Preview - Splinter Cell: Double Agent

Znal jsi pravidla, Same. A přesto jsi je porušil. Věděl jsi, že do téhle práce nepatří city. Nás nezajímají tvé problémy. A teď za to pykáš. Věděl jsi co tě čeká. A já ti mohu říct jen jedno - návrat zpět bude mnohem těžší, než si dokážeš představit...
Preview - Splinter Cell: Double Agent

Platforma: PC, PS2, Xbox, Xbox 360
Typ hry: stealth akce 
Výrobce: UbiSoft Shanghai, UbiSoft Montreal
Distributor: UbiSoft
Homepage:
http://www.bewaresamfisher.com/uk/
Datum vydání: září 2006

Na trhu není mnoho sérií, které by o sobě mohly říct, že každý jejich díl byl unikát. Téměř vždy šlápnou autoři alespoň jednou vedle. Může to být u prvního dílu, kdy ne vše je třeba tak, jak si to vývojáři představovali.  Může to být u druhého dílu, kdy uchlácholeni úspěchem, rozhodnou se autoři vyždímat z úspěšného tématu ještě více peněz...může to být kdykoliv a z jakéhokoliv důvodu. Čas od času se však objeví série, která si neohroženě svoji triumfální cestu světovými trhy dláždí lebkami svých konkurentů. Série, jejíž reputace navíc s každým novým dílem ještě vzroste, až nabude rozměrů, kdy jí již nikdo a nic nemůže ohrozit. Takových sérií je jen málo...Splinter Cell (dále již jen SC) je však mezi nimi.

Již první díl byl opravdu až nechutně marketingovou záležitostí a ve své době se nalezl jen málokdo, kdo by o něm snad neslyšel. Ostatně, není divu, za vším totiž již od začátku stál distributorský gigant UbiSoft. A ten, jak známo, umí své hry prodat. Když se navíc k názvu hry přidalo jméno románového spisovatele Toma Clancyho (jehož pero ovšem zůstalo zaměstnáno pouze podpisem smlouvy), úspěch byl téměř zaručen. A jak se předpovídalo, tak se také stalo - SC se stal hitem a Sam Fisher ostře sledovaným virtuálním hrdinou. A nic se na tom nemění ani v roce 2006. Jsou tu jen dva rozdíly - zaprvé, na trhu již můžeme najít dvě pokračování a zadruhé, na tom třetím se již neúnavně pracuje...

  
Sakra, asi jsem ty účty měl platit... * "...no tak a já si vsadil na Montreal a voni prohráli, chápeš to?" "Parchanti..." * Jeden ze zářných příkladů spolupráce Jamieho a Sama...chudák Jamie...

Že ale nepůjde o sequel nesoucí se v duchu těch předchozích, to je patrné již z prvních uvolněných materiálů. Dříve než však porozprávím o několika často kladených otázkách, týkajících se hlavního hrdiny, osvětlím vám důvod těchto změn. UbiSoft totiž bezesporu je mistrem ve svém oboru, a jako takový ví, že zlaté pravidlo "třikrát a dost" platí v herní branži na 100%. A tak se vedení rozhodlo sebrat vývoj své montrealské pobočce a vložit ho do rukou vývojářům v Šanghaji, s jedinou podmínkou - aby do série vnesli čerstvé nápady a pořádně SC profoukli čerstvým vzduchem. A ať už je to dobře nebo špatně, šanghajským vývojářům se to již na první pohled povedlo na jedničku...

I hrdinové stárnou

Mnozí z nás si hlavního hrdinu oblíbili jako neohroženého dobrodruha bránícího neochvějně světový mír, komentujícího vše se svým typickým černým humorem. Mohlo by se tedy snadno stát, že až spatříte nového Sama Fishera, vůbec ho ani nepoznáte. Ano, zestárl, ale nejen to. Z černobílé fotky, kterou vývojáři uvolnili jako vůbec první obrázek ze hry, se na nás dívá holohlavý a zamračený muž. V ruce drží tabulku se svým jménem, pořadovým číslem a datem. Úplně vespodu se skví název Ellsworth Federal Penitentiary (Ellsworthská federální věznice). A na rukou se mu pohupují blyštivá želízka. Ano, Sam Fisher se stal kriminálníkem.

