Preview: Driv3r – film jako hra či naopak?

Jen málokterá herní série se pyšní nálepkou „úspěch zaručen“. Jednou z nich je však po právu Driver se svým třetím pokračování. Počítačoví hráči byli o druhé pokračování násilně ošizeni a o to více by nám to měl vynahradit díl třetí - krom automobilových honiček totiž může nabídnout ještě mnohem, mnohem více. Co přesně? To si přečtete v našem detailním preview!

Výrobce: Reflections Interactive
Distributor: Atari (
http://www.atari.com)
Distributor v ČR: SeVeN M (
http://www.sevenm.cz)
Homepage:
http://www.atari.com/driv3r/
Datum vydání: pravděpodobně konec léta 2004

Už jen málokteří hráči si pamatují skvělou automobilovou sérii Destruction Derby a o nic méně slavnější Shadow of the Beast. V souvislosti s těmito hrami nesmím opomenout ani slavnou firmu Psygnosis, jejíž součástí byla v minulosti valná většina zaměstnanců studia Reflections Interactive. Své zkušenosti dokázali již několikrát zužitkovat, především ve své dosud nejúspěšnější hře (jednoduše, ale o to výstižněji) pojmenované Driver. Hra nenabídla revoluční koncept, přesto jí bravurně zpracované honičky v ulicích velkoměst získaly nespočet fanoušků. To vše je však již minulostí. Konzolisté se dočkali druhého pokračování, Pcčkáři zůstali takříkajíc „na suchu“. Nic však netrvá věčně a tak se třetí díl chystá také na obrazovky našich monitoru. Pojďme se tedy společně třetímu pokračování Drivera podívat pěkně na zoubek. A že těch zoubků je setsakramentsky hodně.

  

To je bourák! * Efekty stmívání a rozednívání opravdu budou sát za to * Na tomhle obrázku je skvěle vidět, jak bude grafika vypadat

Od historie se však natolik nevzdálíme. Driv3r (nebo také Driver 3, jak chcete) by se totiž měl vydat ve šlépějích prvního dílu. Dočkáme se samozřejmě nového příběhu, detailní grafiky a parádních in-game animací, ale atmosféra jedničky byla natolik dokonalá, že se o její navození autoři minimálně chtějí pokusit (a že se jim to prozatím daří potvrzují i zprávy těch, co měli to štěstí a hru okusili). Vizuální zážitek by měl překonat mnohé filmy, Driv3r ale nebude pouhým „filmem“, protože samotného příběhu se i sami zúčastníte.

Z Miami, přes Nice až do Istanbulu! 

Hned první překvapení přichází v podobě příběhu, který nese podtitul Undercover. Málokdo by čekal, že gamesa, zakládající si na automobilových honičkách, bude klást důraz právě na něj. Kupodivu je tomu však právě tak. Pokud si vzpomínáte na policistu Tannera, jistě vás potěší zjištění, že hlavní hrdina je zpět a v plné formě. Na pomoc si opět vezme několik pomocníků, ať již věrného parťáka Tobiase Jonese nebo půvabnou Calitu. S jejich pomocí byste měli zvládnout svou roli gangstera, do níž se na chvíli převtělíte, za účelem získání informací od místních gangů. Po navázání několika kontaktů se propracujete až k obrovskému gangu, kolem nějž se bude celá dějová linie pozvolna obtáčet. Za své se vám podaří „naverbovat“ i několik původně záporných postav a seznam vašich pomocníků se rázem rozroste o Jericha, kterému mimochodem hlas zapůjčí neopakovatelný Mickey Rourke, zloděje aut Bacusse a řadu dalších. Může se ale stát, že kupříkladu Jericho nakonec „spolupráci“ odmítne a stane se ne vaším nejlepším přítelem, ale největším nepřítelem. Holt, to už k takové práci patří.

  

Drsňák se vším všudy * "Brácho, nemáš zapalovač?" * "Psst, hlavně nenápadně!"

Onen gang zlodějů je ale natolik dokonale organizován, že přijít na nějakou jejich loupež je téměř nemožné. Všechna auta totiž kradou v Miami a posílají je do Istanbulu, ovšem s malou zastávkou v francouzském Nice. Vy se samozřejmě budete muset vydat do všech tří měst, v nichž se vždy setkáte s ojedinělou městskou strukturou a architekturou a pro ten či onen stát typickými vozidly. To vše bude věrně zpracováno dle skutečných předloh. V jednom rozhovoru dokonce uvedl Martin Edmondson, ředitel společnosti Reflections Interactive, že do každého města vypravili tým grafiků, který zde nafotil tisíce materiálů, jenž byly posléze převedeny do elektronické podoby. Měli bychom se tedy těšit na města přesně vymodelována do nejmenších detailů! Každá ulice, každá zatáčka, každý dům…prostě vše!

