Preview: Dark Messiah of Might & Magic – moc & magie jak ji neznáme

Je tu úplně nový svět. Je tu i nový hrdina. A je tu i nový příběh. Ke všemu to je akce viděná z vlastního pohledu. Ale nic to nemění na tom, že to je... Might & Magic.

Platforma: PC, next-gen konzole
Typ hry: first-person RPG
Výrobce: Arkane Studios
Distributor: Ubisoft
Homepage: http://www.mightandmagic.com/us/darkmessiah/teaser/
Datum vydání: 2. polovina 2006

Předpokládám, že snad každý  fanoušek zná kauzu zkrachovalé firmy 3DO, tudíž je zbytečné se o ní dále rozepisovat. Přesto však jen stručně - americká firma 3DO po léta úspěšně vyvíjela jeden M&M titul za druhým, když tu, po několika (fatálních) obchodních neúspěších, se stalo, že v roce 2003 vyhlásila bankrot. Netrvalo dlouho a na její obchodní a marketingová práva se vrhly desítky jiných herních společností. A my můžeme být jen rádi, že možnost dále vyvíjet hry ze série Might&Magic dostal francouzský Ubisoft.

  

Flambovaný ork? Proč ne, člověk má stále zkoušet něco nového... * Manipulace s nepřáteli bude zajímavá schopnost mágů * Ukázka mrazového kouzla

Po dvouleté odmlce byly k velké úlevě fanoušků oznámeny dvě nově vyvíjené hry, které mají za úkol obnovit zašlou slávu legendární ságy. Heroes of Might & Magic 5, ostře sledovaný sequel k jedné z nejúspěšnějších tahovek všech dob, nás ale dnes nebude tolik zajímat. My se zaměříme především na akční RPG Dark Messiah of Might & Magic.

Pro začátek zmíním pár bodů, které letmo přibližují, co asi můžete očekávat. Přímočará a atmosférická akce z pohledu první osoby, příběh zasazený do nového světa Ashan, několik diametrálně odlišných bojových orientací. Perfektní grafika a fyzikální systém, oboje zaručeno díky Source enginu. Co vy na to?

Nová éra, nový svět

Hned po získání práv na vývoj M&M oznámil Ubisoft následující: „Série již dlouho skomírá kvůli stále stejnému a již ohranému fantasy světu. Pro naše nové hry tedy vymyslíme zcela nové, temnější a nebezpečnější prostředí, než na jaké jste byli zvyklí.“ A jak to tak vypadá, dostáli svému slovu. Říše Ashan má daleko k idylickým výjevům z předchozích dílů a spíše než pohádkovou fantasy krajinou se bude vyznačovat temnou a mrazivou atmosférou. Nebezpečí bude číhat na každém rohu, nikdy si nebudete moci být jisti svou bezpečností. O to víc potěší každý dílčí úspěch.

  

Já ti říkal, ať už nechodíš blíž... * A další pán na holení * Hele, chlape, měl bys s tím zánětem spojivek vážně něco dělat...

Války ohně, legendární epický střet dobra a zla světa M&M, již pomalu zmizely v prachu dějin. Minulost má však nepěknou vlastnost dát o sobě vědět v ten nejnevhodnější okamžik. A tak se na začátku hry znovuobjeví staré proroctví o Temném spasiteli, který má osvobodit pekelné démony z jejich vězení, do kterého je uvrhl drak Sar-Elam. Vězení, které by nemělo jedinou skulinu, nebýt zrady Sar-Elamova učedníka Sar-Shazara, který propadl temným silám. Hrozí, že Ashan zaplaví vlny krvelačných zrůd. A vy jste jediný, kdo může katastrofě zabránit.

Vtělíte se do mladého kouzelnického učedníka Saretha, kterého jeho učitel Phenrig vyškolil za jediným účelem – aby bojoval proti démonům z pekelného světa. A tak se ve chvíli, kdy se objeví první zprávy o návratu Temného spasitele, stane vaší povinností zabránit naplnění proroctví. Vydáte se na cestu, která vás nejdříve povede jen po malých a zdánlivě nedůležitých stopách; které však směřují k daleko většímu cíli, než jaký si vůbec dokážete představit. Tajemství na vás čeká víc než dost a je jasné, že vše není tak, jak se na začátku zdálo. Pokud mám ale říct, zda-li bude Dark Messiahova identita nějak souviset se Sarethem, musel bych spekulovat. Pravdu zatím znají jen autoři.

  

Stůj klidně, máš na zádech vosu. * No pojď si pro ránu * Nepřátelé se umí krýt štíty

Přímočará akce

Arkane Studios pojali hru jako akční RPG. Proto nesmíme očekávat nějaké nové Elder Scrolls s rozlehlým světem a nekonečnými dungeony. Místo toho se nám dostane rychlé a přímočaré akční zábavy s minimem hluchých míst (doufejme). Ostatně, hru si prý můžeme představit jako HL2 ve fantasy prostředí, kteréžto srovnání ještě podporuje již zmíněné použití Source enginu.

Hra se bude dělit na levely, kterými budete procházet ochuzeni o volnost známou z jiných RPG, nicméně hra by měla vynikat množstvím způsobů jakými se dostat k jednomu logickému cíli. Dark Messiah se bude moci, podle všech informací, pyšnit množstvím propracovaných scén a tím pádem i filmovou atmosférou. A to je rozhodně plus.

Ve dvanácti kapitolách, které vám mají dohromady zabrat něco kolem dvaceti hodin hraní, se vydáte po stopách proroctví a tajemného nepřítele, který si dělá zálusk na otevření brány pekel. Výlet vám budou zpříjemňovat množství krvelačných nepřátel a desítky akčních scén. Ovládání by mělo být intuitivní a jednoduché, prakticky zahrnující jen směrové šipky a myš. Sílu a intenzitu úderu ovlivníte délkou stisku jednoho z tlačítek, směr pak směrovými ukazateli. Navíc bude možné skládat i komba a jak vidno z  trailerů, vypadají velmi perfektně.

  

Jojo, sniper se nezapře * Strike! * Kdyby mu aspoň tak nesmrdělo z pusy...

To že je Sareth učněm kouzelníka ještě neznamená, že musíte být mágem. Dostupných tříd a bojových orientací bude poměrně velké množství a i ty základní autoři rozdělili na několik vedlejších. Uveďme třeba klasického bojovníka. Chcete se stát rytířem a vládnout mečem a štítem? Chcete být samurajem a bojovat s katanou? Či snad berserkem se sekerou nebo obouručákem? Nebo assassinem s obratnými noži? Je to jen na vás. A zhruba stejně širokou nabídku autoři slibují i pro střelce a mága.

Důležitý je i fakt, že vývojáři přizpůsobili jednotlivým povoláním celý level design. A tak zatímco odvážný válečník ocení každé otevřené prostranství, kde může využít svého umění, vrah raději využije jakéhokoliv potencionálního úkrytu a stínu. Hlavní quest samozřejmě půjde splnit s každým dostupným povoláním, jen svého cíle musíte dosáhnout často diametrálně odlišnými cestami. Dočkat bychom se měli i vedlejších úkolů, které ale vynesou spíš materiální výhody, než že by přímo ovlivnily hlavní dějovou linii.

Sekám, pálím, kouzlím, ničím...

Jak již bylo řečeno, akce bude velice rychlá a mnohdy dosti surová. K dispozici bude velké množství zbraní, několik desítek druhů nepřátel (od orků přes obrovské pavouky až po draky) a celá řada speciálních schopností. Při boji stříká krev a po zemi se válejí kusy protivníků; modely oponentů jsou totiž rozděleny na zásahové zóny, takže ne každý sek bude stejný. Jednou protivníkovi vyrazíte z ruky zbraň, podruhé štít. Můžete mu probodnout či useknout prakticky jakoukoli část těla včetně hlavy. Například kritický zásah do břicha, kdy zbraň vyjede ven oponentovými zády, je nanejvýš účinný. Velice efektně vypadají kouzla, zvláště ty „ohňová“ a „ledová“. A zkušený lučištník nejednou přišpendlí svoji oběť k nejbližší stěně.

