek stíral hodnocení expertů s tím, že neznají hry. Neznají, protože problém je od dopadu her na psychiku, ne o hrách. Problém by byl, kdyby ty hry recenzovaly, psali o nich samých a v životě je ani nezahlédli! Takhle je to OK.

PS. Sám občas něco pařím. Ale to není důvod, abych podobně jako autor reagoval podrážděně, ironicky a uštěpačně, když nějaký expert řekne svůj názor na působení her, co se mi líbí, na lidskou psychiku. Ta argumentace byla slabá, populistická a rádoby racionální, na tom trvám!

 |   |  Odpovědět
Petr Minařík  |  25. 11. 2004 12:21

      Ano jsou to odborníci na psychologii. Musí tedy v okamžiku když řeknou, větu o zhoubném vlinu na duši hráče z něčeho vycházet. nemusí znát hry a pařit. meli by ale vycházet z nějakého seriózního výzkumu. Kde je takový průzkum. Obávám se, že tady se jedná pouze o přesvědčení oněch specialistů.

      Vojenský lékař musí mít především znalosti. Nemusí usednout do cokplitu ale musí mít seznam testů kterými pilot musí projít. Tento seznam mu ale kdosi kdo se bude oníl létáním velice pečlivě zabývat vytvořit. Ten někdo bude zkoumat hodně pilotů a vyhodnocovat jevy které jsou za letu běžné a reakce lisdkého organizmu na ně. Takto vytvořený sezna může použít i nepilot k tomu aby určil, schopnost člověka pilotovat.

        PS: také hraji. Nemohu se ale zbavit dojmu, že mnoho zodpvědných osob za výchovu se snaží svoji odpovědnost shodit na někoho jiného případně z toho jiného vysoudit nějaký peníz. Proč třeba společnost nevystupuje proti myslivcům kteří na rozdíl od pořítačových hráčů nezabíjejí jenom virtuálně? Proč se myslivost neobjevuje jako viník vzažedného chování. Asi se nedá odsoudit a vytříska z ní peníze.

 |   |  Odpovědět
X-22  |  25. 11. 2004 16:17

My dva se máme o čem bavit, ale nemáme se o čem hádat .

Protože de facto si myslíme totéž, pokud výzkum, tak seriózní, pokud článek, tak seriózní. Tohle je téma na interdisciplinární výzkum, ne na jednostránkový postpubertální úlet prezentující názor jedné strany. Já rozhodně nejsem stoupencem lidí, kteří vliv her na psychiku hodnotí od boku. Chce to metodu a výzkum.

PS. Já si myslím (tedy nevím), že to vliv má. Když jsme pařili několik hodin CS po síti a kolega s nadpřiŕozeným snajperským talentem mě opakoveně sundaval a sundaval, tak jsem zjistil, že ho intenzivně toužím oddělat. Podle IQ testů nejsem rozhodně omezený debil, podle osobnosti prý jsem spíš neagresivní a submisivní. V tu chvíl jsem mu ale „chtěl šlápnout do ksichtu“. Tehdy jsem si prvně uvědomil, ž to vliv má. Pubertu mám dost dávno za sebou, přesto mě ta hral doslova vzala. Co to pak udělá - schválně to přeženu - s pologramotným polovzdělaným poloidotem se sklony s agresivitě??? Nedělám výzkum, jen říkám že si myslím, že to vliv má. Ten vliv bude individální, bude záležet na spoustě faktorů (osobnost, stabilita, intelekt, vzdělání, výchova, prostředí, kultura, hodnotový žebříčet, agresivita ... blablabla). A u někoho to může působit destruktivně a u někoho, kdo má k násilí dispozice to může působit jako spoustěč. Na druhou stranu, když jsme to po pařbě probírali, tak jsme si s kolegy uvědomili, že válka fakt není prdel. Člověka odstřelí ani neví jak. Ve většině z nás několikahodinová pařba CounterStriku probudila docela silné pudy - a všichni myslím jsme kultivovaní, vzdělaní a zřejmě nadprůměrně inteligentní lidé (programátoři, vývojáři, prostě lidi z IT - tedy já tam byl jediný „humanista“ po vzdělání). Co pak s člověkem udělá skutečná válka ... ?

Zpátky k věci. Prostě si myslím, že pokud chtěl článek reflektovat rozumně téma hry a násilí, tak se mu to nepovedlo. Přinesl jen jednostranný pohled a přehnanou reakci z jedné strany na názory z druhé strany barikády. Mě se četl dobře, je vtipný, autor umí psát. Přesto je to celé trochu demagogické, tedy pokud to nemá být nadsázka ...

 |   |  Odpovědět
Brt  |  25. 11. 2004 21:13

To že si chtěl kolegovi šlápnout do ksichtu bych nesváděl konkrétně na CS, ale spíš na to, že si opakovaně prohrával a nebyl jsi schopen s tím nic udělat. Stejně tak by tě mohlo nastartovat dokola prohrávat v jakékoli i nepočítačové hře.

 |   |  Odpovědět
Petr Minařík  |  26. 11. 2004 07:30

      Autora bych neodsuzoval. Rozčílil se když ho kdejaký diplomovaný psycholog hází do škatulky agresivní stupido jenom kvůli tomu, že si myslí cosi o hráčích počítačových her aniž by se s těmi hrami seznámil. Rozhodně ale má pravdu, že bez seriózního výzkumu vlivu her na psychiku jedince se to neobejde.

      Kdo tvrdí, že mají hra takový vliv na psychiku tak by si měl uvedomit, že to vlastně začalo u prvních příběhů o chrabrých bojovnících. Ten kdo takový příbeh vykládal nebo poslouchal byl vystaven násilí. To se později změnilo v knihy, filmy a počítačové hry. Proč se tedy vystupuje proti hrám a filmům a to ostatní se opomíjí?

      Domnívám se, že není problém ve hrách ale v lidech. Ti mají svoji psychiku a ta nemusí být vhodná pro takovéto prožitky. Nedovedou rozeznat rozdíl mezi skutečností a fixí či mají úchylku která zajišťuje jejich vrušení při zabíjení. Viníkem není hra ale ta osoba případně nezájem okolní společnosti. Vždyť je tolik lidí kteří se dívají na krváky a hrají střílečky. Věřím, že by nikoho vědomně nezabili. Na druhou stranu je hodne lidí kteří zabíjejí bez toho , že by se dívali na krváky či hrály ony hry.