Každé město = nový začátek 

Každé město je samozřejmě zcela jiné. Rovinaté Miami jako stvořené pro bláznivou jízdu v širokých ulicích je tak logicky zcela odlišné od hornatého Nice, kde se střídají strmé kopce s obrovskými sešupy. Vždy, když se přesunete na jiné místo hry, se tak ocitnete v nových situacích, jimž se budete muset nějakou tu chvilku přizpůsobovat. Zběsilé honičky v širokých ulicích Miami zvládnou i ti méně zdatní, ovšem úzký kopcovitý terén v Nice by měl být oříškem i pro zkušenější. A to ani nemluvím o tom, že vaše spanilé jízdy budou probíhat za plného provozu.

Celkově činí rozloha herních ploch něco kolem 156 čtverečních mil, což je patnáctkrát více, než třeba zdánlivě obrovské Lost Heaven v Mafii! A to prosím ještě nemluvím o naprosté interaktivitě celého města. Na zemi se budou válet odpadky, lidé chodit po přechodech (a chodnících), semafory si budou výstražně blikat, značky se válet po zemi (samozřejmé poté, co je přejedete), a tomu všemu nasadí korunu dokonalý model jízdních vlastností a realistické destrukce. Značné změny doznal i kontakt s chodci. Tolikrát kritizované úskoky kolemjdoucích z předchozích dílů se tentokrát nekonají a tak je možné nebohého človíčka klidně i přejet.

  

Taky se vám grafika tak líbí? * Občas přijde ke slovu i motorka... * ...jako kdybych to neříkal:-)

Volnost pohybu

Jestliže v sérii Grand Theft Auto jsme se setkali s naprosto neomezenými možnostmi a misemi, jenž jsme mohli plnit dle uvážení, Driv3r zachází ještě dále. Volnost pohybu v jednotlivých misích je nepředstavitelná, stejně jako jejich náplň. Již totiž vymizí jediný cíl mise – totiž někam dojet a popřípadě zničit auto. Nyní bude nezbytné i zapojení šedé kůry mozkové. Uveďme si klasický případ: dostanete za úkol nenápadně ukrást auto, v němž ovšem sedí dva týpci. Klasický „GTA způsob“ – tedy s pistolí v ruce chlápky vyhodit a ujmout se řízení, se nekoná, a tak budete muset své oběti sledovat na nějaké odlehlé místečko a tam vyčkat na správný okamžik… Jen doufejme, že s úkoly tohoto typu se budeme setkávat častěji a nejen příležitostně coby s pouhým zpestřením.

Nejen jízdou je Tanner živ

Samozřejmě, že nás hrdina nebude po městě pouze jezdit se svým motorovým miláčkem. Nezřídka bude muset použít i hrubé síly a zbraní, jejichž ovládání zvládá též na výtečnou. Krom pistole nás čeká i UZI, brokovnice… Zbrojní arzenál ale není až natolik rozšířen, přeci jen - hlavní náplní hry zůstávají automobilové honičky. Autoři dále tvrdí, že přesné rozložení toho, čemu se ve hře budete věnovat, je v poměru 3:1 (honičky versus jiné akce). Celkem to znamená 30 misí, jejichž nelineárnost by měla vyvažovat naopak zcela lineární příběh. Jistě podotknete, že toto číslo není nějak závratně vysoké, ovšem nezapomeňme, že žádný úkol v Driverovi není lehký a navíc čím dále ve hře jste, tím obtížnějším se úkol stává.

Za zmínku stojí i některé zajímavé úkoly, jejichž splnění bude vyžadovat notnou dávku důvtipu… Třeba vybírání výpalného. Řeknete si nic těžkého? Když však restaurace odmítá platit a přeruší jakékoliv kontakty s vámi, nezbývá, než provést radikální řez. Vezmete tedy nejbližší auto a rozjedete se přímo na výlohu. Řekl bych, že to už donutí majitele zaplatit.

