Preview - Enemy Territory: Quake Wars

Relativně poklidnou atmosféru na poli multiplayerových FPS může zanedlouho narušit připravovaný titul Enemy Territory: Quake Wars. Měl by vnést do tohoto žánru mnohem více taktiky a zábavy, než na co jsme doposud zvyklí, a proto jsme pro vás tuto hru důkladně rozebrali v našem vyčerpávajícím preview.

Platforma: PC, PS3, Xbox 360
Typ hry: multiplayerová FPS
Výrobce (PC): Splash Damage (
http://www.splashdamage.com)
Výrobce (PS3): Z-Axis (
http://www.z-axis.com)
Výrobce (Xbox 360): Nerve Software (
http://www.nervesoftware.com)
Vydavatel: Activision (
www.activision.com)
Distributor v ČR: není
Homepage:
http://www.enemyterritory.com
Datum vydání: rok 2007  

Splash Damage je nezávislý vývojářský tým, který se proslavil zejména díky svému povedenému datadisku k Return to Castle Wolfenstein, známým pod jménem Enemy Territory. Tento produkt je zaměřen čistě jen na multiplayer a můžete si jej zdarma stáhnout z oficiálních stránek vývojářů. Víc psát zřejmě nemusím, protože většina z vás s ním nejspíš přišla do styku. Hra byla natolik  úspěšná, že se zalíbila i samotnému id Software (zdravím pana Carmacka), a proto oslovil tento nezávislý tým a udělal jim výhodnou nabídku. Netrvalo dlouho a světu bylo oznámeno započatí prací na projektu s názvem Enemy Territory: Quake Wars. Od první tiskové zprávy přeci jen uběhla nějaká doba, a tak jsem pro vás připravil tento článek, který obsahuje nejčerstvější a snad i nejdetailnější informace o tomto nadějném pokračování.

  
Holy sh*t! * Evakuace v plném proudu * Zatracený chilli fazole!

Je libo parazity? Ne, děkuji!

Příběh hry vás zavede do nedaleké budoucnosti, a to až na samý počátek všech válek se Stroggy (přesněji pár let před hlavní dějovou linií Quake 2). Ocitnete se v roce 2065, kdy lidstvo naváže kontakt s mimozemskou rasou zvanou Stroggové, a tím tak jednou provždy zodpoví otázku, zda-li jsme ve vesmíru sami. Jak však záhy zjistí, nejedná se zrovna o kamarády vhodné ke konzumaci piva, ale o vyspělou barbarskou civilizaci cestující napříč galaxií a hledající vhodné světy, kterým by vycucli veškeré použitelné suroviny. Když si vezmou vše co potřebují, spokojeně odfrčí o planetu dále. Lidé si naštěstí tuto hrozbu uvědomí a snaží se této nelichotivé situaci zabránit. Tím však propuká největší válka v dějinách lidské civilizace. Boj o vlastní přežití může začít.

  
Stroggský útok * Umělecká póza pro novináře * Na ulicích bývá celkem rušno

Bez kooperace žádná legrace

Předně bychom si měli ujasnit, že ET:QW je opět čistě multiplayerová akce zasazená do drsného světa Quake a ač to říkám nerad, fandové singleplayeru si mohou jen tiše poplakat. Základem hry je kooperace a bojový duch týmu. Obě strany mají různá povolání, přičemž každé z nich je důležité a mezi hráči tak musí panovat naprostá spolupráce k úspěšnému poražení protivníka. Ve hře si budete moci vybrat jednu ze dvou stran: Global Defence Force (GDF) nebo Stroggs. Každá z nich  nabízí naprosto odlišné jednotky, technologie, zbraně a způsoby boje, a pokud se něco nějakým podivným způsobem nepokazí, můžete se těšit na dokonale vybalancované strany zajišťující skvělou hratelnost. Ostatně pokud někdo z vás hrál Wolfenstein: Enemy Territory, tak ví, o čem mluvím.

  
Hele, támhle mají ty skvělý zákusky! * Dnes se tuneluje zřejmě všude * Dobrá rána!

Prašť jako uhoď? V žádném případě!

Pokud si zvolíte stranu GDF, čeká na vás realistické vybavení z dnešní doby. Přeci jen lidstvo dostatečně technologicky nepokročilo, a tak vám bude hlavně arsenál zbraní až na výjimky poměrně známý. To samé platí i o povolání. Vžít se můžete celkem do pěti různých rolí: voják, taktik, doktor, technik a inženýr. Voják je klasickou útočnou jednotkou, která zvládá nést i velice těžké zbraně, taktik spokojeně snipuje nepřátelské jednotky a také se rád převléká za Stroggy, díky čemuž snadno infiltruje jejich základny. Doktor překvapivě léčí zraněné, technik dokáže zavolat leteckou podporu a nakonec inženýr je takový upgradnutý MacGyver schopný vše opravit a když je nejhůře, střelhbitě rozestaví stacionární kulometné věže na bitevním poli, které nebohé Stroggy zpracují stejně dobře jako stroje v masokombinátech.

Druhá strana má však rovněž co nabídnout. Stroggové spoléhají na svou výraznou převahu po technologické stránce, a tak jejich zbraně pracují na principu energie nebo antigravitačních anomálií. Počet povolání je samozřejmě stejný jako u GDF. Vybrat si můžete z následujících: agresor, technik, tyran, sabotér a konstruktér. Agresor je nejzdatnější bojovník nesoucí těžké zbraně a ohromné množství granátů, technik se stará o zdraví a munici pro své kolegy, přičemž dokáže z padlých nepřátel vytvářet tzv. respawn pointy (startovací pozice) k urychlení přepravy svých druhů na bojiště. Tyran je specialista zaměřující se na leteckou podporu, sabotér snadno infiltruje nepřátelské základny díky svému přístroji, který mu umožní zkopírovat vzhled bojovníka a transformovat se v něj, a nakonec je tu konstruktér vynikající v opravách bitevních vozítek nebo jiného vybavení, a to pomocí malých, plně automatizovaných, robotů.

