Potvorovo rozdělení pracovního stolu pro hráče

Je zřejmé, že pořádek je základem všeho, ačkoliv se mu přirozeně každý vzpírá. Telefonu by se na mém stole v redakci nikdo nedohledal, o Honzovi už ani nemluvě. Krizová situace nastala v okamžiku rychle se blížícího termínu odevzdání daňového přiznání – tedy předevčírem. Růžový papír jsem nakonec nalezl, ale napadlo mě – je můj stůl optimálně rozdělen? Ne!
Potvorovo rozdělení pracovního stolu pro hráče
Je zřejmé, že pořádek je základem všeho, ačkoliv se mu přirozeně každý vzpírá. Telefonu by se na mém stole v redakci nikdo nedohledal, o Honzovi už ani nemluvě. Krizová situace nastala v okamžiku rychle se blížícího termínu odevzdání daňového přiznání – tedy předevčírem. Růžový papír jsem nakonec nalezl, ale napadlo mě – je můj stůl optimálně rozdělen? Ne!

Po vzoru vcelku zdařilé studie profesora Zajíce jsem přepracoval jeho osmisektorový model do nové podoby – předně jsem přidal třetí rozměr, jenž je možné využít především při zanořování předmětů mimo úroveň desky stolu. Druhá změna se nesla v duchu dělení sektorů na subsektory. Pozastavme se tedy déle nad logikou dělení stolu na sektory.

Deska stolu
Než se pustíme do rozmísťování předmětů na stole, je třeba si položit několik dotazů:

  • Jaké předměty budu na stole používat napevno?
  • Budu na stole mít skutečně jen potřebné předměty nebo lze počítat i s „bordelem“?
  • Pamatuje mnou navržené řešení i na přenosné předměty, zvláště pak neposedné stohy papírů?
  • Změní se konfigurace stolu při upgrade počítače (větší monitor, …)?
  • Mohu očekávat, že se má investice do plánování a návrhu rozmístění vrátí? Pokud ano, v jakém časovém horizontu?
  • Jaká je prostorová konfigurace stolu vůči zbytku místnosti? Je možné použít dvou nebo víceprvkovou reprosoustavu?
  • Jak se vypořádává stůl s nečistotami a základními hygienickými směrnicemi?
Jistě se shodneme, že srdce desky pracovního stolu s počítačem tkví v monitoru, tedy středem všeho. Bez monitoru nic neuvidíte, bez něho mají hry (dá-li Bůh a podaří se je vám spustit) stejný smysl jako příborový nůž v polévce. Těsně s monitorem však souvisí i umístění klávesnice – pokud se chcete na monitor dívat čelně (což předpokládám, že chcete), je třeba zvážit hloubku stolu. Nerad bych zabíhal do detailů zabývajících se návrhem a konstrukcí stolu, proto tedy jen v nárysech: nezapomeňte na dostatečnou mezeru mezi klávesnicí a dolní hranou monitoru – jedná se o kritické místo, kde se nejčastěji ukrývají kousky potravy (rohlíků, chleba, čokoládových tyčinek apod.), vlasy a prach. Má teorie pracuje rovněž s osmidílným rozdělením desky pracovního stolu na sektory. Mezi předměty, které chceme na stůl umístit, řadíme monitor, reproduktory, stojan na CD, plyšového slona, klávesnici a myš.

A1A2ABA4A5
B1B2
C

Nejdříve je třeba umístit pevné součásti, které s jistotou nebudete přesouvat příliš často – monitor, reproduktory a nejspíše i myš. Pro tyto předměty jsme nalezli ideální umístění v centrálním sektoru AB, postranních A2 a A4 a konečně B2 pro naši ocáskatou přítelkyni. Tím pádem máme z krku nepohyblivé, jinými slovy též statické, součásti předmětů, které je třeba na stole rozmístit. Mezi částečně pohyblivé předměty je pak třeba zařadit klávesnici – tu ji vezmete na klín, tu odložíte bokem, pokud chcete na stůl připevnit volant nebo joystick, navíc je ze všech povinných součástí počítače právě ona nejlépe pohyblivá a přesunovatelná. Pro klávesnici jsem vyhradil ve své teorii sektor C, jenž je současně jedinou částí stolu, která je v daném řádku samotná. Mimo toho poskytuje sektor C unikátní přístup k sousedním B2 (obsazeno myší) a AB (vypínání a regulace monitoru). Krapet z ruky je ovládání reproduktoru (zpravidla A2), existuje však náplast, neboť hlasitost a barvu zvuku lze ovládat také pomocí vzdáleného ovládání přímo v sektoru C spolu s klávesnicí.

Mezi zóny volného použití tak patří pouze sektory A1, A5 a B1, které dokáží každý pojmout velikostně přibližně předmět formátu A4 (velikost, nikoliv sektor!). Jsme však teprve na začátku cesty. Kabeláž je třeba vést k místu, ve kterém se nachází tělo počítače – vzhledem k třírozměrnému modelu, ve kterém celou situaci uvažujeme, je třeba kabely svádět buď mezi A1 a AB nebo AB a A2, záleží na umístění těla počítače.

Je zřejmé, že sektory A1 a A5 si rozdělí plyšový slon spolu se stojanem na CD – nezáleží na jejich umístění, přesto však doporučuji umístit stojan napravo, neboť pravá ruka je mnohem zdatnější při práci s obaly a zásuvnými příčkami. Zbývá nám tedy B1 – co udělat s prokletou plochou B1, táže se čtenář…

Prokletá BéJednička. Existuje vůbec řešení?
Sektor B1 v celém návrhu představuje prostor, který je hned od začátku koncipován jako prázdný. Právě sem budou nejčastěji připadat skleničky, talíře či misky s jídlem, obaly od CD, propisky, papíry apod. Znamená to průlom v moderním návrhu pracovního stolu, neboť levá strana stolu je již od pohledu zrozena ke kupení nesmyslů všeho druhu. Levá strana je místem, kam se člověk prvně koukne, hledá-li něco (pamatujte na směr čtení textu v knize – také zleva doprava).

Dovolím si prohlásit, že řešení rozvržení předmětů pracovního stolů počítačového hráče nemá ve světe obdoby – pracuje účelně, nezapomíná však na vžité sklony vše řadit do kvadrantů a sektorů. Nedílnou součástí sektoru je jeho symetrie – takřka přirozená, mimo jiné i vlastní například lidskému tělu. Do sektoru A1 je navíc možné kromě slona umístit také třeba lampu – chcete ještě jiný důkaz naprosté škálovatelnosti? Myslím, že tyto studie jsou zcela dostatečné. Překročme však spolu Rubikon a vstupme do vod, které v návrhu rozmístění stolu patřily vždy Cháronovi – jinými slovy, víceúrovňový návrh předmětů pracovního stolu byl vždy zapovězen a systémově opomíjen. Je třeba se tomuto trendu vzepřít, je třeba prolomit bránu mlčení a vyrazit do ulic s transparenty, je třeba jednat!

Kam s ním, čertem?
Profil stolu z pohledu zepředu je prakticky díky stejné hloubce, jakož i výšce, identický s pohledem seshora, pouze členění je lakonicky rozděleno do tří úseků: dvě postranní prostory, z nichž jedna ponese minitower se všemi komponentami, a prostřední část, kam jsou určené nohy. Je obzvláště důležité přemýšlet i v tomto rozměru – je za monitorem zeď nebo volný prostor? Pokud je to volný prostor, je nějaká šance aretace případné pedálové platformy volantu? Dotazů souvisejících s konkrétními zařízeními mohou být stovky, proto se omezme na pouhé konstatování, že řešení takových problémů je třeba vytvářet na zakázku, tedy přímo na základě informací a veškerých detailů.

S1S2S3

V mém případě volím za úložiště počítače levou část stolu, tedy sektor S1. Sektor S3 je přímo zrozen k ukládání knih, zbývajících stojánků na CD, originálních či pirátských kopií her a dalšího zařízení, které nechávám plně na libovůli čtenáře. Bílá barva sektoru S2 symbolizuje panenskou čistotu a dokonalost – sektor S2 zůstane prázdný a nevyužitý. Jedinou výjimkou, na kterou pamatuji i v bodě 7 třicáté druhé kapitoly knihy, kterou se výhledově plánuji napsat, je dolní část reproduktorů vydávající basové tóny (tzv. subwoofer) – a pochopitelně nohy uživatele.

