Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor – RPG jako řemen

Tak jsme se konečně dočkali! Po dlouhém odkládání a několikerých změnách interface se nám konečně dostává pokračování slavného RPG z roku 1988. Navíc s implementovanými pravidly ADaD verze 3. Co se odehrává v temných dungeonech ukrývajících tajemný a legendární Pool of Radiance? Podívejme se podrobněji.
Pool of Radiance: Ruins of Myth Drannor – RPG jako řemen
Minimální konfigurace: procesor Pentium II 400 MHz, 64 MB paměti, 16MB 3D grafická karta, 600 MB místa na pevném disku, Windows
Doporučená konfigurace: procesor Pentium III 500 MHz, 128 MB paměti, 32MB 3D grafická karta, 600 MB místa na pevném disku, Windows
3D akcelerace: ano
Multiplayer: ano
Výrobce: SSI
Distribuce: Ubi Soft

Tak jsme se konečně dočkali! Po dlouhém odkládání a několikerých změnách interface se nám konečně dostává pokračování slavného RPG z roku 1988. Navíc s implementovanými pravidly AD&D verze 3. Co se odehrává v temných dungeonech ukrývajících tajemný a legendární Pool of Radiance? Podívejme se podrobněji.

Pool of Radiance, zdroj magické síly a zároveň portál pro služebníky temnot do tohoto světa nebyl naposledy zničen tak, jak se obecně myslelo. Několika mocným mágům se podařilo přijít na způsob, jak vytvořit nové zřídlo magické moci. Svým počínáním ale probudí původní „zničené“ jezírko (tedy Pool) k netušené aktivitě a to začne aktivně měnit vše živé ve svém okolí v nemrtvé. Když vše naroste do katastrofických rozměrů, rozhodne se mocný mág Elminster vyslat skupinku dobrodruhů s jediným cílem – zničit hrozbu. Tato skupina, vedená hrdým Athanem, však pouze hrdinně zmizí… Rozhodnutí vyslat druhou výpravu vás zastihne v nesprávný čas na nesprávném místě, a tak se do tajemných ruin vydáváte vy.

Pool of RadiancePool of Radiance

Pool of RadiancePool of Radiance

Stručný nástin příběhu jsme tedy předestřeli, ale nemyslete si, že to bude všechno – hned na začátku hry dostanete tolik postraních úkolů, až vám z toho půjde hlava kolem. On Pool of Radiance (PoR) je na questy vůbec velmi bohatý. A stejně tak i na rozlohu a boje. Ale popořadě.

Na začátku si, jak je zvykem, vytvoříte vlastní skupinku – tentokrát čtyři hrdiny. Sice si můžete vzít předgenerované postavy, ale zde se patrně uplatňuje automatické náhodné generování, protože jinak si nedokáži představit vznik postavy půlorka mága s atributy síla 16, inteligence 8, charisma 9 a moudrost 5, kterou mi hra po spuštění drze nabídla… tudíž budeme generovat. Začneme výběrem rasy, přesvědčení a povolání (postupujeme krok za krokem, protože pro každou volbu je zde vlastní obrazovka), kde nás nečeká (krom půlorka) žádné zvláštní překvapení – ras je celkem 6 (člověk, elf, půlelf, půlčík, trpaslík a půlork) a na výběr mají z osmi povolání (bojovník, barbar, ranger-chodec, kouzelník, klerik, zloděj, paladin a mnich). Každé z povolání a ras má svoje přednosti, které byly umocněny takzvanými „Feats“ (což se nejlépe překládá jako „neobvyklý čin“) které postavy se zvyšujícím levelem dostávají. Jedná se o užitečné schopnosti jako Železná vůle, Pronikání kouzly, Zesílený útok, Precizní střelba a podobně – o tom, že se budou velice hodit není třeba pochybovat (je jich celkem 18). K nim se přidají ještě speciální schopnosti (taktéž přibývají postupem hry) jako Zažehnání nemrtvých, Oblíbený nepřítel či Diamantová duše (celkem 23 kousků) a vznikne velice napínavá mix při volbě postavy. Následuje obrazovka ve které se nastaví jednotlivé atributy – čím vyšší je ta která schopnost, tím více bodů do ní musíte investovat. Na závěr vyberete kouzla, vzhled (vždy minimálně dva a dva různé modely – pohlaví jsou vzácně vyvážená) a jméno. A je hotovo. Při výběru vlastností však je třeba dávat pozor, protože již jde o nová pravidla třetí edice!

