Pohled drobnohledem na UFO: Aftermath

Jedním z mála světových herních projektů, které vznikají na území našeho malého státečku je také hra UFO: Aftermath, kterou vyvíjejí brněnští Altar Interactive. To je počítačová odnož známého nakladatelství Altar, které známe především jako autory české edice Dračího Doupěte. Altaři však nejsou v herním oboru žádnými nováčky - mají za sebou úspěšnou realtime strategii Original War a na její úspěch hodlají navázat i titulem UFO: Aftermath, jenže v celosvětovém měřítku.
Pohled drobnohledem na UFO: Aftermath


Pokaždé když píšu o téhle hře, musím začít její bohatou historii. A nejinak tomu bude i v tomto preview. Bylo nebylo, existovala kdysi společnost Mythos Games. Ta vytvořila tři zásadní počítačové hry - UFO: Enemy Unknown, X-COM: Terror from the Deep a X-COM: Apocalypse. Byla to série strategií, které si získaly oblibu tisíců hráčů a dodnes se na ně vzpomíná jako na klasické tituly. Jenže Mythos se nezastavili a jali se vytvářet díl čtvrtý, který měl předběžný název Dreamland Chronicles: Freedom Ridge. To měl být úchvatný projekt plný 3D grafiky a úžasných efektů, ideově navazující na původní sérii. Mythosáci vystřídali desítky různých enginů, roky míjeli, až už vydavatelské společnosti (což byl v tomto případě Virgin Interactive) došla trpělivost, finanční kohoutky pootočily na stav "vypnuto" a s Mythos Games byl konec. Nastala chvilka ticha, než dorazila ta úžasná zpráva, že vývoj hry přebírají čeští Altar Interactive, kterým Virgin tento nedokončený projekt nabídl. Ti se ihned pustili do práce a letos na Vánoce bychom se měli dočkat plné verze. Nastává tedy příležitost, abychom si teď pověděli bližší detaily o samotné hře.

Historie série X-COM

Bylo to na přelomu let 1993 a 1994, když se objevila první počítačová hra, která se točila okolo organizace zvané X-COM. Ta hra se jmenovala UFO: Enemy Unknown (v Evropě, v USA to bylo jméno prozaičtější - X-COM: UFO Defense) a pocházela z dílen společnosti Mythos Games. Jednalo se, a dosud se jedná, o skvost herního průmyslu, získala si oblibu nejen tisíců hráčů, ale i recenzentů, takže sklízela pochvalné recenze v podstatě po celém světě. Nabídla klasický katastrofický scénář - někdy kolem roku 1999 se na Zemi začínají vyskytovat podivné mimozemské úkazy, ze kterých se nakonec vyklubou ufounské lodě, které začínají čím dál tím častěji ohrožovat nevinné občany. Vzniká tak organizace X-COM, která si s nimi má poradit. A vy jste její velitel. Musíte tedy po celém světě rozmisťovat základny, ty pak vybavovat, zkoumat nové technologie, vyrábět či nakupovat nové vybavení, a co je nejdůležitější, musíte sestřelovat ufouny a po přistání (ať již hladkém či drsném) doletět na dané místo a pěkně si to s nimi vyřídit tváří v tvář. Hra UFO: Enemy Unknown nabídla do té doby netušené strategické a taktické prvky, které se stály základem pro mnohé dnešní tituly. Přesto je však stále jednou z nejpropracovanějších a v mnoha ohledech dosud nepřekonanou gameskou, na kterou s hrdostí i radostí v srdci nad jejím úspěšným dohráním vzpomínají zástupy hráčů.

Protože UFO bylo skutečně velice úspěšné, následuje ještě roku 1994 druhý díl nazvaný X-COM: Terror from the Deep. Ten představoval velký skok - zejména co se týká prostředí a obtížnosti hry. Obtížnost vzrostla, a to dosti markantně, boj s ufouny už nebyl tolik jednoduchý, lidské vynálezy byly dlouhou dobu pozadu před těmi cizáckými. Navíc podmořské prostředí (čili "teror z hlubin") skýtalo nové možnosti, nová nebezpečí. Přestože se X-COM: TFTD zdál býti spíše datadiskem nežli druhým dílem, dočkal se stejného, možná většího úspěchu, jako díl první.

A tak nemohlo být jinak nežli další pokračování, již třetí. Opět pocházelo z dílen společnosti Mythos Games a tentokrát šlo konečně o něco úplně jiného. Byla to hra X-Com: Apocalypse, která rozčeřila poklidnou hladinu X-COM her. Boj s ufouny už se totiž neodehrával na celé zeměkouli, nýbrž v jediném obrovské městě, kam se cizáci teleportovali z jiné dimenze. Třetí díl byl revoluční zejména v možnosti přepnout si z tahového pojetí bojů na reálný čas, takže se hra stala mnohem akčnější - více střílečkou než strategií. Stovky nových vynálezů, krásná grafika města, nové pojetí financování, a tak dále - to vše zajistilo i třetímu pokračování úspěch.

Začneme příběhem, který známe prozatím pouze ve velmi hrubých obrysech - Země je razantním způsobem napadena mimozemským nepřítelem. Téměř vše je obsazeno a co není, je nemilosrdně zlikvidováno. Postupem času hráč zjišťuje co mají vlastně ufouni za lubem a snaží se jejich plány zhatit, samozřejmě s pomocí těch zbytků obyvatelů, které přežily. Princip hry se pak vlastně docela podobá klasickým realtime strategiím typu Dune 2 či Command & Conquer, tedy získávat více území. Čím více území hráč získá, tím větší množství prostředků mu plyne do "kapsy". Ty pak lze využít na rozvoj technologií pro boj proti cizákům.
Z předchozího je zřejmé, že žádné větší celosvětové organizace typu X-COMu se v Aftermath nedočkáme. Jednak zřejmě kvůli licenčním podmínkám (UFO: Aftermath není oficiálním pokračováním série X-COM), druhak také z toho důvodu, že lidstvo bylo doslova rozprášeno a nepřežilo takřka nic organizovaného.

