PC | X360 | PS3 | Akce | Konzole

Preview: Call of Duty 4 Modern Warfare – sbohem, Adolfe!

Po vydání třetího dílu populární FPS Call of Duty zavládly spekulace. Kam teď? Co dalšího hráčům nabídnout a vyhnout se přitom osočení z prachsprostého ždímání peněz? Nedávno oznámené Modern Warfare nám naštěstí dalo víc než uspokojivou odpověď.

Platforma: PC, PS3, XBox 360
Typ hry: FPS
Výrobce: Infinity Ward (
http://www.infinityward.com/)
Vydavatel: Activision (
http://www.activision.com/)
Homepage: zatím není
Datum vydání: konec 2007

Ať už se řadíte mezi oddané fanoušky světoznámých her Call of Duty nebo ne, rozhodně vás tento fenomén nemohl minout. Přísně lineární hratelnost ve spojení s naskritpovanými scénami si v roce 2003 získala srdce statisíců akčních hráčů a není tedy divu, že jsme se do dnešních dnů dočkali již dvou pokračování. Autoři z Infinity Ward naštěstí včas vycítili, že přemílání tématu druhé světové války by bylo vařením z vody. Po neslaně nemastně přijatém třetím dílu od týmu Treyrach se tedy znovu chopili režie, aby nám vzápětí odhalili nové CoD. Co se změnilo, bylo patrné již z prvních screenshotů...

Moderní bojiště

Na první pohled by se mohlo zdát, že se CoD4 bude odehrávat v ohraném prostředí blízkovýchodních bojů. Není to tak úplně pravda; dějová linie Modern Warfare se dá již nyní přirovnat k propracovanosti titulů značky Tom Clancy’s. Ve fiktivním konfliktu budoucnosti se utkají mocnosti Západu a Východu na území Středního východu, v němž si své řeknou jak pozůstatky komunistického režimu, tak jaderné hlavice a nekonečné spory o ropné zásoby. Militaristický puč ve smyšleném státě jižně od Ruska, vedený miliardářem Zakhaevem, se nelíbí ani americkým pohlavárům, ani jejich evropským spojencům. Netrvá tedy dlouho a jednotky US Force Recon Marines po boku britských SAS stanou na nepřátelském území.

  
Výsadky z helikoptér se stanou vaším denním chlebem * Dva pálí jeden zdrhá...tak to má být? * Destrukce bude všudypřítomná a dechberoucí

Teroristé, jak je známe, nebudou doménou CoD4 - alespoň tak se dá pochopit prohlášení Infinity Ward (dále IW). „Zapomeňte na směšně neschopné ošátkované vychrtlíky s Kalašnikovy přes rameno. Tentokrát proti vám bude stát profesionálně vycvičená armáda, která si v ničem nezadá se špičkovým vybavením USA.“ Skutečné názvy znepřátelených stran zatím nebyly odtajněny, již z předběžných informací a uvolněného traileru je však jasně patrný ruský přízvuk zúčastněných zakuklenců. Početné socialistické znaky přítomné na vlajkách a uniformách vojáků pak dávají tušit, kým se hlavní záporák pravděpodobně nechal inspirovat... Zakhaevovy uzurpátorské plány mají totiž být mnohem závažnějšího charakteru, než kdokoliv předpokládal.

  
Eso v rukávu nového enginu - animace postav  * Díky in-game animacím získá příběh nevídanou hloubku * Ukázka „práce“ v bombardéru AC-130

Vedle většího důrazu na propracovanost pozadí konfliktu se navíc dočkáme i mnohem příběhovějšího zážitku, než jsme byli doposud zvyklí. Jednotlivé mise jsou prokládané in-game animacemi viděnými z vlastního pohledu, které již na první pohled působí velice poutavě (hlaveň namířená do obrazovky s následným výstřelem, to je něco, co člověk nerad vidí na vlastní oči). Vývojáři jdou však ještě dál - pro lepší sžití se spřátelenými postavami se často vydáte do jejich vlastních vzpomínek a prožijete akce, jež vám pomohou snáze pochopit složité pohnutky jejich činů. Jak již jsme pak z CoD zvyklí, bojovat se bude střídavě v kůži několika vojáků na různých místech konfliktu (hra za druhou stranu barikády zatím nebyla přímo potvrzena ani vyvrácena).

