Preview: Crysis – nástupce Far Cry

Líbilo se vám Far Cry? Pak vás jistě potěšilo nedávno oznámené nepřímé pokračování této již téměř legendární FPS. A právě o něm si budeme povídat v dnešním preview.
Preview: Crysis – nástupce Far Cry

Platforma: PC
Typ hry: FPS 
Výrobce: CryTek
Distributor: EA
Datum vydání: vánoce 2006

Když lidé z CryTeku vyvíjeli svůj historicky první titul – Far Cry – dali se nazývat začátečníky. Během dvou let však dokázali téměř nemožné a stali se jedněmi z nejuznávanějších herních vývojářů. Jediná hra je dokázala dostat na výslunní slávy, což ani v této není běžné. A tak není divu, že se jejich nový titul Crysis stal očekávaným hitem již v okamžiku svého oznámení. Nejde však jen o slávu jeho autorů. Jde především o to, jak neuvěřitelně tato hra vypadá...

  

Při výbuchu v bujném porostu budou odletovat nejen nepřátelé, ale i veškerá fauna a flóra * A pak prej že jsou v Pacifiku horký noci, že si nemusíme brát svetry! * Amerika si do boje přitáhne (jak jinak) letadlové lodě

CryEngine 2 dokáže zaujmout na první pohled a rozhodně nezanikne ani v zástupu dalších next-gen titulů - možná právě naopak. Autoři navíc šijí tento grafický pohon Crysis přímo na míru a na titulu je to znát. Ne nadarmo také jeden z hlavních programátorů oznámil tisku, že systém na jeden jediný strom generuje víc efektů než je tomu v jiných případech u celé hry...Tak jako tak, nejen po grafické stránce se Crysis jeví zajímavým počinem.

Emzáci útočí... Zase

Příběh (na nějž si autoři najali vlastního spisovatele) je zasazen do blízké budoucnosti roku 2019 a začíná krátce poté, co do sluncem zalitého Pacifiku dopadne zničehonic obrovské mimozemské těleso. Téměř okamžitě se kolem něj začnou hemžit vojenské a vědecké výpravy vyslané ze severní Koreje, kterou navíc ještě začne finančně a technicky podporovat čínská vláda. Samozřejmostí rovněž je, že naše drahá Amerika nemůže zůstat pozadu, a tak vzápětí vysílá do akce svého supertajného agenta a s ním i skupinu nabušených  speciálních jednotek. Ten špión se jmenuje Jake Dunn a právě v jeho kůži budete hru hrát.

  

Čínský tank v plné parádě * Bojovat se bude i v městských prostředích * CryEngine2 dokáže vykreslovat jak krásná prostředí, tak realistické tváře

Přibližně do konce první třetiny se vše poveze v přísně špionážních kolejích a vaším hlavním úkolem bude pronikat do nepřátelských výzkumných laboratoří, zjišťovat informace o neznámém objektu a postupně odhalovat šokující pravdu. Jakmile však vyjde najevo, že meteorit není zas až tak nevinný jak se zdál, nabere hra na tempu. Emzáci se v útrobách svého plavidla dlouho neohřejí a i přes veškerá vojenská opatření vylezou napovrch. A v tu chvíli se začnou dít prapodivné věci.

Že šmejd z vesmíru nemá ani tentokrát dobré úmysly je jasné již od první chvíle. Mnohem horší ale bude zjištění, že se mu ani trochu nelíbí místní tropické klima. A zdá se, že se mu nelíbí až tak moc, že učiní jednu velice prekérní věc – pomocí speciálního přístroje na změnu podnebí zmrazí v jediné chvíli celý Pacifik na kostku tropického ledu a vytvoří si tak vhodné prostředí pro svoje hrátky. To se ale ani Amíkům, ani šikmookým příliš nelíbí. Již to, kolik lidí při této náhlé mrazící kůře ztratí, je dokáže patřičně rozladit a následné mimozemské praktiky jakbysmet. Zbývá proto jediné – lidstvo musí alespoň na chvíli odložit rasové a jiné rozpory a spojit se proti hrozbě z vesmíru. Boj za záchranu Země (po miliónté prvé) začíná...A Jake stane v jeho čele.