  

Už zase motorky... * Konečně pořádné auto * Široké ulice Miami jsou jako stvořené pro honičky

Film ve filmu

Pojďme se ale všem Tannerovým aktivitám věnovat trochu podrobněji. Krom propracované kampaně budete mít na výběr ještě z několika herních módů, které by měly už tak dlouhou herní dobu ještě prodloužit. Samozřejmě nesmí chybět specialita Drivera, režisérský mód, který byl oproti minulým verzím ještě vylepšen. Opět si tak budete moci vytvořit vlastní mini filmeček přímo ze hry, následně jej uložit a později přehrát. Můžete mimo to třeba soutěžit s kamarády, kdo má větší střihačský talent, nebo se prostě jen tak kochat tou nádherou. To už záleží jen na vás. A mimochodem – autoři slibují, že filmy bude možné prostřednictvím internetu zasílat do soutěží, v nichž amatérští režiséři mohou vyhrát nemalé finanční obnosy.

Zpět už ale k samotným módům. Projet si jednotlivá města jen tak, bez jakýchkoliv předem určených úkolů si budete moci ve volné jízdě. Dále můžete okusit i různé mini-mise, buď zcela nové či přímo z kampaně. To vše je ale vedle kampaně opravdu pouze jako jakýsi doplněk. Za zmínku stojí také fakt, že kampaň samotnou si jistě budete moci zkusit i několikrát. Vaši nepřátelé by totiž měli disponovat abnormálně vysokou inteligencí a tak vás pokaždé budou pronásledovat jinou trasou, což při členitosti jednotlivých měst není žádný problém. Na autentičnosti by prostředí měli vydatně pomáhat i kolemjdoucí, automobily a vozy městské dopravy.

Efekty ala Matrix

Technické zpracování by nemělo za tím vším ani zdaleka zaostávat. O grafice si jistě uděláte obrázek sami z okolních screenshotů, pojďme se tedy věnovat jiným aspektům. Každé auto by mělo mít asi 20 destrukčních zón (kapota, dveře, sklo…), které se rozbíjejí podle toho, jak a do čeho s autem narazíte. Tady mi opět nezbývá nic jiného, než vás odkázat na okolní obrázky – jistě z nich snadno pochopíte, o čem mluvím.

  

"Tak uděláš to, nebo ne?" * Istanbul. Co dodat? * Opravdu nádherné město.

O detailnosti měst již řeč byla, dodejme však ještě, že každá budova je složena z více jak 300 polygonů, a to je při jejich počtu vysoce přesahujícím 30 000 prostě skvělé. Kromě toho se dočkáme i skvělých „matrixovských“ efektů, a věřte, že to bude při honičkách ve dvousetkilometrové rychlosti prostě nádhera! Grafickou část ale asi nemá cenu popisovat, obrázek si nejlépe uděláte sami, když si stáhnete jeden z mnoha trailerů přímo ze hry.

Lepší než GTA? Bezpochyby

Jako celek je Driv3r úžasný a co do rozlohy a zábavnosti by se mu mohl vyrovnat jedině některý z titulů série Grand Theft Auto, kde se děje účastníte jako zločinec, nebo konzolové Getaway. Tyto hry jistě měly co do sebe a v každé z nich jste se zúčastnili nelítostných bojů, ať již na straně zločinu nebo policie. Každá nabízela dokonalou grafiku, hudbu, za kterou by se nemusel stydět ani film, a především hratelnost, rovnající se stovkám hodin. Z výše zmíněných informací je vám jasné, že třetí pokračování Drivera je na tom dost podobně, ale nač dlouho chodit okolo horké kaše - dle mého skromného názoru Driv3r tyto tituly překonal již nyní a je jen otázkou času, kdy vyjde a my to budeme mít potvrzené. Předpoklady k tomu jistě má a o tom, že datum vydání se blíží kroky více jak mílovými, svědčí i možnost předobjednat si hru v téměř všech herních shopech.

Co říci závěrem? Driv3r bude hitem, bude velkým hitem. Hitem s velkým H. Nejprodávanější hrou, titulem roku. Možná je na to brzy, ale pokud se splní alespoň z poloviny vše, co nám vývojáři slibují, pořád to bude vysoce nadprůměrný titul. BOŽE, KDY UŽ VYJDE?!

Dostupné pro: PC, iPhone
Žánr: Akce | automobilové honičky ve městě
Výrobce: Reflections Interactive | Webové stránky hry
  • Dobrý film
  • Návraty do děje
  • Proti závislosti na hrách
  • Trpký konec slušně načaté série her
  • Ovládání
  • HW náročnost
  • Umělá demence
  • Plytký příběh
Diskuze (32) Další článek: Pokus o překonání rekordu v kontinuálním hraní stále pokračuje

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,