  
Ukázka opravy vozítka * Bitva o řeku Kwai * Útok z nebes

Výbava do hor

To ale není ani zdaleka vše, co na vás ve hře čeká. ET:QW nabízí i velké množství vozítek a doprovodného vybavení, které vám může při bojích výrazně pomoci. Co je zajímavé je fakt, že si budete moci  vozítka i vybavení nechat posílat, a to tak, že zavoláte na velitelství a oni vám je doručí letadlem přímo na bojiště. Jestli si podobným způsobem můžete objednat prsatou blondýnku nebo pizzu prozatím netušíme, ale určitě si tuto informaci zjistím a co nejdříve se s vámi o ní podělím.

Za GDF budete mít k dispozici například robustní tank Titan, rychlou čtyřkolku Husky, džíp Badger, futuristickou helikoptéru s podivným názvem Bumblebee a mnoho dalších. Z drtivé většiny se bude moci střílet, a tak se nemusíte bát neočekávaného puknutí dobře mířenou raketou od vysmátého protivníka. To samé samozřejmě platí u Stroggů. Ti mají například robota Goliath (pro fandy série Mechwarrior jistě potěšující zpráva), ultimátní Desecrator připomínající přerostlý tank, protipěchotní Hornet a další. Každá z nepřátelených stran se tedy může pochlubit svými vynálezy, prakticky je předvést na bitevním poli a ukázat tam, kdo je na tom lépe.

  
He he * Tak takto vypadá opravdová kooperace * Jdi tam a pušťaj!

Co se týče doplňkového vybavení, za obě strany máte k ruce všemožná zbraňová zařízení zaměřená speciálně na určitý druh nepřátel. Je jasné, že věžka zaměřená na pěchotu takový tank jen lehce poškrábe a naopak raketová obrana bude vyvolávat na tvářích útočící pěchoty jen poťouchlý úsměv. Většina zařízení je účelově stejná, avšak jisté výjimky tu jsou. Stroggové mají například generátor štítu na svou obranu, lidé zase mobilní auto odpalující rakety s ohromným ničivým účinkem.

Víc hlav, víc ví

Autoři slibují unikátní systém multiplayeru, který by měl být mnohem zábavnější než ve většině dnešních her. Každá mise obsahuje několik úkolů, jenž je potřeba splnit k jejímu úspěšnému dokončení. Může se jednat o vyhození důležitého objektu do povětří, zajmutí některé osoby nebo zabrání specifického místa na mapě. V každém případě nebude plnění úkolů nikterak jednoduché a vy jako hráči tak musíte držet pospolu a maximálně se soustředit. Stačí drobná nepozornost a ztratíte například důležitý strategický bod, přičemž ho poté budete muset pracně dobývat zpět. To samozřejmě nepotěší a vašemu týmu to nejspíše podlomí morálku, kterou nespraví ani pohled na bujné vnady Ivy Kubelkové. 

  
Uvnitř kokpitu mecha * Klid před bouří * Chlapi, pošta!!!

Stejné kopce – nikdy více!

Po grafické stránce hry by se mělo jednat o naprostou revoluci. Nemám toto slovo moc v lásce, protože je většinou uváděno ve velkohubých prohlášeních vývojářských týmů. Je ale pravdou, že prozatímní audiovizuální zpracování vypadá opravdu dobře. Hra poběží na silně modifikovaném Doom 3 enginu, který nyní zvládá vykreslovat obrovské lokace, a to bez ztráty výkonu. Navíc, vývojáři do něj zakomponovali systém MegaTextureTM, díky němuž bude celá mapa pokryta jedinou (!) obrovskou texturou, a tak se již nestane, že vám budou připadat některé kopce nebo pahorky stejné. Samozřejmostí je dynamické stínování, podpora HDR efektů a také plynulého střídání dne a noci.

Na co se těšíme
  • excelentní grafické zpracování
  • dokonale vyrovnané strany
  • velké množství vozítek a dodatečného vybavení
  • multiplayer ve formě vojenských operací
  • systém MegaTexture
Čeho se bojíme
  • vysoké HW nároky
  • vysoká cena
  • smrt způsobená dehydratací a podvyživením

Co dodat? ET:QW má velké ambice stát se nejúspěšnější multiplayerovou hrou a sesadit tak z trůnu populární Counter-strike nebo Battlefield 2. Smutnou zprávou však je, že se už nebude jednat o zdarma stažitelný titul, ale o titul placený. To však nemusí být na škodu, protože jde vidět, že se autoři vážně snaží a když bude hra netradiční a zábavná, nevidím jediný důvod pro její nepořízení. Datum vydání je stejně jako u Duke Nukem Forever „When It´s Done“, ale nemusíte se bát. Zatímco DNF vyjde zřejmě až na mé šedesátiny, ET:QW by měl vyjít již tento rok, a to pro PC, PS3 i Xbox 360. Přesnější termín však doposud není znám, a tak si zřejmě musíme ještě nějaký ten pátek počkat.

Jak se těšíme:  95%

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce
Výrobce: Splash Damage | Webové stránky hry
  • Ryzí akce
  • Povedený herní design
  • Nejlepší na odreagování
  • Vynikající optimalizace
  • Bakelitové pojízdné jednotky
  • Může vadit absence taktiky
  • Slabší grafika
Diskuze (3) Další článek: Command & Conquer 3 ve zkušební lhůtě

Témata článku: , , , , , , , , , , , , ,