     Uvedl jste mne na myšlenku. Jaký má vliv na člověka válka. Srovnejme to s působení hraní hry Medal of Honor. To je asi trochi nepoměr ne?

 |   |  Odpovědět
X-22  |  25. 11. 2004 09:03

Znovu - článek kritizoval experty, kteří hodnotí dopad her na psychíku hráčů, ale přitom neznají ty hry. Jenže to je jádro pudla! Problém není v těch hrách (ve smyslu kolik jsem toho nahrál), problém v ve znalosti psychiky (jejích procesů, fukncí, stavů, mechanismů ...). Abych tohle mohl hodnotit, nemusím být pařan. Zato musím mít vzdělání v oboru, pak mohu hodnotit názor expertů jako expert. Řešený problém nejsou hry, řešený problém je dopad her na psychiku. To zváží expert, ne hráč!

Jiný příklad - o možnosti pilota létat v armádě rozhoduje mimo jiné vojenský lékař specializovaný na leteckou medicínu. Sám není pilot, přesto rozhodoju o tom, kdo ze zdravotního hlediska sím či nesmí létat. Nikdo se tomu nediví. podobně psycholog - specialista na partnerské vztahy. Radí ženě, kterou opakovanš mlátí manžel alkoholik. Musí nutně znát toho manžela a hospodu, kde chlastá? Nemusí, on řeší psychiku, psychické problémy a psychické utrpení té ženy, ne toho alkoholika.

PS. Sám pařím hry (semtam CounterStrike), ale když někdo napíše, že to nemusí být zdravé, tak se nad tím zamyslím. Nebudu hned reagovt uštěpačně, ironicky a rádoby racionálně jako autor článku. Ten článek je mimo a je populistický. Jako když se parta huličů navzájem ujišťuje, že to hulení je úplně OK a jak je blbý každý, kdo je proti.

 |   |  Odpovědět
Smil Flek z Nohavic  |  25. 11. 2004 09:20

Dobry prispevek, jen se te zeptam - proc je tva predesly prispevek (vyse) iplne stejny jako tenhle, jen ma jiny slovosled? Vime co mas namysli, stacilo to rict jednou.

ALE JESTLIZE EXPERT PSYCHOLOG MUZE SOUDIT PSYCHIKU HRACE ANIZ BY HRY HRAL, PAK EXPERT HRAC MUZE SOUDIT PSYCHOLOGA ANIZ BY MEL TITUL MUDR. UCELEM NENI ZNAT PITOMA FAKTA, UCELEM JE PREMYSLET A SNAZIT SE CHAPAT! JE MOC DOBRY CLANEK!!!

 |   |  Odpovědět
X-22  |  25. 11. 2004 09:38

Protože jsem blbej , zablbnul mi IE  a vypadalo to, že se nic neposlalo. Tak jsem si to neověřil a rovnou to napsal znovu. Ale obvykle si doslova své nápady napamatuji, takže jsem to přebásnil jinak ... That's all: zbrklost + IE error.

 |   |  Odpovědět
X-22  |  25. 11. 2004 09:41

Jasně a všichni se můžeme hádat s kvatovými fyziky o jejich oboru bez patřičného vzdělání. Ona totiž psychologie je věda stejně jako ta fyzika.

BWT. Psycholog je Mgr. nebo PhDr., protože psychologie se studuje většinou na filozofii (v Praze, v Oloumouci, v Brně ...) Titul MUDr. mají psychiatři.

 |   |  Odpovědět
Martin M. Boček  |  25. 11. 2004 10:13

Hmm... To je pak zajímavé, že poslední VÝZKUM působení her na psychiku pochází z roku 2000 a zkoumány byly hry Doom 2 a poodbné (zhruba stejně staré).

Ten vojenský psycholog specializovaný na létání nemusí být pilot, ale o létání něco vědět musí. Většina odborníků žehrající na hry ví o hrách jen to, že je to "absolutní zlo". A ten zbytek na ně překvapivě má o něco kladnější názory (a teď nevařím z vody, shodou okol¨ností mám o takovýchto výzkumech docela přehled:o)

 |   |  Odpovědět
X-22  |  25. 11. 2004 11:07

Nic z toho co říkáte nezpochybňuji. Odborné debaty na podobná témata - násilí v televizi a poodobně se vedou léta a ne s jednoznačným výsledkem. Na druhou stranu se tyhle diskuse většinou shodují v tom, že násilí v médiích (řadí se sem i e-hry) nějaký  vliv má. Ale pokud chtěl říct autor tohle, měl svou výřečnost zaměřit tímhle směrem. To co napsal je možná vtipné, je to možná strhující, možná mu hodně lidí zatleská. Ale je to o ničem, argumentační hodnota (odborně vzato) nulová a skutečná znalost problému minimální. To že pařím, neznamená že do toho vidím. Ten článek je dobře podaná ideologie, nebo názor. Oborně (téma: psychika) je o víceméně ničem ...

Když mám zánět slepého střeva, tak to také automaticky neznamená že vím co se mnou uvnitř děje. Možná vím, co cítím, ale mechanismu choroby nerozumím. Nebo jinak, když se opakovaně svezu letadlem, letadlo nespadne, stává se ze mě automaticky odborník na bezepečnost letecké dopravy a mám rozstrušovat moudra a komentovat havárie letadel v televizi? Jistě mohu, spousta lidí mi to asi bude „žrát“. Ale skutečná informační hodnota bude nulová.

 |   |  Odpovědět
Shaman  |  25. 11. 2004 10:18

Takhle subjektivní, nekvalitní, jednostranný článek jsem už dlouho nečetl. Autor nepřekládá žádné návrhy, jen si "vyžvanil" vlastní názor. Zapomíná na jednu podstatnou věc! Na krabicích od her chybí doporučený věk. Filmy, narozdíl od her, tohle obsahují. Dnes už v reálnosti mezi filmem a hrou není rozdíl. Vy byste snad nechal své desetileté dítě dívat se na Vetřelce? Rodič většinou nemá při nákupu ponětí, co se skrývá v krabici. Takhle má alespoň přehled a rozhodnutí, jestli potomek už může "řezat hlavy", je na něm. Konec problému. Potom je to věc pouze rodičů. Vývoj totiž nezastavíme.

