PC | RPG | Preview

Preview: Dragon Age – život může závidět

RPG od Bioware máme všichni spojené se systémem AD&D, známým spíše pro deskové pojetí her na hrdiny. V Dragon Age se počítačoví mágové odpoutali z okovů licencí, opustili proslavené světy a rozhodli se jít vlastní cestou. Pojďte se podívat, co na nás chystají.

Platforma: PC
Žánr: RPG
Výrobce: Bioware (
http://www.bioware.com/)
Vydavatel: Bioware (
http://www.bioware.com/)
Homepage:
http://dragonage.bioware.com/
Předpokládané datum vydání: 2007

Představovat Bioware RPG pozitivním hráčům je pomalu házení hrachu na zeď, přesto se však mohou najít lidé nezasažení skvosty jako Baldur’s Gate, Neverwinter Nights nebo třeba Star Wars: Knights of the Old Republic. V poslední době se Bioware usadili zejména na konzolích, jejich Jade Empire se stalo hitem konzole Xbox, Mass Effect se zase má prodrat na špičku her pro Xbox 360. V případě Dragon Age se ale bude opět jednat o návrat ke kořenům – hra bude výhradně pro PC.

Vidím velký potenciál

Sami tvůrci tvrdí, že se nehodlají nechat omezovat současným výkonem. Ano, bude možno, zejména po grafické stránce, Dragon Age osekat jako Bóbika do polévky, ale kdo by toužil po slaboučkém vývaru, když může mít povedenou pečeni? Toto by mělo být krédo celé hry, teda ne východní kuchyně, ale možnost užívat si naplno. Když se budete bavit s vývojáři z Bioware, neočekávejte žádné nízké cíle, ale pěkně vysokou laťku, přes kterou by se hra prý měla dostat.

  
Bioware jsou na obrázky skoupí

Ostatně nejedna úroveň hry již tak údajně zmizela z imaginárního povrchu světa, protože nebyla dostatečně dobrá, aby byla nahrazena nějakou lepší. Jen ti nejsilnější přežívají a podobně tomu platí i v Dragon Age. Ostatně, pojďte se ponořit hlouběji pod povrch a nahlédněte do temných zákoutí, jež na vaše hrdiny čekají. Jedním z oblíbených reklamních sloganů poslední doby je možnost více konců. Bioware však vzali tuto obvyklou cestu, převrátili ji naruby a dostali se k více možným začátkům.

Pokud máte novou postavu ve většině her, dostáváte se do stejných míst, jak tomu bylo i s tou předchozí, navíc ve stejní společenské pozici. Nikdo neřeší, že otrhaný Ork nejspíš nezapadne do lidského sídla. Zato zde by měla být možnost nejen si vybrat svoji rasu, ale také nějakou společenskou hladinu, na níž budete začínat. Můžete tak být bohatý hejsek z vysoké společnosti, se kterým se na ulici však nebude nikdo párat, nebo naopak chudý dělník, jež v lepší hospodě bude v lepším případě poslán zametat, v horším bude vykrmovat Bóbiky vlastním tělem.

Padouch nebo hrdina

Postupem hrou by měly osudy většiny hrdinů splynout v jeden, jenže stále bude nejspíš rozdíl, zda ten velký zabiják draků, démonů, černokněžníků a vůbec všeliké otravné verbeže, co je jí na talíři spousta, přijde do svého rodného města, nebo někam do hor orat brambor. A váš původ by měl mít ve hře ještě jeden, poměrně výrazný, dopad. Váš hrdina si totiž v mládí vytvoří jednoho ze svých nepřátel. Sice to nebude prý žádný zlosyn světového kalibru, ale zato se bude jednat o nemesis v pravém slova smyslu – stále budete spolu soupeřit, ať již o maličkosti, nebo o ruku draka a půl princezny k tomu.

 
Obrázky z E3 2004, novější zatím nebyly vypuštěny

Ostatně, stejně jako touhy vývojářů dosahují štítů hor, i vaše postava se zamotá do světového dění. Údajně nebudete ovlivňovat některými svými rozhodnutími jen několik nejbližších lidí, nebo třeba nějaký ten národ, ale celý běh světa. Když se teda zadaří. Hlavně zpočátku si nebudete moct pískat a je docela možné, že vaše nadějná kariéra mistra magického řemesla skončí při prvním nepovedeném kouzle. Tedy nepovedeném, ono tu ohnivou kouli sice sešlete, ale jenom ten cíl může být nějaký špatný. Již se na něj ale nebudete dívat každé ráno v zrcadle, jedině že by vás před některé zanesl ranní vánek. Namyšlených jsou plné hřbitovy, nebo odpočívají v pokoji, předsíni a vůbec všech přilehlých místnostech.