Pool of RadiancePool of Radiance

Pool of RadiancePool of Radiance

Od roku 1988, kdy byl vydán první díl, se totiž změnilo mnohé, ale největší změnou bylo vydání pravidel AD&D ve verzi 3. SSI tak měli možnost ve spolupráci s Wizards of the Coast implementovat tato pravidla do hry. Původním záměrem bylo, vydat současně PoR v podobě počítačové i nové papírové obohacené o nová pravidla, jenže díky nekonečným odkladům PC verze nakonec knižní podoba vyšla o téměř rok dříve (podklady k původnímu dílu najdete zdarma na adrese http://www.wizards.com/dnd/DnDDownloads_classics.asp v anglické verzi pod názvem Fall of Myth Drannor). Hra nakonec vyšla a tak je asi prvním PC titulem, který pravidla třetí edice používá. Jaké změny se od minula a ve srovnání s Baldur´s Gate udály? Co překvapí, je shodnost limitů zkušenostních bodů u všech povolání – někteří jen získávají body obtížněji. S charaktery se pojí i přidání další rasy – je jí Half-Orc (budeme překládat jako půlork), což je rasa sice tupá, ale silná – ideální pro barbara. Další změnou je styl počítání bonusů na Armor Class, kde všechny hodnoty budou kladné a vyšší číslo je lepší – velký nezvyk, ale logický. Je toho zkrátka ohromná spousta (jen dokument o převodu postavy z 2 do 3 má více než 10 000 slov), ale jak si zvyknete, nebudete chtít měnit. Vraťme se však zpět ke hře – pro zájemce o pravidla doporučuji adresu http://www.wizards.com/dnd/.

Hru začínáte se čtyřmi charaktery, ale postupem času se počet zvýší na šest (ty dva vyberete z 13ti nabízených NPC během hry). Se svou družinkou se budete pohybovat převážně spletitou sítí podzemních chodeb, které se tváří jako náhodně generované. U map si nejsem jist, ale nepřátelé žel bohu generovaní jsou. Sice se nagenerují hned při nahrání té které mapy a pak již zůstávají nemění, ale jejich množství je prostě neuvěřitelné. Tohle je také druhá největší výtka celé hře, protože si za chvíli začnete připadat jako v Diablu. Ještě štěstí, že souboje probíhají na tahy. I když zase takové štěstí to není, protože animace nepřátel je sice efektní, ale nepříjemně zdlouhavá a tak není problém trávit 15 minut soubojem se zombiemi o místnost, kde dohromady nic není… Když jsme u těch výtek, tak budu pokračovat (abych pak mohl jen chválit). Můj osobní dojem z hraní je ten, že se SSI snažila udělat zase hru pro všechny – neříkám, že nejde o tuhou hru, jde, ale spíše než o tuhé hádanky se zde jedná o hru s trpělivostí. Ale možná jsem moc náročný…

Pool of RadiancePool of Radiance

Ovládání
Ovládání se ovšem povedlo na výbornou. Po celou dobu hry nemusíte šáhnout na klávesnici – pokud tedy nepojmenováváte save pozici. Jedním myšátkem ovládáte pohyb postavy a druhým vyvoláte kontextové menu právě aktivního hrdiny. (Veškeré vyvolávané akce si můžete nastavit na „F“kové klávesové zkratky a tak si ovládání zrychlit – ale není to třeba.) V tomto menu je přehledně seřazena statistika i další menu s akcemi, která postava může provádět – ať už jde o kouzlení, speciální schopnosti či přímou práci s inventářem. Ovládání inventáře je někdy snazší právě přes tohle menu, protože samotné okno inventáře je sice efektní, ale pro jednoduché úkony (změna zbraní) hůře použitelné. V jeho pravé části je zobrazena vaše postava jako 3D rotující model a na něm se právě drobnosti špatně hledají. V levé pak je celý inventář a nebo statistiky a další zajímavé informace. Jedinou drobnost autoři nevychytali – ve velkém chumlu příšer se velice těžko zaměřují cíle pro útok i kouzla. Zase si ale můžete zapnout indikaci jednotlivých postaviček, a hned je přehledněji. Zapnout se dá také zobrazení hodů kostek a tak víte, proč zrovna teď něco nevyšlo.

Hratelnost
Co se týká hratelnosti, ta by byla díky novinkám na velmi vysoké úrovni, ale díky chybám ve hře není – o nich si ale povíme později. Světlou stránkou je obrovská rozlehlost dungeonů ve kterých se pohybujete a hlavně rozmanitost příšer. Základních druhů jsem zatím potkal patnáct a k tomu připočtěte různé varianty jako Lord, mage a tak dále. Každá je graficky rozdílná a nádherně vyvedená – radost zabíjet! A takový Dragon-Lich se zkrátka nedá popsat – musí se vidět. Stejně jako jsou rozdílné příšery, jsou rozdílné i postupy ve hře – se svou partou, v níž nejkladnější přesvědčení je „Neutral Evil“, jsem zvolil cestu násilí a agrese a dohrál jsem k velmi zajímavému závěru. Naopak kolega „klaďas“ prošel celou hrou jako hodný strýček a pomáhal kde mohl – závěr? Zcela jiný. BG umožňuje tohle sice také, ale samozřejmostí to zdaleka není.

Světlé stránky hryTemné stránky hry
  • třetí edice ADaD pravidel
  • grafika
  • variabilita kouzel a nepřátel
  • příběh
  • feats a speciální schopnosti
  • multiplayer
  • CHYBY!!!
  • pro někoho moc bojů
  • v masivních soubojích nepřehledné

Grafika
Tady vážně není co řešit – 3D renderované postavy zasazené do pseudo-3D prostředí vypadají nádherně, jak je ostatně vidět na obrázcích (a to v 800x600! Člověk by nevěřil, co tohle rozlišení zvládne). Navíc si autoři vyhráli se všemi možnými efekty, které nové akcelerátory umí a díky tomu si vychutnáte úžasnou podívanou na efektní kouzla a atmosférické efekty. Grafika se zkrátka povedla a dokonce ani nemá přehnané nároky na HW (což ostatně ale BG nemá také). Hudební stránka je velice hezká – hudba se mění podle situace a to někdy dost drasticky – vzhledem k počtu soubojů se není čemu divit. Zvuky ve 3D už také dnes nepřekvapí, ale ani neurazí.

Pool of RadiancePool of Radiance

Až do této chvíle to vypadalo na 9/10, ale po chvíli hraní se dostavilo vystřízlivění. SSI totiž zopakovala slavný vstup na scénu po vzoru Areny. Stojíme totiž na začátku dlouhé, dlouhé řady patchů a updatů, které z tohoto výtvoru udělají konečně „full game“, nikoliv rannou betu, jak je tomu teď. Je pravdou, že k těmto chybám nepřihlédnu tolik, jak by se slušelo, ale stejně srážejí velice kvalitní dílo k zemi (dejme tomu dva body z celkového hodnocení dolů). Jedná se o chyby snad všude – nepodporou některého HW, přes chyby v instalaci, která s oblibou maže systémové soubory až po nedodělané skripty postav, kdy není problém někdy ducha ubít nemagickou zbraní a podobně. To se na hodnocení podepsalo nejvíce. Z počátku mi sice vadila zdlouhavost a hlavně počet soubojů, ale když člověk sleduje vývoj své postavy a nakonec se dočká i kouzel osmé úrovně, tak si nakonec zvykne (a nebo také ne, jak určitě uvidíme v diskusi pod článkem).

Celkově se jedná o velice dobré RPG a až budou venku všechny patche, pak přičtěte k hodnocení další dva body, do té doby se BG bát nemusí. Atmosféra je nicméně velice dobrá a celkový dojem ze hry je rozhodně pozitivní. Navíc je zde multiplayer až pro 6 hráčů! Počkejte tak měsíc, pak nainstalujte opravy a vydejte se vyčistit mýtické ruiny!!!

Grafika: 9/10
Zvuky: 8/10
Hudba: 8/10
Hratelnost: 7/10
Vynikající RPG, které je zahlceno chybami. Kauza Arena se opakuje.
Celkové hodnocení: 7/10

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě nikdy nevypadalo lépe

Project NVRX: Grand Theft Auto 5 ještě…

Grand Theft Auto 5 dostává grafické modifikace takřka každý měsíc. Nyní máte před sebou špičku současné tvorby - Project NVRX.

4.  11.  2017 | | 10 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Call of Duty: WWII - válka se nikdy nezmění (recenze)

Call of Duty: WWII - válka se nikdy ne…

Call of Duty se po dlouhé době opět vrací na domácí půdu, přitom se ale snaží zůstat moderní. Jak mu to vychází?

6.  11.  2017 | | 9 N/A
Městská akce Watch Dogs je na PC zdarma, stahujte!

Městská akce Watch Dogs je na PC zdarm…

Pokud jste ještě nedali prvním dílu této série šanci, nyní už nemáte žádný důvod akci nevyzkoušet.

7.  11.  2017 | | 2 N/A
Playstation trofeje začínají mít smysl, dostanete za ně kredity

Playstation trofeje začínají mít smysl…

Pokud patříte mezi lovce trofejí na konzoli Playstation, vaše snažení dost možná nabere výraznější obrysy.

6.  11.  2017 | | 10 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Wolfenstein II: The New Colossus - natrhněte náckům sandál (recenze)

Wolfenstein II: The New Colossus - nat…

BJ je zpět. Brutálnější, naštvanější...a na vozíku. To vás ale nezachrání pane Adolfe!

3.  11.  2017 | | 3 N/A
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A