 |   |  Odpovědět
Sentinel  |  25. 11. 2004 10:40

S timhle si dovolim nesouhlasit, na krabicich pokud vim je doporucena vekova hranice uvedena. Teda alespon u vetsiny novejsich.  

 |   |  Odpovědět
Shaman  |  25. 11. 2004 12:31

Výrobci to tam mohou nebo nemusí dávat. Zatímco u filmu musí. Není to totiž uzákoněno.

 |   |  Odpovědět
milan  |  25. 11. 2004 11:04

Zdravím všechny!
Proboha, co je tohle všechno za kecy? Všem starším vždycky připadá, že to jak si hráli oni bylo lepší, hńež to s čím si mladí hrají "teď". Samé spory dřevěné-plastové hračky, knížky-filmy, filmy-televize, televize-počítačové hry... Vždyť je to prostě vývoj! Vždycky byly dobrý knížky a brak, dobrý filmy a Béčkový filmy, vzdělávací pořady a stupidní seriály a s hrama je to stejný. Já taky říkám, že hry na 8mi bitech byly "něco" a teď to stojí za prd. Ale hraje v tom větší roli nostalgie než skutečná fakta.
To stejné je i s násilím. To se s lidstvem táhne jak červená nit. Od veřejných poprav, válek, vraždění ve středověku (stačí si vzpomenout na dějepis) atd. Názor že společnost je čím dál brutálnější je nesmysl! Brutlní je to pořád. Ve světě se pořád válčí, vraždí a mučí ve jménu víry, ve jménu víry, ve jménu víry a teprve pak z nějakých majetkových důvodů. S nástupem technologíí k nám ty zprávy o tom jen proudí rychleji a budí dojem, že je toho čím dál víc.
Chtěl bych vidět nějakou statistiku trestných činů, u kterých je prokázáno, že vznikly dle popudu nebo vzoru počítačové hry. Podle mě se v našich končinách vraždí jen kvůli penězům a to s motivy počítačových her nemá nic společného. Tam se totiž převažně bojuje a to vesměs proti zlu nebo za lepší věc.

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  25. 11. 2004 13:18

Hmm, začal jsi zajímavě: "Proboha, co je tohle všechno za kecy?" a potom jsi nám to všem vytmavil a řekl ten jediný správný názor. Děkujeme. Jenom bych chtěl skromě podotkout, že tady nediskutujeme o násilí v dějinách lidstva, ale o stoupajícím násilí (opravdu stoupajícím) mezi dětmi v čím dál nižších věkových skupinách. Vypracovat statistiku by bylo asi obtížné, protože si mnohdy ani člověk (tím spíš dítě) neuvědomí jak je hrami nebo filmy ovlivněn. Srovnám to např. s reklamou. Téměř každý řekne, že ho neovlivňuje. Znamená to snad, že miliardy utracené ve světě za reklamu jsou vyhozené? Určitě ne.

 |   |  Odpovědět
Hnizdo  |  25. 11. 2004 13:32

Ve jmenu viry navenek, abych nevypadal jako lupic, ale ve skutecnosti vzdy jen kvuli majetku nebo uzemi (napr. krizacke valky atd.).

H.

 |   |  Odpovědět
Aiax  |  25. 11. 2004 11:35

Tak Vít Sedláček, jo? No dobrý Víťo, fakt hodně dobrý, jen tak dál, od dob Andreje Anastasova se člověk u počítačově herních článků už moc nezasměje.

 |   |  Odpovědět
Vít Sedláček  |  25. 11. 2004 14:45

Jenom stručně k některým reakcím, jak napsal "ja": Deti nectou, uz je nebavi cist ani sledovat nejake vzory  - copak o to, děti čtou, hlavně lotra a Harryho, ale to je zase samá magie a satanášství...lol 

Nóblhóch Když mě někdo předjel - zvlášť nějaká vyšperkovaná 120. Hned se dostavil pocit, že mu musím ukázat a plynovej pedál šel dolů. Když jsem si tak třikrát čtyřikrát projel NFS Porsche 2000, ta touha na silnici už mě nepřepadá. - u mě dřív fungoval reflex z High Stakes, jak jsem někoho bral, chtěl jsem se řadit hodně ostře před něj, aby se náhodou nemohl dostat zase přede mě, ale otec mě na to včas upozonil, takže můžu všechny uklidnit, žádné ztráty na majetku ani na životech se nekonaly... ale jestli uvidíte na silnici tmavěmodrou astru, držte se radši dál lol

Aiaxi díky, máš u mě panáka

 

 |   |  Odpovědět
Mr. Wáwra  |  25. 11. 2004 14:57

To už je okurková sezona? Tohle téma (vliv násilí ve hrách na palicu) je fakt těžce vyčpělý a vůbec psát o tom články je zbytečný. Lidi, co čtou Doupě.cz a jiný net časáky (=hráči) věděj svoje a odpůrci her nechodí na herní weby a svoje kecy vedou někde v hospodě ve společnosti lidí s podobnym názorem, takže článek je úplně k ničemu.

Ještě můj názor: lidi se vždycky vraždili, vražděj a vraždit budou. Prostě je to tak. Nějaký ťukání na klávesnici to moc nezmění :)

kriminalita malejch faganů: ty cikáni jak zabili tu starou ženskou určitě vraždili proto, že to někde viděli ve hře. Ne, to jsou normální hajzlové narušený z děcáku. A ten deviant co zavraždil tu holku a pak ji znásilnil opravdu to neudělal kvůli hrám... prostě je to nemocnej parchant.

Spíš bych řešil vliv náboženství na psychiku, pač problematika (nejen) islámskýho radikalismu mi přijde jako větší...

 

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  25. 11. 2004 15:18

Člověče tebe tady škoda. Ty přesně víš z jakých důvodů někdo vražil a z jakých ne. Hlavně jsi se dvěma vraždama hotov v jednom odstavci. Nepracuješ ty někde na kriminálce?

 |   |  Odpovědět
Pavel  |  27. 11. 2004 00:01

Nejlepší na tom ale je, že má docela i pravdu  Silně pochybuju, že někdo jde někoho zabít jen proto, že hrál celou noc Dooma a ráno má takovou chuť vraždit, že si to prostě musí "zkusit"...

