Preview: Age of Empires 3 - král se vrací!

Zlatá éra realtime strategií je dávno pryč. Přesto se každým rokem objevují desítky nových titulů, někdy průměrných, jindy excelentních, které znovu dokazují, že tenhle žánr je stále živ a v plné síle. Na letošní zimu vám radíme nakoupit dopředu zásoby jídla a pití, vychází totiž třetí pokračování legendy!
Preview: Age of Empires 3 - král se vrací!

Platforma: PC
Typ hry: realtime strategie
Výrobce: Ensemble Studios
Vydavatel: Microsoft
Homepage:
www.ensemblestudios.com
Datum vydání: 1. listopad 2005

Když malé studio Ensemble Studios před lety vydalo hru jménem Age of Empires, nikdo tehdy netušil, že se z ní stane jedna z nejúspěšnějších realtime strategií všech dob. Dokonce ani Bruce Shelley, hlavní postava celého vývoje. Dvojka nás před šesti lety utvrdila v tom, že hoši z Ensemble umějí. A protože si byli sami sebou jistí i oni, namísto třetího dílu se vrhli do trochu jiných vod, když vydali Age of Mythology. Právě s Age of Mythology bude mít třetí díl Age of Empires, nesoucí podtitul Age of Discovery, nemálo společného. Dalo by se říct, že si bere to nejlepší z obou světů. Ale o tom až později.

  

Dopravní prostředky ve třetím díle sahají od koňských povozů až po železné oře

Spousta novinek

Mezi na první pohled viditelné novinky trojky patří především časový posun a nové národy. Zatímco jednička šla od doby kamenné po starověk, dvojka od raného středověku po vrcholný středověk, trojka nás zavede do časů, kdy se velké evropské národy vydávaly na slavné objevné výpravy, kdy válčily o Nový svět. Celkem hra zahrnuje něco mezi 200 až 300 lety člověčí historie, rozdělené přehledně do pěti věků: věk objevů, kolonií, pevností, industriální věk a imperiální věk. Na počátku hry se ještě potkáme se zbytky středověku tak, jak jsme jej zažili ve dvojce. Postupně se ale dostaneme až téměř do nedávné historie, když se ke konci hry objeví "železní koně" čili železnice.

  

Proměnlivé počasí může nepříjemně zasáhnout do probíhající bitvy, ledové pláně také nejsou právě příjemné pro daleký pochod

Kromě nových věků tu máme také nové národy. Těch je celkem osm a ačkoliv v minulosti probíhaly plamenné diskuse o tom, kdo to vlastně nakonec bude, dnes už je to jasné. Osm národů tedy zahrnuje Španěly, Angličany, Rusy, Prusy, Portugalce, Francouze, Němce a Turky. Kromě těchto národů se však ve hře objeví i menší frakce, za které sice nebudete moct hrát, ale budete si je moct podrobit, resp. se s nimi spojit. Půjde především o původní americké indiánské kmeny, například Aztéky. Právě Nový svět se vám stane novým bojištěm, koloniální války nebyly žádný med, a nebudou ani na vašich monitorech. Ba naopak!

Středověké drama

Moderní trend všem žánrům velí: bez dobrého příběhu to ani nezkoušejte! A Age of Empires 3 nejsou výjimkou. Příběh hlavní kampaně začíná ještě v Evropě, kdesi na ostrově Malta, kde řád Rytířů sv. Jana brání své domovské město proti nájezdům Turků. Hráč se ujímá role Morgana, skotského rytíře řádu. Během první mise je pověřen nesnadným úkolem: ubránit hlavní pevnost. Kromě toho má ještě několik podružných úkolů, jako například sbírat různé poklady roztroušené po mapě.

   

Nádherná rozrůstající se města, obrovské pevnosti, to vše budete muset bránit či dobývat

Aztékové (1200 - 1500 n.l.)

