Polda 3 – když se očekávání mísí s dojmy

vytisknout velikost písma
Přibližně před rokem, zhruba ve stejnou dobu, jako letos, se mi dostala do rukou krabice s hrou Polda 2. Byl jsem tehdy teprve pár dní šéfredaktorem serveru Doupě a proto jsem byl jenom rád, že mohu jako první hru recenzovat právě hru žánrově mi velice blízkou, totiž adventuru. Nyní se již nebojíme roku 2000 a život jde dál, a hle, třetí polda je na světě.
Polda 3 – když se očekávání mísí s dojmy

Žánr: 2D adventura
Minimum: Pentium 100, 16 MB RAM, 8xCD-ROM, 100 MB HDD
3D: ne
Multiplayer: ne
Výrobce: Zima software
Distributor:
Zima software

Přibližně před rokem, zhruba ve stejnou dobu, jako letos, se mi dostala do rukou krabice s hrou Polda 2. Byl jsem tehdy teprve pár dní šéfredaktorem serveru Doupě a proto jsem byl jenom rád, že mohu jako první hru recenzovat právě hru žánrově mi velice blízkou, totiž adventuru. Nyní se již nebojíme roku 2000 a život jde dál, a hle, třetí polda je na světě.

Povznešení nad rámec reality - historie

Hry s názvem Polda v názvu se musí logicky těšit oblibě najmě v naší zemi mlékem a strdím oplývající. Film Byl jednou jeden polda se začíná k mému velkému nepochopení stávat celonárodním exemplářem pro výraz „novodobá česká komedie“ a čím dál více si to mnoho z nás přestává uvědomovat a podvoluje se této, mnou nejspíše mylně, nazývané temné síle. Snad na popud tohoto filmu vznikla před lety hra Polda, která představovala hrdinu dnešní doby, neohroženého policistu Pankráce, jehož jediným životním posláním bylo ochránit slabé a zahnat zlo za brany města, pokud ne rovnou zlikvidovat. Před rokem se Polda vrátil v druhém balení – chutné, šťavnaté, humorné a jednoduše bezvadné. Pankrác nadále pokračoval ve svém olbřímím úkolu boje proti třídnímu protivenství a neplechám. Po roce od vydání druhého dílu se objevuje nenadále díl třetí – přichází se změnami, které mu mnozí skalní fandové nezapomenou, na druhé straně má i své světlé stránky. Bojím se však, že označení „nejlepší a nejvyzrálejší“ nebudou ta, která vystihují podstatu třetího dílu.

Polda 3Polda 3

Hřebík prvý – příběh

Ve třetím díle hry Polda je hráč postaven opět do role Pankráce, policisty, který se vydal dráhou soukromého detektiva (buďme k sobě upřímní, soukromých detektivů u nás mnoho není – jen pro informaci – na území celé jižní Moravy působí dle Zlatých Stránek celkem 10 agentur (pokud můžete poskytnout informace i z jiných regionů, přispějte prosím do mlýna i svou troškou - děkuji), informace celorepublikové však nepřesáhnou dle mých předpokladů padesát firem. Jak tedy vidíte, není mnoho organizací, které by se podobné práci věnovaly, asi proto je toto téma tak divácky (resp. uživatelsky) atraktivní (nemluvě o tom, že z původní profese policisty se Pankrác asi ničím jiným opravdu stát už nemohl). Vše začíná poněkud nezajímavou scénou, ve které vás asymetrická (asi metr široká, asi metr vysoká, asi metrák vážící) dáma poprosí o pomoc při hledání svého manžela, kuchaře. Případ, pro který se ani neotevírají dveře kanceláře je ale pro Pankráce zájímavá, neboť práce je málo a je třeba si udržovat klienty.

Postupem hry zjisíte, jaká je souvislost mezi kuchařem a slavným hokejistou, proč Jaromír jégr trénoval v horké poušti Iráku, co bylo příčinou smrti kuchaře na opuštěném ostrově apod. Globálně vzato je příběh nemastný, neobsahuje žádné dějové zvraty a vede vás jak ariadnina nit od začátku až do konce. Kéž by se však ta nit alespoň jednou zašmodrchala, bohužel vše je tak připravené, že stačí následovat příběh, trochu přemýšlet a předně zkoušet všechno na všechno. Důkazem budiž skutečnost, že včetně zdlouhavých meziher jsem hře věnoval pouhých sedm hodin svého života. Nikde žádné zatrnutí, všechno příliš zřejmé na to, aby se člověk potrápil s hádankami. Na druhé straně hra neobsahuje ani logické nesmysly použití předmětů. Krátká hrací doba je ale pro skalní adventuristy nepříjemností, kterou budete kousat jen velmi zvysoka.