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  29. 11. 2004 12:52

Správně o tom "pochybuješ". Pochybuješ, ale nemůžeš to zcela vyloučit. Nikdo netvrdí že: někdo jde někoho zabít jen proto, že hrál celou noc Dooma a ráno má takovou chuť vraždit, že si to prostě musí "zkusit"... , ale možná to k tomu přispěje nějakým procentem nebo zlomkem procenta, pokud se ten člověk dostane do nějaké krize. Dalším procentem přispějí filmy, to že mu žena zahýbá, to že ho šéf zjebal v práci, to, že ho dlouholetý kamarád podrazil, to že mu chcípnul pes atd., atd. Já prostě nevěřím, že si tu někdo může být absolutně jist, že hry nemají na člověka záporný vliv (některé).

 |   |  Odpovědět
Pavel  |  29. 11. 2004 14:27

Ale to je přesně ono - souhlasím, že se to nedá absolutně vyloučit, stejně tak ale není pravda, že by hry měly na takovém jednání největší podíl. Není to prostě ani 0%, ani 100%. Hlavní problém je v tom, že každá strana si ten podíl upravuje podle toho, čemu věří.

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  29. 11. 2004 14:53

Jo. To beru.

 |   |  Odpovědět
Ark8  |  25. 11. 2004 16:00

Nedalo se čekat, že tu bude vyvážený článek na tohle téma, k tomu Doupě nedospělo (a nevím, jestli někdy dospěje), takže je to opět, jak tu někdo napsal "jako když se parta huličů navzájem ujišťuje, že to hulení je úplně OK a jak je blbý každý, kdo je proti."
Nemusí to tak nutně být, už jsem v minulosti (kupodivu na herních magazínech, i když zahraničních) četl několik zajímavých úvah na toto téma, které nebyly jen snahou tvářit se, že je všechno v perfektním pořádku a zlí a hloupí kritikové šlapou dětičkám na nevinné hračičky. Alespoň diskuse je (nejspíš díky linku na Živě) docela zajímavá a přesahuje typický pubescentní kolorit tohoto webu. Co se vražd týče, nalezly by se i opačné argumenty, třeba:
http://archiv.tiscali.cz/news/news_center_020605.478898.html

 |   |  Odpovědět
Mr. Wáwra  |  25. 11. 2004 18:02

beztak je jedna mrtvá holka úplný prd proti situaci na Blízkym Východě...

 |   |  Odpovědět
Ark8  |  25. 11. 2004 18:48

To vykládejte jejím rodičům. Nebo až vás bude někdo vraždit, tak mu řekněte "klidně si bodni, ve srovnání se situací na Blízkém Východě vůbec o nic nejde".  

 |   |  Odpovědět
Mr. Wáwra  |  25. 11. 2004 19:32

ne že by o nic nešlo, ale přece jenom bych raději řešil otázku masový náboženský nenávisti než pár pitomečků

 |   |  Odpovědět
Ark8  |  25. 11. 2004 20:29

No, třeba Bible a Korán měly v historii určitě daleko větší vliv na šíření násilí, než počítačové hry a filmy, které se alespoň netváří, že mají jedinou svatou pravdu a její odpůrce je třeba zlikvidovat. Ten magor, co zabil tu holku, by nejspíš zabíjel i bez filmu, našel by si jen nějakou jinou záminku pro své vražedné choutky. Na druhou stranu si myslím, že přemíra násilí ve hrách a ve filmech k ničemu dobrému nevede a do určité míry k nárustu brutality a bezohlednosti ve společnosti přispět může.

 |   |  Odpovědět
Pter  |  25. 11. 2004 15:42

Jo zrovna ted říkaly v rádiu, že nějakej 16-letej rozsekal seakáčkem na maso svýho bratrance

 |   |  Odpovědět
Vijo  |  25. 11. 2004 17:12

Asi si bral príklad z hry POSTAL 2.

Nie, vážne ľudia by sa mali nad všetkým zamyslieť, lebo spejeme ku riadnej katastrofe.

 |   |  Odpovědět
TDW  |  25. 11. 2004 16:28

Jenže většina stříleček potažmo akci včetně D3,HL-2,Painkillera,Manhunta,Hitmana,FC MÁ rating M (mature-dospělák). Děti by se k nim tedy neměly ani náhodou dostat. Pamatuji si jak jsem byl před x-lety šokován když 8letý chlapec hrál Duke Nukem 3D. Dovolím si říci že FPS hry by měly být (třeba i v rámci EU) omezeny prodejem od 15let. Samozřejmě je otázkou je jak zabránit dětem (hlavně opravdu malým špuntům předškolního věku nebo na 1.stupni ZŠ)jak se k těmto hrám dostat. Záleží totiž na tom jak je dítě připraveno rozlišit skutečnost a virtuální realitu v počítačové hře.

Co třeba takto:

3-6let edukativní programy (gordi)
6-12 skákačky a jiné dětské hry (croc,nemo atd.)
9-dospělí závody arkádovité(NFS)
10-dospělí simulátory(RBR,Il-2)
10-dospělost (strategie jak RTS tak budovatelské)
12-dospělí špionážní thiller(stealth) (Metal gear solid,Splinter cell)
15-dospělí střílečky s klaďasy (FC,PaKi,MOH,CoD atd)
17-dospělí střílečky se záporňáky(Hitman,Manhunt,GTA)

To by šlo ne ?

 |   |  Odpovědět
Nóblhóch  |  25. 11. 2004 17:48

Docela dobrý rozhození - jenom bych neodděloval arkády a simulace (nevidím moc důvod) a budovatelský strategie bych povolil všem - pochopitelně že jsou k nim potřeba nějaký schopnosti, ale to může být individuální a jejich nebezpečnost mi rozhodně nepřijde dostačující k zákazu. A taky by mě zajímalo, jestli Tom z Mafie byl kladnej nebo zápornej hrdina .

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  25. 11. 2004 18:35

Sice hezká teorie, ale o dost obtížnější praxe - ono se tohle známkování klidně může zavést, ale uvědom si, že většina těch her se dostane k dětem přepálená, ne jako originál...Najdi a spočítej, kolik špuntů si koupilo Doom 3 - a kolik ho hraje? A tomu prostě nezabráníš, pokud nebudou rodiče schopný ohlídat si vlastní PC. Jenže fígl je v tom, že "geniální" děcko ovládá PC poněkud lépe, než běžný rodič..

 |   |  Odpovědět
Nóblhóch  |  25. 11. 2004 20:05

Ale to se s mým příchodem změní. Cha chá - já jim dám, prckům zlobivejm. 

 |   |  Odpovědět
TDW  |  25. 11. 2004 16:42

Jinak hraju od cca 12 let tehdy ještě na staré 286,později 486,P1 133MHz poslední hry si vychutnávám cca rok. Z vlastní zkušenosti mohu říci že mě jako malého bavil nejvíc F-19 stealth,pak starý skákací duke nukem 2,princ 2 a w3D. V pubertě už na SŠ duke nukem 3D,European air war a - Faraon ! Teď v dospělosti považuji za da best hru opět sim Il-2 ale ze všech letošních hitů se mi zatím nejvíc líbil splinter cell Pandora tommorow a i ten prokletý hitman . Pandora proto že nemusím nebo nesmím někoho vůbec zabít a hitman že zabíjím jen ty špatné. Jinak akčňáky mě přestaly bavit taky v pubertě,poslední který jsem více méně z nostalgie viděl a líbil se mi byl Terminátor 3 Ona ta násilnost her spočívá také přece ve stylu hraní. Uznejte že když to vezmete v Hitmanovi pěkně po quakovsku tak je to rázem NUDA. Jistě 10leté děcko to ohodnotí asi SUPER jenže v tu ránu je v háji jakákoliv atmosféra která třeba právě Hitmana nebo SC dává ten správný říz špionážního thilleru. Toť vše.

 |   |  Odpovědět
Barbar  |  25. 11. 2004 17:54

Já si myslím, že označení na krabicích nic nevyřeší... upřímně kolik her si myslíte, že si děti pořídí legálně??? Už vidím 10ti letýho borce, jak zajde do obchodu a vyplázne "dva litry" za nejnovější krvavou řezbu...

A že jim to kupují rodiče? ) hehehe... mno nevím... ale mě za celej život rodiče žádnou pařbu nekoupili a ani žádnýmu z mých spolužáků, známých, kamarádů... Teď je mi 19 a v dobách, kdy mi bylo tak těch 10let (tj. by to mělo ovlivňovat mou psychiku nejvíc ), jsem si nejen já, ale všichni kámoši hry vždycky obstarávali od známých atd. různým kopírováním (přes diskety, HDD) a později vypálení CD stálo sice 150Kč, ale zase to bylo tak strašně velký - protože můj HDD měl kapacitu 420MB a CDčko 650MB... nejdokonalejší hra té doby byl Duke3D, kterýho jsme označovali za "obrovsky velkýho" a měl 30MB, takže si jistě umíte představit, že s jedním CD naplněným na 100% hrama jsem vystačil fakt strašně moc dlouho...

A nemyslím si, že dnešní děti by byli jiné a kupovali si hry v obchodech, když nová "levná" hra vyjde minimálně na 1000Kč... Taky si to zkopírují od známých - navíc dneska to jde daleko líp, protože CD-RW mechaniku má skoro každej, dost lidí má i DVD-RW a taky dost domácností má třeba trvalý připojení k netu a děcka si tak stahujou hry z netu a pohoda...
---
Takže myslím, že označením na krabici v obchodě "Tato hra je vhodná až od 18ti let a když ji bude hrát mladší hráč, stane se z něj přinejměnším Fredy Crooger..." nebo nějakým podobným odtrašujícím... tak i kdyby byl v tom obchodě obrovskej billboard a ještě na to prodávající 50x upozornil, tak to stejně nic nevyřeší, protože 99% dětí si hry stejně v obchodě nekupuje, ani jim kupovány nejsou )

 |   |  Odpovědět
JacquesClouseau  |  25. 11. 2004 18:11

Ten Death Sword na obrázcích není nic jiného, než ukradená a předělaná verze Barbariana. V dobách ZX Spectra do byla oblíbená zábava hlavně italských a  španělských firem - sebraly hru, změnily název, úvodní obrazovku a případně nějakou snodno modifikovatelnou grafiku a vydaly to jako svoji novinku.

 |   |  Odpovědět
Alü  |  25. 11. 2004 19:18

Dobrej článek Vitü, jen tak dál. Mám pocit, žes byl docela nasranej při psaní toho článku (ale nejsem studovanej psycholog, takže nevím jestli má tento názor vůbec nějakou váhu). Mě osobně taky docela naštve, když vidím někde článek o tom jak někde nějaké děcko vraždilo "kvůli počítačovým hrám", takže jsem rád, že se objeví i takovýto článek.

Člověk nemusí být expert na to, aby vyjádřil svůj názor. Plno lidí si myslí, že G.W.Bush je idiot a taky to nejsou psychiatři. Stačí základní inteligence a určitá zkušenost s danou problematikou - v tomto případě hrami a jejich vlivem na Vítkovu agresivitu.

A pro ty, co si stále myslí, že autor strká nos(hubu, příp. klávesnici), kam nemá: Buďte rádi, že si o jeho názoru přečtete tady a ne na titulní stránce novin.

Howgh!

P.S.: Jo,jo staré "dobrá" čtyřprocentní Barbie.

 |   |  Odpovědět
Railbot  |  25. 11. 2004 21:12

To je zase clanecek panecku, jakej je jeho zamer? Tohle uz tu bylo stokrat a porad to same. Hry ve vetsine pripadu zadny nasili neplodej, je to hovadina a znama vec. Poc. hry hraju uz nekolik let, presneji pres 10, za tu dobu jsem hral a dohral desitky her, mozna uz i par stovek...tak a ted si spocitejte kolik jsem v nich zabil lidi, rozbil veci a tak dale. Pokud by hry rozvijely agresi a nasili tak uz bych musel litat po ulici s motorovou pilou a vrazdit na potkani...ale ono ne, takze? Je to vazne hovadina :)
Pokud nasilny hry hraje psychicky nevyrovnany a naruseny jedinec, pak muze vzniknout podnet k agresi. Stejne jako by mohl vzniknout pri sledovani televize nebo z realnych zazitku.

 |   |  Odpovědět
R3dman  |  25. 11. 2004 22:13

Clanek me inspiroval - JDU NEKOHO ZABIT AT JE PRDEL!!!! Ale jeste predtim zaparim Postala2 at mam inspiraci a pak pochciju jeho/jeji mrtvolu, znasilnim ji a hodim do reky. Schovam se u kamosa a pockam az se vody uklidni.

