Preview: Children of the Nile – pohřběte si svého faraóna

Starověký Egypt, to nebyl jen písek a pyramidy. To bylo MOŘE písku a pyramidy. A sfinga. A faraón. A velbloudi. A spousta dalších věcí. Třeba Egypťané. Chcete vědět, jak to ve starém Egyptě opravdu vypadalo? Ano? Tak pojďte se mnou na exkurzi v chystané budovatelské strategii Children of the Nile.

Jsem faraón, kdo je víc?

Faraóni to měli vždycky jednoduché. Za života byli považováni za bohy, všude je nosili, hrozny jim loupali; a jediné, co pro to museli dělat, bylo tvářit se co nejmoudřeji, nejspravedlivěji a hlavně co nejbožštěji. A prostí Egypťané si mohli kolena obrousit, jak se jim klanili. Po smrti jim potom vytáhli mozek nosními dírkami, pak všechny vnitřnosti - asi aby se jim leželo pohodlněji - a uložili je do pyramidy větší než panelák. Tu potom ještě nacpali až po strop zlatem, drahokamy, sem tam přihodili nějakou tu konkubínu či jiného mazlíčka, aby se v posmrtném životě nemohli cítit méněcenně.

   

Jen makejte chlapci, jestli chcete jíst… * Není nad práci při zapadajícím slunci * Tak tohle se bude ještě chvíli stavět

Chcete-li se i vy na chvíli stát faraónem, zkuste Children of Nile, budovatelskou strategii ve stylu už postaršího, nicméně stále skvělého Pharaona. Což by už hráče znalé mohlo uvést do obrazu, co a jak se dá od tohoto projektu očekávat. Pro úplné nováčky do žánru: „skoro-to–samý-jako-Cézar-ale-jinde-a-pořád-super “, uvedu podrobnější popis.

V Children of Nile se podíváme do starověkého Egypta v době jeho největšího rozkvětu. Tenkrát to ještě měli všechno pod palcem právě faraóni, což byli, jak každý školák jistě ví, neomezení vládci. Proč se ale stále tak zmiňuji o faraónech? V Children of Nile totiž nejde jen o ekonomickou stránku správy města, velký důraz je kladen na právě na osobu faraóna. Vládce je totiž smrtelný a kdykoliv ho můžete vidět ve hře. Většinou se nechává nosit po městě na nosítkách a kochá se pohledem na rozrůstající se osídlení.

Vlastně nepůjde jen o jednoho faraóna, dostanete jich rovnou celou dynastii a nedílným úkolem tak bude vždy jim během života získat co největší slávu a úctu oddaných poddaných, no a pro případ smrti jim postavit tu nejlepší a největší pyramidu.

Prestiž a sláva samozřejmě neroste na stromech, ale musíte se na ni nadřít. Slouží k tomu všeobecná spokojenost lidiček, dostatek jídla, obydlení, lékařské péče, vysoká životní úroveň, zábava, náboženství a tak podobně. Dalším způsobem získání úcty může být třeba uspořádání slavnosti, snížení daní či případně dostatečně monumentální stavba. A nebo si můžete polívčičku přihřát správně zvolenou a  umístněnou propagandou. Velký dojem také zanechá obrovský přezdobený palác s rozsáhlou zahradou a vysokými sochami.

Tak co bude s tou pyramidou?

Tím jsme zpátky u budování. A to je přesně to, co budete většinu hry dělat. Budovat, stavět. Starat se o logické stavění cest, dostatečný počet farem, trhů, lékáren, svatyní, výroben, obydlí, monumentů a tak dále. Obyvatelstvo je ale líná verbež, a tak prostě trvá na tom, aby vše bylo co nejlépe uspořádáno. Tak, aby to nikdo neměl nikam daleko a zbytečně si neodíral svoje draze koupené sandály. Svatyně je například podle nápovědy lepší stavět blízko obydlí bohatých, protože ti asi nemají co pořádně na práci, a tak se chodí aspoň modlit, jinak to nechápu.

   

Kdo jste, fešný tanečníku? * Už mám dost písku, mizím na Antarktidu * Docela živo na to že je noc

Co samozřejmě nesmí chybět, jsou monumenty. Bez nich by byl Egypt jen hromada písku do betonu. Zde budete moci stavět tři druhy. Pyramidy jsou zcela klasicky na odkládání dále už nepoužitelných faraónů. Přeci jen, k čemu by vám byli mrtví, že? Dalším druhem jsou pomníky na oslavu vašich velkých vítězství. No a třetí možností jsou majestátní chrámy a podobné funkční budovy.

Snad nejdůležitější je ale vždy jídlo. Egyptské zemědělství záviselo na každoročních záplavách, s tím je potřeba počítat při budování polí. Pokud budete chtít čistotné egypťánky, můžete postavit jejich obydlí do záplavové oblasti, ale většinou je lepší tam mít raději farmy. Sice pak možná budou lidičkové smrdět, ale zato budou mít co jíst.

Když už jsme u těch lidiček, poslední dobou se je tvůrci her snaží co nejvíc zbavit anonymity. Původně s tím přišli The Sims, v budovatelských hrách to bylo poprvé v The Cultures a nově na tom chtějí stavět třeba i v The Settlers 5. Nejinak tomu bude i v Children of the Nile. Přeci jen, pokud víte, že támhle Franta je kameník, má ženu Máňu a jejich syn Pepa se chce stát knězem, máte k nim tak nějak blíž a hra dostává na uvěřitelnosti.

Každý tak bude mít své jméno, své povinnosti, záliby, potřeby, denní rytmus atd. Každý má také zaměstnání, kterým přispívá k všeobecnému blahobytu. Ať už jde o rybáře, kameníka, tkadlenu nebo třeba kněze. Všichni někam chodí, něco dělají či případně se jen tak poflakují, stěžují si a pořád blbě kecají. Osobně jsem na docela zvědavý, jak to autoři zvládnou; přeci jen, při pořadně velkém městě už to pěkných pár stovek lidiček bude. Bojím se, aby z toho nebyl neovladatelný chaos. Držme jim ale držet palce.

   

A hernajs, asi stávka. Já jim dám… * Fú, teprve poledne a já už nemůžu * Jedna z bohatších čtvrtí

To je ale krásná Sfinga
 
Co se týče grafického zpracování, celá hra bude kompletně 3D. Bude tedy možno libovolně kameru naklánět, otáčet a zoomovat. A to do takového přiblížení, že si klidně budete moci prohlédnout detailně pomalované stěny jednotlivých budov či práci jednotlivých človíčků. Možná by šly číst i noviny na stole v kuchyni, akorát nevím, jestli je ve starověkém Egyptě měli. Asi ne.

Chybět nebude ani střídání dne a noci nebo každoroční záplavy. To se můžete kochat pomalu stoupající vodní hladinou, v lepším případě zanechávající za sebou velmi úrodnou půdu, v horším zatopené domečky moc blízko bydlících nešťastníků. Písek asi moc velký dojem neudělá, ale taková vegetace, to už je něco daleko lepšího. Ostatně podívejte se na okolní screenshoty. Jako engine je použit ten z Empire Earth , dle tvůrců ale řádně modifikovaný a vylepšený.

Těšíme se
  • budovatelskou strategii jako řemen
  • pěknou 3D grafiku
  • faraóna ve hře
Bojíme se
  • překomplikované ekonomie
  • stereotypu
  • hloupých panáků 

Připravte si sandály

Absenci hry více hráčů se nelze v tomto typu her moc divit, snad nám to alespoň vynahradí dostatečně dlouhý singleplayer. Takže co říci na závěr? Pokud vám nevadí písek v botách a chtěli byste si zkusit, jaké je to být faraónem, máte se na co těšit. Možná bste díky této hře mohli uhrát i pár bodů v dějepise, pokud jste ještě školou povinní. A dokonce ani nebudete muset znát hieroglyfy, celá hra u nás vyjde v únoru 2005 v kompletní lokalizaci od společnosti CD Projekt. 

Jak se těšíme: 80%

Diskuze (4) Další článek: AMD Cyber Team je komplet + interview!

Témata článku: , , , , ,