Ale nelekejte se, ne vše je tak, jak by se mohlo zdát. Ano, Samova dcera Sarah zemřela pod koly několikatunového kamionu. Ano, Sam se zhroutil a pod tlakem zármutku téměř zabil muže, který byl za to zodpovědný. Ano, byl za to vyhozen z NSA a zanechán osamocen. Stal se z něj alkoholik a muž stíhaný svým osudem, nadávající na "podělanej život". Čas však léčí i ty nejhorší rány a tak jednoho dne zazvonil Fisher u bran NSA, žadoníc o druhou šanci. Ta mu byla dána. Ale ne taková, jakou si ji představoval...

Aby si zpravil svoji pošramocenou reputaci, stal se ze Sama tzv. "dvojí agent". Agent pracující bez přímé podpory jednotky Third Echelon, za jehož akce je zodpovědný jen a pouze on sám. Agent pronikající i tam, kam by se nikdo jiný nemohl dostat. Sam dostal za úkol infiltrovat se do tajné americké zločinecké organizace JBA (John Brown`s Army) a zničit ji zevnitř. Není to ovšem tak jednoduché, jak se zdá, a cesta k úspěchu povede skrz fingované bankovní loupeže, nahrané vraždění civilistů,  zatuchlé cely věznic a následné vězeňské vzpoury. Sam se zkrátka musí stát tím, proti čemu až doteď bojoval.
 
Na vlastní pěst

Vše samozřejmě musí být co nejpřesvědčivější. A tak nikdo kromě NSA neví, že Samova loupežná přepadení byla jen zinscenovaná. Do vězení jde natvrdo a nikdo se s ním nemazlí. To, že se jakoby náhodou ocitnete ve stejné cele jako jeden z nižších členů JBA je jediné, co pro vás vaši zaměstnavatelé udělají. O vše ostatní se musíte postarat sami. Žádné detailní briefingy, žádný uklidňující hlas ve vysílačce, žádné dobré rady v krizových situacích, a to nemluvě o absenci veškerého vašeho hi-tech vybavení. Na Third Echelon nyní zkrátka zapomeňte.

  
Jak se rozhodnete vy? To bude jen na vás... * Nepřipomíná vám to Manhunt? * To byl můj nábytek!

Celá hra tedy začíná útěkem z vězení, po boku vašeho spoluvězně. Získání jeho důvěry je klíčové, a tak se budete muset setsakra snažit vytáhnout ho z každé bryndy. Když se vám to pak konečně povede, odměněni budete setkáním se samotným Johnem Brownem, cílem vašeho snažení. Samozřejmě ho ale nezneškodníte při prvním setkání, ba právě naopak. Stále jste v kontaktu s NSA a ta vám i nadále zadává úkoly. A vaší první metou bude dotáhnout to až na post nejvěrnějšího nohsleda tohoto gangsterského charismatického kolohnáta. Inu, co naplat, chce-li Sam zpět práci, o níž přišel, musí se po hlavě vrhnout do jámy lvové.

Hrajeme to na dvě strany

Je jasné, že zachovat tuto dvojakost pěkně utajenou před podezřívavýma očima Johna Browna nebude zcela jednoduché. Nic to ale nebude proti tomu, až přijde chvíle, kdy se zájmy NSA a JBA zkříží. V tu chvíli se budete muset rozhodnout - můžete zvolit stejně tak cestu zlého Sama Fishera, který si chce získat důvěru zločinců stůj co stůj, jako cestu hodného agenta a následně se z toho nějak vykecat. Ovšem pozor, každé vaše rozhodnutí a každá odpravená osoba má vliv na další průběh hry, stejně jako různá příběhová zakončení (alespoň nám je autoři slibují). A ne vždy to pro Sama může dopadnout dobře.

Dejme si příklad - Brown zajme jednoho vašeho kolegu z NSA a jako na potvoru se rozhodne, že mu jeho zabitím dokážete svoji loajalitu. Volba  je vaše, ovšem pozor! Díky slibované revoluční UI (ano, nevěřme slovu revoluční) se bude vaše reputace u všech herních NPC postupně měnit, a tak se postupem času může stát, že zatímco NSA si nad vámi umyje ruce a Lambert si uvědomí, že se ve svém oblíbenci asi mýlil, John Brown se stane vaším dobrým přítelem. Může to ale být samozřejmě i naopak. Ani v jednom případě to ale samozřejmě nebude ideální situace, a tak se budete muset vztahy obou dvou vašich zaměstnavatelů snažit držet pěkně na uzdě, najít cestu, jak nedat jednomu záminku k podezření a zároveň toho druhého nezklamat...Ano, zní to stejně náročně jako to náročné i bude!