A za vsechno co dnes vecer udela muze ten za**anej Postal ))))

 |   |  Odpovědět
R3dman  |  26. 11. 2004 06:26

Vyborne! Provedeno! TAK JSEM JI USPESNE ZABIL, ZNASILNIL A ROZSEKAL NA KOUSKY (to hozeni do reky mi prislo moc nudny). FANTAZIE!!! A pak jsem ji polil benzinem a zapalil! BOZI! At zije Postal2!!!

 |   |  Odpovědět
Fonck 75  |  25. 11. 2004 22:38

Mám plno kámošů kteří hrajou hry.řekněme 30 kámošů

ti kámoši maj další kámoše...O co de?De vo to že mých 30 kámošů-pařanů

nikdy nikoho nezavraždili,neznásilnili , nerozsekali ,nesnědli...já taky ne

jejich 30 kámošů taky nikoho ne...jestliže

nějakej mladistvej zabije někoho.různí "specialisti" si najdou nejlehčí možný cíl hněvu - PC hry

muj názor je že hry nic takového nezpůsobujou tečka.

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  26. 11. 2004 12:04

To je právě ono. Člověk si není schopen uvědomit, že je něčím ovliňován. Alkoholik si neuvědomuje, že je alkoholik. Blázen si neuvědomuje, že je blázen. Toto jdou schopni posoudit pouze lidé mimo tebe. Ve hře zabíjíš a v životě ne, tudíž z toho plyne, že tě hry neovlivňují? A co když po maličkých kapičkách ano a co když se to projeví v nějaké vypjaté situaci? Můžeš si být stoprocentně jist, že se tam ta agrese nastřádaná z her a filmů neprojeví?

 |   |  Odpovědět
Sartori  |  26. 11. 2004 15:16

Tak podle me pricina v tom, ze nejaky mlady nasilnik nekoho vezme sekerou pres hlavu souvisi s hrami, filmy apod. spise jen zcasti. Hlavni pricinu vidim v prostredi, ve kterem vyrusta - predevsim vztahy v rodine a vztahy s kamarady. Pokud jsou rodicove ochlastove a dementi, jde to s ditkem z kopce bez ohledu na brutalni hry. Ja jsem treba uz od 6 let hral vsechny mozny masakry (Carmagedon, Postal, Duke, Hell, Harvester, Soldier of Fortune, Whitcher apod.) a jsem zcela normalni a to predevsim diky rodicum, kteri se o me dobre starali. O tom to je.
Jinak si ale myslim, ze nasili a brutalita kolem her jim prave dodava ten smrnc neceho undergroundovyho, neceho, na cem si treba vystavel kult Andrej Anastasov. Proste to je ta stava a vylucnost her, to jsou ty krive pohledy lidi hrami netknutych, ktere odsuzujeme, ale presto nejak podvedome vnimame, ze prave tohle hram prospiva. Je to take znak toho, ze nepodlehly zcela mainstreamu.

Jinak si ale myslim, ze predevsim na mladisi hrace maji hry urcity vliv, a je prave na rodicich, aby to kontrolovali. Spousta lidi si to nepripousti, ALE, vazne si myslite ze hry nemaji vliv?? To asi tezko. Maji. Otazka je jak velky. Hry jsou totiz jaksi celkme mlade odvetvi, a proto se mu podobne pruzkumy vesrkze vyhybaji. Nikdo jeste nevymezil nic presne, jsou to jen spekulace. Ale fakt je, ze hry (negativni) vliv na (mlade) hrace urcite maji. Stejne jako filmy, blizke okoli apod, to vse jedince formuje.

Dulezity je take takzvany efekt katarze, kdy lide stres a nahdomadenou agresivitu neocistuji venku na ulici, ale prave treba u compu. To je pomerne duelzity fakt, myslim. Dalsi vec se tyka toho, ze u 99% her je nasili pouze prostredek pro hratelnost a zabavu, nikoliv ucel. Nikdo si prece nevybira hry podle toho, jak jsou brutalni, ale podle toho, jak jsou kvalitni. A tom to je predevsim.

 |   |  Odpovědět
N.O.V  |  26. 11. 2004 21:03

pár postřehů:

1. kokoti co šíří kecy o tom jak za všechno můžou hry neví o čem mluví

2. first person shootery, mlátičky či jiné akční hry jsou velice vhodné na uvolnění agresivity, kterou by sme si mohli začít vybíjet třeba jinak  

3. pokuď někdo není schopen rozlišit mezi hrou a realitou, je duševně nemocný a měl by se léčit, tzn zavřít do vypolstrovaného roomu a nepouštět ven

4. mnohem nebezpečnější pro psychiku člověka je NÁBOŽENSTVÍ a to jakékoliv, jen křesťani co zabily lidí......, fakt na blití

 

 |   |  Odpovědět
Manfréd Kokot  |  27. 11. 2004 09:20

ZATIM NEJLEPSI PRISPEVEK, KTERY JSEM V TEHLE NIC NERIKAJICI DISKUZI CETL!!! SOUHLASIM!!!

 |   |  Odpovědět
Nóblhóch  |  27. 11. 2004 11:21

Nechci protestovat absolutně - není to nejhorší příspěvek, co jsem tady četl, ale jedinej bod, ze kterého nečiší zaslepenost a bez přemýšlení utvořený  jednostranný názor je ten čtvrtý - a ten už zde zazněl dříve.

 |   |  Odpovědět
N.O.V  |  27. 11. 2004 12:12

to je reakce na ten článek, respektive na téma jako celek, diskuzi pod ním sem nečetl (až dnes sem ji rychle pročetl) a pro vysvětlení - tam kde jsou umístěny takové ty žluté smějící se ksichtíky ( - ano to jsou ony), tak to není mysleno 100% vážně.

btw. nejvíc jsem se nasmál jak tady někdo mlel něco o tom jak návyky z arkád typu NeedForSpeed se pak přenáší do provozu na našich silnicích - já sám jsem příznivce závodních simulací a na skutečné silnici jezdím podle pravidel a ve městě dodržuju rychlost apod. I když jeden vedlejší efekt to má, když stojím na semaforu jako první a čekám na zelenou, tak jak padne tak akceleruji na povolenou rychlost, podívám se do zrcátka - většinou jsou všichni daleko za mnou. Pak udržuju rychlost a po chvíly mě začnou typicky předjíždět ti co tu povolenou rychlost nedodržují - a těch je většina.

 |   |  Odpovědět
Vít Sedláček  |  27. 11. 2004 19:32

btw. nejvíc jsem se nasmál jak tady někdo mlel něco o tom jak návyky z arkád typu NeedForSpeed se pak přenáší do provozu na našich silnicích - já sám jsem příznivce závodních simulací a na skutečné silnici jezdím podle pravidel a ve městě dodržuju rychlost apod.

Tys to nepochopil, jdi si ty příspěvky přečíst ještě jednou

Sartori 26. 11. 15:16 - Jinak si ale myslim, ze nasili a brutalita kolem her jim prave dodava ten smrnc neceho undergroundovyho, neceho, na cem si treba vystavel kult Andrej Anastasov. Proste to je ta stava a vylucnost her, to jsou ty krive pohledy lidi hrami netknutych, ktere odsuzujeme, ale presto nejak podvedome vnimame, ze prave tohle hram prospiva. Je to take znak toho, ze nepodlehly zcela mainstreamu.

Lolek. Andrej si nestavěl žádnej kult na násilí a brutalitě. Byl to prostě chlapík, kterýmu v jednom číslu Score vyšly dvě geniální recenze, povídka a ještě kus návodu na hru, kterou normální smrtelníci hráli dva tři měsíce a pak se zasekli, a pak hrabal Score ze sraček po Papíkově a Elfmarkově redakci, ale to už jsme jinde.
Neúčelné násilí a brutalita her = naprosté podlehnutí mainstreemu a slepá ulička. 

 |   |  Odpovědět
N.O.V  |  28. 11. 2004 18:29

 Mno,

já spíš tou poznámkou reagoval na tento názor 

Autor: ja  Datum: 25. 11. 6:59
Pocitace sice nasilnika nevychovaji, ale zaryjou do podvedomi:
- akce se nepovedla - dám escape a hrát znovu a zkusím to znovu (pujde to i u matury, ukolech v zamestnani, autonehode ?)
- kdyz se nepritel rozsplichne na zdi, ono to casem pripada jako normalni a clovek otupi.
  Kdyby neco, tak novou hlavu nasroubujem. Bude jim pak krev pri bodnuti nozem pripadat neskutecna?

- Uz se mi stalo pri jezdeni autama, ze jsem si uvedomil, jake navyky muze novy ridic ziskat -
  neodpovedne vlitnou moc rychle do zatacky, kam nevidim. Jizda lehce za hranici moznosti - 
  ono v pocitaci to auto jeste neulitne, ale na silnici je to fyzika v praxi

Nevím co s tím má společného nějakej Anastazov nebo jak to....

 |   |  Odpovědět
Sartori  |  03. 12. 2004 16:13

clovece... ja znam Score skrz naskrz, vazne nema cenu se mnou polemizovat. Andrej pochopitelne svuj kult nevystavel pouze na jakemsi skrytem obdivu k brutalite a posmeskum ke vsem, kdo hry nehraji a nerozumi jim, ale zcasti ano. Nepamatujes si prece uvahy nad buralitou, kde Andrej psaval o ignoraci lidi a slave brutalnich her? Zatimco Eisler se snazil vsem rici, ze hry jsou veskrze dobre a tyhle reci jsou zbytecne. Andrej zkratka pohlizel na buralitu ve hrach jako na neco pozitivniho, z ceho si delal sakrastickymi poznamkami legraci a ty evidentnte nevic, o cem mluvis

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  27. 11. 2004 16:59

Vcelku se dá souhlasit s tím čtvrtým bodem bez výhrad...Akorát mě tak napadlo po jedné noci strávené u PC, že je to vlastně trochu divný. Takovej Doom se týká v podstatě likvidace Satanových pohůnků a stvůr, ne? V bibli je přece vcelku jasně napsáno, že všichni křesťané mají bojovat proti ďábelským silám..Takže je to vlastně takovej trenažér, ne? Tak by mě zajímalo, kolik křesťanů se pravidelně připravuje?
Tak tohle je samozřejmě naprostej úlet, ale ve srovnání s některými výklady náboženství, ke kterým se člověk občas dostane, to je vcelku rozumnej názor - kromě toho s tím jde dost těžko argumentovat, protože bible je natolik nejednoznačná, že se tam najde v podstatě všechno. Ale kniha je to vcelku zajímavá - dobrej popis kdy, kde, koho, kdo a s kým..Ach jo, asi přijdu do pekla..

 |   |  Odpovědět
N.O.V  |  28. 11. 2004 18:36

Máš zajímavé konstrukce ,  Doom mě ani tak moc nechytl - to asi tím, že mám velký odpor k jakémukoliv náboženství, či jinému organizovanému vymívání mozků.

btw. jak jde FFX

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  30. 11. 2004 23:44

No a popři to? Ono to dost dobře nejde, ale jak jsem psal, to je samozřejmě myšleno hodně ironicky..Co se náboženství týče-pro mě za mě ať si každej věří v co chce, pokud mě tím neotravuje. Ale velkou nevýhodu náboženství vidím v tom, že člověka strašně omezuje - tím, že věříš nějakýmu dogmatu, tak některý věci, který by tě mohli jinak napadnout, nemaj šanci skrz víru prorazit, protože už máš do jistý míry danej pohled na svět oním náboženstvím. Ale to by bylo na dlouho.

Joooo, FF X. Vzhledem k nedostatku času jsem se nakonec rozhodl, že si PS2 i s pár gamesama dám až pod stromeček, takže si potom vezmu tejden volno a nevylezu z bytu...

 |   |  Odpovědět
Jirka  |  29. 11. 2004 09:04

Kdo a ve kterém příspěvku říká, že za všechno mohou hry?

 |   |  Odpovědět
N.O.V  |  29. 11. 2004 17:12

...sis to vzal nějak osobně čéče, nestahovalo se to na příspěvky pod článkem (to sem ani nenaznačil), ale na zapřísáhlé odpůrce "jakože" násilných her, kteří svoji pravdu šíří a hlásají v médiích (ať už jsou to noviny, nebo TV).

btw. znáš to - potrefená husa nejvíc kejhá

 

