Preview: Burnout 5 - totální destrukce

Relativně nový bodový systém užitý na našich českých silnicích nám přliš volnosti při jízdě nedopřeje. Naštěstí se tato "choroba" ještě neprosákla do herního průmyslu a tak si už teď můžete brousit drápy na zbrusu nový a ještě více demoliční Burnout 5.
Preview: Burnout 5 - totální destrukce

Platforma: PS3 (PS2, XBOX 360)
Žánr: závodní
Výrobce: Criterion Games
Vydavatel: Electronic Arts
Homepage: zatím nemá
Předpokládané datum vydání: jaro 2007

Datum uvedení nejočekávanější next-gen konzole na evropský trh se již nezadržitelně blíží. PlayStation 3 se na prodejních pultech na starém kontinentě objeví již 23. března (a nepochybně z nich v ten samý den pod nátlakem akcechtivých hráčů i zmizí). Ať už budeme PS3 vyčítat cokoliv – absenci vibrujícího ovladače, nesplnění jednoho z hlavních slibů celosvětového listopadového launche, můžeme si být jisti, že je zde stále něco, díky čemu můžeme inženýrům ze Sony tyto „drobnosti“ zcela prominout. Mluvím samozřejmě o hrách. Hry jsou alfou i omegou celé konzole (ehm, sám sebe překvapuji, jak mám někdy bystré poznatky). Každý se těší na tu svou. Někdo kupříkladu dává přednost válečným jatkám v podobě Call of Duty 3, někdo raději volí mírumilovnější pařby, jakou je například next-gen konzolové pokračování pouliční série Tony Hawk’s Pro Skater. Jsou však hry, které by neměly uniknout nikomu, které zaujmou téměř každého, které jsou napumpovány adrenalinem až k prasknutí. Jednou z nich je skvělá, destruktivní řežba v podobě titulu Burnout 5.

Od honiček k demolicím

Vraťme se do roku 2001. Tenkrát byla PlayStation 2 ještě nevyvinutá puberťačka, která ovšem dokázala zabavit davy dychtivců na několik hodin, ne-li dnů (sakra, to zní skoro až sexisticky). V ten rok vyšel pod taktovkou vývojářského studia Criterion Games první Burnout. Rozhodně pěkná podívaná, auta do pohody, bouračky fajn. První větší úspěch však tato série zaznamenala až v roce 2004, kdy se její třetí díl s přízviskem Takedown dostal do pařátů maníku z Electronic Arts. Vývojáři zůstali stejní, ale už jen logo EA ve spodní části obalu dělalo ze hry luxusní zboží. Zatím poslední díl – Burnout Revenge se zaměřil na co možná největší množství kolizí a destrukcí. Já sám u něj ještě teď trávím spoustu dlouhých chvil a stále se nemohu nabažit toho krásného pocitu, že mohu zcela bez obav a výčitek totálně rozsekat hromadu aut (ač virtuálních) v celkové hodnotě řádově desítek miliónů dolarů (ač virtuálních :)). Zatímco zřejmě poslední připravovaný Burnout titul pro PS2 – Dominator – se vrací zpátky ke kořenům, kdy nebyly bouračky na pořadu dne a hodnotilo se zejména řidičské umění, v pořadí již pátý díl, prémiově pro PlayStation 3, se chystá PS2 vrchol Burnout Revenge, zostudit a překonat na plné čáře.

  
Kvalitní auta jsou samozřejmostí * Bohužel je životnost vozidel V Burnoutu žalostně krátká *Kvalitní černý "Pussymagnet" :)

A na co se vlastně můžeme těšit? V první řadě by to měl být strhující dojem z jízdy. Podle několika málo artworků přiložených k tomuto článku je zřejmé, že nám Burnout 5 nabídne skutečně vzrušující podívanou. Jak sami vývojáři v čele s Alexem Wardem tvrdí, jejich další hra by se v žádném případě neměla snažit o striktní reálnost. Ba naopak, pátý Burnout by měl být ještě větší arkádou než kterýkoliv předcházející díl. To je samozřejmě velice pozitivní zpráva, uznejte sami, že takový Traffic Attack (mód, v němž máte za úkol zničit během určitého časového limitu co nejvíce „civilních“ aut) by s realistickou fyzikou nebyl úplně tím pravým ořechovým.

Být volný jako pták

Novinkou ze všech největších by měl být jakýsi herní svět zvaný Paradise City. Zřejmě nebude potřeba dlouhých vysvětlování, zkrátka všechny hry s přibližovadly různého druhu se přesouvají do světů o rozměrech leckterého města ze série GTA. Ale proč ne, v případě druhého dílu NFS: Underground to bezpochyby prodloužilo hratelnost a zatraktivnilo všechny závody, tudíž si nemyslím, že by měl být v případě Burnout 5 efekt opačný (navíc z některého z obrázků pohozených okolo je vidět, že má Paradise City i velice podobnou infrastrukturu jako město z NFSU2). Herní mágové z Criterion Games se ovšem rozhodli, že zajdou v „osvobozování“ automobilových sérií ještě dál. S pořízením každého nového auta zároveň obdržíte i deset nových úkolů, ve kterých půjde zejména o porušování dopravních přestupků (v Paradise city neplatí bodový systém). Tyto úkoly ovšem budete moci začít plnit kdykoliv, jen si vyberete správnou lokalitu a jednoduše se do toho pustíte. Podobný systém je například používán u her typu Tony Hawk’s Pro Skater, ale v ryze závodních hrách se s tímto „vylepšovákem“ setkáváme vůbec poprvé. Krom toho všeho nebude problém například vytvořit nějakou pěknou hromadnou dopravní nehodu, jaké známe z minulých dílů z tzv. Crash módů, kdykoliv se vám zachce. Už se těším :)

  
Kam se hrabou demolice v Kobře 11 *  Řidič červeného vozidla očividně nerespektoval přednost zprava  

Ani v pátém Burnoutu se nedočkáme licencovaných vozů. Je to možná škoda, ale na druhou stranu si autoři s vlastními vozy mohou dělat opravdu všechno, co se jim zlíbí. Tím pádem se můžeme těšit na opravdu monstrózní destrukce všech aut, kdy je opravdu možné rozdrtit absolutně cokoliv, zpětným zrcátkem a čelním sklem počínaje a samotnou kostrou vozu konče. Navíc hardware PS3 umožní autorů konečně vytvořit fyzikálně věrné demolice (auto se rozdrtí skutečně tak, jak by se zničilo ve skutečnosti, nikoliv celé najednou nebo po předem určených částech).

