Předpovědi pro konzole: Sony si udrží vedení

Na druhé místo se má vyšplhat Microsoft, v handheldech bude monopolem Nintendo a celý trh má po roce 2004 začít stagnovat nebo klesat. Dramatické souboje mezi Microsoftem, Sony a Nintendem na trhu herních konzolí přitahují pozornost. Všichni tři snižují ceny, všichni bojují úporně o přízeň herních vývojářů a zákazníci se nestačí divit, jak je mají náhle všichni rádi. Jak dlouho bude tato situace trvat či jak se bud vyvíjet?

Renomovaná firma Datamonitor zveřejnila své předpovědi ohledně vývoje herních konzolí. Protože situace je značně nepřehledná, neodvážila se prognózovat dále než za rok 2004. Do této doby má na trhu herního software (her) dominovat právě segment konzolí nad osobními počítači, a vedoucí firmou má být nadále Sony, z jednotlivých produktů pak PlayStation 2. To je celkem očekávané: je polovina roku 2002, PS 2 má jasný náskok a Sony je schopná firma, která jej dovede využít. Datamonitor ale tvrdí, že na druhou příčku se postupně propracuje houževnatý Microsoft. Nintendo tedy v konzolích klesne na nevděčné třetí místo, ale má mu na druhé straně patřit „virtuální monopol“ v oblasti kapesních hracích počítačů díky Game Boy Advance – zde skutečně mnoho konkurence není a nezdá se, že by sem chtěl někdo další vstoupit.

Zatímco celosvětové příjmy herních vývojářů a distributorů v roce 2001 činily 17.7 miliardy, mají v roce 2004 vzrůst na 21.6 miliardy – to je solidní, ale na druhé straně nijak gigantický růst. Je zajímavé, že Datamonitor na další roky předpovídá pomalý pokles trhu, který se nasytí a nebude už chtít kupovat stále nové hry v takovém množství jako dříve.

Prognostici si dokonce troufají odhadnout počty instalovaných konzolí v roce 2004. Sony má mít prodaných 90 miliónů kusů (!), Microsoft pak také slušných 40 miliónů. Toto kolo tedy vyhraje Sony, ale pro příští generaci herních konzolí, která má právě okolo roku 2004 začít dobývat trh, je Microsoft dobře připraven k tomu, aby firmu Sony vyzval k boji o prvenství – tak alespoň soudí lidé z Datamonitoru.

Nejistota ve vzdálenějším výhledu je dána několika faktory, nejdůležitější je online hraní, které zase souvisí s vývojem Internetu v příštích letech (také poněkud nepředvídatelným). Zatímco online hraní je dnes samozřejmostí u PC her (i když třeba ne všude v dokonalé podobě, většina her má „jakési“ možnosti online soutěžení, ale jen některé jsou na to perfektně připraveny, ba přímo vyrobeny pro týmové hraní přes Internet), u konzolí tomu samozřejmě tak není – teprve nyní se objevují první možnosti. Je ale dobře známé, že online hraní je velkým tahákem a že dává počítačovým hrám nový rozměr a nový půvab. Zatímco ve standardních hrách „člověk vs počítač“ už dlouho nikdo nic zásadního nevymyslel, kategorie jsou rozděleny a nové hry se dají označit za postmoderní výtvory (vezmou kousek odtud, kousek odjinud, smíchají to dohromady a dají tomu nový nátěr), v online hraní jsou zatím neprobádaná teritoria: dovedete si představit například novou verzi Duny, kde hraje sto dokonale vykreslených hráčů v dresech Atreidů proti stovce hráčů v dresech Harkonennů, a několik dalších hráčů sedlá pouštní červy? To je dnes ještě představa nerealizovatelná kvůli potřebné výpočetní síle serverů i propustnosti pevných linek, ale online hraní například na www.station.com, byť v hodně zjednodušené podobě, už tyto budoucí možnosti, které si jistě snadno představíme jako „totálně addictive“, dobře naznačuje.

Diskuze (45) Další článek: Vydání demoverze Mobile Forces nakonec odloženo!

Témata článku: , ,