Preview: Dead Space: Extraction – děs a hrůza ve vzduchoprázdnu

Nekromorfové se vrací, i když chronologicky bude toto jejich premiéra. Každopádně na nás chystají něco nekalého, ať si vás nenaporcují zaživa.

Pokud jste milovníci hororů a rádi hrajete, určitě jste si všimli jistého úpadku žánru, kdy se i ti největší hráči na poli strachu ubírají novými směry a zapomínají na to, co je vlastně dělalo unikátními. Kupříkladu série Resident Evil už nějakou dobu hororem vůbec není a Silent Hill se se svým posledním přírůstkem propadl z první ligy o poznání níž.

VIDEO: 1148 'Dead Space: Extraction - trailer'

Naštěstí se ale najdou tací, kteří se po novotě nehrnou a snaží se „jen“ už známé vyšperkovat k dokonalosti. Když se minulý rok na pulty obchodů dostal titul s názvem Dead Space, mnozí věděli – tudy cesta rozhodně vede.

 

Nepřinesl sice nic originálního ani zázračně revolučního, ale vystrašit dokázal prvotřídně a o to jde přeci především. Titul předvedl možnosti next-gen systémů naplno a o to více byli lidé překvapeni, když se doslechli o verzi na Wii.

Samá to kolejovka

Možná spíše zděšeni - Wii není ani zdaleka tak výkonné jako konkurence od Sony a Microsoftu, a to by znamenalo zhoršení vizuální stránky. Málokdo si hru užije na sto procent, když ví, že se jedná jen o jakýsi pahýl. Když ale bylo později upřesněno, že se bude jednat o prequel a ne port, mnohým se, stejně jako mně, ulevilo. Tedy až do doby, než spatřili první trailer. Jestli si vzpomínáte na prvotní ohlášení Resident Evil pro Wii, vznikla diskuze a nadšení, že by se mohlo jednat o remake druhého či třetího dílu, nebo ještě lépe – úplně nový díl v sérii.

Děj bude zasazen opět na vesmírné lodi Ishamura, tentokrát v dobu, kdy infekce vypukla poprvé

Nakonec z toho bylo převážně zklamání, jelikož se z projektu vyklubala kolejovka s podtitulem Umbrella Chornicles. Ač ne propadák, úsměv na tvářích nevykouzlila, minimálně fanouškům ne. Stejná situace nastala i u Dead Space, téměř jako přes kopírák. I když si mnozí přáli, aby šlo o plnohodnotný díl, budou si muset vystačit se střílečkou po předem určené stezce. Neházejme ale flintu do žita, nemusí se hned jednat o černou ovci.

dead_space_extraction_01.jpgdead_space_extraction_02.jpg

O příběhu se zatím moc neví. Jisté zatím je jen to, že bude zasazen před původní hru a bude obsahovat naprosto nový repertoár charakterů. Jestli jste se těšili na Isaaca, musím vás zklamat (i když kdo ví, s čím vývojáři překvapí). Děj bude zasazen opět na vesmírné lodi Ishamura, tentokrát v dobu, kdy infekce vypukla poprvé.

artwork_01.jpg

Veškeré informace se budou získávat stejně jako předtím skrze holografické videology, psané dokumenty a samozřejmě taky skrze dialogy, jelikož nebudete pořád sami. Celkově by mělo být postav více než za Isaacova „dobrodužství“, rozhodně ale ne na úkor atmosféry. Podle tvůrců je hra tvořena co nejvíce jako samostatný produkt, proto hráči nemusí znát původní hru, aby si tuto vychutnali naplno. Na druhou stranu, pro znalé bude Extraction znamenat významné rozšíření universa.

dead_space_extraction_03.jpg dead_space_extraction_06.jpg

Jak se tedy bude hra ovládat? Jestliže jste hráli dříve zmiňovaný Umbrella Chronicles nebo relativně čerstvý House of the Dead, jistě máte dobrou představu. Koneckonců, on-rail-shooter moc variací nedovoluje. I tak se ale vývojáři snaží o originální zakomponování možností ovladače a přinést tak čerstvý zážitek. Určitě si například z originálního předchůdce pamatujete, že zbraně měly kromě normálního i alternativní mód střelby. Ten bude v Extraction zachován, stačí zápěstí otočit o 90° a je to - podle reakcí je otáčení integrováno bezchybně a intuitivně.

dead_space_extraction_07.jpgdead_space_extraction_08.jpg

Návrat slaví i telekineze, kdy budete moci díky zabudovanému fyzikálnímu modelu pohybovat s předměty a využívat je ve svůj prospěch. Stačí si vzpomenout na Eledees (v USA vyšlo pod názvem Elebits), tam byla manipulace řešena obdobným způsobem a fungovala výborně.