Pokud vám záření monitorů ještě nevypálilo díru do hlavy, objevili jste zdatného mága. K němu se do začátku přidá ještě možnost statného bojovníka a proradného zloděje. To vám může přijít málo, vždyť kdekdo vám slíbí i víc, než vám ostatní mohou splnit. Jenže velmi rychle se dostanete prý k tomu, že se vaše volba profese bude větvit a přibudou prestižní povolání, povolání prestižnější, až nakonec ta úplně nejvíce oddělená, se zcela specifickými schopnostmi a dovednostmi. No, vždyť jsem říkal, naslibovat se dá hodně. Bioware opustili licenci Dungeons and Dragons, takže používají vlastní herní systém, kde by podobné kejkle s profesemi měly být možné.

Bylo nás ... čtyři

Abyste však nebyli na všechno sami, dostane se vám možnosti přibrat si tři zlaté vlasy děda Vševěda. Teda čo to tárám, sedmero krkavců, ne, sedm trpaslíků taky ne, tři sudičky, už přihořívá, tak jedině tři pomocníky. Autoři slibují, že zajdou ještě dále než ve svých dřívějších hrách, a společníci budou opravdu, ale opravdu, osobnosti. Že bychom se konečně dočkali tolik slibované možnosti, že pokud se nebude některému z parťáků něco líbit, tak odmítne bojovat? Podobné možnosti byly slibovány i před vydání Knights of the Old Republic, ale tam se nechali pomocníci zlákat vaší stranou Síly. Ovšem i na toto tvůrci narážejí, že by chtěli překonat sami sebe.

  
Několik artworků a logo hry, jež je ke stažení jako wallpaper

Stejně tak se chtějí překonat i v oblasti soubojů, vždyť sekání do prázdna nebo průlety mečem skrz protivníka bez viditelného efektu, to vše by mělo patřit minulosti. Vemte si kopí, nabodněte nepřítele, a ten zůstane připraven na špíz. Podávejte přímo z ohně, otvíráky na konzervy se hodí. Stejně tak by neměly postavy v boji stát jako cviční panáci, ale namísto toho hýřit pohybem, ustupovat, dělat výpady, prostě bojovat tak, jak se na fantasy patří. Dokonce bychom se měli dočkat výhody sehraných útoků více členů vaší skupiny, které můžete naplánovat při zastavení běhu času. Prostě udělíte klasicky rozkazy a hrneme se dále.

Vzhůru do světa

Vůbec celý svět Dragon Age by měl být vyspělejší, temnější a propracovanější. Srovnávat Forgotten Realms v propracovanosti bude obtížné, neboť se jedná o svět důvěrně známý, zatímco Dragon Age přinese naprostou novinku. Přesto však tvůrci tvrdí, že by se hráčům mělo dostat rozsáhlého světa, který bude žít sám o sobě. Dokonce šli tak daleko, že se vrhali do téměř filosofických úvah na téma magie, jejího použití a hlavně reakcí běžných lidí na tento jev. Proč se starat o milence manželky nějakým složitým soubojem, když stačí lusknout prsty a zamést prach? Magie ale nebude tak běžná, že by každé dítě na hřišti běžně smažilo své vrstevníky, spíše bude výsadou mocných.

Na co se těšíme
  • RPG od Bioware
  • Rozvětvený začátek
  • Zajímavý nový svět
  • Úžasné technické provedení
  • Vývoj profesí
Čeho se bojíme
  • Kdy to vyjde
  • Technická náročnost

Pokud očekáváte, že Dragon Age bude opět na Aurora-engine, zaspali jste dobu. Bioware se rozhodli konečně pokročit dále a vytvořili si Eclispe – mocný nástroj schopný ovládat celý svět a přitom zobrazovat miniaturní detaily, jakými jsou kování elfích truhel, zářící runy na meči a podobné efekty, kterých si všímáte tak možná podvědomě. Po technické stránce se prý máme na co těšit, jen se obávám, aby hra nebyla použitelná až za několik let. Podle všech předpokladů bychom se měli dočkat ještě letos, tak snad do té doby získají všichni RPG fanoušci dostatečně silné mašiny. Hybaj vydělávat, ať se pak může hrát od rána do noci.

Jak se těšíme: 95%

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: RPG
Výrobce: Bioware | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 4. listopadu 2009 (PC, X360), 20. listopadu 2009 (PS3)
  • Podařený RPG systém
  • Zajímavý svět
  • Živoucí postavy v partě
  • Obrovská herní doba
  • Chytalavé boje
  • Nevyvážená obtížnost
  • Kamera
  • Občas AI parťáků
Diskuze (6) Další článek: STALKER - inspirováno realitou

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,