Preview: Civilization 5 – objevte staronový svět

Nový díl v sérii, jejíž motto by mohlo znít „Ještě jeden tah a jdu spát,“ dostává zaslouženou pozornost a důkladné preview.
Kapitoly článku

Oznámení nové Civilizace bylo provázeno jak výbuchy nespoutaného veselí (jako třeba u nás v redakci, kde jsme několikrát obíhali oltář s obětinami), tak s obavami, aby se po zjednodušeném konzolovém díle neobjevilo náhodou něco, co by v nastoleném trendu pokračovalo. Stejně jako nás to trápilo i zahraniční novináře, kteří nelenili a vypravili se do Fixaris Games, aby si na vlastní pařátky zkusili, jak se nový díl hraje, co je v něm nového a co naopak zůstalo při starém. A my vám jejich dojmy samozřejmě zprostředkováváme.

 

Zjednodušení se dle prvních dojmů opravdu dočkáme, leč mělo by to být zjednodušení v rámci technického pokroku, kdy některé úkony převezme počítač za vás, abyste se mohli věnovat těm důležitějším a zábavnějším. Evoluci hry v tomto směru sami vývojáři přirovnávají k tomu, že v moderních RTS už kupříkladu není nutno zadávat příkaz každé jednotce zvlášť, ale lze označit celou skupinu a poslat ji na konkrétní místo jedním kliknutím.

 civilization5_01.jpg

V případě Civilizace by se mělo jednat kupříkladu o zjednodušení celého inteface, kdy se v malém menu budou objevovat jen akce, které hráč nejběžněji používá a až po rozkliknutí se zobrazí celý seznam, zpráva tentokrát už neskočí přes celý monitor, ale upozorní na sebe malou ikonkou v dolní části lišty, kde bude úslužně čekat, dokud se hráč nerozhodne věnovat ji pozornost. Příjemnou novinkou je rovněž hláška, jež vás před ukončením tahu upozorní, pokud některé z měst nemá zadanou produkci a plýtvá tak svým potenciálem.

Nešlapte mi po... šestiúhelnících?

Jednou ze zajímavých a fanoušky rozporuplně přijímaných novinek je pak odstranění standardní čtvercové sítě a zavedení šestiúhelnikové mapy, resp. hexů. Dle dojmů novinářů působí pohyb jednotek po bojišti o dost přirozeněji, stejně jako se dá údajně lépe taktizovat a všichni si na změnu zvykli během pár minut.

Žádné vrstvení masivní armády, která zmasakruje všechno, co vidí, ale taktický souboj

Otázkou však zůstává, jak moc tato novinka ovlivní celkovou hratelnost, ve spojení s dalším, na sérii doopravdy revolučním, prvkem, který dle mého názoru rozdělí herní obec na dva tábory s protichůdnými názory.

civilization5_03.jpg civilization5_04.jpg

Tímto krokem je zavedení pravidla jedna jednotka = jeden hex. Žádné vrstvení masivní armády, která zmasakruje všechno, co vidí, ale taktický souboj, kde jedna jednotka stojí v kaňonu a brání se mnohonásobné přesile jen díky tomu, že soupeři nedovolí použít početní výhodu – v podstatě se tak v Civilizaci bude moci konečně odehrát Bitva u Thermopyl. Stejně tak se stane základním kamenem útoku i obrany už boj o hranice a ne až bitva o první město, jako tomu bylo u předchozích dílů.

civilization5_flash.jpg

Buď jak buď, tímto přístupem se otevírají zajímavé taktické cestičky, kterými si budou moci zkušení generálové umést cestu až k absolutnímu ovládnutí ostatních civilizací, a bude rozhodně zajímavé sledovat a v praxi si vyzkoušet, jak se to vlastně hraje.

Buď jak buď, tímto přístupem se otevírají zajímavé taktické cestičky, kterými si budou moci zkušení generálové umést cestu až k absolutnímu ovládnutí ostatních civilizací

Větší roli by pak měl rovněž hrát i terén, na němž bude jednotka umístěna, a tak umístění lučištníků na kopec bude ještě důležitější, než kdykoliv předtím. Rovněž budete mít možnost prohodit armády umístěné na dvou sousedních hexech, takže úvodní rozložení armády se bude moci lehce měnit proto, aby v kontaktu s nepřítelem zůstávaly stále čerstvé jednotky.

Válka není všechno

Civilizace však nikdy nebyla pouze o válčení – jednotlivé bitvy byly spíše kořením pro každého stratéga a nejinak je tomu i zde. Velkého vylepšení se měla tak údajně dočkat třeba diplomacie, jejíž role bude v novém díle ještě o něco větší, než v dílech předchozích. Možností obchodování a spolupráce se poměrně výrazně prohlubují a kvůli bonusům za dlouhodobou spolupráci se vyplatí si svého nejbližšího souseda hýčkat a uzavírat nejrůznější pakty.

civilization5_05.jpg civilization5_06.jpg

Specialitou se pak stávají lokální městské státy, které mohou Civilizaci, jež s nimi spolupracuje, přinést další výrazné výhody. Jakkoliv se tyto státy stanou občas problémem a budete muset plnit diktované podmínky, za některé bonusy bude stát za to si jejich přízeň udržet, nebo je v případě nouze nejvyšší zničit. Vypálení Sparty vedle starého Řecka se tak stane výrazným krokem k pokoření celého hrdého národa, a pokud jakožto dobyvatel získate Sparťanskou přízeň, zničíte morálku Řeků jen tím, že proti nim postavíte jednotky jejich nejbližších sousedů. 

Dostupné pro: PC
Žánr: Strategie
Výrobce: Firaxis Game | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 24. září 2010
  • Stará dobrá Civilizace
  • Hexová pole
  • Nové policies
  • Důraz na ekonomiku
  • Hardwarové nároky
  • Upozadění bojů
  • Pořád pouze menší změny

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,