Preview: Alone in the Dark: Near Death Investigation – legenda v plné síle

Bojíte se rádi? Pokud ano, můžete se pomalu začít těšit, na dveře totiž klepe prozatím slibně vypadající páté pokračování legendární série Alone in the Dark, tentokrát ovšem zasazené do současné doby s použitím next-gen grafického a fyzikálního enginu.
Objednejte si na shop.doupe.cz
Alone in the Dark: Near Death Investigation 
  • X360: 1 799,- Kč
  • PS3: 1 499,- Kč
  • Platforma: PC, X360, PS3, Wii, PS2
    Typ hry: akční/krimi/survival adventura
    Výrobce (PS2, Wii): Hydravision Entertainment (
    http://www.hydravision.com)
    Výrobce (PC, X360, PS3): Eden Studios (
    http://www.eden-studios.fr/home_en.php)
    Vydavatel: Atari (
    http://www.atari.com)
    Distributor v ČR: není znám
    Homepage:
    http://www.centraldark.com
    Datum vydání: květen 2008

    Sérii Alone in the Dark si asi nemusíme nijak představovat – jde o zakladatele žánru hororových adventur a její bohatou historií se probírat opravdu nebudeme. Pokud se však někdo dlouho pohyboval v paralelním vesmíru a skutečné dění nesledoval, může se samozřejmě ozvat v diskuzi pod článkem a podle výsledného zájmu bychom se této sérii věnovali v samostatném článku. Tak tedy: posledním dílem tohoto fenoménu byl Alone in the Dark 4: New Nightmare z roku 2001, který byl přijat i přes své zřejmé kvality poněkud vlažněji, než se původně očekávalo. O společnosti Atari je však známo, že se nikdy nevzdává svých nadějí, a tak se na nás řítí další pokračování s přídomkem Near Death Investigation, a to s ještě větším hypem než posledně. Jak to celé nakonec dopadne, pochopitelně nevím, ale hned na začátku článku se odvážím tvrdit, že se máme opravdu na co těšit.

    Historikům trochu zamotáme hlavu

    Děj hry bude časově zasazen do současnosti, místem do Central Parku gigantického města New York. Znalci série určitě zaregistrovali jistý nesmysl, protože buď se přeci musí hra odehrávat v minulosti, jako její předchůdci, nebo se vžijeme do role někoho jiného. Ne a ne, C je správně. Fanoušci se tedy nemusí bát, opět se ocitnou v kůži sympatického Edwarda Carnbyho, nicméně dějová linie se opravdu odehraje v přítomnosti. Spekuluje se o nevysvětlitelném časovém posunu o několik desetiletí vpřed a zjistit, proč se tomu tak stalo, bude údajně jeden z vašich hlavních úkolů. Pokud se zaměříme na Carnbyho samotného, od minula se změnil téměř k nepoznání. Stal se z něj nebojácný chlapík, který se už podle všeho nenechá rozšlápnout bábovičku na pískovišti.

      
    Ok, tak jdeme na to * To mám od Luka Skywalkera * Příšerky zřejmě viděly Vetřelce

    Protože Ed není hrdým majitelem nekonečného inventáře, budete moci použít jen to, co se mu vejde do jeho slušivé kožené bundy. A to doslova. V momentě, kdy zatoužíte po určitém předmětu, se totiž hra automaticky přepne do pohledu, v němž uvidíte Carnbyho pupendo, a po různých kapsách nebo úchytech si vyberete vámi požadovaný předmět. Moc se tam toho pochopitelně nevejde, takže si budete muset dobře rozmyslet co s sebou vzít a co ponechat svému osudu. Abyste náhodou nepolevili ze strašidelné atmosféry, mějte na paměti, že se hra během vašeho hrabošení v inventáři nepozastaví, a tak se této činnosti věnujte výhradně na bezpečném místě nebo se celkem lehce stanete potravou nějakého vyhnilého netvora.

    Sejmi si svou tchýni

    Po vzoru série Resident Evil a samozřejmě i podle duchu předchůdců budete moci jednotlivé věci mezi sebou kombinovat. Určitě nepomůže zběsilé klikání všeho možného, měla by v tom být dávka rozumné logičnosti. Například spojením oboustranné lepicí pásky a spreje s jedovatou chemikálií vznikne takzvaná „sticky bomb“, čili přísavná výbušnina. Tu se pak vyplatí vhodně umístit: třeba na zeď do úzké uličky nebo tchýni pod židli. Ve správný okamžik pak jen stačí vytáhnout pistoli a nálož rozstřelit – účinek je okamžitý a často smrtící. Pokud nebude dostatek času pro nastražení důmyslné pasti, jednoduše tuto veselou hračku hoďte nepříteli za uši a opět ve vhodný okamžik aktivujte výstřelem. Jak jsem však naznačil o pár řádek výše, Carnby nehodlá suplovat legendárního MacGyvera, a tak by měly být jednotlivé kombinace mezi předměty celkem logické.