Změna je život

Moderní konflikty vyžadují moderní metody boje. Zapomeňte tedy na tragicky neprofesionální postupy z druhé světové, nyní jste v kůži profesionálů, kteří vědí co dělají, vlastní skvělé vybavení a hrají týmovou hru. Nikdo samozřejmě netvrdí, že se CoD dává na dráhu akčních simulátorů, oproti dřívějšku však do hry přibude trocha té taktiky. Dočkáme se mnoha misí, v nichž využijeme nejen schopností vašeho týmu, ale i vychytávek v podobě naváděných střel, plošného bombardování a tolik populární vzdušné podpory. Spolupráce jednotlivých složek armády se stane důležitou, ne-li klíčovou vlastností hry. Vždyť co jiného zbývá jednotce vojáků obklíčené v nepřátelském městě, než pokus o odstranění protivníků třímajících RPG a následné vyzvednutí skupinkou Black Hawků?

  
Na výbuchy a částicové efekty jsou v Infinity Ward machři * V roli britských SAS okusíte akci s taktickými prvky * Vysoká tráva, nehybná silueta, smrtící puška v rukou...skutečně smrtelná kombinace

V oblasti vybavení se žádná větší překvapení konat nejspíš nebudou, kdo tedy měl tu čest např. s Battlefield 2, rozhodně se v CoD4 neztratí. Autoři nicméně konečně dotlačili k realizaci systém aktivnějšího využívání dopravních prostředků, v čele s helikoptérami. I když tedy nebude možné zasednout přímo do kokpitu přítomné techniky, nejednou se prý dočkáme akčních průletů nad nepřátelskými městy ve stylu Black Hawk Down, nebo aktivního využívání artilérií k odstranění nepřátelských objektů. Skutečným zážitkem se pak stane kupříkladu nasednutí do ničivého bombardéru AC-130, s nímž z nebeské hůry rozpoutáte peklo kdesi hluboko dole, na zemi. 

Akce bez zastávky

Autoři si dávají záležet na tom, aby hra ani na minutu neztrácela rychlé tempo a různorodost. Toho hodlají docílit i častým střídáním herních prostředí. S jednotkou SAS se proto (po obligátním výcvikovém kurzu) vydáme do rozbouřených vln na palubu nepřátelské velitelské lodi, abychom se hned vzápětí přenesli k letce amerických helikoptér, podnikajících výsadek nad nejmenovaným blízkovýchodním městem. O něco později zavítáme v kůži elitního ostřelovače na pusté ruské pláně, a poté, co se dějová linie rozletí nečekaným směrem, stane se poslední zastávkou samotná Moskva. Zmíněné zpestření v podobě letu na palubě AC-130 je pak např. ještě doplněno o misi, v níž má hráč za úkol pomocí radarového systému nalézt helikoptéru sestřelenou nad cizím územím. V IW zkrátka nápady nešetřili.

  
Nepřátelská loď na rozbouřeném moři se co nevidět dočká nečekané návštěvy * No co...vojáci si taky někde musí sušit svršky! * Hej, nějaký nemehlo spadlo z lana! Vždyť to je Orlando Bloom!

