Preview: Army of Two – pořádná zábava začíná ve dvou

Hry, které zaujmou na první pohled, tak často učiní svou bombastickou grafickou stránkou. Army of Two, připravovaný titul montrealské pobočky EA, tvoří vzácnou výjimku. A až uslyšíte první nevybíravé nadávky dvojky Riose a Salema, dáte nám za pravdu.

Platforma: PS3, Xbox 360
Typ hry: 3rd person akce
Výrobce: EA Montreal (
http://www.electronicarts.com/)
Vydavatel: EA (
http://www.electronicarts.com/)
Distributor v ČR: EA Czech (
http://www.electronicarts.cz/)
Homepage:
http://www.ea.com/armyoftwo/
Datum vydání: listopad 2007


EA rozhodně není typ distributora, který by sázel na kontroverzní tituly. Tak tomu alespoň bylo až do doby nedávné, kdy Larry Probst (generální ředitel) rezolutně zamítal sponzorování jakéhokoliv nejistého či potenciálně závadného projektu. Kdo ví, proč se pojednou vydavatelský gigant stal přístupný i pro čerstvou krev. Možná, že za to může sílící pozice Ubisoftu a jeho release listu, možná i nedávno přiznaný neúspěch v přechodu na next-gen konzole. Důvodů bude pravděpodobně celá řada, jisté však je, že díky nim se můžeme již během několika týdnů těšit na titul, který nejenže přináší v mnohém originální herní systém, ale zároveň dosti otevřeně ukazuje nepříliš čisté praktiky vojenských velmocí dneška. Ano, časy se zkrátka mění a pohádky nebaví všechny...

Dokud budou války, my budeme mít práci

Army of Two (dále jen AoT) je situován do prostředí blízkovýchodních konfliktů současnosti. „Války na Blízkém východě jsou nesmírně ožehavé téma, a navíc je to něco, co lidé důvěrně znají ze zpráv a televize, ne jen nějaký fantastický, těžko uvěřitelný příběh. A právě na tomto základě chceme upozornit na mnohé trestuhodně přehlížené praktiky jednotlivých armád,“ říká Chris Ferriera, hlavní designér. Hráči se proto na zdejší konflikty podívají z pohledu soukromé žoldácké společnosti SSC, pracující pro každého, kdo dobře zaplatí. ONa příběh v podání dvojice neustále se popichujících profesionálů Riose a Salema můžete nahlížet jak chcete - ať už jako na zběsilou akci plnou černého humoru a nevybíravých slov, anebo na ostrou politickou satiru.

  
Salemův oblíbený dopravní prostředek - vznášedlo * Smrtící útoky nablízko užijete velice často * Přesun za pomoci mobilního úkrytu

V jisté fázi děje navíc nerozluční hrdinové zjistí, že jejich šéf s nimi nejedná úplně na rovinu a mnohem více že ho zajímá vlastní zisk, než životy jeho svěřenců. V tu chvíli dojde na zlomová rozhodnutí, práci na vlastní pěst a boj za odhalení skrytých machinací, ležících pod nánosem válečné špíny. Nic bližšího zatím autoři neodtajnili, je však jasné, že svými špičatými jazýčky podráždí nejednoho světové politika... „Neděláme hru, kde se sebevražední atentátníci a krvavé scény objevují jen tak samoúčelně. Nebude to o nic horší, než co jste mohli vidět ve filmech jako Black Hawk Down (Černý jeřáb sestřelen). Prostě jen ukazujeme, jak to dnes chodí ve světě.“

Na vlastní pěst ani ránu

Na samém začátku vývoje stála myšlenka vytvořit kooperativní hru. Hru založenou na spolupráci dvou zkušených ranařů, lehce inspirovanou Bad Boys. U každého podobného titulu ovšem chtě nechtě dochází k tomu, že zkušenější hráči brzy dokáží hrát i bez pomoci ostatních a hra se tak brzy zvrhne v obyčejnou akční střílečku. Tomu chtěli lidé v EA zamezit - a vzali to pěkně od podlahy. Projeli nespočet armádních materiálů, tisíce instruktážních videí a manuálů, v nespočtu MMO her a na serverech jako Youtube či Myspace sledovali dokonce i to, jak spolu lidé nejraději online komunikují. Na pomoc si přizvali armádního specialistu a veterána Richarda Woodyho, který nejenže dohlížel na autenticitu všech uvedených skutečností, ale poskytl i mnoho rad, které ve výsledku utvářely celkovou podobu AoT. Výsledkem je zcela nový, důmyslný herní systém.

