Preview: Call of Duty 3 - Druhá světová potřetí

Druhá světová válka nám paradoxně poskytla možnost bavit se jejím průběhem prostřednictvím válečných akcí. V tomto žánru již několik let diktuje tempo série Call of Duty, ketrá nám v závěru letošního roku hodlá (tentokrát v next-gen kabátu) vyrazit dech dalším, již třetím pokračováním.

Platforma: PS3 (PS2, XBOX 360, Wii)
Žánr: akce
Výrobce: Infinity Ward
Vydavatel: Activision
Homepage: zatím nemá
Předpokládané datum vydání: podzim - zima 2006

Určitě nebude nikdo proti, když prohlásím, že všemožné válčení a pokusy o světovou nadvládu byly možná tím nejhorším zlem, které lidstvo potkalo (nepočítaje dotěrné Svědky Jehovovi s jejich naivními ideami o krásném barevném světě bez rasismu, alkoholu, drog a možná i sexu). Tolik krve nevinných obětí bylo prolito, tolik lidských osudů bylo zmařeno... I přesto, nebo možná právě proto, je stále populárnější se k jatkám za dob první a druhé světové války vracet. Ač vojenské manýry trojspolku a trojdohody nejsou pro režiséry, spisovatele a herní vývojáře až tak atraktivní, Hitlerova tažení, vznik a zánik jeho slávy se těší stále větší oblibě. Z kinematografie bych jmenoval například v současné době ještě pořád téměř nový Pád Třetí říše, jenž, i přes výtečné herecké obsazení, namísto aby vyjasnil důležitá fakta a uvedl vše podstatné, ale i třeba zdánlivě bezvýznamné, na pravou míru, zachoval v našich hlavách ještě větší zmatek, než ten, který tam panoval před návštěvou kina. Mnohem více se ale druhé světové válce věnuje herní průmysl. Na počítače a konzole různých generací vyšel již bezpočet válečných her, ale jen málokterá se vryla do paměti hráčské veřejnosti tak, jak se to povedlo výtečné sérii Call of Duty.

Započatí války

První díl vyšel coby počítačová hra v roce 2003. Způsob, jakým CoD dokázalo zaujmout hráče, byl v té době skutečně revoluční. Nebýt loadovacích obrazovek, možná byste i zapomněli na to, že zrovna sedíte ve svém pokoji, venku je černočerná tma a vy popíjíte ovocný čaj s medem. Vždyť už jen obyčejný tutorial vás vtáhnul přímo do hry a principy virtuálních přestřelek vám byly vštěpovány do hlavy samotným velitelem (ať se přihlásí ten, kdo se ho nepokusil ani jednou zastřelit :)), který vás provedl vším podstatným, od plazení, přes střelbu do plechovek od limonád, až po „čištění“ objektů plastickými trhavinami. Když jsem se dopracoval do poslední mise, odehrávajíc se ve válkou zničeném Berlíně, bylo mi až líto, že to všechno už končí, technické zpracování a samotný příběh byl natolik silný, že pro většinu hráčů bylo opravdu velmi obtížné se od hry odloučit.

  

Za padlé kamarády! * Všimněte si, jak každý materiál odráži světlo zcela odlišně * Kdo číhá za rohem?

Druhé pokračování bylo opět ukázkou toho, že borci z Infinity Ward umí vytvořit něco, co dokáže okouzlit nejenom grafikou a prvotřídními zvuky, ale i skvělou atmosférou a dechberoucími scénami. Ovšem většina hráčské komunity si na všechny tyto vymoženosti již zvykla a tak se CoD 2, stejně tak jako dva konzolové tituly Finest Hour a Big Red One, nedočkalo takových ovací jako díl první. Čas ale dospěl do doby, kdy mají vývojáři v rukou nástroj pro mnohé z nás s téměř nevyčerpatelnými možnostmi. Ano, jedná se o vývojářský kit PlayStation 3, a pokud bychom se měli začít těšit na něco, co nás v den vydání stoprocentně srazí na kolena, mělo by to být právě Call of Duty 3!