Aztékové byli kočovným kmenem a existují různé dohady o jejich původu. V roce 1345 se usadili na několika ostrůvcích jezera Texcoco, kde se jim podařilo vybudovat jedno z nejkrásnějších měst předkolumbovské Ameriky. V době, kdy se tam usadili, si říkali Mexícové a místu dali název México-Tenochtitlán, později bylo zkráceno na Tenochtitlán. Město bylo sítí kanálů a vodních cest, s plujícími ostrovy, vodovody, velkým obřadním střediskem, kde byl dvojitý chrám zasvěcený Tlalokovi a Huitzilopochtlimu, nazývaný Tempo Mayor. Později začali dobývat okolní území. Postupně si začali podrobovat všechny národy střední Ameriky. Ze začátku se vydávali na velké obchodní cesty, přijímali nová božstva, ale nejvýznamnějším bohem pro ně byl Huitzilopochtli, bůh války a slunce.

Zdroj: poutnik.cz

Brzy po skončení první mise ale Morgan zjistí, co je pravou příčinou nájezdů šílených Turků a celý konflikt se rychle přenese na americký kontinent. To když se Morgan bude snažit předhonit své nepřátele a jako první odkrýt tajemství prastarých intrik a odhalit nejcennější poklady světa. Vzato kolem a kolem, bude to asi pořádný nářez, za který by se nemusel stydět ani Steven Spielberg. Kromě hlavní postavy se v průběhu hraní setkáte s mnoha vedlejšími charaktery, kromě jiných třeba tureckého kapitána Sahina, Morganova hlavního protivníka, španělského konquistadora Delgada a drzou pirátku Lizzie.

Pro pomoc domů

Zcela nový je ve třetím díle koncept domovského města. To si vytvoříte už tehdy, když zakládáte svůj hráčský profil. Svým způsobem reprezentuje domovské město vás a váš národ, jde o hlavní město té evropské země, ze které pocházíte. Odtamtud také vysíláte kolonizační flotilu. Je krásné vidět živé, pulzující evropské město v celé jeho kráse, kterak se postupně mění, roste a vzkvétá. V průběhu hry navíc získáváte zkušenosti, za pomoci kterých můžete získávat z domoviny pomoc. Ať už v podobě vyslání posil, zásob či dokonce nových technologií. Pochopit princip konceptu domovského města nemusí být pro začínající hráče úplně nejsnazší. Také proto zahrnuje hra přehledný tutoriál, který vám v několika krátkých ukázkách vše přehledně vysvětlí.

  

Bojovat se bude ve dne i v noci, indiáni mohou být vašimi protivníky, ale i spojenci

Pomoc z domova se vám bude hodit především v začátcích hry, než si vybudujete silné ekonomické zázemí. Sběr surovin funguje podobně jako v předchozích dílech. Vaši pracanti prostě bez reptání dělají a dělají, až do sedření nebo vyplýtvání zdroje (nemusí se už ale vracet k budovám, suroviny přibývají prostým kutáním). Vedle jednotlivých cílů každé mise je nejdůležitějším úkolem ve hře postup do dalšího věku, kterého nedosáhnete nijak jinak, než že budete mít na skladě a v sýpkách dostatek zásob. Díky tomu získáte přístup k novým jednotkám i pokročilejším technologiím. A co víc, to je další změna oproti předchozím dílům a více připomíná Age of Mythology, musíte si vždy zvolit svého "politika", který vás provede dalším věkem. To ovlivní různé bonusy a výhody, které můžete získat. Například ve věku pevností můžete volit mezi guvernérem, admirálem či indiánským náčelníkem. Podle vaší volby pak získáte buďto další jednotku mušketýrů, indiánských bojovníků nebo nové lodě a zásobu dřeva.

Hrrr na ně!

Jisté změny se dotkly i budování města/základny. Už není potřeba tolik ubytovacích ani výrobních kapacit. Výrobny jsou efektivnější než v předchozích dílech. Málokdy budete potřebovat více než dvě kasárna, protože výroba vojáčků nyní trvá mnohem kratší dobu. Změnil se také systém obchodních míst. Můžete je nyní stavět kdekoliv na mapě, ale zároveň je musíte dobře chránit - aby generovaly zisk a zároveň zkušenostní body. Pokud postavíte "obchoďák" poblíž základny indiánů, můžete je počítat mezi své spojence a dokonce i vyrábět jejich jednotky a vynalézat pro ně nová vylepšení. Výzkum a vývoj je vůbec nedílnou součástí třetího dílu, stejně jako tomu bylo v předchozích částech série. Všechny slouží k jedinému účelu: porazit svého protivníka. To se nejčastěji děje vojenskou cestou.