Jak jsem již napsal, Aftermath se více blíží klasickým RTS. Hráč ovládá několik základen v jejichž okolí může sledovat pohyb UFO. Může je sestřelovat a vysílat pak přepadová komanda, která mohou vybojovat kupříkladu vzorky mimozemských technologií. Podobně jako v prvních dvou dílech série X-COM, i v Aftermath se vyskytnou ufounské základny, jejichž hráči pomůže jak k dalšímu území, tak dalším technologiím. Právě ty budou stěžejní součástí hry, protože zpočátku lidé disponují pouze základními lidskými zbraněmi, které mají na ufáky pramalý účinek - začátkem hry se situace lidstva, potažmo hráče, zdá zcela beznadějná. Nejdůležitějšími činnostmi zpočátku hry se tedy zřejmě stane vývoj nových technologií a také nalézání nových, schopných lidí. Každý voják "vlastní" jistý soubor vlastností, které ukáží, pro co se kdo hodí lépe - jeden může být lepší ostřelovač, jiný zase špión. Vlastnosti jednotlivých vojáků má být možné vylepšovat pomocí speciálních tréninků.

Důležitější než strategická (základnová) část má být však taktická část, tedy přímé souboje s mimozemšťany. U těch by podle slov autorů měl hráč strávit v průměru dvakrát více času, než "nad" základnami. Herní systém v taktické části se může zdát být zdánlivě komplikovaný, tedy alespoň na popis. V zásadě půjde o to, že tahový systém je použit simultánně, hraje se tedy na tahy, ale ve stejném čase. V praxi to znamená, že naplánujete svým vojákům akce a následně je spustíte, například prozkoumat dům za kopcem. Jenže jakmile se vojáci dostanou na kopec, zastaví se, protože objevily ufouna. A tak musíte zadat nové příkazy a znovu je spustit.
Jistěže před každou misí si hráč vybere, které vojáky tam pošle a jaké jim dá vybavení. To proto, že na různé mise se hodí různé specializace, například do cizácké základny asi pošlete experta na výbušniny raději, než do sestřeleného ufa.

Podobně jako v UFO: EU a dalších dílech vám občas padne do rukou nějaký ten živý ufon, ze kterého pak vaši odborníci vylámou všechny informace, které by se snad mohly hodit pro další postup - informace o principu fungování cizáckých zbraní a podobně (celkový strom technologií má mít něco přes 70 položek). I kdyby se ale nepodařilo získat cizáka živého, vždycky je možné provést pitvu a dozvědět se tak něco o anatomických slabinách toho daného druhu - jistěže v celé hře se nebude nacházet pouze jeden univerzální typ ufounů.

Grafický 3D engine, který Altaři vyvíjejí ve spolupráci s dalším českým programátorským týmem, bude schopný generovat taktické mise zcela náhodně podle zadaných parametrů - tedy v podstatě stejně, jako tomu bylo u UFO: Enemy Unknown a X-COM: Terror from the Deep. Od toho si lze slibovat velice variabilní mise, které se po čase "neohrají" - vždy narazíte na něco nového. Podle prvních informací vaši vojáci zavítají jak do městských oblastí, tak do o otevřené přírody. Otáčivá kamera je dnes samozřejmostí, ovšem pouze do jisté míry - podle samotných autorů tak, "aby zůstala zachována hratelnost". Ta je vůbec velmi důležitým pojmem a má jí být podřízeno skutečně všechno včetně ovládacího rozhraní. To by mělo být snadno pochopitelné jak pro ostřílené hráče, tak i pro úplné nováčky.

Co se technických specifikací týká, hra poběží již na kartách typu prvních GeForce. Samozřejmě čím lepší karta, tím lepší zobrazení. Docela nepříjemným faktem by ale mohla být absence multiplayeru, který by prý byl do současného herního systému velmi těžko vsaditelný a proto se nic takového neplánuje. Navíc je prý také velmi napjatý časový plán - nezapomeňme, že hra má vyjít již letos o Vánocích - takže multiplayer by se stejně zřejmě ani nestihl. Skalní příznivci série toho ale myslím příliš litovat nebudou, protože multiplayer nikdy nebyl silnou stránkou X-COM her.

Vydání UFO: Aftermath je plánováno ve třech světových jazykových mutacích, tedy v angličtině, němčině a francouzštině. Česká verze se samozřejmě taktéž chystá, Altaři si ji zde budou distribuovat sami za předběžnou cenu kolem 1000 Kč. Blíže se nám tato hra předvede už za pár dní na nadcházející výstavě E3 v Los Angeles.

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Mashinky jsou v předběžném přístupu, pojďte si hrát s vláčky

Mashinky jsou v předběžném přístupu, p…

Nové tratě ve strategické hře Mashinky volají po pořádném řediteli, který postaví železniční impérium. V předběžném přístupu už ode dneška!

6.  10.  2017 | | 25 N/A
Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytávce Ansel skoro jako přímý přenos

Fotbálek PES 2018 vypadá díky vychytáv…

Pro Evolution Soccer 2018 rozhodně má své problémy, ale díky funkci típání screenshotu Ansel od společnosti Nvidia z toho můžete udělat pořádnou podívanou.

8.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 3 N/A
FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

FIFA 18: zpět a ve formě (recenze)

Po nejnovějším ročníku fotbálku PES se vrací i EA se svou značkou. Je FIFA nejlepším fotbalem na trhu?

9.  10.  2017 | | 1 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A