Tři, dva, jedna, pal!

I když hra nenese název Far Cry 2, můžete si být jistí, že toho oba tituly budou mít společného víc než dost. Znovu se podíváme do džungle plné smrtících nástrah, znovu si budeme válet šunky na písečných plážích a znovu nám zdejší pobyt znepříjemní inteligentní nepřátelé. Herní koncept má být navíc ještě otevřenější než tomu bylo u FC, volnost ve výběru herního stylu ještě individuálnější a míra interakce s okolním světem ještě pokročilejší. Doufejme...

Mnozí hráči byli toho názoru, že původní FC bylo úžasné přesně do doby, než se na scéně objevil první mutant. V tu chvíli se totiž vše zvrhlo v prachsprostou střílečku a ten tam byl taktický postup proti zákeřným žoldákům. A zdá se, že autoři nehodlají udělat dvakrát tu samou chybu, a tak prý od EmZákůnemáme čekat jen další stupidní krvelačné potvory. I když tedy nepůjde o humanoidy v pravém slova smyslu, nebude jim chybět nic z inteligence, kterou propůjčují nám naše mozky, ba právě naopak. Mnohdy budou ještě prohnanější a boj s nimi bude opravdovou výzvou. Zvládnou účinně kooperovat, dost často vám vběhnou nečekaně do zad, neustále se budou pokoušet zatlačit vás krycí palbou a následně obklíčit a zneškodnit.

Co se typů nepřátel týče, půjde o již zmiňované příslušníky severokorejské armády vybavené čínskou technikou a následně všechny možné typy mimozemských potvor. Zatímco první jmenovaní se postupem času stanou vašimi spojenci z nutnosti, ti druzí vám naopak začnou dělat stále větší problémy. Nenechte se zmást prvními vetřelci, kteří se objeví na scéně. Tito malí, agilní a slabými zbraněmi vybavení průzkumníci budou velice rychle nahrazeni bojovými těžkooděnci v mohutných biomechanických oblecích, při jejichž likvidaci se řádně zapotíte. No, a k závěru hry to bude zase úplně jiná písnička – společnost vám totiž začnou dělat i několik desítek metrů vysocí obři, k jejichž likvidaci nebudou stačit nějaké trapné, konvenční zbraně...

  

Ve chvíli kdy se přes ostrovy přežene vlna mrazu, změní se tropická idylka ve smrtelnou past * Detailní obličeje * Překrásné mraky

Zákon akce a reakce

Již jsem zmínil to, že interakce půjde mnohem dál než tomu je v jiných FPS titulech. Nyní zbývá vysvětlit, co přesně tím myslím. Půjde totiž především o vaše vztahy s NPC postavami, které budou podle všeho na úrovní rovnající se RPG hrám. Dám příklad – jako zkušený sniper zlikvidujete bez sebemenšího zaváhání celou nepřátelskou jednotku, aniž by vás byl kdokoliv objevil. Po chvíli vylezete ze svého úkrytu a co se nestane – přiběhne k vám spojenecký voják a začne vás nikterak naskriptovaně chválit. Všechny NPC postavy mají podobným způsobem vyjadřovat svůj názor na vaše činy a podle autorů to bude úplně běžná věc. Navíc bude zvýšená míra sympatií k vaší osobě znamenat nejednu výhodu v situacích na ostří nože, kdy se vaši kamarádi občas dokonce dobrovolně obětují za záchranu vašeho života...

Vše jde ale ještě o něco dál. Nejen obyčejní vojáci, ale i příběhoví pohlavárové k vám budou chovat odlišné city podle toho, jak se vy v té či oné situaci zachováte. Pokud tedy budete na začátku hry likvidovat jednoho korejského vojáka za druhým, aniž byste si příliš lámali hlavu s utajením a krytím své identity, musíte se smířit s tím, že poté, co dojde k zmíněnému spojenectví mezi znepřátelenými armádami, neodpustí vám korejští generálové vaše činy jen tak snadno. Bude tedy ve vašem zájmu pokusit se chovat co nejtišeji, protože pak jinak klidně dojde k tomu, že v pozdějších fázích bude hra mnohem obtížnější než by mohla být.

