Preview: Assassin’s Creed - jak vypadá next-gen

Výpravná hra z raného středověku o tom, co obnáší být křižákem a dobýt Svatou zemi. Zde ale nejde o čest, slávu a lásku krásných dam. Zde jde o lsti, úkladné vraždy a o přežití. Nejde totiž o příběh vznešeného rytíře, ale o velkolepé drama obyčejného vraha. I když... Ne zas tak obyčejného.

Platforma: PC, PS3, Xbox 360
Žánr: historická stealth-akce
Výrobce: Ubisoft
Vydavatel: Ubisoft 
Homepage:
http://assassinscreed.uk.ubi.com/
Předpokládané datum vydání: březen 2007

 

Píše se rok 1191 a právě vrcholí třetí křížová výprava. Richard Lví Srdce se oženil s Berengarií Navarskou a získává nehynoucí slávu jakožto vojevůdce, který dokázal několikrát porazit Saladina, velitele muslimských armád ve Svaté zemi. V Římě zemřel 172. papež Klement III. a na jeho místo byl zvolen 173. papež, Celestýn III.

  
Hlavně nenápadně * Tak kdo to bude? * Hop hop - a letí!

Mezitím mniši z Glastonburského opatství oznámili, že nalezli hrobku krále Artuše a jeho manželky Guinevery. Vévoda Brthold fon Zähringen, toho jména pátý, založil město Bern. V Rusku se narodil Yaroslav II., později pokřtěný jako Theodor, který se jednou významně zapíše do dějin své země. A u Neapole zemřel na mor Konrád II. Ota, první kníže český, který byl i markrabětem moravským a který spojil tyto dvě dosud samostatné země do jednoho státního celku.

A kromě toho všeho člen zabijácké sekty Hašašínů (z jejíhož názvu se jednou odvodí slovo assassin) zvaný Altaïr (arabsky „Pták“) vyráží, aby zastavil válečné běsnění ve Svaté zemi tím, že zlikviduje devět (historických, během třetí křížové výpravy skutečně zemřelých) osobností, které na obou stranách vedou celou válku. Snad to přinese úlevu těžce zkoušené zemi a trpícím lidem v ní... Ale kdo ví, jak se to celé vyvine, protože tady jde o vysokou politiku. O úklady v úkladech, o plány v plánech jiných plánů. Jde o konspiraci, která zasahuje až do dneška. Navíc Altaïr není sám, protože jeho kroky vedete vy...

  
No jen si pojďte pro smrt * Smrt má bílou róbu * I mistr šplhač někdy použije žebřík

Princ of... Jeruzalem?

Možná si při pohledu na okolní obrázky řeknete, že Altaïr vypadá úplně jako perský princ, jen v trochu jiném oblečení a s kuklou přes obličej. A věřte, že to není náhoda. Assassin’s Creed je totiž hra z dílny Ubisoftu a pracují na ní ti samí lide, kteří vytvořili trilogii Prince of Persia.

Jak již bylo řečeno, hra se odehrává ve Svaté zemi v roce 1191, rok před koncem třetí křížové výpravy. Čekají na vás tři města (Damašek, Akra a samozřejmě Jeruzalém, všechny vymodelované na základě vykopávek a historických dokumentů tak, aby co nejvíce odpovídaly svému reálnému, 900 let starému protějšku), a jejich zpracování je jedna z hlavních deviz celé hry.

Svým způsobem totiž každé z nich připomíná GTA. Tedy ne v tom, že byste kradli auta (zde spíš vozy a koně), plnili spoustu úkolů pro místní podsvětí a stoupali v žebříčku respektu. GTA jsou podobná v tom, že je máte přístupná celá; každou uličku můžete proslídit, každé náměstí navštívit a každou střechu prolézt... Ano, střechu. Hra totiž v mnohém čerpá z – na západě velmi populárního – „sportu“ jménem parkour.