  
Staré dobré přitisknutí se ke zdi samozřejmě zůstane * Nikdo se se Samem ve vězení nemazlí * Kam jsi schoval mýho medvídka?!

Samova dvojakost ale půjde ještě dál. Dočkáme se totiž také jakéhosi jednoduchého ukazatele vaší morální orientace. Ano, něco podobného, co jsme již mohli vidět například ve hrách jako Knights of the Old Republic. Sam se tedy v závislosti na svých skutcích bude moci stát jak vraždícím strojem, který si své mindráky vybíjí u JBA, tak umírněným a profesionálním agentem, věrným své vlasti a NSA. Je to jen na vás.

Vylepšená umělá inteligence

Téma umělé inteligence jsem již nakousl, ale neuškodí se o něm alespoň trochu víc rozpovídat. Autoři toho totiž v tomto ohledu naslibovali celkem mnoho. Bezesporu nejzajímavěji vypadá zmíněný systém získávání cizí důvěry. Ten se totiž neprojeví jen v tom, že s vámi dané NPC bude/nebude chtít mluvit. Pakliže nepřátelům dáte i ten nejmenší důvod k pochybám o vašich dobrých úmyslech, začnou být podezřívaví. Stačí pak již jen jeden špatný pohyb nebo jedno špatné slovo a okamžitě si uvědomíte, že vám na obličej míří několik AK47. Stejně tak ochota těch hodných se rapidně sníží po vašich neadekvátních činech a nárůstu ukazatele morálky směrem k záporným hodnotám.

Další změnou bude pak fakt, že nový SC již nebude výlučně jen "one man show". Již při útěku z vězení dostanete k dispozici prvního kamaráda, Jamieho, který vám nejednou pomůže dostat se k cíli. Ba co víc, sadou několika hlášek mu budete moci zadávat jednoduché příkazy, takže interakce se posune zase o něco dál. Dále ve hře pak potkáte dalších pár takových postav, včetně několika speciálních agentů z JBA. Půjde zkrátka o jakýsi kooperativní mód, známý z předchozího dílu, jen s rozdílem, že tentokrát budou vaši kolegové řízeni vlastní UI.

Zbraně...hodně zbraní...

Vzhledem k tomu, že byl Sam zbaven podpory Third Echelonu, logicky již se nebude moci spoléhat ani na své super hi-tech udělátka. Zvláště na začátku hry bude při útěku z vězení využívat především rychlé reakce, vlastní instinkty a své stále ještě velmi dobré fyzické schopnosti. Přibudou hlavně útoky na blízko, jejichž brutálnost vás nejednou dosti překvapí. Pořád jde samozřejmě o stealth akci, a tak rovnou zapomeňte na souboje s nepřáteli a nějaké čelní útoky. Hlavními pravidly i tentokrát bude nenápadně se přiblížit, neslyšně zneškodnit a nepozorovaně se zase ukrýt. Pakliže vám tato tři pravidla nevoní, raději ruce pryč.

  
Nemám žádné předsudky...nenávidím vás všechny stejně * Vidíš ty svaly? Ty sou, co? * Počkej, bafneme na ně společně

Ani po vstupu do JBA  se pak nebude jednat o kdovíjaký luxus, ale všechno lepší než nic. Dostanete se tak k mnoha druhům zbraní, granátů, min a pistolí, zkrátka ke všemu, co je v životě agenta nutné. O absenci oblíbených gadgets autoři mlčí, takže se pravděpodobně znovu dočkáme nějakých těch elektrických mušek, nástěnných kamer, plynových kapslí a omračovacích šipek. Navíc bude možné Sama i několikrát převléknout, například do ledové zimy v arktických misích si vezme slušivou bílou kombinézu. No, a po pořádném prozkoumání zboží na černém trhu se možná najde i nějaká ta termovize a brýle pro noční vidění...

Víc hlav víc ví
 
Už i UbiSoft si uvědomil, že strategie, kdy na vývoji multiplayeru pracuje jiný tým vývojářů, vůbec není špatná. Jedni se tak mohou zcela soustředit na SP a ti druzí ve stejnou chvíli tvoří plnohodnotnou hru více hráčů. A ve výsledku jsou pak spokojeni jak zákazníci a distributoři, tak autoři, kteří se tak mohli mnohem více soustředit na vypilování všech detailů. Nu, a stejně tak tomu je i u Double Agent - v Šanghaji se kutí SP, v Montrealu MP. A k tomu si ještě navíc musíte přičíst i fakt, že prvně jmenovaní pracují pouze na verzi pro XBox 360 a ti druzí již jen portují výsledný produkt na ostatní platformy...zkrátka a dobře, silný vydavatel - klíč k úspěchu...

Splinter Cell: Double Agent - trailer (12 MB)

A cože se tedy na hráče v oblasti MP připravuje? Dá se říct, že většina toho, co známe z minulého dílu, zůstane stejná. Ohlášeno bylo navýšení počtu hráčů ve Versus módu na 3v3, namísto 2v2, rovněž kooperativní mód byl změněn, pravděpodobně v reakci na jeho zakomponování do SP. Tentokrát půjde o hru tří hráčů proti organizovaným skupinám UI protivníkům v prostředí SP misí. Autoři slibují adrenalinovou hru, důraz na taktiku, a (jak jinak) mnohem inteligentnější oponenty, než na jaké jsme byli dosud zvyklí. Hmm...uvidíme.

Internetová online klání doznají hlavní změnu ve věci důrazu na pomoc začátečníkům.  Dříve se nejednou stávalo, že servery ovládli zkušení agenti NSA spolu s ostřílenými žoldáky Upsilon Force a nováčci si tak ani neškrtli. Tentokrát na to jdou autoři trochu jinak - vytvářejí speciální online místnosti pro zelenáče, kde mohou nabírat cenné zkušenosti do začátků. Velice zajímavě zní možnost postupu po žebříčku hodností. Propracovat se tak postupně můžete třeba až k titulu instruktora, kdy dostanete možnost hrát spolu s nováčky a předávat jim své zkušenosti. Snad ani nemusím dodávat, jak tato možnost může pozvednout sebevědomí...=)

Vypadáš skvěle, Same!

  
Zdrhej, Same! * Skákej, Same!...? * A Sam skočil...

Po uvolnění první ukázky se internetem rozjela vlna spekulací, zda-li nejnovější SC skutečně poběží na Unreal 3 enginu. Nicméně, i když byl onen teaser vskutku poutavý, ze hry rozhodně nebyl...Hnacím jádrem hry sice bude engine Unrealu, ale "pouze" ve verzi 2.5. To se však stále samozřejmě nedá brát jako nějaké mínus, spíše naopak. UbiSoft zvládá s nástroji od Epicu opravdové divy, a tak se nový SC bude honosit všemi nejnovějšími efekty, detailními prostředími a modely postav a tím pádem samozřejmě i relativně vysokou HW náročností. To již je ale osud PC hráčů...upgradovat, upgradovat, upgradovat. Samozřejmě vás ale také Double Agent může konečně rozhoupat ke koupi XBoxu 360, na němž podle všeho bude hra vypadat ještě mnohem lépe, než většina titulů současnosti...

Nechme se rovněž překvapit, jak budou vypadat slibované interaktivní cut-scény. O co jde?  Ve všech předchozích dílech se před misí spustilo nějaké to slušivé intro, kdy Sam buď seskakoval padákem na počáteční bod mise, nebo se na stejné místo dostával nějakou stokou či kanálem. No, a my nyní dostaneme možnost Sama během těchto ukázek částečně ovládat. Ve výsledku to pak bude znamenat, že si užijeme spoustu švandy při metání salt a vrutů, zatímco se bude hlavní postava řítit několika set kilometrovou rychlostí k rendezvous pointu...Abyste však chudáka nenechali rozmáznout o zem, hra vám sama v určité chvíli oznámí, že by nebylo zcela od věci zanechat blbostí a otevřít padák...

Jaro bez Sama Fishera

Pokaždé když na jaře roztál sníh a ptáčkové začali pět své písně po návratu z teplých krajin, zasedli hráči svorně k novém Splinter Cellu. Od roku 2003 UbiSoft tento zvyk neporušil. Bohužel, všechno je jednou poprvé. Autoři sice až donedávna ohlašovali, že vývoj probíhá podle plánů a hra tak vyjde na konci března 2006. Pravda však byla poněkud jiná, a tak jsme se před časem dočkali oznámení, že vydání je posunuto až na září tohoto roku. To, zda-li změny Šanghajské pobočky povedou i tentokrát k úspěchu a stane-li se i napočtvrté Sam Fisher hvězdou světového kalibru, zjistíme tedy až za dlouhých osm měsíců. Útěchou nám může být fakt, že nás SC ještě ani jednou nezklamal a že tedy není důvod nevěřit mu i tentokrát...