    Co mě osobně trochu zarazilo, je evidentní absence jakéhokoliv HUDu na herní obrazovce. Zkrátka a dobře, uvidíte pouze scénu, aniž by vám cokoliv jako třeba ukazatel zdraví nebo munice bránilo ve výhledu. Do finální verze se toho může stát ještě mnoho, ale rozhodně by mi nevadilo, kdyby to tak zůstalo. Stav vašeho zdravotního stavu poznáte jednoduše – začnete krvácet. Pokud jen sem tam ukápnete, nejspíš to přežijete. Nicméně jestli začnete za sebou zanechávat souvislou červenou cestičku, asi to nebude to pravé ořechové, nehledě na to, že vás díky tomu mohou nepřátele snadno vystopovat. Bubáci vás také nejen uvidí, ale i uslyší a hlavně ucítí – u oběda se tedy vyplatí vynechat fazole, během chůze nedupat jako slon, nechodit do temných míst a pokud zatoužíte zasvítit si baterkou, tak zásadně protivníkům do očí.

    Kouzelné slovíčko next-gen

    Zásadní novinkou bude bezesporu maximální využití nejmodernější verze fyzikálního enginu Havok (konkrétně Havok 4.5). Veškeré objekty jsou interaktivní a jejich pohyby takřka reálné. Carnby si tedy může vzít například opodál stojící židli, strčit ji na chvíli do ohně v rohu místnosti a poté s ní umlátit vyloupnuvší se monstrum stojící v cestě k hlavnímu východu. Po jeho umravnění však zjistíte, že jsou dveře zamčené. Protože jsou ale dřevěné, vezmete hasičský přístroj visící na zdi a milá vrátka rozrazíte. Během této akce se polovina rozštěpí a druhá zůstane, to už se ale dá nenásilně otevřít rukou – a je vymalováno. Všeobecně umí Edward s předměty dvě činnosti: vezme a sejme nebo chytne a posune. První z nich jsme si názorně vysvětlili, ta druhá slouží pro odstranění překážek nebo řešení jednoduchých hádanek, na které údajně budete narážet během hry celkem často.

      
    Názorná ukázka inventáře * Jdu na návštěvu k Satanovi * Myšičko, myš...

    Když už jsem zmínil fyzikální engine, stranou nesmím nechat ani ten grafický. Podle dostupných screenshotů a videí vypadá hra pěkně a troufl bych si tvrdit, že zvládá využívat většinu dnešních moderních technologií. Co rozhodně stojí za pochvalu a po čem mi bulvy lezou z očních důlků, jsou obdivuhodné efekty plápolajícího ohně a dokonalá hra stínů a světel mající rapidní význam pro hrůzu nahánějící atmosféru. Grafický engine zvládá plynule přecházet mezi pohledy první a třetí osoby, aniž byste poznali v konečném výsledku ztrátu kvality. Během hry se dočkáte i jakési závodní miničásti, ta prozatím vypadá také slibně. Jednoduše řečeno, ať už půjdete, poběžíte, pojedete, poplujete nebo se podíváte z pohledu očí nebo třetí osoby, hra by měla stále lahodit vašemu oku.

    Na co se těšíme
    • next-gen grafické zpracování
    • maximální využití Havok enginu
    • plná interaktivita prostředí
    • hustá hororová atmosféra
    • Carnby konečně zpět
    Čeho se bojíme
    • nevyužitý potenciál
    • spousta bugů
    • krvavé hardwarové nároky

    Ve dvou se to lépe táhne

    Atari se očividně snaží o velkolepý comeback a prozatím vypadá vše přímo skvěle. Alone in the Dark 5 je plánován pro většinu herních platforem, díky čemuž si ji bude moci užít snad každý. Všechny konverze by pochopitelně jediný tým nezvládl, takže hru vyvíjí týmy dva (viz úvodní informace). Možná právě nutnost synchronní práce obou týmu byla tím pravým důvodem odkladu a konečného stanovení data vydání hry na květen letošního roku. No, smazáno, zapomenuto, hlavně ať už to tu máme.

    Jak se těšíme: 90 %

    Diskuze (2) Další článek: Jak bude vypadat herní průmysl v roce 2008

    Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , ,