Preview: Battle Mages – strategický nářez z Ruska

První dojmy z alfa-verze podařeného titulu, který má potenciál stát se jedním z nejlepších zástupců žánru v tomto roce. Je třeba ještě něco doplňovat? Raději si přečtěte článek, prohlédněte screenshoty a těšte se na plnou verzi – pravděpodobně bude hodně o co stát.

Vývojář: Targem (www.targem.ru)
Vydavatel: Buka Entertaiment (
www.buka.com)
Distribuce v ČR: US Action (
www.topcd.cz)
Předpokládané datum vydání: Poslední čtvrtletí 2003

Slunce stálo vysoko nad arénou a svojí září rozpalovalo pískem vysypaný prostor kolbiště. Paprsky se odrážely od příležitostně se vyskytujících kousků slídy a dávaly vzniknout miniaturním prasátkům, která se míhala na tvářích shromážděného davu. Kovem pobité dveře se náhle prudce rozevřely a dovnitř vstoupily tři postavy zahalené v pláštích hustě pokreslených firemními logy a nafocenými screenshoty. Po podrobnějším prozkoumání bylo možné jednoznačně rozpoznat představitele magické školy Battle Mages, Spellforce a Lords of Everquest. Souběžně s jejich příchodem ve středu arény začal vířit mocný kužel jiskřícího prachu a postupně se v něm zhmotnila postava posledního kouzelníka, reprezentujícího samotného vyzyvatele – Warcrafta 3. Všichni čtyři se rituálním způsobem navzájem uklonili  a počali se po kruhovém obvodu kolosea pomalu rozestupovat do pomyslných rohů. Potom upřeli svůj pohled zpoza kápí na mě.

„Redaktore, jdoucí na smrt tě zdraví“ ozvalo se jednohlasně. Vzduch se počal chvět zvyšující se koncentrací magických sil a zápas mohl začít…

Battle Mages jsou prvním titulem z oné zmíněné trojice, který jsem měl příležitost si díky zaslané alfa-verzi pořádně vyzkoušet. Pokud jste snad doposud sami nepoznali, co mají výše jmenované hry společného - jedná se o RTS mixované s RPG  a zasazené do mého nejoblíbenějšího (fantasy) prostředí. A všechny také jen tak mimochodem chtějí být lepší než právě Warcraft 3, který svou popularitou prozatím této scéně kraluje.

 

I na startovní obrazovce je spousta věcí v pohybu * Siesta v úvodu prvního levelu

Konkrétně na Battle Mages je v souvislosti s těmito ambiciózními plány zajímavý i poznatek, že se jedná o historicky první produkt ruských Targem a vývojáři ve snaze o zviditelnění se ohlásili natolik kvalitní zpracování, až mohli méně odolní jedincí nabýt dojmu, že půjde minimálně o strategii roku. Takže jak to vlastně předběžně vypadá? Jediná a stručná odpověď na tuto otázku, která mě po několika hodinách hraní napadá, je bezesporu DOBŘE. Ale abych moc nepředbíhal, podíváme se teď postupně v jednotlivých bodech na nejdůležitější aspekty, se kterými bude finální podoba hry stát i padat.

 

Bitva v soutěsce aneb sbírání válečných zkušeností * Mokré setkání s čarodějem

Netradičně tentokrát nezačnu příběhem, který jsem se rozhodl nechat si až pro potřeby konečné recenze, ale tak trochu nostalgickou vzpomínkou na známý The Myth. Pokud ale bez bližšího přiblížení děje nemůžete žít a jste strašně zvědaví, s jakou postavou se tentokrát ztotožníte, prozradím vám alespoň tolik, že to do jisté míry bude přímo na vás. Nabízí se totiž výběr z několika novopečených kouzelníku a to v závislosti na preferovaném typu magie. Samotná zápletka jinak není nikterak originální, ale co se také v tomto ohledu dá od daného žánru čekat – tradiční spory mezi dobrem a zlem v nejrůznějších variacích jsou studnicí nevyčerpatelnou a nějaká unikátní zpracování (důkazem jejichž poněkud sporné existence se stal např. Dungeon Keeper) se bohužel objeví jednou za čas. Teď už ale rychle zpátky k Mythu a více informací si buď najděte jinde, nebo trpělivě vyčkejte až dorazí plná verze a na Doupěti najdete kompletní recenzi.

 

Tak kam zamíříme nejdřív? * Všimněte si stop za každou letící šipkou

Zkušenější hráči si jistě pamatují, co odlišovalo právě zmíněnou strategii od většiny ostatních té doby – byla to absence jakéhokoliv stavění budov i těžby. Velký důraz se naopak kladl na taktiku a přemýšlení v kombinaci s 3D terénem a občas bolestně překvapujícími fyzikálními zákony, kdy zápalnou láhev jste vzhůru do kopce většinou hodili jen jednou a naposledy. Nepřátelské síly byly skoro vždy ve značné přesile, vlastní řady nebylo možné nijak přímo doplňovat a nezbývalo tedy, než pečlivě plánovat, jak způsobit co největší ztráty s minimem obětí. Hlavní důvod, proč o tom všem píšu je ten, že po prvním spuštění  Battle Mages se mě doslova a do písmene zmocnil pocit „hraji znovu totéž, ale v několikanásobně lepším zpracování.“ Zapomeňte tedy na pěstování či kutání čehokoliv a soustřeďte se plně na umění války - početně jste totiž už zase v menšině. A jestli bez stavbařských orgií nevydržíte, vraťte se třeba k SimCity, protože tohle nebude nic pro vás.

Svět kolem nás

Funguje bez ohledu na to, jestli se nacházíme doma nebo někde v hospodě a nejinak je tomu i tady. Pokud hráč samotný nemá díky svému strategickému vytížení čas vyvíjet žádnou architektonickou aktivitu, neznamená to, že i vesničané budou kempovat jen tak pod širákem a žádné vlastní příbytky stavět a bránit nebudou. Zkrátka děje se toho spousta a záleží jen na vás, čeho všeho se aktivně zúčastníte. Ovšem pozor, stejně tak se na to dívá i opačná strana. Klidně tedy můžete nejen někomu nabídnout pomocnou ruku, ale stejně tak se sami uprostřed bitvy dočkat nenadálé podpory ze strany starousedlíků. Hodně věcí také závisí na vašem chování a obecné reputaci, kterou si časem získáte zejména plněním questů.

 

Krásně vyvedené mezihry navodí tu správnou atmosféru * Grafika kouzel je prostě úchvatná

Kromě hratelných orků, goblinů, nemrtvých, elfů a samozřejmě zástupců druhu Homo Sapiens se ve světě Battle Mages pohybují i další  zajímavá stvoření, o NPC postavách nemluvě - tedy i prostor pro diplomacii se nejspíš nějaký najde. Kampaň sice bude lineární, ale díky právě vypsaným věcem to nijak nebrání v dohrávání jednotlivých misí (z nichž první jsou především tréninkové) s využitím odlišných cest, takže žádná velká nuda se nekoná a po úspěšném dokončení si to můžete s klidem zkusit znovu a jinak.

Magie a RPG prvky

Jsou již neodlučitelnou složkou každé podobné RTS a nejinak je tomu i tady. Ze základních kouzel vám prozatím odhalím klasický ničivý Fireball a Summon Spirit, který dočasně povolá bytost s omezenou životností, vhodnou především na kratší průzkumné akce. K dispozici jich celkově bude samozřejmě o dost více, nemluvě o artefaktech, z nichž některé by měly mít na postavy i zajímavý transformační vliv. Čarovat logicky nelze tak často, jak si zrovna vzpomenete a tak přichází na řadu typické omezení množstvím many.

 

Shromáždiště na pláni, nad obzorem stoupá dým * Nedá se nic dělat, musíme se trochu namočit

Další kapitolkou je potom vylepšování vojáků na základě zkušeností získávaných na bitevním poli, které opět svádí k pečlivému starání se o otrlé veterány a vůbec k radosti z každé další pomyslné hvězdičky navíc. Celý systém není jenom tak pro legraci a hráčovo ego, ale odráží se na výkonnosti v průběhu krvavých bitek a během pozdějších levelů za něj budete jenom rádi. Důraz je kladen i na správné využívání formací - nastrčit třeba střelce z kuše před pěchotu si vyloženě říká o jejich masakr, ostatně počítač se snaží právě takovýchto chyb využívat a útočit na nejzranitelnější místo.

Celkový dojem

Vizuální i hudební zpracování je na první pohled rozhodně na nadprůměrné úrovni, což si alespoň v prvním případě můžete sami ověřit na našich screenshotech. V tom druhém vám bude muset stačit moje ujištění, že zvuky i hudba atmosféru rozhodně nijak nekazí, spíše naopak. Pokud si však budete chtít užívat nejen všech přírodních krás v plné nádheře a maximálním rozlišení, připravte si taktéž lepší grafickou kartu – jako minimum jsem měl v manuálu uvedenou GeForce2 MX, což je mimochodem zrovna přesně typ, který mám momentálně v PC a tudíž jsem se ze všech vymožeností zapnutých současně zrovna těšit nemohl. I tak na mě ale zapůsobilo např. ztvárnění kouzel kladně, podobně jako provedení 3D  terénu a řada dalších věcí. Ovládání je velmi intuitivní a jinak vysokou hratelnost nijak neshazuje. No a chybět nebude pochopitelně ani multiplayer pro vojenské konflikty ve velkém stylu. Sečteno a podtrženo – na obzoru se čím dál tím zřetelněji rýsuje velmi slibný strategický titul a za předpokladu, že konečná verze ničím vyloženě nezklame, by se výsledné hodnocení mohlo pohybovat poměrně vysoko.

Váš názor Další článek: Další záběry z dobrodružství francouzské bojovnice Johanky z Arku

Témata článku: , , , , , , , ,