Morituri te salutant!

Z oblohy se řítí hořící letadlo pronásledováno mohutným černým dýmem, vy jen sotva popadáte dech, z posledních sil zvedáte do rukou svoji zbraň, váš kolega na vás pokřikuje, abyste už konečně vyrazili. Pokoušíte se o běh, po chvíli padáte k zemi. Váš parťák byl rychlejší, asi dva metry před vámi ho vidíte zasáhnutého několika kulkami jak umírá. Hledáte střelce, klepou se vám ruce, když už ho máte na mušce, střílíte, možná vyplýtváte až zbytečně příliš munice, ale ve chvíli, kdy vás dělí jen jedna přesná rána vašeho protivníka od jisté smrti, nad tím vůbec nemáte čas přemýšlet. Sápete se dál, před vámi právě projíždí tank, trochu se zarazíte, ale i tak pokračujete, v dáli slyšíte mohutné výbuchy a nářek vašich kamarádů.

  

Že by brothers in arms? * Krátery poslouží jako provizorní kryt * Uniformy byly modelovány obzvláště pečlivě

Najednou zahlédnete kus helmy dalšího německého vojáka, snažíte se ho zastřelit, ale nepřítel se stačil včas schovat za zeď. Váháte, jestli ho máte následovat, ale uvědomíte si, že buď zabijete vy jeho, nebo on vás. Pomalu se plížíte k rohu zdi, když jste již dostatečně blízko, někdo vám vyrazí zbraň z ruky, chcete ji rychle sebrat, ale ten skopčák byl rychlejší a snažíc se vás umlátit vlastní zbraní se na vás bezhlavě vrhne. Naštěstí rychle zareagujete a začnete se přetlačovat. Očividně vám zbylo ještě víc síly než vašemu soupeři, a tak ho srážíte k zemi, berete mu jeho kulomet a jedním dobře mířeným úderem pažby do lebky ho následně vyřazujete ze hry...

  

Polední pauza * Promýšlení strategie * Počasí může ovlivnit váš dohled a přesnost

Přesně takhle bych popsal krátký trailer, který doprovázel CoD 3 na letošní E3 (Opravdu to jsosu ty momenty, kvůli kterým bych se chtěl E3 někdy zúčastnit (nepočítám-li všudypřítomné hostesky), ovšem díky změně z herního veletrhu pro širokou veřejnost na přísně střeženou a utajovanou sérii konferencí pro několik vyvolených – pozvaných, se mi to zřejmě už ani nepovede. Nu což, od čeho máme internet... :)). Okamžiků, jako je tento, autoři přislíbili stovky. CoD 3 by už neměl být jen chaotický nášup adrenalinových misí, ani nijak slátaný slepenec příběhu jednoho vojáka bez větší snahy o zachování alespoň základní dějové linie, tentokrát by měl mít hráč pocit, že po celou dobu několika desítek hodin herního času ovládá nějaký hollywoodský válečný trhák s rozpočtem, jaký měly všechny tři díly Matrixu dohromady.

 

 

 

 

 

 

.
 

 Historické momenty CoD série

  Call of Duty

  První akčně válečné dílo ze studií Infinity Ward vyšlo roku 2003 a sklidilo ihned několik týdnů po vydání
  obrovský úspěch. Dlouhou herní dobu a dokonalou atmosféru ještě umocňovala skvělá grafika a skvostný
  hudební doprovod. CoD se stalo alfou a omegou pro ostatní vývojáře, věnující se tomuto žánru. Zkrátka po
  dlouhé době akční hra, jak má být.

  Doupě hodnotilo: 9/10


  Call of Duty: United Offensive

  Nástavba pro původní PC verzi. Vyšla v druhé polovině roku 2004 a přinesla další porci misí pro hladové
  fanoušky. Ač nepřišel tento titul s ničím ohromujícím, drobná audiovizuální vylepšení a silný příběh postačil
  k tomu, aby UO sesbírala jen samá pozitivní hodnocení.

