Pomůže Xboxu jeho velké zlevnění?

Nízké prodeje herní konzole Xbox, pronikající do médií ještě před pár týdny jako „polo-fámy“, jsou potvrzené: další výzkumy potvrzují, že konkurenční PlayStation 2 se prodává podstatně, až několikanásobně lépe. Z Microsoftu odchází spolutvůrce konzole Seamus Blackley, jeden z nejznámějších „obličejů“ vedle stovek bezejmenných programátorů a hardwarových inženýrů – údajně a podle vlastních slov proto, že má jiné zájmy.
Pomůže Xboxu jeho velké zlevnění?

Zda skutečně odešel sám nebo „byl odejit“, se zřejmě nikdy nedozvíme, ale je dobře známé, že velká většina odchodů se děje právě tímto dobrovolně povinným způsobem – „buď odejdeš sám a zachováme si všichni tvář, nebo tě odvoláme, což bude ostuda pro nás i pro tebe“. Tomu, že odchod dobrovolný nebyl, nasvědčuje nedávno vyšlá kniha „Opening the Xbox“, ve které se autorovi zřejmě podařilo získat z lidí okolo Microsoftu řadu informací, které by normální cestou na světlo nevyšly. Tvrdí se, že Blackley má kolem sebe shromáždit další přední herní vývojáře včetně dalších lidí z týmu Xboxu a nastartovat vlastní firmu; možná dokonce Xboxu konkurovat. Odchod Blackleyho příliš neovlivní prodeje Xboxu, protože uživatele takovéto „jemnosti“ nezajímají; může ale negativně naladit vývojáře her pro Xbox, kteří jsou pro úspěch konzole klíčoví. Zřejmě nejpřínosnější článek na toto téma je zde.

Xbox zlevňuje v kontinentální Evropě – dolarová cena klesá na 266 dolarů (dříve 419), v euro to je 299 € proti 479 €. O něco menší je pokles v Británii, kde se konzole prodává lépe než na pevnině, a jinde zatím zůstává tabulková cena stejná; ostatně v USA i Japonsku byl Xbox vždycky levnější než v Evropě.

Dnes tedy Xbox stojí celosvětově stejně jako Sony PlayStation 2, o něco dražší je jen v Japonsku. Sony totiž také v uplynulém půlroce snižovala ceny PS2, ale spíše pod tlakem momentálně nepříjemnějšího konkurenta – nové konzole od Nintenda.

V průmyslu herních zařízení platí řadu let pravidlo, téměř „zákon“: první je ve zlatě, druhý jakž takž dokáže přežívat a třetí odpadá. O první místo se přetahuje Sony a Nintendo, v poslední době je úspěšnější Sony; jakmile se na třetí místo propadla Sega a delší dobu tam zůstala, zcela odpadla a končí. Dnes je na třetím místě Microsoft a pravidlo platí stále: pokud se nedostane výš, rovněž „odpadne“ a jeho mateřská firma jej bude muset neustále dotovat. Hlavním faktorem je totiž vývoj her. Vývojáři jsou schopni bez problémů vyvíjet pro jednu platformu, s určitým sebezapřením pro dvě současně, ale jen několik málo z nich utáhne vývoj pro tři platformy. Vývojáře živí autorské honoráře z prodaných kusů hry a čísla jsou neúprosná: zatím se prodalo desetkrát více PS 2 než Xboxů, takže vyvíjet pro Xbox přináší dnes desetkrát méně peněz. Nůžky se dále rozevírají: zatímco vývojáři rádi zaplatí, aby mohli vyvíjet pro PS2, musí Microsoft platit jim, aby vyvíjeli pro Xbox, případně zaměstnávat vlastní vývojáře (dnes Microsoft zaměstnává 900 programátorů, kteří vyvíjejí hry, ovšem nejen pro Xbox, ale i pro osobní počítače).

Start Xboxu se tedy příliš nepovedl, a nakonec i firma sama musí s barvou ven: snižuje odhady prodeje konzole z původních maximálních 6 mil. za tento fiskální rok na 3,5-4 milióny. Tvrdí však, že příští rok bude „takový, jak se původně plánovalo“. O Billu Gatesovi se často říká, že se nevzdá: kde neprorazil poprvé, popřemýšlí nad svými chybami, vylepší a opakuje útok znovu. Podle odhadů jej může celá paráda s Xboxem stát 5-6 miliard (!) dolarů do doby, než se peníze začnou vracet; celkový trh herních konzolí je ale odhadován na 20 miliard, a souboj gigantů Sony-Microsoft je tak jako tak nevyhnutelný, jak se postupně osobní počítač a spotřební elektronika k sobě přibližují, až postupně splynou.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 120 N/A
Kingdom Come: Deliverance je úžasná česká hra, se kterou prožijete středověk

Kingdom Come: Deliverance je úžasná če…

Kingdom Come: Deliverance je nejočekávanější hrou roku 2018. Hra se středověkým námětem čerpá z české historie a slibuje doposud nevídaný herní zážitek založený na tvrdé realitě a precizním zpracování.

5.  2.  2018 | | 75 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

11.  2.  2018 | | 12 N/A
Nejlákavější hry v předběžném přístupu: ještě nejsou hotové, ale už můžete pařit

Nejlákavější hry v předběžném přístupu…

Předběžný přístup ke hře, neboli Early Access, je novodobým trendem. Vývojáři vydají svoji hru ještě nedokončenou, přičemž hráči tolerují různé nedodělky a dávají autorům zpětnou vazbu. Díky tomu jsou hry s předběžným přístupem zpravidla velmi propracované a vyladěné komunitou hráčů. Máme pro vás 10 tipů na skvělé hry v předběžném přístupu!

2.  2.  2018 | | 5 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

8.  2.  2018 | | 17 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Jak Kingdom Come redefinuje pojetí soubojů z pohledu první osoby

Jak Kingdom Come redefinuje pojetí sou…

Souboje z pohledu první osoby byly vždy kamenem úrazu mnoha her. Warhorse má na to svůj vlastní přístup.

6.  2.  2018 | | 3 N/A