Preview: Deadlands - neklasický western

Originalita je tím nedostatkovým artiklem, po němž je dnes největší poptávka. Tak, jako se v dobách komunismu čekalo hodiny ve frontě na ovoce, tak by se jednou mohlo čekat i před herními obchody na zakoupení titulu Deadlands. Potenciál mu totiž jistojistě nechybí.
Preview: Deadlands - neklasický western

Výrobce: Headfirst Production
Vydavatel: ?
Datum vydání: prosinec 2004

Je obdivuhodné, s jakou pravidelností se herní náměty opakují. Vývojáři namísto experimentování raději sázejí na jistotu a vytvoří pokračování či remake nějaké sice již vydané, ale zaručeně úspěšné hry. Právě originalita je pak tím nedostatkovým artiklem, po němž se všichni hráči shání jako narkomani po droze.

Proč nám tedy vývojáři té tolik žádané originality nenaservírují plné hrnce? Důvodem jsou samozřejmě peníze. Dnešním světem jednoduše hýbou pouze a jedině ony. Pryč jsou ty časy, kdy vývojáři dělali "jen pro ten pocit" nebo čistě pro zábavu...

   

Zákeřní duchové * Peklo jak se patří *Hlavní hrdina

Prachy, prachy, prachy

Zní to, jako špatný vtip? Bohužel musím s politováním konstatovat, že je to pravda. No netvařte se překvapeně! Co kdybyste se vy sami měli rozhodnout mezi nejistým spekulováním, jestli to vyjde a z vašeho titulu se snad náhodou stane trhák, nebo jistotou předem předvídatelného počtu prodaných kopií?

Asi byste moc neváhali a zvolili druhou variantu. Ale co mi, obyčejní hráči? Nás peníze vývojářů nezajímají, my se při hraní chceme jen dobře bavit! Právě z tohoto důvodu horlivě vyhledáváme tituly jako Deadlands. Protože jestli tato hra něco znamenitě umí, tak je to kombinovat k sobě se zdánlivě nehodící prvky. Originalita je zajištěna skrze westernové prostředí náležitě doplněné hororovými prvky, o zábavu se naopak stará spletitý příběh.

Headfirst Productions není nikterak známé vývojářské studio. Pravda, mají za sebou již pěknou řádku titulů, ale upřímně řečeno - když jsem vám teď o nich řekl, vybavila se vám nějaká jejich hra? Možná - pokud už nějaký ten pátek hrajete - si vzpomenete na jejich celkem úspěšnou adventurní sérii Simon the Sorcerer, která se dočkala celkem tří pokračování; ale víc už asi nic

Ovšem dnes jsou autoři někde jinde, takže nejenže změnili žánr, ale pracují rovnou na dvou titulech. Krom Deadlands v těchto chvílích finišuje i vývoj Call of Cthulhu: Dark Corners of the Earth. Asi víte, že tento titul měl již několikrát vyjít, ovšem pak jistě víte i to, že ne vždy klapne vše tak, jak by asi mělo...

Starý, dobrý a špinavý

Her z prostředí starého dobrého a špinavého Divokého západu není příliš, a ty kvalitní by se daly stoprocentní jistotou spočítat na prstě jedné ruky. V poslední době stojí za zmínku snad jen Wanted Guns a Dead Mans Hand. Ovšem ani tyto hry, ač mezi westerny nadprůměrné, nemůžeme celkově považovat za žádné herní skvosty, spíše za (lepší) průměr. Sotva pár měsíců po jejich vydání po nich neštěkne ani pes.

   

Nebezpečný most * Typické westernové městečko * Krasavec…

Do této škatulky by se ale Deadlands neměl zařadit ani náhodou. Již nyní ale to vypadá, že pes štěkat bude - a s ním i celá smečka! Za vše hovoří to, že firma GMG Films dokonce plánuje podle herního scénáře natočit celovečerní film, což se nepoštěstí jen tak někomu. Jinými slovy: experti jsou nadšeni, hráči ještě víc…

To, že bude herní příběh použit i pro filmový scénář, předznamenává jeho propracovanost. Na akční titul je skutečně propracovaný. Měli bychom navštívit ta nejtemnějších zákoutí celého Západu, prozkoumat každičký detail historie všech hrdinů, ale hlavně bychom si měli prožít nefalšované dobrodružství z dob, kdy krásná žena a nabitá pistole znamenaly vše. Autoři navíc vyzdvihují atmosféru, na jejíž krájení bychom si podle jejich slov měli vzít pořádně ostrou mačetu. Za zmínku jistě stojí i způsob, kterým je děj pojat – tak pesimistický a temný příběh jsme tu neměli již pěkně dlouho.  