Díky pokročilé fyzikální stránce hry navíc budete moci použít samotné prostředí jako svého spojence. Známe to již z HL2 – pod nestabilním kamenným kvádrem lelkuje několik orků. Stačí jediný dobře mířený šíp či fireball a můžeme ty chudáky seškrabovat. Mnohem zajímavější jsou ale další příklady. Kupříkladu v jedné uvolněné animaci je scénka, při níž se na hrdinu řítí po provazovém můstku protivník. Hráč ale useknete jeden konec lávky a je po problému. Nebo mrazová střela, která na podlaze způsobí malé náledí. Stačí, aby neopatrný protivník uklouzl a po hlavě řítí do propasti. Podobná volnost pohybu a interakce hráče s prostředím dělá z Dark Messiah hru, na kterou se vyplatí čekat.

  

Modely postav jsou perfektní * Nesnáším přerostlé pavouky * Já vážně nesnáším přerostlé pavouky!

Protože mým spojencem je Source...

Základem všech uvedených vymožeností engine Source od Valve Software, jeden z nejsilnějších herních enginů současnosti. Jak ukázal nejnovější level ho HL2, Lost Coast, jeho „upgradeabilita“ je neuvěřitelná a i po roce drží svoji konkurenci v šachu. Source engine je symbolem překrásného prostředí, věrohodných modelů postav, doplňkových speciálních efektů a umělé inteligence postav, které jsou schopny maximálně kooperovat s okolním prostředím.

Veškeré pochyby o slibované kvalitě grafického zpracování se musí rozplynout při pohledu na uvolněné screenshoty nebo při sledování in-game záběrů z trailerů. Krása, která na nás dýchá s každou novou scénou si zaslouží potlesk, veškerá prostředí (od horských chrámů po pouštní svatyně) pak nemají chybu. Nepřátelé v trailerech se chovají velmi dobře a perfektně zvládají i záležitosti jako boje ve skupinách či hromadný útěk.

Ať se dílo vydaří

Po úspěchu předchozí hry od Arkane Studios, Arx Fatalis, není důvod autorům nevěřit. First-person RPG jim již minule přineslo ovoce a drsná atmosféra kobek a dungeonů se v Dark Messiah jen přenáší do světa M&M.

Na co se těšíme
  • Nový a drsný svět
  • Rychlou a brutální akci
  • Množství bojových stylů
  • Source
Čeho se bojíme
  • Předvídatelnosti dějové linky
  • Možná stereotypu
  • Nedodržených slibů

Tato hra si nechce hrát na pokořitele Morrowindu či konkurenta Oblivionu. Autoři zkrátka chtějí nabídnout zábavnou akční role-playing střílečku, která bude efektní, pěkná na pohled a neodolatelná na omak. Držme jim tedy palce, aby do léta stihli naplnit všechny bombastické sliby, které nám nyní předestírají. Doufejme, že se dočkáme tak zábavné hry, jak slibují.

Jak se těšíme: 85%

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce | FPS
Výrobce: Arkane Studios | Webové stránky hry
  • RPG prvky
  • Určitá nelinearita úrovní
  • Zábavná fyzika
  • Chytlavá hratelnost
  • Pár chytrých nápadů
  • Poměrně nudné boje
  • Spousta drobných chyb
  • Slabý závěr a celkově průměrný příběh
  • Tupá AI
  • Chvílemi ztrácí dech
Diskuze (8) Další článek: Možná se dočkáme Little Big Adventure 3

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , ,