Pokémon Go: skvělá hra zrcadlem společnosti (recenze)

Všechny chytit máš. Pokémon.

Pokémon Go je nejúspěšnější hrou v žánru takzvané rozšířené reality současnosti, která počtem aktivních uživatelů překonala i sociální sítě Twitter nebo Tinder. Šílenství kolem titulu vás mohlo minout jen stěží. Na titul od kalifornské společnosti Niantic totiž teď narazíte nejen na každém rohu internetu, ale také s každým krokem mimo počítač a domov. Pokémony chytají velké zástupy mladých, ale i dospělých.

Je tahle mánie opodstatněná nebo jde jen o trendy záležitost těžící z popularity světa Pokémonů a obsese chytrými telefony? Na tuhle otázku lze z části odpovědět hned na začátku článku – jen z toho netěží. Pokémon Go totiž rozhodně není žádnou rychlokvaškou, ba naopak, disponuje velmi propracovaným herním konceptem, který chytání pokémonů naprosto skvěle sedí. Jak jinak bychom totiž měli sbírat pokémony než běháním po světě?

FullSizeRender.jpgIMG_5882.PNGIMG_5885.PNG

Propracovaný herní koncept

Po zhlédnutí varování, že je třeba při hraní mít neustále na paměti okolní svět a dávat pozor (jak absurdně to zní!), a tvorbě vlastního avatara je už hráč vržen do virtuálního světa, který tak úplně stoprocentně virtuální není, kopíruje totiž oblast, ve které se právě nacházíte. Pokémon Go k tomu využívá GPS signálu, na základě něhož do herního světa zobrazovaného na displeji telefonu promítá ulice, vodní plochy, lesy, zkrátka všechno, co se vyskytuje ve vašem okolí.

Když narazíte na Pokémona a poklepáním na něj aktivujete chytání, mapa zobrazená na displeji se změní ve fotoaparát

Na záchytné body (významné budovy, obchodní centra, apod.) pak umisťuje Pokéstopy (sbírat na nich budete pokébally potřebné k chytání pokémonů), Gyms (kde můžete bojovat s pokémony ostatních) a samozřejmě pokémony samotné. Ti se generují podle ušlých kilometrů - platí přitom jednoduché pravidlo: čím více nachodíte, tím větší množství a tím exkluzivnější pokémoni se vám zjeví.

IMG_5886.PNGIMG_5887.PNGIMG_5888.PNG

Když narazíte na Pokémona a poklepáním na něj aktivujete chytání, mapa zobrazená na displeji se změní ve fotoaparát – na obrazovce tak vidíte skutečný svět s virtuálním, pohybujícím se a animovaným pokémonem. Správným hozením pokeballu ho seberete.

Vedle promítání mapy a následného vytváření virtuálního světa dle vaší aktuální pozice tak dochází k onomu kýženému propojení reality s virtuálním světem právě v tomto okamžiku, při chytání. Na displeji mobilu totiž ve vašem okolí vidíte dokonale živého pokémona, kterého musíte zaměřit. Vypadá to a funguje výborně!

Dokonalé spojení virtuální reality a reality

Chytání pokémonů je základní herní mechanismus, u něhož však zábava rozhodně nekončí. Posléze na vás totiž čeká jejich vylepšování/vývoj, prodávání za jiné předměty vhodné k upgradu, obsazování záchytných bodů, souboje s ostatními hráči, sbírání unikátních předmětů, objevování skrytých míst a spoustu dalšího. Pokémony navíc nejen chytáte, ale i pěstujete z vajec, která naleznete různě rozesetá po světě.

IMG_5889.PNGIMG_5897.PNGIMG_5900.PNG

Možností a herního vyžití je tu prostě až až. Podstatné však je, že nic není povrchní, ba naopak velmi propracované. Například vodní pokémoni se proto nachází jen u vody, k upgradu konkrétních pokémonů potřebujete jen ty správné předměty, někteří pokémoni jsou silnější proti jiným a tak dále. Vše funguje výborně.

Kritika nestability byla na místě zvláště hned po vydání hry 17. července ve většině zemí Evropy, v současnosti se jeví situace se servery vyřešená

Potenciální problémy s hraním tak můžou nastat pouze v souvislosti s nefungujícími nebo pomalými servery. Nám se například kvůli výpadkům pokémoni vůbec nezobrazovali v herním světě nebo je nešlo prokliknout, a tím pádem ani chytit. Kritika nestability byla na místě zvláště hned po vydání hry 17. července ve většině zemí Evropy, v současnosti se jeví situace se servery vyřešená. Alespoň nám hra na iPhonu 5S s klasickým zpomaleným internetovým připojením od O2 (ani to už v budoucnu nebude) běžela v pohodě. To považujeme za férové nároky.

Pokémon Go je po čistě herní stránce propracovanou hrou, a není tak divu, že se jí dostává velké pozornosti. Jde totiž víceméně o první masově úspěšný titul v rámci žánru augmented reality, tedy rozšířené reality. Hra rozhodně není hloupá, prvoplánová nebo nedodělaná, opak je pravdou. Problém nastává teprve tehdy, když je Pokémon Go vnímáno nikoliv jako zábava, nýbrž například jako důvod proč trávit čas venku nebo jako prostředek terapie, která jedince zbavuje depresí (zprávy o tomto bizarním vnímání hry oblétly svět před několika dny).

IMG_5904.PNGIMG_5908.PNGIMG_5909.PNG

V tom momentě se totiž titul od Nianticu stává ještě něčím, co zcela překračuje hranice her – stává se dosti nepříznivým zrcadlem dnešní společnosti, která pomalu ale jistě z prostoru reality emigruje do prostoru virtuálního a která od sebe zmiňované nedokáže oddělit. Pohled do zrcadla je to tedy poměrně děsivý, na druhou stranu ale velmi žádaný a vítaný. I proto lze Pokémon Go vnímat nejen jako vydařený herní experiment, ale i jako fenomén a kult, který bude mít dalekosáhlý a celospolečenský dopad.

iPhone
Dostupné pro: iPhone, Android
Žánr: Logické | Rozšířená realita
Výrobce: Niantic
Začátek prodeje: 16. července 2016
  • Propojení VR a reality
  • Propracovaný herní koncept
  • Univerzum Pokémonů
  • Nestabilní servery

Pokémon Go profituje ze současné doby, která je posedlá sociálními sítěmi, chytrými telefony a aplikacemi. Vedle těchto trendy fenoménů, do kterých se trefuje s dokonalou přesností, ještě zdařile a zábavně pracuje s RR (rozšířenou realitou). Vrátíme-li se k otázce z úvodu, tak je třeba říct, že nejde jen o módní záležitost, nýbrž i kvalitní hru, která disponuje skvělou hratelností. V kombinaci s univerzem pokémonů jde v podstatě o smrtící mix, který lze snadno označit za revoluční a dost možná předznamenávající vývoj mobilních (a pravděpodobně nejen mobilních) her v budoucnu. Líbí se vám?