Na co se těšíme
  • Sam Fisher kriminálníkem
  • Útěk z vězení
  • Spolupráci s postavami a vyspělou UI
  • Perfektní grafiku
  • Vylepšený MP
Čeho se bojíme
  • Tolika změn, až v nich zanikne starý dobrý SC
  • Dalších odkladů data vydání

A ještě jedna informace ze zákulisí na konec - náš šedivějící vlk Fisher se má podle všeho zamilovat, a to pěkně až po uši. Už jen pro jeho milostný románek s překrásnou Enricou si tak Double Agenta rozhodně nenechte ujít!

Jak se těšíme: 100%

Dostupné pro: PC, X360, PS3, Wii, iPhone
Žánr: Akce | Stealth akce
Výrobce: Ubisoft | Webové stránky hry
  • Systém důvěry
  • Větší akčnost, ale stále stealth
  • Pestrost úrovní
  • Více emocí v příběhu
  • Nové nápady
  • PoPoměrně krátké
  • Občas padá, bugy
  • Děsivě náročné na HW

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním městem ve Forza Motorsport 7 (galerie)

Praha stověžatá aneb projížďka hlavním…

Forza Motorsport 7 je na světě a stejně tak jako v předchozích dílech, i nyní máme možnost zajezdit si skrze historické centrum Prahy. Pokochejte se s námi.

13.  10.  2017 | | 13 N/A
Žánr Battle Royale bere trh útokem, podívejte se na nejlepší hry

Žánr Battle Royale bere trh útokem, po…

Battle Royale sice není žádný nově objevený žánr, ale až nyní ukazuje svůj pravý potenciál. Nejenže prodejní čísla obrovsky narůstají, ale počet hráčů přesahuje i takové stálice, jako je Counter-Strike Global Offensive nebo Dota 2.

11.  10.  2017 | | 4 N/A
Hrajeme si s vláčky: Mashinky jsou zábava, i když ještě nejsou dodělané

Hrajeme si s vláčky: Mashinky jsou záb…

Nová hra vám umožní stavět tratě a posílat po nich mašinky. Budete budovat a vydělávat. Herní model je zábavný a grafika líbivá. Hra má ještě dost nedostatků a není divu, zatím se totiž jedná o vývojovou verzi dostupnou v rámci předběžného přístupu. I přesto už ale poskytne docela dost zábavy.

20.  10.  2017 | | 18 N/A
Unikly slevové akce Steamu, Halloween a Černý pátek vám vysají peněženku

Unikly slevové akce Steamu, Halloween …

Již tradičně předčasně unikají informace o připravovaných slevových tornádech na Steamu, které začnou už během následujících dní.

21.  10.  2017 | | 3 N/A
Světové recenze Middle-earth: Shadow of War mluví o hitu

Světové recenze Middle-earth: Shadow o…

Pokračování výletu do Mordoru je tu a můžeme-li věřit zahraničním kritikům, jde o důstojného nástupce.

10.  10.  2017 | | 2 N/A
Gran Turismo Sport - návrat klasiky (recenze)

Gran Turismo Sport - návrat klasiky (r…

Ikona závodních her konečně dorazila na startovní čáru a nás nezajímá nic jiného než zjistit, zda se jedná o „návrat krále“, nebo o naleštěné zklamání.

22.  10.  2017 | | 13 N/A
Middle-earth: Shadow of War - naplňte svůj osud (recenze)

Middle-earth: Shadow of War - naplňte …

Talion se vrací, aby dobyl Středozem a navždy zbavil svět zla. Povede se mu to tentokrát?

17.  10.  2017 | | 4 N/A
South Park: The Fractured But Whole – sprostí hrdinové v akci (recenze)

South Park: The Fractured But Whole – …

Důvodem, proč lidé milují South Park, je už samotný fakt, že si v dnešní době nebojí dělat srandu z černochů a nacistických krav. A v tomhle ohledu naštěstí nezklame ani nová hra.

19.  10.  2017 | | 2 N/A