   

Amerika je obrovská země, a tak tam můžete začít nekonečný oceán, stejně jako vyprahlé pouště

Boj je alfou a omegou AoE3. Dokázat ubránit svou základnu a později přejít na stranu útočníka a smést z povrchu všechny nepřátele, to jsou schopnosti skutečného vůdce, stratéga. Základní bojová jednotka ve trojce obvykle vypadá následovně: uprostřed pěchota, vpředu a po stranách jízda a vzadu artilerie. Jednotky se opět při pochodu automaticky řadí do formací, novinkou by měly být různé bojové formace. V soubojích je nepostradatelný také hrdina, který disponuje větší silou a speciálními schopnostmi, navíc může získávat zkušenosti za různé heroické výkony.

Grafika a fyzika

Revoluční. Tímhle jedním slovem bych mohl popsat první dojmy, které ve mě zanechaly premiérové obrázky a videa z AoE3. Postupem času se ukázalo, že zas až tak revoluční to celé nebude, nicméně stále můžeme zůstat u slova "úchvatné. Především grafika třetího dílu za sebou nechává téměř vše, co jsme v tomto žánru měli možnost vidět předtím. Dokonce i aktuálně největší pecka v podobě Earth 2160 klopýtá tak trochu za. Grafické zpracování třetího dílu jednoduše nechá většinu milovníků žánru stát s otevřenou pusou před obrazovkami. Budete k tomu sice potřebovat high-endovou grafickou kartou podporující technologii HDR, díky které vypadá světlo přirozeněji a celá hra dostává matnější nádech, ale i tak nelze než práci vývojářů ocenit.

  

Lodě a námořní souboje vůbec budou v AoE3 všudypřítomné, k dispozici bude několik typů lodí

Grafika jde ruku v ruce s fyzikou, u které si Ensemble zavolali na pomoc engine Havoc. Díky tomu se každá postavička chová jako hadrová panenka (rag-doll efekt), rozstřílené domy se rozpadají na jednotlivé kusy, lesy a stromy se prohýbají pod náporem artilerií a voda omývá obrovské skalnaté pobřeží skoro stejně věrně, jako v kdejakém hollywoodském dojáku. Podle prvních ohlasů je sice fyzikální engine spíše takovým pozlátkem, který nenajde valného využití přímo v akci a nemá větší vliv na vaše urputné vojenské snažení. Nicméně opět musíme ocenit snahu vývojářů o maximálně realistický zážitek. A popravdě, nemůžu se dočkat, až uvidím zástupy panáčků odlétávajících vzduchem po zásahu dělem.

O multiplayeru zatím žádné informace k dispozici nejsou, ačkoliv není pochyb, že ve hře bude. Vždyť právě multiplayerové možnosti dvojky dopomohly celé sérii k více než 15 milionům prodaných kusů. Není pochyb o tom, že díky AoE3 (spolu s téměř jistým datadiskem) do několika let zvýší tuto cifru někam ke 20 milionům. A to už je pěkných pár kousků!

Zima bude perná

Jako neoficiální datum vydání Age of Empires 3 bývá uváděn 25. říjen 2005. Není mnoho důvodů, proč tomu nevěřit. Demoverze je už hotova, jak se sami můžete přesvědčit. Kromě standardní edice chystá Microsoft také vydání sběratelské, která bude zabalena v líbivé zdobené krabici, bude obsahovat dvousetstránkovou knihu "The Art of Empires", DVD s "Making of" videi, originální soundtrack, velký plakát, příručku pro hráče a další serepetičky. Za tohle balení však zaplatíte 69 dolarů, tedy v hrubém přepočtu nějakých 1800 Kč.

Ke stažení: Demoverze (360 MB)

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie
Výrobce: Esemble Studios | Webové stránky hry