Preview: Crysis – jak udělat z tropického ostrova nanuk

Nástupce úspěšné střílečky Far Cry už klepe na cédéromky. Krátce potom, co odejde Ježíšek, se budeme moci těšit z dech beroucí grafiky, perfektní AI a hlavně slibně vypadající hratelnosti. Crysis se zkrátka a dobře blíží a třebaže si myslíte, že už o něm víte úplně vše, opakování je matkou moudrosti.

Platforma: PC
Typ hry: FPS
Výrobce: Crytek Studios (
http://www.crytek.com/)
Vydavatel: Electronic Arts (
http://www.ea.com//)
Distributor v ČR: EA Czech (
http://www.electronicarts.cz/)
Homepage:
http://www.crysis-game.com/
Datum vydání: Q1 2007
Objednat hru na shop.Doupe.cz

Crysis je zvláštní. Jeho vydání je plánováno až na začátek nadcházejícího roku a přitom už o něm bylo napsáno tolik novinek, preview a prvních dojmů, které si nevyslouží ani desítka normálních her dohromady. Že se jedná o jeden z nejočekávanějších titulů současnosti (v Lipsku byl počítač s hratelnou verzí Crysis v obležení zástupů lidí, jako by tam namísto počítačové hry byl papež s projevem), tak musí být jasné naprosto každému.

   
„Héééj, stůj! Zapomněl sis sváču!“ * Hra světel je jednou z domén Crysisu * Prales působí více než přesvědčivě

Jenže ne vždy je taková popularita k užitku – vzpomeňte si třeba na Daikatanu. Mluvilo se o ní na každém rohu, internetem létali gigabajty informací, novináři se prali o review verze a jak to přitom celé dopadlo. Neštěkne po ní ani pes. Buďto tedy bude Crysis hitem a nebo totálním propadákem. Jiná možnost ne… sakra, co si to tu namlouvám? Samozřejmě, že to bude pecka!

Zhluboka se nadechněte a… koukněte na obrázky

Uvědomuji si, že psát na Crysis obyčejné preview je už úplná zbytečnost. Jen na Doupátku o něm vyšlo několik podrobných článků. Během vývoje ale vypluly na povrch hromady nejrůznějších skutečností, ve kterých by se mohl leckdo ztratit. Malé opáčko tedy rozhodně neuškodí. Berte to jako takový souhrn – poslední „slint“ před samotným vydáním hry.

Crysis není prvním počinem Crytek Studia. Na jejich poličce se skví nablýskaná krabice s názvem Far Cry, který si ve své době získal srdce miliónů hráčů po celém světě. A jelikož jsou v Crytek Studiu samí šikovní kluci, spočítali si, že bylo krajně neekonomické pouštět se do něčeho naprosto nového. Neptejte se mě tedy, proč se bude Crysis znovu odehrávat na tropickém ostrově, proč má nabídnout naprostou volnost s rozsáhlými kilometrovými prostranstvími a proč tvůrci kladou takový důraz na to, aby ohromili grafickým zpracováním. Crytek prostě takoví jsou.

   
Ostrov připomíná místo, kde se točil film Pláž s Di Capriem * Plechová bouda plná emzáků? To je zase den * Nano-Muscle Suit vypadá více než dobře

Příběh se tedy odehrává na ostově kdesi v Pacifiku. Pařící slunce, bělostné pláže a... mimozemšťané. Originální, což? V roce 2019 dopadne na Zemi obrovské těleso, které je původně považováno za meteorit. Severní Koreji to nedá a pošle na místo činu své vědecké a vojenské výpravy, jež okamžitě začnou s výzkumem. O celou věc se ale začnou zajímat i Spojené Státy a první konflikt je na světě. Korejcům se to samozřejmě líbí pramálo, a tak začne boj. Aby toho nebylo málo, z meteoritu se zničeho nic vyloupne obrovká ufonská loď oblepená mrazícími zbraněmi a velkou část ostrova změní na kus ledu. Ač se obou znepřáteleným stranám nechce, musí proti nové hrozbě spojit své síly a vydat se do boje za svobodnou Zemi, levnější hamburgery v McDonaldu a kvalitnější oblečení na vietnamských tržnicích. Plán je následující: zjistit, o co tu vlastně jde, zničit všechny slizáky a vyvěsit na ostrově americké vlajky šmrncnuté srpem a kladivem. Prostě se dohrabat k happy endu.

Poslední dobou se šušká o tom, že autoři chtěji z Crysis udělat herní sérii o několika pokračováních. Ostatně proč ne - příběh má na svědomí najatý spisovatel, který nad ním prý vypotil duši, a také se mi vůbec nechce věřit, že by si v Crytek nevyužili možnost vytřískat z takového titulu co nejvíc. Na jejich obranu však musím říct, že se nenechali zlákat bohatým konzolovým trhem a hra prozatím vyjde exklusivně jen na PC.

