Preview: Alan Wake – Připravte si baterku

Zapomeňte na Max Payna 3! Společnost Remedy Entertainment sází úplně na jiný projekt, který nás má přinutit chodit spát s rodiči a raději i s rozsvícenou baterkou.

Platforma: PC, X-Box 360, PS3
Typ hry: Akční adventura
Výrobce: Remedy Entertainment
Distributor: Zatím není známo
Homepage:
www.alanwake.com
Datum vydání: rok 2006

Jo, jsou to už časy, co jsme na našich monitorech proháněli našeho milovaného Max Payna. Nechyběla mu filmová atmosféra ani oblíbený bullet – time. Otřete slzy, schovejte kapesníky a raději si připravte toaletní papír na záchodě, protože hoši z finské Remedy pro nás připravují pekelně dobře vypadající psychologicko – akční thriller Alan Wake, ve kterém o strach nebude nouze. Tento titul je u mnohých považován za největší překvapení letošní E3 a přihlížející u stánku ATi, kde byl Alan Wake představován, byli doslova uchváceni. Je opravdu tak skvělý ?

  

Alan v plné kráse * Okouzlující západ slunce * Pravá americká veranda

Takže…

Stejnojmenný hlavní hrdina hry, Alan Wake, žije tak trochu divný, ale v podstatě klidný a spokojený život. Alan je totiž spisovatel slavných hororových románů, které se stávají bestsellery po celém světě a čtenáři doslova hltají jeho díla. Zajímavostí ovšem je, že všechny tyto romány dává dohromady ze svých strašidelných nočních můr.
 
Jenže vždycky je v tom nějaký háček. Alanovi jednou z ničeho nic zmizí snoubenka, což ho moc nepotěší, psychicky se zhroutí a raději odjede do poklidného horského městečka Bright Falls, které se nachází kdesi na okraji státu Washington - a doufá, že zde najde klidné útočiště pro vytváření dalších románů.

Prostředí má být jedno z největších lákadel této hry. Celý děj se má odehrávat v již zmiňovaném Bright Falls a jeho okolí (lesy, jezera...). Nebude sice dosahovat velikosti GTA: San Andreas, ale i přesto se bude na co těšit. Navíc některým hráčům přišla herní plocha GTA: SA až příliš velká a často se v něm ztráceli.

Jako v každém správném americkém městečku, i v Bright Falls najdete kostel, benzinovou pumpu, obchůdek se zvonkem na dveřích, obdobu Mc’Donalda a pěknou přírodu s oslňujícími horami - a maják. Proč zrovna maják? Brzy se k tomu dostanu. Podle Sama Lakea bylo předlohou pro Bright Falls městečko Twins Peaks ze stejnojmenného seriálu, který běžel i na našich obrazovkách a našel si skupinku příznivců.

  

Všimněte si detailní grafiky * Takový menší přístav * Slunce pere „o sto šest“

Zápletka jak má být

Na začátku jsme vás trochu postrašili, ale možná jste si všimli, že se není „zatím“ čeho bát. Ale všechno má svůj čas.

Alan po svém psychickém kolapsu zajde k místnímu „cvokaři“, kde znenadání potkává ženu, která se nápadně podobá jeho ztracené snoubence. Náhoda? Nebo si s ním někdo zahrává? To jest otázka, na kterou dostaneme odpověď až ve hře. V Alanu Wakeovi má být těchto otázek spousta a už teď z některých běhá mráz po zádech. Po setkání s touto dívkou se Alanův život vrací do starých kolejí a znovu se mu začínají zdát noční můry, což znamená, že další knížky jsou na cestě... Ale jak je to s ostatními obyvateli? Mají vůbec slavného spisovatele a adepta na Nobelovou cenu rádi?

Mnozí obyvatelé v sobě skrývají podivnou minulost, kterou si raději nechávají pro sebe. Taky vás to už začíná pomalu deptat? Ale co, je přece thriller, tak byste od něj něco takového mohli čekat, ne? Nový engine (s pár prvky z  Max Payna 2) bude simulovat život všech postav ve hře. Alan Wake by neměl být lineární. Musíme sice brát v potaz, že se bude třeba držet hlavní dějové linie „filmového“ příběhu, ale volnosti si užijem až až.