  
Ty střílej, já budu... taky střílet! * Řadoví vojáci nemají proti profíkům z SSC šanci * Stacionární střelné věže bude dobré okamžitě ovládnout, než tak učiní někdo jiný

Ve hře jednoduše neexistuje one man show. Kooperace dvou hlavních postav je alfou a omegou projektu, a právě proto bylo nutné hráče dokopat k tomu, aby jí využívali za všech okolností. Prvně tedy přišlo na řadu několik omezení. Tím zdaleka nejdůležitějším vynálezem se stane tzv. Aggro metr, stupnice v pravém horním rohu obrazovky, jejíž hodnoty se dynamicky přiklánějí k jednomu nebo k druhému členovi týmu. Vše podle toho, koho si zrovna nepřátelé všímají víc. Cesta k upoutání pozornosti je jednoduchá, stačí začít hlava nehlava pálit do nedalekého davu a rázem vás protivníci vezmou na vědomí. Jakmile pak hodnoty Aggro metru začnou stoupat na vaši stranu, zjistíte dvě věci: zaprvé, stává se z vás berserk s větší odolností, čas se mírně zpomalí a vaše postava začne žhnout rudě; zadruhé, nepřátelé se na vás sesypou jako vosy. A i když se to nezdá, ten druhý fakt je dlouhodobě mnohem ničivější.

V tu chvíli však přichází na řadu parťák. Zatímco si jeden člen dvojky hraje na superhrdinu, ten druhý pro zraky nepřátel doslova zmizí. Nyní je schopen proplížit se nepozorovaně na střežená místa, ovládnout důležité strategické body nebo prostě nečekaně zaútočit protivníkům do zad. O taktickém využití této upoutávací strategie netřeba déle vyprávět. Zcela jiná situace nastane ve chvíli, kdy budete hodnoty Aggro metru udržovat vyrovnané. Tehdy přijde na řadu další speciální schopnost, tzv. „back to back“ strategie. Hráči se stáhnou blízko k sobě a rychle sestřelují jednoho nabíhajícího protivníka za druhým, přičemž plynule mění pozice tak, aby se stále efektivně kryli. Pro lepší představu zhlédněte následující video.

Ukázka týmové práce:

Jak jste mohli jasně spatřit, týmová spolupráce v AoT je nejen účinná, ale i nadmíru zábavná. Urvat dveře auta a v mobilním krytu se přesouvat vstříc nepříteli? Převrhnout společnými silami kus betonu a skrýt se za něj? Kooperativně ve split-screenu ostřelovat protivníky, vyzvednout parťáka na terénní vyvýšeninu? Anebo se pohádat o to, kdo bude řídit vozítko osazené těžkým kulometem? Nic není ve hře nemožné, naopak, bude to přímo nezbytné, pokud chcete přežít v boji s návaly tuhých nepřátel. A ano, i nekonečné popichování bude nedílnou součástí - můžete svému parťákovi dle libosti nadávat, ze srandy ho uhodit, dát mu pohlavek nebo ho dokonce i porazit na zem. Jde sice jen o prvky spíše kosmetického rázu, výborně však napomáhají sžít se s hlavními postavami.

Zajímavě vypadá i situace, kdy je jeden z vojáků na bojišti kriticky zasažen, může střílet, ale nemůže se hýbat. V tu chvíli má jeho parťák přesně tři minuty na to, aby ho odtáhl do krytu a zde začal s rychlou první pomocí. Ta probíhá jak jinak než formou minihry, kdy se za zběsilého mačkání tlačítek na gamepadu pokoušíte vpravit do rány tampón. Tampón? Ano, tak alespoň radí Richard Woody - jemu a jeho kamarádům prý nejednou přímo na bojišti savé vlastnosti tohoto poněkud intimního vynálezu zachránily život, neboť jde o nejlepší způsob jak udržet krev v ráně. Inu, hádat se nebudeme... jen pamatujte, tři kritické zásahy a je s vámi tak jako tak konec.

