Přehled současné nabídky grafických karet III.

Třetí a poslední díl našeho miniseriálku se věnuje kartám (čipům) společností S3 a Matrox, které jsou sice tak trošku ve stínu stále omílaných 3dfx, nVidia a ATI, a trochu se na ně zapomíná.
Třetí a poslední díl našeho miniseriálku se věnuje kartám (čipům) společností S3 a Matrox, které jsou sice tak trošku ve stínu stále omílaných 3dfx, nVidia a ATI, a trochu se na ně zapomíná. Pokud vás zajímají předchozí díly, první je zde a druhý tady.

S3
Poněkud nešťastný byl pro firmu S3 rok 1998 – firma byla sesazena z výsluní, které si vytvořila svými čipe Virge, Trio a jim podobným. Levné grafické karty bez pořádné 3D akcelerace už prostě nikomu nevoněly, každý chtěl hrát Unreala nebo Quaka. Proto se orientace hráčů přesunula jinam: Voodoo2, TNT apod. S3 se naštěstí trošku vzpamatovala a ukázala světu Savage3D, čip s novou koncepcí a konečně pořádnou akcelerací. Kartu (resp. čip) však doprovázely problémy a i když podporoval zajímavé novinky, jako komprese textur, moc se díky tomu neujala. Ani výkon nebyl na tu dobu moc dobrý. A tak přišla loni s čipem Savage4 a koupila firmu Diamond – ta se stala výhradním implementátorem čipů S3…

Savage4 (Diamond Stealth III S540)
I když byl Savage4 velkou nadějí S3, nakonec naděje do něj vkládané nesplnil. Savage4 je důkazem, že i když má karta 32 MB, nemusí to znamenat vůbec nic; vždy rozhoduje akcelerace a teprve potom velikost paměti – živým důkazem je STB Velocity 100, která právem získala ocenění Koupě roku 1999 od čtenářů časopisu Computer.

Původně se Savage4 osazoval do karet výrobců jako Creative Labs, Hercules či Diamond, poté, co S3 koupila Diamond, byly dodávky utnuty a Savage4 zůstal jen u Diamondu.

Existují celkem dva typy čipu Savage4, které se však liší, stejně jako TNT2 a TNT2 Ultra, jen taktováním paměti a čipu. Levnější, Savage 4 GT, najdete v kartě Diamond Stealth III S540 Extreme, dražší a výkonnější Savage4 Pro+ pak v kartě Diamond Stealth III S540; jiní výrobci už karty s čipy S3 neprodávají.

Výkon karty je dobrý do rozlišení 800 x 600, při vyšších už klesá docela prudce dolů. Ve vyšších rozlišeních lze také pozorovat zhoršenou kvalitou zobrazení ve Windows; obraz je docela neostrý, na rozdíl od ATI nebo Matroxu. Tady pak nepomůže ani komprese textur S3TC, dobrá akcelerace DVD a kvalitní 3D obraz; k čemu to, když ve Windows lze uspokojivě používat tak akorát rozlišení 800x600. Nejlépe bude, když dáte od této karty ruce pryč a poohlédnete se jinde.

Cena: poslední mně známá byla okolo 3500 Kč

Savage2000 (Diamond Viper II)
Savage2000 je nejnovějším počinem S3. Karta má hardwarové T&L stejně jako GeForce 256, je postavena na 18 mikronové technologii a má v sobě 13 miliónů tranzistorů; GeForce 256 dokonce dvakrát tolik. Jediná karta, do níž se čip osazuje, je Diamond Viper II, má standardních 32 MB, více paměti by kartu dost podražilo (viz cenu ATI Rage Fury MAXX). S3 se tak konečně podařilo udělat opravdu pořádnou grafiku.

Syrový výkon karty je velice dobrý, je zhruba na úrovni Rage Fury MAXX nebo GeForce 256; Savage 2000 má výhodu v kompresi textur, kde díky tomu vzroste výkon ve vyšších rozlišeních a většími texturami.

Karta naštěstí netrpí jako její předchůdci snižováním výkonu ve 32bitové barevné hloubce, rozdíl je nějakých 10-15 % až od rozlišení 1024x768; v nižších jsou výkony téměř identické.

Z předchozích řádků se zdá, že tu máme opravdu silný potenciál – S3 se docela vytáhla, a i když uvedení karty provázely jisté problémy, myslím, že nakonec na trhu a mezi hráči uspěje; útočí totiž docela zajímavou cenou.

Cena: na zahraničním trhu okolo 200 dolarů

Matrox
Teprve nedávno společnost Matrox pochopila, že bez 3D akcelerace na grafické kartě to prostě nepůjde; producent grafických karet téměř výhradně určených do pracovních a grafických stanic musel na svoje výrobky přidat herní podporu. Prvním akcelerátorem byl čip G200 (karty Millenium G200, Mystique G200 apod.), jehož výkon byl na nízké úrovni, níže než takové Voodoo2. Jako grafická karta pro Windows však byla a je skvělá, má vynikající obraz. Karta s tímto čipem se už neprodává; byla nahrazena výkonnější G400.

MGA G400
Čip MGA G400 a karty na něm založené patří mezi nejlepší současné karty, které pořídíte za rozumnou cenu. Výkonově jsou na tom stejně a možná i o něco lépe než TNT2 Ultra. Karty patří na rozhraní mezi herní a profesionální svět grafiků. Základem totiž je vynikající rychlost a kvalita ve 2D grafice; i ve vysokých rozlišeních, 2048 x 1536 bodů, má velmi dobrou kvalitu obrazu. Ve srovnání se G200 však výborně zvládá náročné 3D akceleraci.

Karta nabízí také několik zajímavých inovací; mezi tu nejvýznamnější patří Environmental Bump Mapping (zrcadelní okolí na zvrásněném povrchu) a unikátní dvoumonitorový výstup DualHead u verze Millenium. Tento systém umožňuje totiž dva nezávislé výstupy při použití jediné karty, a to včetně výstupu na televizi. Lze tak koukat na plochu rozdělenou mezi dva monitory nebo mezi monitor a televizor.

Cena: 16MB verze – okolo 4500 Kč, 32 MB verze – okolo 6500 Kč, 32MB verze DualHead – okolo 7300 Kč (Millenium G400)

MGA G400 MAX
G400 MAX je výkonově nejvyšším typem v řadě G400. Od klasické G400 se liší nejen vyšší pracovní frekvencí čipu a paměti, ale také rychlejším převodníkem (RAMDAC); díky němu lze provozovat ve Windows i rozlišení 2048 x 1536 při 85 Hz.

Protože je karta docela silná, potřebuje k vytáhnutí na maximální výkon také silný stroj, podobně jako všechny karty bez T&L. Se základní frekvence není tedy jít pod 550 MHz. To však neznamená, že jej nemá cenu kupovat pro slabší počítače; výkon sice nebude vyšťaven na maximum, zároveň však nebude takový počítač brzdit – je však ideálním řešením spíše pro oblast výkonných počítačů s nároky na vysokou kvalitu obrazu a rychlost akcelerace. Na rozdíl od klasické G400 se nabízí jen ve verzi s 32 MB paměti a systémem DualHead; tomu taky samozřejmě odpovídá cena. Pokud nechcete pracovat na dvou monitorech, je lepší volbou klasická G400 (verze MAX zase o tolik rychlejší není, než co by odpovídalo cenovému rozdílu) nebo TNT2 Ultra.

Cena: okolo 9700 Kč (Millenium G400 DH MAX)

Tady přehled končí. Příští týden bude na Doupěti zveřejněn článek o novinkách mezi grafickými čipy a kartami, který pak budou následovat články o přetaktování a dalším zvyšováním výkonu jednotlivých .

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 122 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 15 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

21.  2.  2018 | | 18 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Monster Hunter World: pořádné lovecké RPG (recenze)

Monster Hunter World: pořádné lovecké …

Kultovní Monster Hunter se vrací pravděpodobně v nejlepším dílu série.

15.  2.  2018 | | 5 N/A