Jak jsme již několikrát řekli, Deadlands je zasazen do prostředí Divokého západu, tedy do druhé poloviny devatenáctého století - ovšem ve hře bychom se měli kromě historických reálií dočkat i notné dávky mystiky. Jak známo, vražda není ničím neobvyklým, a tím, kdo vládne, jsou především zločinci a nebo pak velmi, ale opravdu velmi bohatí a urození lidé.

Jako v každém westernu, i zde se vše točí kolem "těch zlých". Ti jsou zde reprezentováni prostřednictvím obávaného gangu Seven Sins (Sedm hříchů), který likviduje jednoho človíčka za druhým a vůbec se chová hůř, než indián na válečné stezce. Místnímu šerifovi se to samo sebou nelíbí a tak se Seven Sins, jak asi tušíte, neúspěšně postaví. Gang ho nejen zajme, ale pokusí se ho i popravit…

Střih. Do děje vstupuje opravdová hlavní postava, Ochránce, který nejprve šerifa zachrání a posléze odhalí tajemství Manitoua, což je obávaný zlý duch, jemuž chtěli Seven Sins šerifovu dobráckou duši prodat. Manituovi plány jsou jasné - skrz gang ovládnout celý svět a stát se jeho neomezeným vládcem. Lidstvo by potom chtěl převést do krajiny mrtvých, tedy Deadlands, a tam vládnout na věky…

Ve dvou se to lépe táhne...

Šerif s Ochráncem se nakonec rozhodnou v boji pokračovat společně a spojí se v jednu osobu. Jelikož je Ochránce démon, šerif nabírá jeho podobu, takže se mu proti Manituovi bude bojovat o poznání lépe. Zvratů v ději bude ale mnoho a příběh v žádném případě nemůžeme označit za lineární; autoři se dušují, že na ty nejvyšší obtížnosti by nám dohrání se vším všudy mělo zabrat kolem třiceti hodin, což je na dnešní dobu vcelku úctyhodný výkon.

… ve třech ještě lépe

Deadlands ovšem nemůžeme označit za klasickou akci ani náhodou. Kombinuje v sobě totiž i prvky RPG a velký důraz je kladen na adventurní část. Tato zajímavá kombinace, ruku v ruce s příběhem, se nám určitě postará o pořádnou porci zábavy. Většina úkolů spočívá v postupné likvidaci všech členů Seven Sins a samozřejmě i vymícení zlého ducha. K opravdu nenapodobitelné atmosféře by měl pomáhat i abnormální počet cut-scén, jejichž hlavní předností by mělo být až filmové zpracování a v neposlední řadě i precizní střih a práce s kamerou.

   

Tady budete bydlet... * ...tady popíjet... *...a takhle střílet…

Není peklo jako peklo

Při zaslechnutí pojmu western se asi všem vybaví to samé. Staré filmy z poloviny šedesátých let, zaprášené městečko, souboje může proti muži, zatuchlé salony s krásnou obsluhou, no prostě zdánlivě idylický život. Jenže na tu stinnou stránku už nemyslí nikdo – vysoká kriminalita, časté požáry (města byla dřevěná…) a neshody s indiány také byly na denním pořádku. Inu ne každý si žil jako Clint Eastwood…

Lidé Headfirst by samozřejmě neradi odbočili z této zažité šablony, navíc ale jako takovou pomyslnou třešničku na dortu přidávají pro tento žánr netypické prvky. Již byla zmíněna mystika, k té si přimyslete ještě zcela newesternové pohyby ala Matrix a časté vzpomínky hlavního hrdiny, které mu vždy znenadání problesknou hlavou.

Impozantní je i zpracování pekla, kam za duchy zavítáme, na stereotyp si tak v žádném případě nelze stěžovat. Dále nás čekají samozřejmě i nějaká ta města, zasněžené hory či širé louky, na nichž se obzvlášť dobře střílí. Zajímavě zní i noční mise, v nichž se můžete neplánovaně utkat s všudypřítomnými ožraly… Možností je opravdu hodně a je jen na vás, jak s nimi naložíte a zda využijete všech přítomných prvků a nebo se spíše oddáte náhodě a budete doufat, že to „nějak dopadne“. Určitě dopadne, otázkou ovšem zůstává, jakou stranou se k vám obrátí paní Štěstěna.