  

Jako pro malíře * Jmenuji se Wake. Alan Wake * Místní fabrika

Bez světla ani krok

Všechno zatím jde jako po másle. Alan se přesunul do Bright Falls, našel si svou, zřejmě,  budoucí snoubenku číslo 2, sny se opět vrátily a můžou začít hrát závěrečné titulky. Jenže má to jeden háček. Hra je „psychologický thriller“. Alanovi pomalu dochází, že vše není tak, jak by být mělo. Jeho sny mu připadají čím dál živější. Popravdě řečeno, už si sám ani není jistý, co je realita a co sen. Nestvůry a přízraky z jeho nočních můr mu jdou po krku nejen ve snu, ale pravděpodobně si na Alana dělají choutky i ve skutečnosti. Nebo už se tak zbláznil, že pouhé probuzení ze spánku ho před příšerami nezachrání? V tom případě mu nezbývá nic jiného, než sáhnout po baterce či jakémkoliv jiném světle.

Světlo, důležitá forma života, u které by se Alan měl zdržovat, pokud se chce vyhnout svým nepřátelům. Ti totiž mají smrtelnou fobii z každého světla. Ať už se začíná stmívat, nebo se vypravíte do temných končin lesa či jiných tmavých míst, nezapomeňte mít nějakou tu baterku po ruce, protože vám dokáže zachránit život. Budete ale využívat i jiných světelných zdrojů - od majáku přes různé svítilny až po reflektory aut. Navíc se Alanovi zdá, že noc se stává čím dál delší a temnější a začíná se obávat, že se celý den změní v pouhou temnotu. Už jenom Alanův zběsilý úprk před stíny v uvolněném traileru působí velmi zajímavě, a v hratelnosti by se Alan Wake mohl dostat mezi špičku žánru.

  

Reklama na „bufáč“ * Kam ta cesta asi vede ? * Tak takové scény budu hrát radši za dne

Herní svátek?

K takto skvělé vypadajícímu příběhu a slibné hratelnosti se chce zařadit i grafika. Všichni, kdo měli možnost tuto hru vidět v pohybu, si grafické zpracování - a především engine - nemůžou vynachválit.

Především jde o hru světel a stínů. Díky kombinaci tma/světlo se váš PC pěkně zapotí. Zřejmě bude potřeba si začínat šetřit na nějaký ten upgrade, nebo na koupi jedné z přicházející next – gen konzolí.

V již zmiňovaném videu jde nádherně vidět, co se děje, když se den mění v noc a naopak.
Alan Wake se opravdu začíná rýsovat v „grafické poupátko“ a jistě bude patřit k tomu nejlepšímu, co dosud spatřilo světlo herního světa. Alan Wake se kromě nesmrtelného PC objeví i na next–gen konzolích Xbox 360 a PS3, ze kterých se pokusí vytáhnout maximum a měla by to být jedna z jejich prvních zátěžových zkoušek. Za Alana se postaví i populární fyzikální engine Havok, ve kterém už našlo sílu mnoho her.

Při prezentaci na E3 byl k vidění pád velkých balvanů ze skály, které doslova rozmetaly to, co jim stálo v cestě. Pokud v této hře najdeme „při hraní“ takové skvosty, tak se opravdu máme na co těšit. Jedinou mouchou hry - tedy kromě krvavě vyhlížejících hardwarových nároků - je neohlášené datum vydaní. Musíme ovšem brát v potaz, že chlapci z Remedy si celý projekt financují sami z už tak tvrdě vydřených peněz a bombardovat je otázkami, kdy tento titul vyjde, by se mohlo považovat za urážku. Snad se ale neoholeného fousáče se špičkou na hlavě dočkáme někdy v roce 2006.

Na co se těšíme
  • Hratelnost
  • Fascinující grafika
  • Herní prostředí
  • Strašidelná atmosféra
  • Filmový příběh
Temné stránky hry
  • Hardwarové nároky

Určitě ale víme, že Remedy ještě neřekli své poslední slovo. Za vše hovoří už jen to, že nám namísto pokračování Max Payna raději naservírují něco nového, co tady ještě nebylo. Takže nakupte si baterky (nezapomeňte na tužkové), nechte si narůst nehty (ať máte co ohlodávat) a toaleťák (vy víte na co).

Jak se těšíme: 90%

Diskuze (8) Další článek: Podrobnosti o Resident Evil na NDS

Témata článku: , , , , , , , , , , ,