  
Paní, neběželi tudy Rychlé Šípy? * Tři na jednoho? A to jste rytíři? * Hezká fontánka, co?

Parkour

Parkour (někdy též Le Parkour) je umění ladností pohybu překonat jakoukoli překážku ať přírodní či uměle vytvořenou, například v městském prostředí. Překážky je možné obíhat, přelézat, přeskakovat, šplhat na ně, i další komplikovanější techniky. Hlavním myšlenkou této disciplíny je, že každá překážka se dá překonat pomocí neustálého pohybu vpřed. Cílem cvičení je přizpůsobit svůj pohyb dané situaci, aby bylo možné překonat jakoukoli překážku.

Parkour lze chápat jako extrémní sport, jako jistou formu bojového umění, někteří jej připodobňují k tanci. Každopádně jde o formu zábavy.

Zakladatelé parkouru jsou David Belle a Sebastien Foucan, kteři také vymysleli tento název. Ti se ve francouzském ghetu jako děti bavili hrou na nindži. Někteří připisují proslavení parkouru hongkongskému herci Jackiemu Chanovi, který v akčních filmech využíval v bláznivých honičkách rozličné prvky urbanistické zástavby i průmyslového prostředí.

Zdroj: Wikipedia

Faire Le Parkour?

Autoři totiž slibují, že bude možné se volně pohybovat po celém herním světě – tedy po jednotlivých městech. To se ale netýká jen jednotlivých budov a ulic, ale opravdu všeho – ve hře by totiž měla být možnost zachytit na jakémkoli výstupku, který vyčnívá z budovy alespoň pět centimetrů. Autoři sami charakterizují svůj přístup k tomuto způsobu hraní tak, že namísto aby vymýšleli, jak by měl hráč něco udělat či někam se dostat, řeší, jak by to udělat neměl; a vše ostatní je povoleno. Podle nich to v praxi vypadá tak, že zatímco jiné hry vedou hráče pomyslnou ulicí, z níž nejde odbočit, oni jej vedou městem, ze kterého nejde odejít.

Další záležitostí, která přitahuje pozornost k AC, je ovládání. Tvůrci přirovnávají ovládání Altaïra hráčem k ovládání loutky loutkářem. Jak si to představují v praxi? Pohyb postavy a kamera se v AC ovládají zcela standardním způsobem. Navíc ale máte k dispozici pět speciálních tlačítek: Jedno odpovídá nohám, jedno pohybům se zbraněmi v rukou, další rukám beze zbraní, pak je tu hlava a přepínač mezi násilným a nenásilným módem. A jak to celé bude vypadat v praxi?

Dejme tomu, že klasicky jdete po městě. Přepnete se do „násilného“ módu – a běžíte. Tu se vám do cesty připlete člověk. Pokud zmačknete tlačítko pro „ruce beze zbraní“, odstrčíte jej z cesty. Pokud ale při tom podržíte i tlačítko pro násilný mód, srazíte jej na zem.

  
Nevíš, že kůň má přednost? * Z cesty, blátošlape * Řekni sýr - letí ptáček!

Nebo běžíte po střechách – prcháte před strážemi. Tu uvidíte, že naproti přes ulici je budova s přesahujícími střešními trámy. Doběhnete na kraj střechy a zmáčknete tlačítko pro „nohy“ – a přeskočíte na ně; a pak stačí držet toto tlačítko a pomocí směrových šipek skáčete z jednoho trámu na druhý. Nebo zmáčknete „neozbrojené ruce“ a hned se na ten, na kterém stojíte, zavěsíte a můžete se zhoupnout na další.

A pokud se vám do cesty dostane nízká zeď? Když poběžíte a zmačknete „nohy“, prostě ji přeskočíte jako závodník v překážkovém běhu. Pokud stisknete „neozbrojené ruce“, chytnete se jí a přehoupnete se přes ni jako dorostenci přes zábradlí u školy. Pokud je zeď vyšší, tak „nohy“ znamenají, že s využitím své setrvačnosti po ní kus vyběhnete; zatímco „ruce“ způsobí, že vyskočíte k nejbližšímu úchytu.

Jasná mysl, bystré oko

Ale ani to není vše – hra má svou fyziku. Pokud tedy použijete například na dřevěný trám tlačítko pro „zbraň“, Altaïr jej přesekne. Toho lze využít například jste-li pronásledováni, abyste strážím do cesty přichystali pár nepříjemných překvapení v podobě pobořených stánků či třeba stržených balkónů.

Tlačítko pro „hlavu“ slouží zejména k tomu, abyste porozuměli rozhovorům lidí kolem vás; jeho držení totiž způsobí, že okolostojící postavy začnou najednou mluvit namísto svou rodnou hatlamatilkou docela moderní angličtinou.

Navíc „hlava“ v některých situacích slouží k využití Altaïrovi zabijácké intuice. S její pomocí můžete zhodnotit situaci a poznat, kdo v přeplněném náměstí je váš cíl, kdo z lidí s vámi sympatizuje a kdo ne. Nejspíš bude mít i další možná využití, ale to teprve uvidíme.

Otázkou ale je, jak tohle celé dopadne v praxi. Tvůrce hry totiž čeká spousta práce, protože pokud nebude vše perfektně naprogramované, může se lehce stát, že až jednou budete prchat před skupinou stráží, doběhnete ke zdi, zkusíte na ni vyskočit tlačítkem pro ruce... A Altaïr se namísto výskoku otočí a surově odhodí kolemjdoucí stařenku. Ale uvidíme, autoři přišli se spoustou skvělých nápadů a nevěřím, že by si je chtěli zkazit takovouto hloupostí.

  
Artworky všech tří měst

Do střehu!

Samotné boje jsou kapitola sama pro sebe. Narozdíl od většiny ostatních her, Prince of Persia nevyjímaje, v AC naní Altaïr schopen vydržet spoustu zásahů od nepřátel; většinou vydrží sotva jeden. Pokud vás soupeř zasáhne (nebo vice versa), postava ránu nemotorně vyblokuje a jednak ztratí část staminy a jednak se ocitne v nevýhodě. Pokud ztratíte příliš mnoho staminy, nejste již schopni blokovat další rány a soupeř vás zabije. Souboje díky tomuto vypadají hodně realisticky a váš úspěch závisí zejména na vašich schopnostech. Základem přežití je nenechat se obklíčit, být trpělivý a dobře pozorovat soupeře.

Ovšem pozor – stačí trocha nepozornosti, soupeř v zádech či šikovný šermíř využívající váš špatně provedený útok a můžete zemřít okamžitě. Ale nezapomeňme, že i vy jste zkušený šermíř – takže pokud jste pohotoví, můžete i vy zabíjet své nepřátele jako kuřata na dvorku. A nezapomeňme, že jste zabiják, profesionální vrah. Pokud se dokážete k někomu připlížit nepozorovaně, můžete jej lehce zabít jedinou ranou.

V boji má Altaïr k dispozici výzbroj omezenou faktem, že je vrahem a musí se pohybovat rychle a v případě potřeby i nenápadně. Prozatím byl k vidění jednoruční meč, vrhací dýky, kuše – a speciální dýka. Jedná se o mechanickou hračku, umístěnou na levém zápěstí. Z malého kovového pouzdra lze vysunout čepel, která pak „nahradí“ chybějící prsteníček, jehož dobrovolné uříznutí bylo součásti iniciačního rituálu hašašínů.

  
Najdi jednoho vraha * Vedle, frajere! * Banzaaaaaai!

Plány imperialistů zhatí – naši vepři boubelatí

Další specialitou AC jsou lidé, kteří město obývají. Na ulicích jich potkáte spousty a mohou vám jak prospět, tak i uškodit. Reagují totiž na vaše činy - každý z nich po svém a navíc v zajetí davové psychologie. Pokud někoho odstrčíte, může se ustrašeně stáhnout, ale může se také stát, že se na vás naštvaně oboří a na oplátku strčí do vás. Pokud někde někoho zabijete, lidé začnou křičet a být hysteričtí; mohou se dát na útěk, mohou běžet pro stráže nebo se mohou vrhnout na vás. Pokud polezete po zdi domu a oni si vás všimnou, zastaví se, aby se pobavili touto novou atrakcí; a většinou tak na vás přitáhnou pozornost stráží.

Ale funguje to i naopak - vy se můžete ztratit v davu. Autoři tomuto modelu říkají „social-stealth“ a spočívá v tom, že na rozdíl od „běžných“ herních vrahů se neschováváte ve stínech, ale mezi lidmi. Jistě, lidé si vás stále mohou všimnout, nevhodnou volbou prostředí na sebe můžete i upozornit - například pokud zkusíte ve své bílé róbě splynout se skupinou otrhaných žebráků. Pokud to ale zkusíte třeba s mnichy, jejichž róby jsou té vaší velmi podobné, můžete klidně projít těsně kolem stráží nepozorováni.

Navíc na lidi musíte dávat pozor při honičkách – nebo je při nich můžete využívat. Pokud do někoho vběhnete, nejspíš jej sice srazíte na zem, ale i vás to zpomalí. Ovšem totéž platí i pro vaše pronásledovatele – nemluvě o faktu, že vámi sražení lidé se jim mohou pěkně motat pod nohy...

   
Prince of... Ehm. Altaïr * Nafoukaný křižák * Kněz, služebník Boží * Kolik zbraní máš, tolikrát jsi vrahem

Každý konec je jen začátek

Pokud jde o příběh, možná vás to překvapí, ale podle všeho bude AC ve skrytou sci-fi hrou. V jednotlivých trailerech jsou různé chyby v obraze, a to chyby poměrně technického rázu; a když v E3 traileru Alaïr zemřel, objevil se na obrazovce nápis „computer offline“.

Ubisoft samotný k tomu řekl pouze že AC je první díl trilogie, že další dva díly se budou odehrávat v budoucnosti a že Altaïr je „středověký zabiják s tajemnou minulostí, ale rozhodně ne cestovatel v čase“. Teorie hráčů nejčastěji mluví o tom, že hra se odehrává v genetické paměti nějakého člověka a má sloužit nejspíš k jeho výcviku.

Teorii o genetické paměti podporuje nejen onen nápis „computer offline“, kdy smrt Altaïra by v případě vzpomínek musela být chybou programu. Při prezentaci hratelné Xbox 360 verze na X06 v září byla pro změnu po Altaïrově smrti k vidění menu obrazovka (viz. obrázek zde vpravo), která tyto teorie víc než jen podporuje; komentátorka ale jen prohlásila, že „není oprávněna mluvit o tom, co je v tomto okamžiku na plátně“.

Těšíme se
  • Skvělé prostředí
  • Úžasná grafika
  • Zajímavý systém ovládání
  • Spousta herních novinek
  • Altaïr
Bojíme se
  • Dodržení data vydání
  • Překombinovaný systém
  • Přesvědčivé chování davu
  • Možných chyb a bugů

Assassin’s Creed je jedna z vizuelně nejlépe vypadajících her, které se v současnosti vyvíjejí. Současně to je jedna z nejzajímavějších her, co se týče slibovaných novinek. Nemluvě o tom, že to je jedna z nejvýpravnějších her co se týče herního prostředí. Vážně netušíte, jak moc se na ni těším?

Jak se těšíme: 99%

Assassin`s Creed - 2. trailer
Assassin`s Creed - 1. trailer

Dostupné pro: PC, X360, PS3, iPhone
Žánr: Akce
Výrobce: Ubisoft Montreal | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 16. listopadu 2007
Diskuze (15) Další článek: Modifikace: 11-99 Enhancement pro SWAT 4

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,