 

 |   |  Odpovědět
Alfons  |  28. 11. 2004 01:43

pro pobavení diváků gladiátorské hry. Byla to společenská událost a tam tekla skutečná krev. To byla krása. Kam se na ně hrabeme. V Sazka aréně by se na to mohli specializovat, aby přitáhli diváky. Hráči PC her by si tam mohli v praxi, coby gladiátoři, vyzkoušet co to znamená dostat mečem přes tlamu. Ten kdo by přežil 10zápasů by dostal nějaké cédo s hrou. A přenášelo by se to živě do TV. Teď jsou jako náhražka gladiátorských her krváky v TV a některé PC hry. Ale teď to může být 24 hodin denně. Nevěřte tomu že nějaké krváky mají vliv na psychiku hráčů. Jste přece odborníci přes ty věci a nenechte si do toho od nějakých psychologů amatérů mluvit.

 |   |  Odpovědět
Merlkir  |  28. 11. 2004 10:30

Takovej Doom se týká v podstatě likvidace Satanových pohůnků a stvůr, ne? V bibli je přece vcelku jasně napsáno, že všichni křesťané mají bojovat proti ďábelským silám..Takže je to vlastně takovej trenažér, ne? Tak by mě zajímalo, kolik křesťanů se pravidelně připravuje?

pravda...

Dneska jsem se na Primě díval na svět 2004. Byla tam i "reportáž" o dalších aktivitách těchhle...protiherních...aktivistů. A v rámci vlezdoprdelkování vzhledem k USA to bylo doplněno pouze schvalujícím komentářem moderátora. Chudákům rodičům ukázali DIII, GTA:SA a přejíždění borce autem, mlácení baseballkou...fakt boží. Ať klidně zavedou ty ratingy povinně. Ale ať neobviňují vývojáře, ti jdou víceméně za hlasem trhu, leží to na rodičích, aby své ratolesti kontrolovali. Chápu, že spousta starších lidí těmhle věcem nerozumí a Johnny si přece s počítačem tak krásně rozumí, ale už je tu nová generace rodičů, kteří sami paří nebo pařili. A ti své děti snad dokážou vychovat i v tomhle směru...

BTW: moje mladší sestra nedávno viděla Kill Bill, samozřejmě při nedovoleném promítání u bratrance. Ve snaze být in a cool se o něm se mnou začala zasvěceně bavit, jak je tam ta borka rozsekala, jak všude stříkala krev...bylo mi blbě...Vysvětlil jsem jí, že to je nadsázka a víceméně jen symbol a metafora a podobně. Snad mě pochopila. Neměli bychom zakazovat tvůrcům tvořit. Mají svobodnou možnost se vyjádřit. Neměla by se ale zanedbat kontrola toho, k jak starým nebo vyspělým dětem se tyto výtvory dostanou. Svému desetiletému synovi (až ho budu mít ;) ) bych asi taky nedal Kulhánka nebo Mein Kampf ke čtení...to spíš Foglara a Tolkiena.

 |   |  Odpovědět
MILK  |  28. 11. 2004 13:57

....ale jestli mu toho Kulhanka nakonec precist nedas tak budes peknej bast*rd :))

 |   |  Odpovědět
wahoo  |  28. 11. 2004 13:39

myslím si že násilí ve hrách a filmech odráží požadavky trhu, pokud by se na to lidi nechtěli dívat (hrát) nikdo by to nedělal, tolik na úvod. Další věc je Rating plně ho podporuju a měl by být srozumitelně (rozuměj viditelně) uveden u filmů i her (např při loadingu hry nebo úvodních titulcích filmu) včetně popisu násilí (kravavé scény, nereálná síla atp.) a to ze zákona. Jako další problém vidím počítačovou "negramotnost" našich rodičů (je mi 23). příklad: když mi bylo 14-16 let moji rodiče, pokud mi náhodou nekoukali přes rameno, neměli ponětí co na PC hraju nebo dělám - uměli nanejvýš pustit PC, zahrát si solitaire a napsat něco v T602 nebo wordu). Myslím že "naše generace" má již s PC větší zkušenosti a dá si pozor co jeho dítko právě hraje, já tedy určitě pozor dávat budu :o) Ono je totiž moc snadné pustit dítko k PC na celé odpoledne a mít od něho pokoj. . .
Zakazovat mu něco (D3 prostě hrát nebudeš, ten film prostě neuvidíš) nemá smysl, nejspíš by to dopadlo tak že by si šlo zahrát (podívat se) ke kamarádovi :o) spíš ho usměrnit v délce hraní, případně projevit zájem a popovídat si o tom (to asi bude hooodně těžký úkol) a hlavně dítku ukázat i jiné aktivity kromě PC a TV

řešení?
1. kontrola dítka rodiči
2. spolupráce se školou (a poznat jaké má kamarády)
3. ukázání i jiných aktivit

protože co bychom si namlouvali ono to s násilím ve filmech a hrách lepší nebude, filmy i hry budou stále brutálnější a realističtější protože..... však vy víte :o)

wahoo

 |   |  Odpovědět
pol  |  28. 11. 2004 16:13

Nemate nahodou nekdo originalku, nebo alespon okopirovany CD tyhle starsi adventury? Shanim ji uz dlouho, ale bezvysledne ...

 |   |  Odpovědět
doupe  |  08. 12. 2004 11:26

Taky sprosty clanok som davno necital

 |   |  Odpovědět
kja  |  11. 12. 2004 19:49

jen bych podotknul ze v nasich televizich je o mnoho vic nasili, ja osobne se na tv moc nedivam..ale kdyz mam nejakou chvilku tak se mrknu a to co tam vysilaji je opravdu hruza!!!

bud nejake hnupoviny typu (Esmerala, Pojistovna stesti) a nebo nejaky komisar resi vrazdy.

Jedine na co se da divat je tak CT2 a nekdy CT1

 |   |  Odpovědět
xgandalf  |  13. 12. 2004 00:49

Safra, safra, jsem nezaregistroval, že by v Esmeraldě bylo násilí...To budu muset příště sledovat pečlivěji...
A oni už začali dávat ty přímý přenosy z Marsu a snažej se tím konkurovat Doomovi 3? To jsem taky nějak zmeškal..Hmm, a běží to na Primě nebo na Nově?

 |   |  Odpovědět
Los Lobos  |  10. 02. 2006 10:45

Pěkně květnatě a barvitě napsáno.... Jsou k tomu ale nějaké nezávislé studie? Já jsem našel zde: http://www.hryanasili.cz/
Věděli jste že průměrný věk hráče není 15, ani 18, ale 30let???

 |   |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor