Preview: Bioshock – Kde ryby dávají dobrou noc

Bioshock, hra, na kterou se těší takřka všichni příznivci System Shocku a vůbec všech her s motivem přežít. Datum vydání je již za dveřmi, takže je na čase si hru trošku přiblížit a zrekapitulovat všechna fakta.

Platforma: PC, Xbox 360
Typ hry: survival FPS
Výrobce: Irrational Games (
http://www.irrationalgames.com/)
Vydavatel: 2K Games (
http://www.2kgames.com/)
Distributor v ČR: Cenega (
http://www.cenega.cz/)
Homepage:
http://www.2kgames.com/cultofrapture/home.html
Datum vydání: 21. Srpna 2007 

Cupitání ztichlou vesmírnou stanicí, opatrné našlapování a vykukování zpoza rohů, všechno hezky pomalu, klidně. Ovšem jen do chvíle, než se za jedním z rohů objevil zmutovaný člověk. Pokud jste si ho všimli první, nic moc se nestalo. Ale jakmile vám přišel za záda a s hurónským řevem vás přetáhl železnou trubkou, měli jste co dělat, abyste udrželi jak myš, tak stolici. Že vám to něco připomíná? Ano, System Shock 2, předchozí výtvor týmu Irrational Games.

Bioshock (taky vám připadá, že autoři jsou na ty šoky nějak ujetí?) by měl kráčet ve šlépějích svého předchůdce. Dle tvrzení tvůrců by si měl vzít to nejlepší ze System Shocku, doladit nápady a přidat ždibec vlastního. Už se těšíte na další výlet futuristickou lodí?

Dokonalý svět?

Vesmír se nyní nekoná - tato hra se má odehrávat v podmořském městě Rapture, představujícím utopistický svět. Ten zkonstruoval roku 1946 člověk jménem Adrew Ryan jako zcela soběstačné místo, kde mohli žít jen ti nejlepší, vybraní jím samotným. Roku 1960 dosahovala populace několika tisíc občanů. Ovšem ve chvíli, kdy do něj přicházíte vy, spatříte jen zkázu. V chodbách se povalují mrtvoly, zdi se hroutí a ony zářné příklady lidské rasy zešílely a zmutovaly. A jsou připravené vám jít po krku. Doslova.

  
Sblížení Velkého taťky a Malé sestřičky * Rybišška * Rozdíl mezi ním a Beatles je v tom, že Beatles se už rozpadli

Autoři tvrdí, že kladli důraz na ekologii. Pokud se vám vybaví kontejnery na tříděný odpad, neznáte správný význam tohoto slova. Pokud se vám však vybaví potravní řetězce a vztahy mezi zvířaty a rostlinami, znáte ho. Je prezentováno, že hra bude mít revoluční umělou inteligenci, která nebude spočívat ani tak v týmové strategii (skvělým příkladem této AI je hra F.E.A.R.), ale v emocionálních akcích. Má se jednat o jakési instinkty, takže by se nemělo stávat, že když budete hrát hru znovu, zažijete ty samé (nascriptované) situace.

ADAMovy děti

Jako oblíbený příklad tvůrců slouží “Velký taťka” (Big Daddy) a “Malá sestřička” (Little Sister). Tatínek je ochránce, takže pokud se budete moc dlouho motat blízko jeho chráněnky, dostanete po tlamě. A dost fatálně. Stačí se však vzdálit a Big Daddy ztratí zájem. Střílejte do jeho potápěčského obleku tuny olova a on vám to oplatí svým obrovským vrtákem na ruce. Ve chvíli, kdy vám při ústupu před jeho mohutnou silou začne do zad pálit ještě automatická věž, zdá se, že nemáte šanci. Můžete zemřít, ale také zkusit ovládnout mechanismus věže a nasměrovat ji tak, aby střílela po Velkém taťkovi. Ten se bojem s ní zdrží, vy mezitím doplníte munici a zlikvidujete ho. Klapka, potlesk, stejná situace. Co tentokrát? Zkuste kolem této zajímavé dvojice jen projít v bezpečné vzdálenosti a nic se vám nestane.

  
Oboustranně zoufalé * Šel si uhasit plameny * To bude bolet

Také ale nezískáte ADAMa – látku, kvůli které se to všechno semlelo. Co je na ní tak speciálního? Umožňuje změny DNA a původně byl používán „jen“ na úpravy vzhledu. Všechno bylo v pořádku. Až do chvíle, kdy chtěli lidé vylepšit své schopnosti. A něco se zvrtlo. Zmutovaní lidé tak nyní bloudí celým Rapture a hledají ADAMa. Získávají ho požíráním rozkládajících se mrtvol a lovením jiných mutantů, popřípadě lidí – vás.

Jakožto nové zvíře v potravním řetězci s pořádně ostrými drápky se dopracujete i k ochutnání ADAMa. Automaty na modifikaci jeho „plasmidů“ jsou doslova na každém kroku a umožní vám dynamicky měnit vlastnosti podle vašich momentálních potřeb. Máte před sebou zatopenou místnost? Bude se hodit odolnost proti velkému tlaku. Procházíte územím hemžícím se nepřáteli? Změňte svou DNA tak, aby si Velký taťka myslel, že jste Malá sestřička a máte o ochranku postaráno.