Na co se těšíme
  • Detailní příběh
  • Časté zvraty
  • Nelineárnost
  • Multi Targeting System
  • Cut-scény
  • Na peklo!
  • Konečně nefalšovaný western!
Čeho se bojíme
  • Grafické zpracování nevypadá nejlépe, ale to se překousne :-)

Neplánovaně první

Prvenství hře zajišťuje i unikátní systém nazývaný zkratkou MTS (Multi Targeting Systém). Jak je jasné už z názvu, jedná se o způsob, díky němuž můžete najednou zaměřit více nepřátel. Kolik to "více je zatím není známo, ovšem lze očekávat, že se vše ponese v duchu svižné a dynamické akce, stejně jako ostatní prvky ve hře. Mimochodem velmi podobný systémem se pyšnila i nedávno zrušená akce Trinity, nakonec si tedy ceněné prvenství zřejmě odnese Deadlands…

Spolu s tímto systémem zmiňme i zbraně - kromě klasického koltu či pušky se bude bojovat i pěstmi a na řadu přijdou i duchové se svými nadpřirozenými silami. Všechno okolní prostředí by mělo být do maximální možné míry interaktivní. Na cokoliv si můžete sáhnout nebo to zničit a kromě klasicky nascriptovaných akcí se nepřátelé budou pohybovat většinou samovolně, stejně tak se dočkají volnosti i postavy nebo kupříkladu vlaky, jejichž srážka nebude nijak výjimečná.

Až v závěru našeho preview se poprvé musím uchýlit k jiným slovům než superlativům. Za jedinou slabinu Deadlands bychom mohli považovat grafické zpracování, jenž se bude dle slov autorů řadit spíše k dnešnímu nadprůměru a srovnání třeba s Doomem nebude v žádném případě možné. Pokud bych se ale měl rozhodovat, zda vyměnit onu hutnou hororovo-westernovou atmosféru za o třídu lepší grafiku, říkám rovnou, že ne.

I ten Doom 3 byl možná oku lahodící, ale na rovinu - ve výsledku každého víc zajímalo, jak se vlastně hraje. Každopádně nemusíme čekat moc dlouho, do našich luhů a hájů by měl Deadlands dorazit již na sklonku tohoto roku a kromě PCčkářů se dočkají i majitelé X-Box a PS2.

Verdikt: Deadlands je vskutku impozantním dílkem, jehož potenciál snad ani slovy přesně nejde vyjádřit. Mé počáteční nadšení můžete brát s rezervou, ale až uvidíte výsledek, tak vězte, že já jsem vás upozorňoval…

Jak se těšíme: 99%

Nejnovější komentáře

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšího hitu Rockstaru?

Grand Theft Auto 6: co čekat od dalšíh…

GTA V je jistě stále celkem cool záležitost, poločas rozpadu se ovšem přiblížil a spolu s ním i myšlenky na nástupce v podobě GTA VI. Jaké bude?

9.  5.  2018 | | 6 N/A
Hráči kouzlí s fotorežimem v God of War, výsledkem jsou nádherné obrázky

Hráči kouzlí s fotorežimem v God of Wa…

God of War je jednou z nejlépe vypadajících her současnosti a fotorežim je toho jasným důkazem.

16.  5.  2018 | | 2 N/A
Call of Duty: Black Ops 4 je novým dílem série, co boří zažité standardy

Call of Duty: Black Ops 4 je novým díl…

Prvotní představení máme za sebou, teď přišel čas na nášup videí a obrázků z očekávané akce.

18.  5.  2018 | | 8 N/A
Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Herní agenda: co si zahrát v květnu?

Pomalými krůčky se k nám dostává léto a s ním i období sucha. Květnový line-up tomu ale rozhodně neodpovídá.

11.  5.  2018 |
LEGENDY: Gangsterské herní šílenství se zrodilo ze zkratky GTA

LEGENDY: Gangsterské herní šílenství s…

Slavná série Grand Theft Auto nastartovala žánr, kterému se dnes zjednodušeně říká gangsterky. Od svého zrodu jako chyba v kódu se dostala až na výsluní herního průmyslu.

9.  5.  2018 |
Walmart zešílel: odhalil Splinter Cell, Rage 2, Borderlands 3 a řadu dalších

Walmart zešílel: odhalil Splinter Cell…

Úniky se občas stávají, obchodní řetězec Walmart to ale tentokrát opravdu slušně skonil.

9.  5.  2018 | | 3 N/A
E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na největším herním veletrhu

E3 2018: drby a klepy aneb co čekat na…

Letošní E3 bude velké. A bude stát za to.

21.  5.  2018 | | 7 N/A
Marvel v herním průmyslu: nastává zlom po vzoru filmů?

Marvel v herním průmyslu: nastává zlom…

Jednomu ze dvou největších komiksových vydavatelství světa se to v poslední době daří jak na poli komiksů, tak na filmovém plátně. Co se ale týče produkce počítačových her, nikdy na tom nebylo extra dobře. To se ale možná v blízké budoucnosti změní a my si tak užijete s našimi oblíbenými superhrdiny a záporáky také nějaké pořádné herní dobrodružství.

20.  5.  2018 | | 2 N/A