Všichni vojáci, které potkáte, projeví značnou míru soběstačnosti a ukáže se to i v boji. Vysoce koordinované a inteligentní UI postupy jsme měli možnost vidět již v FC, tehdy však šlo pouze o žoldáky, kteří v drtivé většině případů taktizovali přímo proti hráči. Nyní se však dočkáme i aktivní spolupráce s týmy vlastních vojáků, a i když je nepůjdou přímo řídit, autoři se dušují, že jim dali do vínku tolik duchapřítomnosti, aby se v mnoha případech vyrovnali skutečným vojákům. Uvidíme nakolik je to jen reklamní lákadlo a nakolik nás UI opravdu překvapí.

  

Pokročilý fyzikální systém * Dokonalé stínování * Nevídané sluneční efekty

NMS = Nano Muscle Suit

Velmi zajímavě vypadající vychytávka pak bude vysoce hi-tech nanosvalový oblek, díky němuž chtějí autoři vnést do hry špetku originality. Půjde totiž o jakýsi podpůrný systém, který na omezenou dobu vylepší vámi zvolené schopnosti. Funguje to tak, že potřebujete-li rychle utéct, zmáčknete tlačítko a vzápětí jsou z vás nepřekonatelní atleti. Naopak ocitnete-li se přímo uprostřed přestřelky a možnost zásahu se pohybuje nebezpečně kolem 100%, zapnete Berserk mód a rázem z vás je nepřekonatelný Rambo, který vydrží i několik čistých průstřelů. Sniper mód přináší lepší koncentraci a následně i přesnější míření, pro špionážně naladěné jedince pak existuje i možnost Infiltrator, kdy se vám zlepší metabolismus, stanete se neviditelní pro termovizi a dokonce prý dojde i na časově omezený stealth generátor... Přínos pro hratelnost je tedy jasný a pokud autoři vše správně vyváží, půjde určitě o skvělý doplněk.

Z ostatní techniky, která se nám dostane do rukou, pak většinou půjde o známé zbraně typu kulomet, samopal, SMG, sniperská puška, raketomet a podobné klasiky. Autoři však potvrdili i přítomnost emzáckých zbraní, z nichž mnohé budou založeny na mrazící bázi, kdy se protivník promění v kostku ledu dřív, než se pořádně rozkouká. K dispozici navíc bude i pojízdná (a vzdušná) technika, proto se i tentokrát dočkáme zběsilých jízd v buginách, jeepech, obrněných transportérech a podle všeho i v tanku. Není jisté, zda se i tentokrát dočkáme rogala, zato se však určitě zhostíme role pilota vrtulníku a speciálních futuristických stíhaček.

  

Motion Blur funguje úžasně * Forreste, utíkej!  *  A další ukázka čínské techniky

Tropická krása

Mám-li zmínit všechnu tu krásu, která na nás zírá ze screenshotů, mám-li vyjmenovat všechny ty efekty, jako třeba neuvěřitelné volumetrické mraky, vysoce kvalitní texturování a bump maping, neskutečné real-time osvětlení a stínování a mnohé další efekty, pak je zmíním. Ale k čemu to vlastně všechno je, když nakonec stejně musím konstatovat jen jednu jedinou věc – bude to zatraceně krásné a zatraceně hardwarově náročné! No prostě next-gen.

Některé grafické vychytávky se ale přeci jen vyplatí rozebrat. Tak zaprvé je to třeba Depth of Field. Stalo se vám někdy, že jste na něco hleděli velmi pozorně a vše okolo se rázem jakoby rozmazalo? Hloupá otázka. A přesně to samé se stane, když ve hře namíříte na jedno místo a nehnete s myší. Zorničky se zúží, zrak se zaostří a vše okolo zmatní. Ostatně, koukněte na obrázky, vypadá to perfektně.

Druhý efekt, který zmíním, pak bude Motion Blur. O co jde? Je to jednoduché – jakmile se něco ve vašem okolí začne pohybovat zatraceně rychle, vaše oči to nebudou vnímat jako jednotný bod, ale jako barevnou šmouhu. Výsledek? Skvělá iluze skutečnosti.

Velmi pokročilý bude i fyzikální systém. Z dostupných ukázek stojí za zmínku třeba ta, kdy nákladní vozidlo vjede do dřevěné budky a ta se velice věrohodně rozloží na drobná rozlámaná prkna. Ještě zajímavěji vypadá to, jak rostliny a listy reagují na dotek a v reakci na něj se vlní. Vrcholem celého představení pak bude kompletní zničitelnost veškerého rostlinného porostu, díky čemuž budete nejednou mít možnost slisovat nepřátelského Cadilaca, kterého kdosi neprozřetelně zaparkoval přímo pod kokosovou palmu... Naneštěstí autoři zatím nezveřejnili HW nároky (obava z ukamenování? :-), existuje ale jedno spolehlivé řešení – začněte šetřit a až Crysis vyjde, zajděte rovnou koupit i nové PC.

Na co se těšíme
  • Skvělou tropickou akci
  • Inteligentní nepřátele
  • Nano Muscle Suit
  • Emzáky
  • CryEngine2
Čeho se bojíme
  • Strašlivé HW náročnosti
  • Odsunutí vydání

Opomenut navíc nezůstane ani multiplayer, kterému autoři přikládají velkou váhu. Chybět samozřejmě nesmějí klasické módy (DM,TDM,CTF), dočkáme se ale i jednoho fungl nového, v němž má být za úkol krást kontejnery se zásobami zbraní a techniky a ty následně dopravovat na svou základnu, kde si je hráči spravedlivě přerozdělí. I hra více hráčů se tedy rýsuje slibně a nám nyní nezbývá než si počkat na E3, kde má být Crysis představeno ve hratelné podobě. Vydání je plánováno na konec tohoto roku.

Na závěr se vám musím svěřit s jednou věcí. Můj instinkt mi říká, že pokud tohle bude ještě lepší než Far Cry, pak... Pak se můžeme těšit na něco opravdu velkého!

Jak se těšíme: 95%

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce
Výrobce: Crytek | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 16. listopadu 2007 (PC)
říjen 2011 (konzole)
  • zajímavý příběh
  • mocný nanooblek
  • propracovaná AI
  • akce ve stavu beztíže
  • variabilní prostředí (tropy, zima)
  • božské audiovizuální zpracování
  • krvavé hardwarové nároky
  • nedostatečný betatesting

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Máme kompletní přehled

Co si zahrajete na PlayStationu 5 v den vydání? Má…

Se hrami na novou generaci konzolí je to o něco složitější, než tomu bylo při příchodu té poslední. Kromě klasických launch titulů, které vyjdou ve stejný den jako konzole tady máme navíc zpětnou kompatibilitu. Tím ale ani zdaleka nekončíme.

17.  10.  2020 | | 10 N/A
Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox Studios a Amnesia zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: to nejlepší od Xbox St…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

16.  10.  2020 |
Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nasáklé kultovní atmosférou

Fotografové vyrazili do Mafie, pořídili snímky nas…

Předělávka první Mafie se rozhodně povedla, a kromě recenze to dokazují i pohlednice přímo ze hry.

20.  10.  2020 | | 3 N/A
Ubisoft u Valhally a Legionu ukazuje, s jakým počítačem si zahrajete

Ubisoft u Valhally a Legionu ukazuje, s jakým počí…

Vývojáři se konečně naučili zveřejňovat přesné specifikace PC a k nim kvalitu nastavení a očekávaný výkon.

27.  10.  2020 | | 2 N/A
Státní svátek na Steamu: Celý týden slevy na hry od českých a slovenských tvůrců

Státní svátek na Steamu: Celý týden slevy na hry o…

27.  10.  2020 | | 2 N/A