Polda 3Polda 3

Hřebík druhý – grafika

Nevím, co se stalo v srdci společnosti Zima Software, která má hru na svědomí, ale přechod k jinému způsobu grafického zpracování mě osobně rmoutí. Ale hezky popořádku. Druhý díl byl celý ručně kreslený a myslím, že ze všech tří nejpovedenější. Proč...? Metoda kombinování renderovaného pozadí spolu s kresleným popředím by mohla být zajímavá, pokud... pokud by nevypadala poněkud neuměle a „suše“. Na druhé straně je i ve hře spousta lokací, nad kterými se rozplývá zrak, mezi ty řadím například Sibiř, pláž na ostrově a další. Pokud však grafice skutečně něco vyčítám, pak je to animace hlavního hrdiny. Snesl bych, že se tváří jak někdo, komu hodili hračky do kanálu, ale vidět Pankráce chodit považuji za větší utrpení, jak ševce ve snu viděti (vozejčky na stavbě viděti – nechati vozejčky na pokoji). Jeho pohyb typu kron-sun-krok je natolik mevěrohodný, že si nejste místy jisti, zda se hlavní hrdina po obrazovce prochází nebo jen bezcílně klouže. Pohybem celého těla pak ponejvíce připomíná velblouda s pokročilou artritidou předních nohou.

To ani nezmiňuji skutečnost, že až na drobnosti je Pankrác skutečně jedinou pohyblivou součástí celé hry (občasné zastřihnutí stromku, pohyb kyvadélka nebo náznaky pohybu úst jsou bohužel co se okolních postav či prostředí týká vším). O to více mě to u tohoto titulu mrzí, když si vzpomenu, jak se pohyboval ten minulý polda – tedy druhý díl. Závěrečné outro, které by mělo být třešničkou za celou hrou, je pak příkladem toho, jak se muselo se hrou spěchat, aby byla ještě před Vánocemi venku.

Polda 3Polda 3

Pohlazení prvé – namluvení a muzika

Naštěstí si hra zachovala vysokou úroveň zvukové kulisy, která hru doprovází. Stejně jako v minulých dílech, i nyní se podílela při natáčení Poldy spousta známých tváří - a tedy i hlasů - české zábavní scény. Nechybí tradiční Luděk Sobota jako policista Pankrác, z minula jistě rádi uslyšíte i Petra Nárožného, Valerii Zavadskou nebo Jirku Lábuse. Přibylo několik nových hlasů, z nichž rádi uvítáte především Oldu Kaisera. Namluvení je provedeno stejně jako minulý rok i letos precizně. Příjemné.

Hudba, která vás bude hrou provázet, je docela příjemná (vždy v dané situaci, přirzeně). Technicky se jedná sice pouze o WAVové smyčky, které navíc najdete přímo v adresáři se hrou, ale zvláště při svlékací mezihře vás hudba zaujme.

Polda 3Polda 3

Pohlazení druhé – mezihry

Součástí hry je i několik dalších meziher, z nichž většina těží z jednoduchých arkádovitých až klasických titulů – skládání loga společnosti, plavba ponorkou za nepřátelskou línii (malinko připomínající klasiku Spy Hunter na Didaktiku), střelba na terč (prakticky jakákoliv starší hra :)) atd. Za zmínku však stojí hra, ve které hrajete oblíbený karetní trhák letních táborů – hru Prší. Zde byla sice tato babička mezi karetními hrami malinko modifikována o rozměry vlastní do té doby spíše pokeru – tedy svlékání soupeřů. Po technické stránce je například prší opravdu vynikající – zvláště náhodně volené hlášky obou soupeřů – totiž vás a Rosity).

Hřebík třetí – gramatika

Ne každý chce hru hrát tak dlouho, dokud postavičky odvykládají svůj monolog. Proto je možno ve hře zapnout titulky. V předtuše rychlejšího plynutí hry jsem je zapnul, ale překvapilo mě nepříjemné zjištění. To, že se hlášky odchylují v některých slovech od mluvného textu mi vůbec nevadí, je to pochopitelné a nepovažuji to za chybu či nedostatek. Za skutečnou botu však považuji, že si text nejspáíše ani jednou neprošel jazykový korektor, jehož rudý fix k označení chyb by se nejspíše vyřádil do systosti. Počněmež mluvit bez obalu – zapnete-li si titulky ke hře, nebude dialog, který by neobsahoval hrubou gramatickou chybu, která – bohužel – pramení z neznalosti některých vyjmenovaných slov našeho jazyka. To považuji za zásadní nedostatek, přestože standardně jsou titulky vypnuty.

Konkluze, rozuměj závěr

Tři hřebíky, dvě pohlazení, zbytek normální. Takový je stav skóre po prvním zápase. Vše, co byste čekali od třetího pokračování úspěšné série adventur, se rozplyne v mlze vystřízlivění. Třetí díl Poldy bohužel nevychází z dílu druhého a spíše zaniká v jeho stínu, díky drobnostem, které se nemusely stát. Na druhé straně vás bude hra bavit, protože v ní nikde nezatuhnete – otázka je, zda je to dobře či špatně.

Grafika: 6/10
Zvuky: 9/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 7/10
Bohužel třetí díl není o polovinu lepší, jako ten minulý. Je prostě jen pokračováním, které sráží na kolena několik zbytečností. Budete se bavit, ale velmi krátkou dobu.
Celkové hodnocení: 7/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pastvu pro oči

Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pa…

Grand Theft Auto 5 má za sebou již spoustu grafických modifikací. Ta nejnovější ale nastavuje novou laťku grafických orgií.

4.  8.  2017 | | 2 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |