Preview: Elveon – hrdinou ve světě elfů

Kvalitní akční hry s rozvinutým face-to-face bojovým systémem se dají bez nadsázky spočítat na prstech jedné ruky. Zdá se však, že autoři ze slovenských 10tacle Studios hodlají rozvířit hladinu tohoto herního subžánru jedním pěkně divokým Tsunami.
Preview: Elveon – hrdinou ve světě elfů

Platforma: PC, Xbox 360, PS3
Typ hry: akční third-person
Výrobce: 10tacle Studios
Distributor: 10tacle Studios
Homepage:
http://www.elveon.com/
Datum vydání: červen 2007

Nenechte se zmást poměrně neznámým názvem, slovenští 10tacle Studios ani zdaleka nejsou nováčky na herním poli. Na kontě mají nejen poměrně úspěšný Neocron, ale hlavně i velice populární sérii hyperrealistických závodů GTR a GT Legends. Již na první pohled je ale jasné, že svým nejnovějším počinem míří ještě mnohem výš. Jejich hra Elveon, v jejímž jádru si slastí chrochtá Unreal III engine, totiž nejenže vypadá naprosto úchvatně, ale rovněž má hráčům nabídnout i skvělý mix bojové akce s RPG, navíc ještě s obrovským otevřeným světem, jako stvořeným pro prozkoumávání. A vzhledem k nadšeným ohlasům šířícím se okolo E3 předváděčky nám nezbylo, než se tomuto nadějnému titulu takříkajíc podívat „na zoubek“...

  
Architektura měst je vskutku překrásná * Idylka při západu slunce * Vegetace má zvládat i takové vychytávky, jako vlnění dle pohybu postavy

Pakliže si nyní vzpomínáte na postarší titul Blade of Darkness, máte alespoň hrubou představu o tom, co od Elveonu očekávat. Rozhodně se proto netěšte na nějakou superrychlou akci, kde by hlavní hrdina v bojovém transu bezhlavě rubal tisíce protivníků prostým bušením do tlačítka akce. Ba právě naopak, autoři slibují velmi rozvážný a náročný herní postup, kde každý nepřítel znamená smrtelné nebezpečí a každá utržená rána notně zabolí. A vzhledem k tomu, že se v 90% případů bude bojovat tváří v tvář sečnými a bodnými zbraněmi, připravte si především pohotovost a rychlé reflexy. Bojový systém je hlavním pilířem hry a jako takový věstí dlouhé hodiny zábavy při vysilujících bitkách na život a na smrt. Autoři přitom cílí na jediné – chtějí aby se ve vás po každém vyhraném zápasu vzedmula vlna hrdosti a pýchy. Chtějí, aby se každý souboj, který prožijete, stal nezapomenutelným zážitkem.

Vítejte do světa kouzel

Jak se zdá, scénáristé byli již unaveni nekonečným zástupem ohraných fantasy šablon, a tak se rozhodli zaběhnutá pravidla od základů překopat. A právě za tímto účelem vytvořili vlastní starobylý svět Naon, domovinu všemocných bohů (Nimas) a vznešených elfů (Neamas), jejichž rasa stojí teprve na počátku své nesmrtelné cesty. Po staletí spolu tato dvě božská plemena žila v míru a harmonii v utopickém horském městě Nimathar. Bohužel, jednoho dne se zemí rozezněly zvony bijící na poplach a válka na sebe nenechala dlouho čekat. Nikdo vlastně nevěděl, kdo poprvé tasil meče a kdo skutečně vyhlásil otevřený konflikt, ale výsledek byl jediný. Nimathar bylo opuštěno, země zdevastována a svět na dlouhá staletí uchvácen nekončícím konfliktem...

  
Mnoho NPC pro vás bude mít vedlejší úkoly * Masivní elfská brnění vypadají velmi efektně * Elfové nejsou vždy jen vznešené a krásné bytosti

Jak roky ubíhaly, vybrala si válka další krutou daň. Rozpory se totiž rozšířily i mezi samotné vůdce elfů a netrvalo dlouho, než tito stanuli nesmiřitelně proti sobě.  Staré aliance byly zapomenuty, spojenectví zašlá věkem padla pod ranami nenávisti. A nezdálo se, že by měl nekonečný zápas o moc kdy brát jakéhokoliv konce...Naštěstí však byli i tací, kteří stále věřili ve stará proroctví a vlastní minulost. Tací, kteří nezapomněli na Nimathar a moc skrývající se v jeho zdech. A právě oni se rozhodli zachránit Naon při všem, co jim kdy bylo drahé, vyhledat posvátné město a převzít nad ním moc. A právě zde vše začíná – na prahu dlouho zapomenutého města bohů, kde spolu s tisíci jinými spasiteli stanete vy, jako drobounký a nedůležitý pěšák elfí armády, bíjící se o přežití v tomto nelítostném světě božských mocností...