Jedeme v tom všichni

V rámci hráčské globalizace se bude PlayStation 3 snažit co nejvíce podporovat online multiplayer. Burnout 5 samozřejmě nebude zůstávat pozadu a tak si pro „Net Play“ připravil mnoho novinek, díky kterým by měly být hry proti všem závodníkům z celého světa o několik úrovní zábavnější. Online multiplayer by neměl nutit hráče k co nejlepším výkonům, hlavní je pořádně si zahrát a dobře se pobavit. K tomuto účelu slouží podpora webových webových kamer (pokud někomu způsobíte něco opravdu ošklivého, odešle se mu vaše fotka, aby věděl, komu se má raději už zdaleka vyhýbat) a nová možnost „označování“. Pokud se někomu povede vás vyřadit ze hry, budete moci si jeho vůz označit a zaměřit se tak výhradně na vykonání pomsty. Zaručená je pak i samozřejmě vyšší odměna v podobě doplnění boostu (zřejmá inspirace z Burnout Revenge).

   
Těsné uličky i rozlehlé pláně Paradise City * Více štěstí než rozumu *  "Vem si mě, svez se ve mně!" :)

Burnout 5 jde však ještě o pořádný kus dál. Dle tuzemského Oficiálního PS2 magazínu hodlají autoři plně využít možností nového Siaxis ovladače, kdy budete moci využít naklánění a škubání s ovladačem například při dolaďování směru nabouraného vozidla a dosáhnout tak efektivních Aftertouchů (známých například z předchozí PS2 verze hry – pomocí mírného upravení trajektorie vašeho zdemolovaného vozu můžete elegantně vyřadit některého z vašich soupeřů ze hry a naplnit tak svůj boost na maximum). Těžko říct, zda to bude pro hru znamenat nějaký přínos, jsem zarytým zastáncem starého dobrého DualShocku a nejsem si jist, zda mi možnost naklánění ovladače plně vynahradí původní vibrace. Navíc díky nové možnosti hlubšího stisku tlačítek R2 a L2 bude defaultní nastavení ovládání nabízet akceleraci pod „čudlíkem“ R2 a brzdu pod L2. Opět si dovolím být trochu skeptický a upozornit na to, že je dosti možné, že vám bude upocený ukazováček (případně prostředníček) z tlačítek nenápadně sklouzávat...

Na co se těšíme
  •  Volnost
  •  Next-gen grafika
  •  Multiplayer
  •  Nové možnosti
Čeho se bojíme
  • Snad to všechno dohromady bude fungovat
  •  V celku zbytečné použití gyroskopu


V žádném případě nechci tvrdit, že bude Burnout 5 trhák, jenž hravě překoná herní série, jako jsou Metal Gear Solid či Gran Turismo. Chci jen upozornit na to, že se jedná o titul, na který by neměli zbrusu noví majitelé PlayStation 3 v žádném případě zapomínat. Už jen takové zdánlivé detaily v podobě dynamické změny denní doby či speciální zvukový mix pro každou bouračku (opravdu, v pátém díle Burnoutu se všechny zvuky pro každou, ehm, dopravní nehodu budou míchat „real-time“ – přesně podle toho, co se na obrazovce bude dít) dokáží z tohoto titulu hru, u které se budou tisíce hráčů den co den skvěle bavit. Pokud jste si na novou PlayStation 3 šetřili dlouho a nemáte možnost si k ní hned v prvních týdnech a měsících pořídit velké množství herních titulů, myslím, že koupí pátého Burnoutu rozhodně nic nezkazíte. Vždyť mnozí z vás se mnou budou souhlasit, že životnost čtvrtého PS2 dílu byla ohromující, tudíž jak dlouho asi vydrží jeho vylepšená verze s volností pohybu, novými možnostmi a atraktivnějším prostředí? Na otázku si odpovězte sami.


Jak se těšíme: 85%

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 120 N/A
Kingdom Come: Deliverance je úžasná česká hra, se kterou prožijete středověk

Kingdom Come: Deliverance je úžasná če…

Kingdom Come: Deliverance je nejočekávanější hrou roku 2018. Hra se středověkým námětem čerpá z české historie a slibuje doposud nevídaný herní zážitek založený na tvrdé realitě a precizním zpracování.

5.  2.  2018 | | 75 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

11.  2.  2018 | | 12 N/A
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

8.  2.  2018 | | 17 N/A
V Kingdom Come: Deliverance se musíte naučit řádně oblékat a obrnit

V Kingdom Come: Deliverance se musíte …

V očekávaném českém RPG nebudou věrohodné jen souboje, ale také způsob oblékání a využívání brnění.

7.  2.  2018 |
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
Jak Kingdom Come redefinuje pojetí soubojů z pohledu první osoby

Jak Kingdom Come redefinuje pojetí sou…

Souboje z pohledu první osoby byly vždy kamenem úrazu mnoha her. Warhorse má na to svůj vlastní přístup.

6.  2.  2018 | | 3 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 15 N/A