  
Pěkné nožíky, že? * Oběd! * Kouření zabíjí

I když zrovna jako ona vypadat nebudete a nejspíš nebudete dělat ani tu samou věc, co ona.  Malá sestřička, nevinná holčička v ušpiněných šatičkách a vystrašeným pohledem, vysává ADAMa z těl pomocí obrovské jehly. Určitě si zaslouží kulku společně s jejím ochráncem, ale... Není náhodou jen zotročena svým Velkým taťkou? Nemůže všechno dělat jen proti své vůli? Nebo je stejně zvrácená a šílená jako ostatní mutanti? Ať tak nebo tak, jejím zabitím vyděláte a přidáte další krvavou skvrnu na podlahu rozpadajícího se Rapture. Jeden by si z toho i šlehnul ADAMa, že?

Jé, koukni na ten vodopád!

Obraz beznaděje jen podtrhuje pozvolné potápění se města. Nezřídka se stane, že praskne celé podmořské okno a zatopí několik místností. Voda pohltí vše. Proto byl v Irrational Games vyčleněn jeden člověk speciálně na její grafické ztvárnění. Podle dostupných videí a obrázků odvedl velmi dobrou práci. Můžeme se tak těšit na vodu stékající ze schodů a postupně zaplňující podlahu, na drobné kapky spadající do kaluží a jejich bubnování o plechové podlaží. Ani ostatní grafici se ovšem nechtějí nechat zahanbit a předkládají nám pestrou mozaiku futuristických technologií proplétajících se s architektonickým stylem Art-Deco z dvacátých let. Však se rozhlédněte po okolních obrázcích – vsadím se, že podobně si mnoho z vás představovalo ponorku Nautilus kapitána Nema ve Verneových románech.

  
BUM * Plasmidy mají zajímavé vlastnosti * Na reklamu narazíte všude

Pokud se již nyní chytáte za hlavu a chystáte se plundrovat peněženku, protože hra určitě bude obrovsky HW náročná, bude potřebovat DX 10 a kdo ví, co ještě, nespěchejte a počkejte si na první testy. Podle tvrzení autorů totiž byly všechny efekty naprogramovány jak pro DX 9 tak pro DX 10 a měly by vypadat velmi podobně. Doslova by DX10 měl umožnit jen „Zvýšení detailů vody v některých oblastech a zrychlení některých efektů.“ Jak moc bude ve skutečnosti odlišný vzhled a plynulost mezi těmito dvěma technologiemi zobrazení můžeme zatím jen hádat.

Tři chodby, kterou jít?

Jestli jste si při zmínce o praskání skel pohrdlivě odfrkli a řekli si: „Je sice hezké, že autoři slibují skvělou AI a různé možnosti řešení situací, ale k čemu to bude, když stejně budu muset jít jenom předem nalajnovanou chodbou a budu nenápadně donucen dělat to, co designér chtěl?“ Podle nich ne. Prý se sice bude jednat o „koridorovou střílečku“ (v uvozovkách proto, že stejně by se dal s trochou dobré vůle charakterizovat Deus Ex), ovšem její místnosti budou rozsáhlá prostranství a chodba nebude jedna, ale budete moci otevřít více dveří, vedoucích do jiných oblastí. Jak moc je toto tvrzení pravdivé zjistíme až při vydání, které je pro Evropu naplánováno na 24. srpna.

Příkladná péče o fanoušky

Jestli si již nyní nedočkavě kroužkujete toto datum v kalendáři a vybíráte si na další týden dovolenou, či jste již tak udělali, jistě vás potěší přístup Irrational Games k hráčům. Fanouškové chtěli Sběratelskou Edici hry. Autoři vzkázali, že pokud si ji bude přát více jak 5000 hráčů, toto speciální vydání bude. Okamžitě odstartovala petice a brzy se na ní skvěl dokonce větší počet podpisů, než v Irrational požadovali. Den na to se objevilo potvrzení, že tvůrci dodrží své slovo.

Tím ovšem příběh nekončí. Na oficiálních stránkách se objevila anketa, co si hráči ve sběratelské edici přejí a nedávno vše vyvrcholilo soutěží o nejlepší obal tohoto vydání. Fanoušci jsou nadšení tím, že mohou ovlivnit to, co dostanou, autoři se mohou soustředit na hru a nadané grafiky odměnit „jen“ skvělými cenami – sběratelskou edicí hry pro X360/PC, tričkem, účastí na launch party...

Těšíme se
  • Big Daddy
  • Skvělá atmosféra
  • Nelineární hratelnost
  • Další System Shock
Bojíme se
  • HW náročnost
  • Překombinovanost
  • Že to zkrátka nebude ono

Jestli se nadšené ovace fanoušků nezmění v lítostivý pláč nad hratelností a přestřelenými hardwarovými nároky se dozvíme brzy, již zmíněného 24. srpna 2007 (pokud nenastane nějaký odklad). Nashledanou v obchodě!

Jak se těšíme: 98%

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce
Výrobce: Irrational Games | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 24. srpna 2007
  • Hacking
  • Adam
  • Big Daddy
  • Další System Shock
  • Skvělá grafika
  • HW nároky (na PC)
Diskuze (3) Další článek: Sims se dočkají své filmové podoby

Témata článku: , , , , , , , , , , ,