Velmi zajímavě přitom zní oznámení, týkající se celkového stylu vyprávění příběhu. Ačkoliv to totiž vypadá, že hlavní dějová linka bude striktně lineární, nic vám nebude bránit pustit se i na vlastní pěst za prozkoumáváním rozlehlého herního světa, kde mimo jiné narazíte na mnoho zajímavých NPC. A právě zde přichází ona žhavá novinka – velmi nápaditě vypadající interaktivní výlety do historie Naonu. Co si pod tím představit? Je to jednoduché – čas od času se vám během vyprávění okolních NPC dostane lákavé možnosti vypravit se do historických meziher dávných elfích bojovníků a prožít v jejich kůži mnohá legendární dobrodružství a souboje. Ale nepůjde jen o nějaké samoúčelné kratochvíle, právě naopak. Hlavní hrdina díky nim pokaždé získá cennou zkušenost nebo schopnost navíc. A právě tímto způsobem se i z něj postupem času stane mýtická postava, rovnající se svou mocí a slávou těm, o nichž ještě nedávno slýchal jen ve vyprávěních. Nápad je to bezesporu skvělý, doufejme tedy, že si s ním autoři poradí tak, aby vše nenásilně zapadlo do herního celku.

Boj až na prvním místě

Jak již bylo řečeno, boj je základním pilířem Elveonu, a proto se na něj nyní zaměřme pozorněji. Většina soubojů se bude skládat z potyček na blízko, přičemž budou k dispozici tři naprosto odlišné bojové styly, dle zbraní, jež právě ovládáte. Dočkáme se tak svižných bojů s dýkami, náročných rubaček obouručními meči a hektických bitek za pomoci všemožných kopí a tyčí. Všechny tyto zbraně si s sebou budete moci vzít na bitevní pole a samozřejmě platí, že zvítězí především ten, kdo bude nejlépe umět využívat všech jejich předností. Každá zbraň se hodí do jiné situace a zdaleka se nevyplatí zaměřit se jen na jediný typ. Pak by se vám mohlo velice snadno stát, že vás nepřátelé beznadějně obklopí, zatímco vy budete svírat jen slaboučkou dýku. V takových chvílích je naopak nutné pořádně zatočit kopím kolem dokola a udržet si tak ty neřády pěkně od těla. Čtvrtým a poslední bojovým stylem pak bude lukostřelba, kterou ovšem využijete především na velké vzdálenosti a pak také ve speciálních arkádových minihrách, na hřbetě opeřeného griffina.

  
Krytí ran nesmíte podceňovat * Co že jsi  to řekl o mém účesu?! * Tu máš, neřáde!

Autoři se pyšní tím, že míra realismu, kterou ve hře úspěšně evokují, je naprosto nesrovnatelná s jinými hrami tohoto ražení. Velkou měrou se na tom samozřejmě podepsal použitý engine, jehož obrovskou předností je mimo jiné fakt, že spolu zbraně naprosto reálně kolidují ve všech možných polohách, což činí souboje nesmírně autentické. Během náročných potyček se bude vaše postava viditelně unavovat a zvláště po několika minutách již na vlastní kůži pocítíte fakt, že v Naonu energy drinky prostě nevedou. Daleko horší však bude, až se vám na zasažených místech roztříští brnění a začnete nepříjemně krvácet. O to víc si pak budete muset dávat pozor, abyste vykryli každou přicházející ránu. Díky speciálnímu bojovému systému, který vám dá pokaždé kratinkou chvíli na zareagování krátce předtím, než nepřítel tvrdě udeří, to naštěstí při dobré koncentraci nebude tak náročné, jak se zdá. Efektní komba a speciální údery pak již budou jen takovou zaslouženou třešničkou na dortu pro zkušené válečníky.

  
Jemná hra světla a stínu * Boje nebudou probíhat jen one-on-one, ale i ve skupinkách * Engine dokáže vykreslit neuvěřitelné scenérie

Protivníci se budou rekrutovat především z řad znepřátelených elfů a monster, v zásadě pak bude platit, že na každého nepřítele platí odlišná taktika. A stejně jako ve skutečném boji budete nuceni nejdříve objevit slabá místa vašich soků, a až pak teprve udeřit. Zbrklost se zde netoleruje a bezhlavý útok končí v 99% případů smrtí, hlavně kvůli velmi vyspělé UI. Je neřád před vámi nebezpečně rychlý a spoléhá na úhyby směrem k zemi? Stačí ho pěkně podmést jednou stranou kopí a druhou ho dorazit. Je navlečen do silného brnění? Znásobte sílu úderu a velmi rychle se promění v hromadu šrotu. Na každou bojovou situaci existuje pádná odpověď a je jen na vás, zda-li ji dokážete najít. Zcela jiná situace však nastane ve chvíli, kdy se na bojišti objeví více postav najednou (autoři slibují epické zážitky při hromadných bojích po boku desítek NPC). Teprve takové chvíle se totiž stanou opravdovými zatěžkávacími zkouškami skučného hrdiny a atmosféra, jíž se tak dočkáme, vystoupá závratně až do nebeských výšin!

