Preview: Cossacks 2: Napoleonic Wars - brusme šavle a bajonety

Když v roce 2001 vyšli první Cossacks, pro řadu nadšencù do real-time strategií nastaly druhé Vánoce. A to nejen proto, že se jednalo po dlouhé době o strategii pořádně těžkou; ale především proto, že v ní mělo pomyslné měřítko na poli historických real-timovek - Age of Empires - více než dùstojnou konkurenci. Nyní se na nás Kozáci chystají podruhé a podle všech indicií budou svému předchůdci více než důstojným nástupcem.

Žánr: Real-time strategie
Výrobce: GSC Game World
Distributor: CDV Software
Lokalizace: texty v češtině
Homepage:
http://www.cossacks2.de
Datum vydání: Duben 2005

S prvními Cossacks, byť svou inspiraci u her podobného ražení rozhodně neskrývali, zavál na bitevní pole vyčpělých real-timovek čerstvý vánek. O nějaký silnější průvan se sice nejednalo, ale i tak těch pár podstatných změn (jako možnost seřazovat obrovské vojsko do skutečně fungujících formací) přispělo k velké popularitě hry. Důkazem oblíbenosti jsou i dva datadisky - The Art of War a Back to War, přičemž u toho druhého si nejsem jistý, zda vůbec oficiálně vyšel v ČR. Tak nebo tak, hry Cossack: European Wars se celosvětově prodalo přes 2,5 milionů kusů. Takže důvod, proč získali  programátoři z ukrajinského GSC Game World od německého distributora peníze na pokračovaní, je vcelku jasný. :-)

   

Všimněte si do nejmenšího detailu propracovaných budov

Evropa ležela u nohou jednoho malého muže

V čem tedy budou na napoleonské období zaměření Cossacks 2 lepší než jejich předchůdce? Možná by bylo příhodnější zeptat se v čem budou jiní, neboť autoři skutečně zapracovali a vytvořili hru od prvního dílu dosti odlišnou, podobající se spíš než sérii Age of Empires jiné legendě – sérii Total War. Potěšeni tak budou hráči, kteří si oblíbili složitější real-time strategie zaměřené primárně na taktické střety nepřátelských armád, využívání terénních převýšení a morálky - elementy, které představil před lety Shogun: Total War. Ale ani na milovníky ohraného stylu "postav domeček, vyrob v něm vojáčka a pošli ho do boje", nebylo zapomenuto - to by šli autoři sami proti sobě a Cossack 2 by se stala záležitost jen pro pár hard-core hráčů.

   

Nádherná bitevní pole se všemi těmi kopečky a bohatou zelení přímo vybízí k opalování

Nicméně toho budování si v hlavním módu hry "Battle for Europe", který můžete hrát za jeden z šesti zainteresovaných národů, podle všeho přece jen moc neužijete (na to přijde v multiplayeru/skirmishi). Důraz totiž bude kladen především na boje a taktické přesuny armád čítajících až 64 000 vojáků na jedné mapě, což je číslo, které se blíží skutečným počtům bojujících v tehdejších bitvách. Samozřejmě, že hned od začátku nebudete bojovat s tolika lidmi - počet vojáků, které můžete mít na své straně, závisí na schopnostech generálů (každý národ má to své eso) a na množství vámi dobytých území. Každé územíčko, které spravujete z taktické 2D mapy v jednoduchém tahovém režimu, vám totiž přidá jednou za kolo nějakou surovinu a umožní naverbovat pár lidí. Svá území si musíte chránit a vést z nich zničující útoky na území nepřítele. A nejen nepřátelé budou kolem vás, díky diplomacii si můžete udělat i spojence.

   

Jestli něčím Cossacks 2 na první pohled šokují, je to právě úchvatné množství jednotek na scéně

Krev prolévaná ve jménu cti

Poté, co s určitým počtem vojáků zaútočíte na zvolené území, se hra přepne do podrobného pohledu, kde budete kromě vaší armády obdivovat i perfektní plastický terén a množství detailně zpracovaných domečků ve vesnicích. Vesnice a města bude nutné dobývat, abyste zbavili nepřítele přísunu potravin a surovin, kterými zásobuje svá vojska. Časem dojde samozřejmě ke střetu armád, kdy bude hrát velkou roli váš strategický um. Na běžně fungující recept - mít co nejvíc vojáků a poslat je do útoku - tady raději rovnou zapomeňte.

Bude třeba vhodně kombinovat formace vojáků tak, aby celek vzájemně kompenzoval nedostatky jednotlivých oddílů; a pečlivě volit místo střetu. Velkou roli hraje dostřel pušek a morálka, obojí komplexně zapracováno do herního systému. Pro ty, kteří by se ale nechtěli otravovat s morálkou svých pluků (zvedají ji bubeníci a velitelé), je v nastaveních hry přichystán arcade režim, jehož aktivováním si hru v tomto ohledu zjednodušíte.

Navíc bude možno hru kdykoli zapauzovat a rozdat rozkazy hezky v klidu, aby nenastal zmatek. Jakože zmatek asi stejně nakonec nastane, zejména bude-li bojovat hodně jednotek najednou. Ono ve skutečnosti také k ničemu jinému než k pořádnému chaosu na bitevním poli tehdy nedocházelo.

   

Před bitvami bude nutné pečlivě sledovat kam dostřelí vaši svěřenci a také aby jim pak nedošla munice

Koření žánru

Detailní mix 2D a 3D grafiky, propracovaný strategický systém boje - ne tak složitý, aby odpudil nováčky a ne tak primitivní, aby urazil veterány - a spousty hodin real-time zábavy, to vše slibuje tato velmi ambiciózní hra. Autoři se chlubí tím, že ve dvojce konečně opravili největší nedostatek původních Cossacks - umělou inteligenci. Doufám, že to bude pravda, neboť umělá demence by natolik takticky orientované hře smrtelně ublížila. Jednotky jsou ve hře všechny namluvené (v jedničce byly němé) a dokonce se, když je navolíte, přehraje v malém okýnku videosekvence hraná živými lidmi oblečenými do historických uniforem.

Těšíme se
  • Možnost změnit svými činy historii
  • Realtimovka, u které bude nutné taktizovat
  • Obrovská množství bojujících na scéně
  • Precizní grafika
  • Skvělý multiplayer
Bojíme se
  • Nepřehledných bitev
  • Umělé inteligence

V Rusku, odkud "skoro" pochází i autoři této hry, napoleonské války dost letí; stačí si přečíst Vojnu a mír od Tolstého. Takže si myslím, že není povolanějších autorů, kteří by měli zpracovat tuto ve hrách přehlíženou epochu lidských dějin, než právě GSC.

Jak se těšíme: 80%

Diskuze (9) Další článek: Matrix Online: V USA spuštěno, kdy se dočkáme u nás?

Témata článku: , , , , , , , ,