Pokémon X a Y: ráznými kroky vpřed (recenze)

Nový handheld od Nintenda rovná se nový díl Pokémonů. A tentokrát se tvůrci vážně překonali.

Pokémoni se řadí mezi konzervativnější série Nintenda, takže na začátku si odbydeme to hlavní: ne, Pokémon X a Y nepředstavují razantní revoluci a v samotném jádru jde v podstatě o to samé, co nabízela první generace před sedmnácti lety. ALE! Nejnovější díl (tedy díly, ovšem jako obvykle se verze liší primárně sestavou Pokémonů) přináší tolik menších i větších novinek, že se díky nim stává šestá generace tou nejpovedenější vůbec.

Tři dimenze pro krásu

Největší změny si všimnete hned na první pohled – série se konečně přesunula do plné 3D grafiky a nejnovější dobrodružství tak působí výrazně živějším dojmem. Tvůrci pracují dynamicky s kamerou, tu se pohled oddálí, abyste si mohli vychutnat záběr na nějakou monumentální stavbu, jindy zase zvýrazní nějaký detail.

 

Série se konečně přesunula do plné 3D grafiky a nejnovější dobrodružství tak působí výrazně živějším dojmem

 

A že obojího je v novém regionu, inspirovaném Paříží a Francií obecně, spousta. Více než kdy v minulosti si tak můžete připadat, že jste opravdu vyrazili na dobrodružství, během kterého objevujete stále nové a nové kouty fascinujícího světa.

Nová 3D grafika ještě více zvýraznila boje, protože Pokémoni konečně působí jako reálná stvoření a ne jen ploché (i když pěkné) malůvky. Kamera se dravě točí kolem bojiště, světelné efekty útoků jen jiskří…radost podívat. Bohužel jedna dimenze navíc si vybrala i svoji daň v podobě částečné rezignace na 3D efekt, tedy kdysi hlavní lákadlo handheldu Nintendo 3D.

Pokémon 01.jpgPokémon 02.jpgPokémon 03.jpg

Prostorový efekt nabízí jen souboje, ovšem za cenu občasných poklesů FPS. Během putování světem si autostereoskopický efekt neužijete vůbec. Pokud máte na 3DS posuvník 3D vypnutý, mrzet vás to nemusí, ale osobně jsem si na třídimenzionální obraz zvykl a jeho absence mi zpočátku vadila.

Stát se tím nejlepším

Když už jsme u těch zklamání - zamrzí plochost a nevýraznost herního příběhu. Hlavním tématem (kromě klasické snahy se stát tím nejlepším trenérem Pokémonů) je pátrání po tajemné schopnosti mega evoluce, ale to v podstatě nikam moc nevede.

Pokémon 04.jpgPokémon 05.jpgPokémon 06.jpg

Tým Flare, nový gang záporáků, je spíš komický a nijak k srdci vám nepřirostou ani vaši kamarádi, na které různě narážíte během svého putování. Jistě, Pokémoni představují sérii mířenou na mladší hráče, takže nějaký sofistikovaný opus se očekávat nedal, ovšem třeba v Black/ White tvůrci dokázali, že umí vymyslet i hlubší a zajímavější zápletku.

Pokémon 13.jpg

Pokémoni se nicméně nehrají kvůli příběhu, ale samotné hratelnosti a tady odvedli tvůrci výrazný kus práce. Už jsem to zmínil na začátku, v základu jde o tradiční RPG, kde ovšem v náhodných soubojích nebojujete vy, ale potvůrky, které postupem hry lovíte (a měníte s dalšími trenéry).

Jsou tu města s tělocvičnami i Pokécentry, dungeony a tak dále. Cestujete po světě, chytáte Pokémony, bojujete s dalšími trenéry, snažíte se týmu Flare překazit jejich zlovolné plány,  pomáháte dalším lidem, snažíte se posbírat všech osm odznaků, abyste mohli vyzvat ty nejlepší trenéry v regionu...klasický kolotoč.  V tomto ohledu se prostě moc nezměnilo až na fakt, že cestování mezi tím vším je nově daleko jednoduší, protože od začátku můžete sprintovat a navíc velmi brzy dostanete kolečkové brusle.

Snazší, přímočařejší

Zjednodušení se dá brát za obecný rys nového dílu. Například místo jednoho startovního Pokémona dostanete hned dva – jednoho z nové generace (Chespin, Fennekin a Froakie) a dalšího z první (Charmander, Bulbasaur a Squirtle), takže už nemáte problém, když na vás rival vytáhne Pokémona opačného typu.

Pokémon 07.jpgPokémon 08.jpgPokémon 09.jpg

Přímočařejší se stalo i expování, protože nově dostáváte zkušenosti i za chycené Pokémony a hlavně lze polovinu získaných zkušeností rozdělit i mezi zbytek týmu, který se boje neúčastnil. Hardcore fandy to možná moc nepotěší, nicméně podle mého to hru jen zpříjemňuje.

Pokémon 10.jpgPokémon 11.jpgPokémon 12.jpg

Hlavní jádro pro tvrdé fanoušky stejně není v příběhovém módu, ale multiplayeru a tady si užijí spoustu zábavy. Tvůrci vzájemnou interakci s dalšími hráči podporují prostřednictvím služby Player Search System, kterou můžete mít na spodní obrazovce handheldu. Stačí párkrát ťuknout na displej a už můžete bojovat a měnit Pokémony prakticky s kýmkoliv na světě.

Mimochodem, nových Pokémonů je 69 a od začátku jsou promíchání se staršími generacemi. Může se to zdát málo, ale v minulých dílech tvůrcům už docela docházela inspirace, takže oceňují návrat ke starším příšerkám.

Všechny chytit máš!

Za nové Pokémony se čistě teoreticky dají považovat i mega evoluce, což je nové stádium starších Pokémonů. Ovšem abyste mohli použít mega evoluci, potřebujete kromě vhodného Pokémona i speciální kámen a navíc změna platí jen pro průběh boje. Boje kromě mega evolucí ovlivňuje i přidání nového typu Pokémonů – Fairy (víla), který je efektivní v boji s Dragon typem.

Dostupné pro: 3DS
Žánr: RPG | RPG s příšerkami
Výrobce: Nintendo | Webové stránky hry
Začátek prodeje: říjen 2013
  • Plně 3D grafika
  • Skvěle integrovaný multiplayer
  • Příjemná zjednodušení
  • Stále neskutečně chytlavé
  • Nekonzistentní prostorový efekt
  • Občasný pokles FPS v bojích
  • Nudný příběh

Pokemón X a Y nabízí ještě další novinky, které by se daly zmínit – například si můžete upravovat podobu svého herního alter ega, lze se mazlit (stylusem) se svými Pokémony a krmit je, případně se dají jejich vlastnosti zlepšovat prostřednictvím miniher, ale to už jsou v podstatě jen drobnosti podtrhující dobře odvedenou práci vývojářů.

Zklamání mohou být leda hráči očekávající razantní překopání základních herních principů, ostatní čekají desítky hodin skvělé zábavy.

Diskuze (8) Další článek: Herní pořad Indian #63: For Games 2013

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,