V mnoha se to lépe táhne

  
Hra umožní i střelbu naslepo * Pakliže vám dojde munice, stačí o ni požádat svého parťáka * Army of Two nabídne také nespočet tzv. „emocionálních výlevů“

UI má prý být natolik schopná, aby bez problémů zvládla všechny úkony spojené s kooperativní hratelností (i řízení početného vozového parku, v čele se vznášedly, buginami a tanky), je však jasné, že pravé herní hody přijdou teprve v multiplayeru. V nejhorším případě tu bude možnost split-screenu, majitelé dvou herních bedýnek si nicméně užijí plnohodnotnou online spolupráci při procházení desítek zajímavých kontraktů. Velký důraz je přitom kladen na povahy hráčů: systém po celou dobu hraní monitoruje vaše chování, to, zda-li máte Aggro metr raději na své straně anebo držíte-li se zpátky, jak často a jak přesně pálíte, dokonce i jaké typy zbraní používáte. Podle toho pak vytvoří přesnou a přehlednou tabulku, odhalující o vás první i poslední ostatním hráčům. Hledání ideálního parťáka se poté stane o mnoho jednodušší.

V singleplayeru najdete přes 30 plně upgradovatelných zbraní, které se v online hře stanou klíčovým prvkem vaší internetové identity. „Toto je má puška. Bez mé pušky jsem nic. Beze mě, má puška je ničím.“ Tak zní jedno z hesel amerických sniperů, a stejně tak důležitou se pro vás vaše puška stane i v AoT. Pro každý z dostupných kousků bude k dispozici nesmírný počet různých vylepšení, upgradů a doplňků, jež z ní udělají pravý unikát. Tento unikát se pak stane vaším vyleštěným miláčkem, který budete stejně jako vytuněný sporťák všude ukazovat a ostatní vám ho budou závidět. Již podle zbraně poznáte, jak je který hráč zkušený a zahrajete-li si s ostříleným profíkem, možná vám ji i na chvíli půjčí. Nehledě na to, že za peníze utržené za jednotlivé kontrakty bude ve hře probíhat neustálý obchod se zbraněmi.

  
Cíle kontraktů se budou různit, od zlikvidování odporu po osvobození rukojmí * Viděl jsi už vzorek mojí podrážky?! * Hej, Sale, přestaň si zas hrát na Dartha Vadera!

Akční listopad se blíží

Engine Inertia, který autoři vytvořili speciálně pro AoT, pravda nepatří k těm nejlepším chystaným kouskům na next-gen konzole, rozhodně však neurazí a především pohyby postav spolu s brutálními útoky vypadají víc než dobře. Efekt tzv. „overkill“ (který začne v momentě, kdy se Aggro metr maximálně vychýlí na vaši stranu) zabarví display efektně doruda, vyhřezlá krev zastíní výhled a třeba takové útoky na blízko pak vypadají snad ještě hrůzostrašněji než ve skutečnosti. Lehké vrásky nám zatím nahání přeplácaností působící HUD, který rozhodně nešetří všemožnými ikonami nad nepřátelskými hlavami, navíc vás nutí neustále sledovat několik ukazatelů, od Aggro metru po stav vašeho parťáka. Doufejme, že se mýlíme.

Na co se těšíme
  • Nevídaný systém spolupráce
  • Aggro metr
  • Příběh beroucí si na mušku armádní praktiky vojenských velmocí
  • Upravovatelné zbraně
Čeho se bojíme
  • Nedotaženost
  • Přeplácanost HUDu
  • Singleplayer, hra stojí a padá s multiplayerem

Hra se chystá na pulty již v listopadu tohoto roku, obšťastnit má zatím jen hráče Xbox 360 a PS3. Podle reakcí novinářů, kteří již měli možnost vyzkoušet si ji na vlastní kůži, se dá soudit, že nový systém týmové kooperace funguje báječně. Ostatně, EA do svého dítka vkládá velké naděje, je tedy pravděpodobné, že se náležitě postará, aby s ním neutržila ostudu. Army of Two přináší do herního světa čerstvý závan originality, a to se cení - zvláště, když tak činí nadmíru stylovým a doufejme že i zábavným způsobem. A zajímavost na konec: autoři vyhlásili soutěž o nejlepší návrh zbraně, kterou si můžete prohlédnout na homepage hry.

Jak se těšíme: 85%

 

Váš názor Další článek: Odhalena akce Viking: Battle for Asgard

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,