Ano, s tím co píšete o třetím díle Mass Effectu, s tím plně souhlasím. Třetí díl se sice na jednu stranu zdánlivě ukazuje jako rádoby pompézní ukončení trilogie, nicméně dějová návaznost s předchozími díly resp. se skutky vykonanými dříve dosti pokulhává, a to není nutno ani připomínat odfláknutý konec. Můj nejoblíbenější je Mass Effect 2, jediné dvě věci které bych "dvojce" vytknul bylo značné zjednodušení různých perků, skillů a dalších drobností které paradoxně v prvním dílu naopak máte, a také tvrdá absence jakéhokoliv planetárního prozkoumavání. Oproti druhému Mass Effectu působí "jednička" zkrátka daleko složitěji, dvojka oproti jedničce byla zjednodušena až na kost. Po stránce příběhu tedy uprednostňuji "dvojku", nicméně po stránce čistého Gameplaye volím s přehledem zásadně první díl. Jednička má bohatější RPG prvky, a má více možností snad po všech stránkách. . více zbraní, více typů munice, více oblečení a především mnoho planet po kterých osobně jezdíte s (Maco) vozidlem. Na Vaši otázku mile rád odpovím. . myslím si, že Shepard byl natolik ikonický, že tři hry s ním v podstatě stačili. Na druhou stranu ale musím dodat, že to co s jeho charakterem provedli ve "trojce" není úplně ideální rozloučení. . alespoň ne tak jak bych si ho s postavou na úrovni Sheparda představoval. Chápu, že někteří si sérii Mass Effect silně asociují s postavou Sheparda, to je logické. . takový předpoklad vám jednoduše vychazí vždy z jakékoliv pokračující série, která opakovaně využívá hlavního protagonistu příběhu. Jako příklad můžu uvést sérii God of War (Kratos), Halo (Master Chief), Uncharted (Nathan Drake), Tomb Raider (Lara Croft), Hitman (Agent 47), Metal Gear (Snake), Splinter Cell (Sam Fisher) atd. Na druhou stranu si umím snadno a lehce představit Mass Effect klidně i bez Sheparda. Mass Effect je totiž svět sám o sobě, a limitovat jeho existenci na pouhé příběhy skrze Sheparda by snad mohlo být i na škodu. Takže ano, chápu oba pohledy. I Halo má dva díly své série ve kterých vůbec nehrajete za Master Chiefa (Halo: Reach a Halo 3: ODST) je ale nutné položit si také zásadní otázku zda-li to vlastně dovede jakákoliv série. Nejsem si jistý, zda-li by fanoušci opravdu chtěli God of War bez Kratose, nebo další Tomb Raider bez Lary. Opět ale připomínám, že mnohdy tomu tak je a nedělá to paradoxně žádný problém, jak už jsem psal. . dva díly Halo bez Chiefa již existují, stejně jako Gears of War: Judgement kde také nehrajete za Marcuse Fenixe. Víte, je to vlastně také otázka peněz. Jak sám vidíte vývojáři se dnes vůbec nestydí dělat všemožné remastery a remaky, chtějí zkrátka znovu, opakovaně vydělat na již jistém dříve zaručeném úspěchu jedné hry, kterou dnes stačí jen lehce oprášit a zmodernizovat. . to je přece mnohem jednodušší než pokusit se vytvářet nový produkt, vždy absolutně od nuly. U nového projektu riskujete, protože potřebujete mít jasnou vizi a také předpoklad naplnit tuto vizi, bohužel právě to se však né vždy podaří dovést ke zdárnému konci, jako příklad lze uvést CyberPunk 2077, Anthem, Sea of Thieves, No Man's Sky atd. Za neúspěch Andromedy mohou dle mého názoru dva faktory, a teď to prosím neberte tak, že popisuji přímo svůj názor. Tím prvním faktorem je bezesporu Shepardova absence, a tím druhým faktorem byl špatný technický stav ve kterém Andromeda na svém počátku byla. Co se samothého Sheparda týče, ti kteří si ho eventuálně přáli vidět znovu mohli třeba právě proto odsuzovat Andromedu, nicméně zkušení hráči dobře ví, že současný stav Andromedy je oproti tomu jak hra původně vyšla úplně někde jinde. Pamatuji si nespočet kritických videí a recenzí, kde se rešila špatně optimalizovaná mimika tváří a různé pomerně vtipné bugy a glitche, samozřejmě to vše Andromedě hodně ublížilo. Trilogie Sheparda nastavila laťku pomerně vysoko, a bohužel prvotní kvalita Andromedy se tomu zkrátka neblížila, až teprve pozdější kroky studia hru vyprostily ze stavu ve kterém se hra původně nacházela. A stejně, řada mých přátel tu hru teď považuje za povedenou. Podobně je na tom i Anthem. Anthem byl při vydaní tak nemilosrdně zmasakrován recenzenty, že řada lidí hru úplně odsoudila aniž by ji vůbec kdy hrály a dali ji aspoň šanci, přitom Anthem má jeden z nejpropracovanějších, vertikálních open-world světů jaké jsem měl kdy tu možnost vidět, a to už hraji minimálně dobrých 25 let. Výrazně na Vás apeluji, aby jste té hře dal šanci. Je škoda že jste hru hrál jen pár hodin a nepochopil jste ji, vyhozené peníze to každopádně určitě nejsou. Anthem je sice nepovedený "looter-shooter" je to ale koncept jehož výtvarná tvorba a styl značně převyšuje dokonce i tento kritizovaný aspekt. Gameplay Anthemu je naprosto excelentní, to Vám potvrdí každý kdo tu hru hrál (ovšem ne pouhých pár hodin). Já osobně bych raději viděl další Anthem nebo alespoň jeho předělávku kterou nám samotné studio BioWare dokonce jeden čas lživě slibovalo. Mnohé pokračující série teď mají ve zvyku chrlit z pravidla další a další pokračování, mnohdy jen ve snaze priživit se na jménu slavné značky. Třeba Resident Evil 7 i 8 dokonce už ani nekoresponduje s Lore predešlých dílů své série. Starší fanoušci si toho všímají a kritizují Capcom za protahování série, ti mladší >znalci< považují Resident Evil 7 i 8 naopak doslova za neposkvrnitelné veledílo kterému nelze vyčíst ani jeden jedinný špatně zahnutý chlup.