Autory vyvíjený CoD4 engine se má řídit několika přísnými pravidly. Zaprvé, hra má přinést co nejdokonalejší fyziku, za účelem nepřekonatelného zážitku při ničení nepřátelských objektů. Již z traileru je patrné, že tanky dokáží rozjet automobily (z nichž navíc efektně odletují utržené kusy), poničená technika nejdříve chvíli hoří, a poté teprve vybuchne, drobné budovy půjdou dokonce smést z povrchu zemského. Veškeré exploze vypadají takřka fotorealisticky; není také divu, kouřové efekty byly již v CoD2 dovedeny téměř k dokonalosti. Opomenout pak nesmíme ani animace postav - voják, který se po zásahu tlakovou vlnou zvedá za pomoci své pušky, to se jen tak nevidí. S radostí odkazuji na uvolněný trailer.

Mnozí zlí jazykové nicméně tvrdí, že v jistých momentech grafika citelně ztrácí a vypadá až nevzhledně - s vysvětlením spěchá druhé pravidlo, a to stabilní framerate. Hra bez cukání dokáže mnohem lépe vtáhnout, a cokoliv tedy sníží FPS je vzápětí upraveno, okleštěno, při přetrvávajících problémech dokonce bez milosti odstraněno. Celková vizáž nedosahuje kvalit konkurence v podobě Unreal 3 enginu, a i když potěší pohlednými světelnými efekty, dynamickou přírodou či depth-of-field, heslem tvůrců je plynulost. Již zde se tedy projevuje jasná orientace na multiplayerové publikum, kterému je dost často šumafuk jak titul vypadá, hlavně že se svižně hraje...

Vzhůru na síť

Již první CoD lámal v multiplayerové oblasti rekordy a fenomenální úspěch CoD2 jen potvrdil, že se IW hráčům zkrátka umí zavděčit. CoD4 navíc přináší hned několik lákavých novinek. Hned po připojení na svůj účet dostanete možnost založit si vlastní profil vojáka, upravovat osobní údaje a dokonce i vzhled či uniformu svého avatara. Postupem času budete navíc nabírat zkušenosti, za účelem odemknutí nové výbavy a zbraní. To vše je doplněno o systém perků, který se citelně projeví kupříkladu ve větší rychlosti nebo přesnějším mířením s určitým typem zbraní. 

Na co se těšíme
  • Nové prostředí
  • Stará dobrá hratelnost
  • Moderní bojová technika
  • Rozmanitá prostředí
Čeho se bojíme
  • Nedostatečná inovace

Online hra představí i prvky ze singleplayeru - také zde bude důležitá aktivní spolupráce pěchoty a techniky, také zde využijete vzdušné podpory, satelitního navádění či bombardování. Ke klasickým herním modům přičtěte ještě další speciální, ve formě tzv. „Výzvy“. Co si pod tím představit? Dejme tomu, že dostanete za úkol zabít deset protivníků granátem, aniž byste mezitím sami natáhli bačkory...a hráči, snaž se!

Až povinnost zavolá...

  

S CoD4 umožnil vydavatel Activision své pobočce Infinity Ward zrealizovat jejich dávný úmysl: přenést sérii do moderní doby. Je jasně vidět, že se autoři této možnosti zhostili s velkou energií a úmyslem nabídnout nám i tentokrát skutečné herní hody, okořeněné několika zajímavými nápady. Uvidíme, nakolik se splní veškerá předsevzetí, je ale spíše nepravděpodobné, že by se otcové legendárního Medal of Honor vytasili s propadákem. První výstřely na bojišti zvaném Modern Warfare podle všeho zazní již v listopadu tohoto roku - nezbývá než potvrdit, že se je na co těšit!

Jak se těšíme: 90%

Dostupné pro: PC, X360, PS3, 3DS
Žánr: Akce | Válečná akce
Výrobce: Infinity Ward | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 9. listopadu 2007
  • Válka nikdy nebyla tak zběsilá
  • Každá mise je jiná
  • Dvě příběhové linie posilují variabilitu
  • Živé bojiště se stovkami obětí války
  • Tradičně kvalitní multiplayer založený na odměnách
  • Krátkost kampaně
  • Systém ukládání
  • Někdy až moc skriptů
Diskuze (5) Další článek: Galerie: Monster Madness

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,