Plastická operace by neuškodila

Bez ohavných monster by to jistě nešlo. Většina se dočká své reprízy a dostane druhou šanci vystrašit hráče k smrti. Spolu s nimi se reprízy dočká i brutální oddělování končetin, které mělo už dříve klíčovou úlohu. Jednalo se o zajímavý nápad, jelikož se do víru akce musela zapojit i trocha strategie – ta dostane prostor i nyní, protože na každou potvoru platí lépe jiná zbraň a jiná taktika. Je to určitě k dobru věci, stereotypní střílení po chvíli omrzí a zbytečně stahuje poutavost dolů.

Co se zbraní týče, opět to nebudou zbraně v pravém slova smyslu, spíše dělnické nástroje, které lze k obraně a útoku využít stejně účinně

Co se zbraní týče, opět to nebudou zbraně v pravém slova smyslu, spíše dělnické nástroje, které lze k obraně a útoku využít stejně účinně. Styl nabíjení si bere inspiraci z Gears of War, kdy je rychlé doplnění munice nutné dobře načasovat, jinak budete odměněni páru sekundami neschopnosti navíc. Kromě střílení nás čeká i řešení nějaké té hádanky, což velmi vítám. Kooperace dvou hráčů je samozřejmostí.

dead_space_extraction_09.jpgdead_space_extraction_10.jpg

Vizuální stránka podle dostupného materiálu vypadá úchvatně. Hra světel a stínů zde hraje velkou roli, navíc si sami budete moct vybrat, kdy si rozsvítíte. Nebude to ovšem pomocí už ohrané baterky, ale pomocí zelených světelných tyčinek, které se nazývají Glow Worm. Zkrátka málokdo věřil, že se na Wii podaří vyždímat stejná atmosféra jako na konkurenčních konzolích, ale to, co se v EA kuchtí, nemá skoro vůbec obdoby.

artwork_02.jpg

Wii je celkově podceňovaná herní mašinka, jak z hlediska vývojářů (nechce se jim moc máknout a ždímat výkon), tak hráčů (jelikož ti se díky tomu nemají na co dívat), ovšem najde se pár titulů, které vypadají skvěle a které dokazují, že když se chce, tak to jde. Pravda, je jich jako šafránu, pokud ale Extraction bude ve finále vypadat stejně nebo lépe než nyní, jeden se k nim přidá. Jediná výtka může jít k přítomnému HUDu, který slouží pro zobrazení nezbytných informací, ten ale bude možno podle potřeby vypnout zachovat tak pocit, že jste opravdu tam.

dead_space_extraction_05.jpg dead_space_extraction_04.jpg

I když žánr on-rail-shooter není zrovna vyhledávaným zbožím, musím tomuto novému přídavku do rodiny uznat jisté kvality, díky kterým se dokonce na hru těším. Není to jen výborná prezentace, ale i pečlivý přístup k obvyklé nezáživné formě, který mě nutí vyhlížet každou novou zmínku či obrázek. Prvotní zklamání střídá netrpělivé očekávání a já doufám, že se do mrtvého vesmíru podívám co nejdříve - je to jistý paradox, jelikož všichni ostatní se odtamtud snaží dostat. Pokud to bude výlet hodný poklony, to se nedozvíme dříve jak na podzim tohoto roku, navíc ještě musíte počítat s možným zpožděním pro Evropu (naštěstí je situace v tomto směru pořád lepší a lepší). Tak či tak, jistě to bude stát za to. Nebo v to alespoň doufám, Wii dobré hry potřebuje jako sůl.

Dostupné pro: Wii
Žánr: Akce | on-rail-shooter horor
Výrobce: EA Redwood Shores | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 2. října 2009
Diskuze (1) Další článek: Mass Effect se objeví i na iPhonu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,