Pomůže Xboxu jeho velké zlevnění?

vytisknout velikost písma
Nízké prodeje herní konzole Xbox, pronikající do médií ještě před pár týdny jako „polo-fámy“, jsou potvrzené: další výzkumy potvrzují, že konkurenční PlayStation 2 se prodává podstatně, až několikanásobně lépe. Z Microsoftu odchází spolutvůrce konzole Seamus Blackley, jeden z nejznámějších „obličejů“ vedle stovek bezejmenných programátorů a hardwarových inženýrů – údajně a podle vlastních slov proto, že má jiné zájmy.
Pomůže Xboxu jeho velké zlevnění?

Zda skutečně odešel sám nebo „byl odejit“, se zřejmě nikdy nedozvíme, ale je dobře známé, že velká většina odchodů se děje právě tímto dobrovolně povinným způsobem – „buď odejdeš sám a zachováme si všichni tvář, nebo tě odvoláme, což bude ostuda pro nás i pro tebe“. Tomu, že odchod dobrovolný nebyl, nasvědčuje nedávno vyšlá kniha „Opening the Xbox“, ve které se autorovi zřejmě podařilo získat z lidí okolo Microsoftu řadu informací, které by normální cestou na světlo nevyšly. Tvrdí se, že Blackley má kolem sebe shromáždit další přední herní vývojáře včetně dalších lidí z týmu Xboxu a nastartovat vlastní firmu; možná dokonce Xboxu konkurovat. Odchod Blackleyho příliš neovlivní prodeje Xboxu, protože uživatele takovéto „jemnosti“ nezajímají; může ale negativně naladit vývojáře her pro Xbox, kteří jsou pro úspěch konzole klíčoví. Zřejmě nejpřínosnější článek na toto téma je zde.

Xbox zlevňuje v kontinentální Evropě – dolarová cena klesá na 266 dolarů (dříve 419), v euro to je 299 € proti 479 €. O něco menší je pokles v Británii, kde se konzole prodává lépe než na pevnině, a jinde zatím zůstává tabulková cena stejná; ostatně v USA i Japonsku byl Xbox vždycky levnější než v Evropě.

Dnes tedy Xbox stojí celosvětově stejně jako Sony PlayStation 2, o něco dražší je jen v Japonsku. Sony totiž také v uplynulém půlroce snižovala ceny PS2, ale spíše pod tlakem momentálně nepříjemnějšího konkurenta – nové konzole od Nintenda.

V průmyslu herních zařízení platí řadu let pravidlo, téměř „zákon“: první je ve zlatě, druhý jakž takž dokáže přežívat a třetí odpadá. O první místo se přetahuje Sony a Nintendo, v poslední době je úspěšnější Sony; jakmile se na třetí místo propadla Sega a delší dobu tam zůstala, zcela odpadla a končí. Dnes je na třetím místě Microsoft a pravidlo platí stále: pokud se nedostane výš, rovněž „odpadne“ a jeho mateřská firma jej bude muset neustále dotovat. Hlavním faktorem je totiž vývoj her. Vývojáři jsou schopni bez problémů vyvíjet pro jednu platformu, s určitým sebezapřením pro dvě současně, ale jen několik málo z nich utáhne vývoj pro tři platformy. Vývojáře živí autorské honoráře z prodaných kusů hry a čísla jsou neúprosná: zatím se prodalo desetkrát více PS 2 než Xboxů, takže vyvíjet pro Xbox přináší dnes desetkrát méně peněz. Nůžky se dále rozevírají: zatímco vývojáři rádi zaplatí, aby mohli vyvíjet pro PS2, musí Microsoft platit jim, aby vyvíjeli pro Xbox, případně zaměstnávat vlastní vývojáře (dnes Microsoft zaměstnává 900 programátorů, kteří vyvíjejí hry, ovšem nejen pro Xbox, ale i pro osobní počítače).

Start Xboxu se tedy příliš nepovedl, a nakonec i firma sama musí s barvou ven: snižuje odhady prodeje konzole z původních maximálních 6 mil. za tento fiskální rok na 3,5-4 milióny. Tvrdí však, že příští rok bude „takový, jak se původně plánovalo“. O Billu Gatesovi se často říká, že se nevzdá: kde neprorazil poprvé, popřemýšlí nad svými chybami, vylepší a opakuje útok znovu. Podle odhadů jej může celá paráda s Xboxem stát 5-6 miliard (!) dolarů do doby, než se peníze začnou vracet; celkový trh herních konzolí je ale odhadován na 20 miliard, a souboj gigantů Sony-Microsoft je tak jako tak nevyhnutelný, jak se postupně osobní počítač a spotřební elektronika k sobě přibližují, až postupně splynou.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

10 podzimních herních hitů, které prostě musíte mít

10 podzimních herních hitů, které pros…

Okurková sezóna již tradičně zavítala v letních měsících i do herního průmyslu. Toto období ale za chvíli končí. S počátkem podzimu se na nás zase jednou spustí lavina očekávaných titulů, které mnohdy mají ambice dosáhnout na post letošní hry roku. Co by vás v této záplavě AAA her mělo zajímat?

10.  8.  2017 | | 12 N/A
Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pastvu pro oči

Nejnovější úprava dělá ze hry GTA 5 pa…

Grand Theft Auto 5 má za sebou již spoustu grafických modifikací. Ta nejnovější ale nastavuje novou laťku grafických orgií.

4.  8.  2017 | | 2 N/A
7 herních pecek, které vás dostanou svou atmosférou

7 herních pecek, které vás dostanou sv…

Některé hry vám dokážou proniknout pod kůži tak hluboko, že tam zůstanou navždy. Jaké kdysi oslnily nás?

5.  8.  2017 | | 15 N/A
4K obrázky z Battlefieldu téměř nerozeznáte od reality

4K obrázky z Battlefieldu téměř neroze…

Battlefield 1 stále patří mezi nejlépe vypadající hry současnosti. A z některých 4K pohlednic není těžké vyvodit, proč.

13.  8.  2017 | | 12 N/A
Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Hráli jsme NHL 18: betatest na ledu

Je libo hokej? Nový ročník nejslavnější hokejové ligy světa klepe na dveře a spolu s ním i nový díl NHL od EA Sports. Jaké jsou první dojmy z betaverze?

11.  8.  2017 | | 4 N/A
Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak východní tvorba udává směr (galerie)

Vypiplaný Escape From Tarkov aneb jak …

Možná jste o hře nikdy neslyšeli. Možná už se ji nemůžete dočkat. Ať je to jak chce, Tarkov nemůžete minout z jednoho důvodu - realismus.

9.  8.  2017 | | 4 N/A
10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet MMO hry

10 důvodů, proč s kamarády vyzkoušet M…

MMO je zkratkou anglického Massively Multiplayer Online, což je označení her pro obrovskou masu online hráčů. Je to neutuchající fenomén, do kterého se ale mnozí zdráhají proniknout. Tady máte 10 důvodů, proč byste si měli nějakou MMO hru zahrát. Hned.

14.  8.  2017 | | 3 N/A
Nejnovější aktualizace pro Playstation 4 konečně přinese češtinu

Nejnovější aktualizace pro Playstation…

Sony chystá na svou konzoli PS4 zbrusu novou aktualizaci s pořadovým číslem 5.0 a ta přinese celou řadu novinek. Pro našince je tu ale podstatná hlavně ta jedna.

10.  8.  2017 |