  Doupě hodnotilo: 8/10


  Call of Duty: Finnest Hour

  Ke konci téhož roku se objevila konzolová konverze Finest Hour. Zejména pro PlayStation 2 se jednalo o
  herní skvost. Celkový dojem jen trochu prznily naskriptované akce a všemu trochu chyběla ta dokonalost
  notoricky známá z PC předlohy.

  Doupě hodnotilo: 8,5/10


  Call of Duty 2

  První CoD titul, který bez sebemenšího zaváhání pokořil všechny předcházející, bylo logicky Call of Duty 2.
  Scénář se odsunul do pozadí, aby uvolnil místo pro ještě více strhující atmosféru, lepší soundtrack a více  
   herních možností. Vyšlo na podzim loňského roku a svůj úspěch slavilo i na konzoli XBOX 360.

  Doupě hodnotilo: 8,5/10


  Call of Duty 2: Big Red One

  Zatím poslední dílo (tentokrát opět konzolové) nese název Call of Duty 2: Big Red One. Světlo světa
  spatřilo teprve na přelomu let 2005 a 2006 a opět rozvířilo hladiny vod akčních konzolových her. V tuto
  chvíli by se dalo říct, že větší popularitu si získávají jen stealth akce se Solidem Snakem či Samem
  Fisherem v hlavní roli.

K tomuto pocitu by nám měl dopomáhat důmyslný systém in-game videí, během kterých si odpočinou vaše opocené prsty, ovšem při nichž se budou do konzole ládovat všechna důležitá data potřebná ke běhu následující mise. Autoři se tak snaží docílit elegantnosti God of War, v němž je loadovací obrazovka k zahlédnutí pouze několik desítek sekund po zapnutí PS2. Pokud však čekáte, že budete na tyto animace pouze pasivně civět, rychle se proberte. Za potřebí budou vaše rychlé reakce, jelikož nikdy nevíte, kdy vám hra opět předá kontrolu nad postavou. Pokud jste někdy hráli brilantní adventuru Fahrenheit, budete již na situace, kdy se vám objeví na obrazovce „Get ready!“ a vzápětí různé tlačítkové kombinace, zvyklí.

Audiovizuální orgie

Když se zaměříme na technickou stránku, jasně můžeme odvodit z dostupných screenshotů (i bez předchozích informací), že v této hře má prsty hardware PS3. Opravdové orgie začínají ve chvíli, kdy procházíte rozbombardovaným bojiště, jež překypuje zničenou vegetací, výbuchy vytvarovaným terénem a kusy kamenného zdiva z dalekých staveb. Na každý detail se u CoD 3 hledí s tak grandiózní precizností, že i když si mnohých možná napoprvé ani nevšimnete, přidávají celé hře na realitě a dotvořují tak celkovou atmosféru. Ať už jde o drobounké úlomky omítky odlepující se od otřásajících se budov nebo o vyšlapané pěšinky, které za sebou vojáci zanechávají (díky rostlinstvu, které reaguje na zásahy zvenčí je tak mnohem snadnější určit, kde se schovávají nepřátelští vojáci), všechny tyto drobnosti posouvají CoD 3 stále blíž a blíž k potencionálnímu titulu akční hra roku 2006.