Sleduj Korejce, rozpárej ufouna, pokácej strom

Herní systém by neměl být nikterak odlišný od toho, co znáte už z Far Cry. Nelineární mise, obrovské prostory ostrova a téměř naprostá volnost v rozhodování. Zhruba do třetiny hry budete v kůži Američanů špehovat výzkumy severní Koreje. Důležité je, že jakýkoli váš čin se vám může vymstít nebo zúročit v budoucnu. Pokud sprostě odprásknete každého Korejce, na kterého narazíte, buďte si jisti, že i po spojení sil obou národů se na vás stále budou koukat skrz prsty a s nějakou kamarádskou pomocí rozhodně nebudete moct počítat. Poté, co mimozemšťané vylezou ze své kocábky a začne pořádný boj, nabere styl hraní jiného směru. Rázem se budete muset umět vypořádat s ohromnými útočnými stroji chlícími tuny ledu, kterými nepřátelé disponují. Zajímavé je, že zatím nikdo neví, jak samotní ufoni vypadají. Tvůrci nechtějí nic prozradit. Kdo ví, třeba mimozemšťany vede vaše bývalka, co se vám chce pomstít. Zradu a zvraty v příběhu cítím v kostech už teď.

   
Winterfresh – pro ledově svěží dech * Pořádně se podívejte. Kam se na Crysis hrabe Far Cry * Nádherné a detailní modely už teď děsí naše počítače

Jednou z novinek má být NMS neboli Nano Muscle Suit. Jedná se o speciální oblek/brnění, který umí vašemu vojákovi jednorázově zvýšit sílu, odolnost, koncentraci (vhodné pro zaryté odstřelovače) nebo dokonce i „infiltraci“, tedy schopnost nepozorovaně špehovat nepřítele. Kdykoli se ocitnete v bezvýchodné situaci, jednoduše zmáčknete jediné tlačítko a rázem je z vás druhý Šebrle, Schwarzenegger nebo Bond. Pokud se autorům podaří tuto vychytávku dobře zpracovat, přínos pro hratelnost bude mít určitě obrovský. 

Světla svítí, stěrače stírají, CryEngine 2 boduje

Celý titul běží na zbrusu novém CryEngine 2 s podporou všech nejmodernějších efektů (např. depth of field či motion blur). Stejně jako v případě Far Cry nás autoři chtějí ohromit bombastickým grafickým zpracováním. Když se kouknete na okolní obrázky nebo shlédnete nějaký z oficiálních trailerů, určitě mi dáte za pravdu, že se jim daří. Jenže naše mašiny už teď hekají, Crysis si totiž jen tak někdo nezahraje. A pokud ano, tak rozhodně ne na vysoké detaily a rozlišení. Autoři ale tvrdí, že optimalizace bude díky využití DirectX 10 dobrá a hra půjde spustit i na průměrných strojích. Jenže právě v DirectX je zakopaný pes. Technologie bude implantovaná až v nových Windows Vista, Microsoft ale nedávno bohužel oznámil odložení vydání, a tak musí počkat i Crysis. Stejně tak by ale titul měl šlapat také za pomoci DirectX 9, ovšem v tom případě nečekejte takové grafické orgie, jako vidíte na obrázcích. CryEngine 2 sbítá ocenění už teď - konkrátně na E3 získal „Best Visual E3 2006“.

   
Vrtulníky budete moci i pilotovat * “Já to říkal… Nikdy nezapomeňte po vaření vypnout plyn!” * Severokorejští vojáci vyhlíží Amíky. A ti se mezitím cpou v McDonaldu…

Na stejné úrovni jako vizuální stránka má být i AI a fyzika. Spolubojovníci by měli pružně reagovat na každý váš úkol, krýt se a všemožně vám pomáhat. Pokud se vám třeba povede zlikvidovat nepřátelské hnízdo, přiběhne za vámi voják a začne vás (nenaskriptovaně) chválit. A protivníci na tom mají být úplně stejně. Už teď se těším! Fyzika má také nabídnout věci, na které z her ještě rozhodně zvyklí nejsme. Nepřátelé vás budou moci vystopovat podle zlámaných větviček, popadaných lístků z kerů a šlápot v zemi. A když spustíte salvu z těžké zbraně na kmen stromu, po chvilce se skácí k zemi, což už prezentoval druhý oficiální trailer. Paráda! 

Těšíme se
  • Tropy i zima

  • Parádní grafika

  • Propracovaná AI

  • Emzácké zbraně

  • Nano-Muscle Suit

Bojíme se
  • Hardwarové nároky
  • Stupidní závěr příběhu

Už aby tu byl nový rok a s ním i Crysis. Snad se autoři poučí z těch málo chybek, co nasekali ve Far Cry (např. džungle vypadala jak z reklamního letáku cestovní agentury). Věřím, že zpracování bude tentokrát co nejvěrnější - ne nadarmo se autoři vydali přímo do srce Pacifiku pořídit tuny materiálů, ze kterých teď čerpají - v čemž mě utvzují uvolněné trailery. Takže si už pomalu začněte skládat nové počítače - za chvíli je to tu!

Jak se těšíme: 100%

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce
Výrobce: Crytek | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 16. listopadu 2007 (PC)
říjen 2011 (konzole)
  • zajímavý příběh
  • mocný nanooblek
  • propracovaná AI
  • akce ve stavu beztíže
  • variabilní prostředí (tropy, zima)
  • božské audiovizuální zpracování
  • krvavé hardwarové nároky
  • nedostatečný betatesting
Diskuze (10) Další článek: Klasika na Xbox Live

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,