Při umístění počítače pamatujte na několik faktorů, jako například umístění zdroje elektrického napětí, dostupnost k mechanikám nebo možnost odmontování krytu. Vše by se mělo obejít s co nejmenším počtem kabelů, drátů, vodících lišt a nepřehedného chuchvalce „čehosi“ pod stolem.

Závěr
Neplánuji zůstat pouze u návrhů stolu. Doba pokračuje nezadržitelným tempem kupředu a rád bych v tomto ohledu myslel i na čtenáře, které trápí spousta jiných otázek, jakými jsou například dostupnost ledničky, vzdálenost na WC, dobré či špatné osvětlení, možnost zatemnění, zvuková izolace a podobně. Směrů, kterým rozvíjet budování svého počítačového impéria, jsou stovky – a každá z nich odráží zkušenosti, které bylo možné nabýt jen jediným možným způsobem – vyrazit spolu s vrtačkou a šroubovákem do terénu a byt si ke svému prospěchu (a neštěstí ostatních spolubydlících) zkrášlit (ačkoliv je možné, že neopatrné zásahy mohou vést ke skutečné likvidaci místnosti).

Vám všem, kteří tápete v době moderního designu a návrhu herního doupěte, doporučuji si v horizontu nejbližších pěti let pořídit knihu „Jak vytvořit správné hráčské doupě“. Věřím, že budete s touto knihou stejně spokojení jako všichni ostatní a její četba vás bude bavit stejně, jako mě mé první úhozy při práci na této knize, ke které se již druhým rokem přemáhám a přemlouvám.

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod stromeček

Vybrali jsme nejlepší PC hry pod strom…

Toto je deset her, které byste rozhodně neměli při hraní na počítači vynechat.

18.  11.  2017 | | 12 N/A
Need for Speed Payback: nedostatečně rychle a zběsile (recenze)

Need for Speed Payback: nedostatečně r…

Po menší přestávce jsme se konečně dočkali dalšího dílu série Need for Speed. Prospěla závodům pauza stejně, jako novému asasínovi? To se dozvíte z naší recenze.

12.  11.  2017 | | 17 N/A
Na PS Store startuje nová akce, najdete tam spoustu her pod tři stovky

Na PS Store startuje nová akce, najdet…

Chcete si doplnit svou digitální knihovničku konzole Playstation o pár parádních pecek? V obchodě máte skvělou akci.

16.  11.  2017 | | 4 N/A
Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvýkonnější konzoli na trhu?

Testovali jsme Xbox One X: jde o nejvý…

Tak je to konečně tady. Vyšel Xbox One X, nejvýkonnější konzole na trhu a dlouho opěvovaný klenot Microsoftu. Je to opravdu dobrá herní mašina nebo přeceněný favorit?

17.  11.  2017 | | 16 N/A
Fanoušci přinutili EA ke změně, Star Wars Battlefront 2 bude lepší

Fanoušci přinutili EA ke změně, Star W…

Velká vlna nevole od fanoušků Battlefrontu podle všeho padla na úrodnou půdu. EA chystá změny.

18.  11.  2017 | | 2 N/A
Microsoft rozjíždí časově omezenou nabídku bundlů konzole Xbox One S

Microsoft rozjíždí časově omezenou nab…

Slevová mánie začíná.

12.  11.  2017 |
Cosplay: Když se z holek stávají vysněné krásky z videoher

Cosplay: Když se z holek stávají vysně…

Svět videoher se již dávno vymanil ze svého virtuálního rámce a čím dál tím více se prolíná s naším reálným životem a to v mnoha ohledech. Je ve vzájemném propojení s literaturou, filmovou či hudební tvorbou a ovlivňuje též intersociální vztahy. Jedním z pozoruhodných fenoménů v tomto ohledu je stále populárnější cosplay.

9.  11.  2017 | | 31 N/A
Harry Potter se vrací, tentokrát s příchutí Pokémon GO

Harry Potter se vrací, tentokrát s pří…

Černá magie společně s Voldemortem se vrací na scénu.

10.  11.  2017 |