Baleno s láskou

Na hře je jasně patrná pečlivost a profesionalita, která se dostává každé části postupujícího vývoje. Asi vás proto nepřekvapí, že si 10tacle najali vlastní kaskadéry a bojové choreografy za účelem vytvoření vlastního a unikátního elfího bojového stylu. Experti na bojová umění se zbraněmi se proto sjeli ze všech koutů Slovenska přímo do Bratislavy a zde po několika měsících pilné práce ukázali světu vpravdě lákavý výsledek. A dá se bez nadsázky říct, že ať už postavy na obrazovce chodí, běhají, skákají, sekají nebo padají, iluze elfské ladnosti a fyzické síly je prostě dokonalá.

  
Na přírodě si autoři dali velmi záležet... * ...a je to vidět z každého dostupného screenshotu * V odborné terminologii se tomuto říká K.O.

Obrovskou práci si autoři navíc dali i s vytvořením uvěřitelného pohádkového prostředí. Z mnoha screenshotů se tak na nás smějí dokonale vymodelované šumící lesy, zelenající se travnaté pláně, ale i vysoké skalní útesy a monumentální města, jejichž architektura je kapitolou samou o sobě. Úchvatné světelné efekty a hra stínů je patrně ukázkou té nejmistrnější práce, kterou kdo na U3E zatím dokázal vytvořit, a díky vylepšenému systému SpeedTree se při procházce lesem ocitneme ve skutečně žijícím prostředí, kde každý lístek má své místo a každý kořínek žije vlastním životem. Jak se zdá, Oblivion si na pomyslném trůnu neposedí tak dlouho, jak jsme čekali...

Těšíme se
  • Lákavé souboje
  • Překrásný a rozlehlý svět
  • Nápaditý příběh
  • Skvělou grafiku
Bojíme se
  • Přílišné obtížnosti, která by hru uzavřela širším masám
  • Nedotažeností v konceptu

Začínám se vcelku oprávněně obávat jedné věci – že mezi připravovanými akčními (a ne jen těmi) tituly zavládne velice brzy hegemonie jediného enginu. Ano, pochopili jste správně, mluvím tu o Unreal III E. Vždyť co pak budou dělat chudáci kritici, kteří si tak rádi vybíjejí svoji špatnou náladu na špatném vzhledu recenzovaných her? To už pak hry budeme rovnou moci dělit jen na ty „naprosto neuvěřitelně vypadající“ a ty „bez Unreal III Enginu“. No, a co se preview týče, prostě bych už jenom vše spláchnul větou – ano, na tuto hru použit JE. Zbytek je už na vás, abyste si domysleli, jaká superlativa by měla následovat. Anebo se raději podívejte na screenshoty a trailery. Třeba vám vytříbí fantazii...

Stvořeno pro hrdiny

Pakliže autoři splní vše co si předsevzali, zrodí se v podobě Elveonu vpravdě epický zážitek. Již dlouho jsme tu neměli hru s tak očividným zaměřením na close-combat souboje a je nesporné, že tento titul zlomí svojí vizuální kvalitou všechny zavedené žánrové meze. Pakliže si ještě přidáte pokročilý bojový systém, který má být jak velice zábavný, tak vcelku náročný, a navrch ještě nějaké ty RPG prvky, nezbývá než se radovat. To vše navíc zabaleno do slušivého a hlavně neotřelého fantasy hávu, který se na vše dívá z trochu jiného úhlu a snad již ani není o čem uvažovat. Teď už jenom zbývá počkat do června příštího roku a nechat se překvapit, zda-li opravdu půjde o takovou pecku, jako to na první pohled vypadá...

Jak se těšíme: 90 %

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Adventury, Akce, Arkády | akční third-person
Výrobce: 10tacle Studios | Webové stránky hry

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Vybrali jsme nejzajímavější hry pro PC, které si teď můžete zahrát

Vybrali jsme nejzajímavější hry pro PC, které si t…

Ať už si chcete zahrát sami nebo zvažujete koupit hru jako dárek na Vánoce, bude se vám hodit přehled současných nejatraktivnějších her pro počítače.

11.  11.  2020 | |4 N/A
Martin Nahodil
Nejlepší hryPC
Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahrát. Playstation, Xbox i Switch

Nejlepší konzolové hry, které si letos můžete zahr…

12 her, které vám nesmí uniknout, pokud hrajete na herních konzolích. Našli jsme nejzajímavější pecky pro Playstation, Xbox i Switch.

19.  11.  2020 | |5 N/A
Martin Nahodil
Konzole
Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby do budoucna | Recenze

Xbox Series S a Series X: vyšší výkon, SSD a sliby…

Microsoft vyrukoval se svou nejnovější konzolí Xbox Series X. Ale co když nechcete to nejvýkonnější a nejlepší? I na to společnost myslela.

15.  11.  2020 | |19 N/A
Michal Maliarov
RecenzeKonzole