  

V CoD 3 se budete muset krýt ještě lépe než kdykoliv předtím * Vojáci budou mít svoji specializaci * Pomalé vkrádání do doupěte nepřítele

Slogan „Dostaňte se blíž než kdykoliv předtím“, kterým se CoD 3 chlubí ve svém traileru, nebyl zvolen jenom tak náhodně. Přetlačování, jež jsem vám popisoval o několik odstavců výše, není jen tak nějakou kosmetickou libůstkou prezentačního videa, nyní se stává součásti samotné hry. Když vás nepříjemně překvapí nepřítel a vy stihnete včas rychle zareagovat, přenesete se do zápasnické mezihry, kdy mačkáte tlačítka přesně tak, jak je po vás žádáno, abyste opět získali kontrolu nad situací. Pokud vše zvládnete tak, jak bude potřeba, vyhrajete a budete moci pokračovat dál ve válce proti fašistům, pokud to ovšem nezvládnete, váš protivník bleskurychle využije situace a aniž byste si stihli odříkat modlitbičku, spěšně vás pošle na onen svět. Kolují zvěsti, že by autoři mohli k této minihře využít pohybový senzor ovladače PS3.

Válečný grupáč

Další kapitolou neodmyslitelně patřící ke CoD je multiplayer. Sice ještě není vůbec jisté, jak to bude s podporou online hraní na PS3 v České republice, ale pokud se na nás usměje štěstí, máme se dozajista na co těšit. V multiplayerovém režimu se bude moci zúčastnit najednou až 24 hráčů, což by pro engine, který v singleplayeru slibuje až 70 vojáků v jednom záběru při plynulém chodu hry, neměl být žádný problém. Vývojáři slibují spoustu novinek, jako jsou specializace hráčů v MP či zbrusu nové herní módy, které by vás měli zabavit na slušnou dobu. Dle mého názoru zní ale nejlákavěji přítomnost vozidel (od vojenských motocyklů, přes terénní džípy, až po opancéřované tanky) v online režimu. Uvidíme, jak to nakonec bude vše vypadat v době vydání.

  

Nakonec několik málo obrázků z E3 traileru

Ať už sledujete trailer, in-game video, či jen zíráte na screenshoty z Call of Duty 3, musíte být přinejmenším mile překvapeni z toho, co si na nás autoři chystají. Všechna ta paráda, všechny ty dynamické výbuchy, záchvaty šílenství na bojišti a dokonce ani ta precizní příprava obsahující i „výrobu“ virtuálních uniforem pomocí technologie původně určenou pro zjišťování nerovností na raketoplánech NASA by přišly v niveč, kdyby za CoD 3 nestál někdo, kdo by to neuměl dát správně dohromady. Ovšem já mam jak k vydavatelství Activision, tak hlavně k vývojářským mágům z Infinity Ward plnou důvěru a jsem si jist, že na podzim letošního roku zplodí něco, co herní veřejnost, ale možná i veřejnost obecně, nezapomene, a o čem se bude na internetu, ve školách a konzolových hernách ještě dlouho mluvit. PlayStation 3 přichází v listopadu a spolu s ním i Call of Duty 3, šetřete peníze a začněte se už pořádně těšit!

Těšíme se
  • Strhující atmosféra
  • Next-gen grafika
  • Multiplayer
  • Nové možnosti
Bojíme se
  • Nebude to stále to samé?
  • Absence PC verze


Co mělo být řečeno, jsem již řekl, ale i přesto, že se jedná o preview pro PlayStation 3, nemohu si odpustit jednu smutnou poznámku. Call of Duty 3 se chystá pro PS3, XBOX 360 a dokonce i pro PS2, ale na PC se poněkud pozapomnělo. Je to smutné hlavně z toho důvodu, že právě PC hráči přivedli sérii CoD k takové oblibě, jaké se teď může těšit. Je sice logické, že se autoři věnují raději konzolovému trhu, který je pro ně mnohem výnosnější (hry bývají obvykle dražší a pirátství je potlačeno na snesitelné minimum), ale alespoň za nějakou dobu by si na počítačovou konverzi čas najít mohli. Koneckonců se myší míří lépe než analogovou páčkou a ne všichni budou mít na PlayStation 3 v době jejího launche peníze. Každopádně CoD 3 bude pecka! A teď mě na chvíli omluvte, asi si zopakuji misi Vylodění v Normandii. Povinnost volá!


Jak se těšíme: 90%

Diskuze (9) Další článek: Yakuza konečně s vlastní homepage

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , ,