Preview: F.E.A.R. 3 – Alma opět na scéně

Alma si nedávno zadělala na potomka, čímž přiblížila svět na pokraj zkázy. Existuje mezi námi vůbec někdo, kdo nemá STRACH a zbaví nás jí?

I když od vydání prvního F.E.A.R uplynula pěkná řádka dní, stále mám v živé paměti jeho nezaměnitelný styl a hutnou atmosféru. Hrál jsem zásadně v noci se sluchátky na uších a při některých lekačkách jsem měl co dělat, abych nespadl ze židle a ještě si přitom neutrousil do textilu. Něco podobného jsem zažil jen u Resident Evil 2 a Doom 3, čili se tak naštěstí neděje moc často.

 

Vývojáři z Monolith Studios zkrátka umí a nejinak tomu bylo i v případě dvojky. Ta byla na můj vkus trochu akčnější, nicméně děsivé momenty v mateřské školce mi vše dostatečně vynahradily. Asi pro vás tedy nebude žádným překvapením, že stejně jako spousta dalších hráčů po celém světě netrpělivě vyhlížím třetí pokračování této veleznámé série. O něj se sice starají nováčci z vývojového týmu Day 1 Studios (autoři konzolového portu prvního dílu), přesto mohou příjemně překvapit. Ostatně posuďte sami.

Rodinná pouta

Ve F.3.A.R. se vcítíte do role Point Mana, za kterého jste před devíti měsíci absolvovali hrůzostrašnou cestu skrze paranormální události prvního dílu.

Rozkazy se ovšem musejí plnit, a tak jste bráchovi prostřelili květák a máti nechali lajdácky uprchnout

Tehdy jste byli zelenáčem ve speciální průzkumné jednotce F.E.A.R a bylo zapotřebí urychleně najít a zneškodnit šíleného řezníka Paxtona Fettela honícího se za tajuplným přízrakem v podobě malé ustrašené holčičky.

F3AR_obr01.jpg F3AR_obr02.jpg

Samotný děj se postupem času slušně zamotal a nakonec z toho celé vypadlo, že Fettel jest vaším psychopatickým bratříčkem a nebohé děvčátko bestiální matkou Almou toužící po krvavé pomstě. Rozkazy se ovšem musejí plnit, a tak jste bráchovi prostřelili květák a máti nechali lajdácky uprchnout. Ta byla ztrátou syna pochopitelně zarmoucena, a proto si okamžitě začala hledat objekt vhodný pro páření, aby co nejrychleji spíchla nového potomka.

Nakonec si vyhlédla vytrénovaného vojáka Michaela Becketta, za něhož jste odehráli kompletní druhé dějství. V jeho armádní kůži jste se snažili přijít věcem na kloub a tím se všemu dostat na kobylku. Ta se však celkem snadno dostala na vás a několika příjemnými krouživými pohyby získala vytoužený genetický materiál. Nyní se nebezpečně blíží termín porodu a vy musíte Almě zabránit v početí novodobého antikrista.

Cesta za posláním nebude zrovna procházkou růžovým sadem, a tak se k vaší maličkosti přidá éterické ztělesnění Fettela, které chce pro změnu řádně nahnilou matku ochránit. Kde se tu bratrova duše vlastně vyloupla, není doposud známo, ale i přes vzájemnou nevraživost a rozdílné cíle si nakonec plácnete a společně vykročíte vstříc apokalyptickým zítřkům. A jak zřejmě sami tušíte, závěrečné shledání povedené rodinky určitě neskončí hollywoodským happy endem. 

Alma mele maso

F3AR_art01.pngTvůrčí tým sází všechna esa na týmovou spolupráci nutnou k přežití ve světě ovládaném brutálním násilím a bandou bizardních stvoření. Point Man si většinou proklestí cestu vpřed bohatým zbrojním arzenálem, přičemž do vínku dostane kromě svých nadpozemských reflexů i schopnost zpomalovat čas. Fettel půjde na věc spíše od podlahy, protože kvůli chybějící tělesné schránce bude hlavně ze začátku plnit funkci chodící svítilny. Záhy si osvojí různé druhy paranormálního teroru, kterým pak bude obšťastňovat okolní nepřátele. V oblibě útočí například zákeřným bleskem, nepříjemným zmražením, telekinetickým přidušením nebo nenápadným posednutím, kdy se dočasně převtělí do nejbližší opovrženíhodné existence a překvapí nic netušící spolubojovníky palbou do vlastních řad.

Ve dvou se to lépe táhne, a proto bude nanejvýš vhodné, aby se oba aktéři během hry hbitě doplňovali. Na E3 bylo duo vidět přímo v akci, a tak si můžeme jednu situaci krátce popsat. Po zdolání ponurého úseku s napůl rozdrcenými vlaky se v roli Point Mana dostanete na most pochybné kvality, kde na váš zaútočí podivná odrůda kouzelníků střílející energetické výboje a oživující padlé vojáky.

F3AR_obr09.jpg F3AR_obr10.jpg

Za zády už ale slyšíte mumlajícího Fettla, který jednoho z nich uchopí do neviditelných spárů, a vy ho tak smíte prošpikovat štědrými dávkami olova. Paxton sice nemá fyzičku jako tenkrát zaživa, nicméně s vámi při přestřelkách ještě dokáže udržet krok. Souboje pěkně odsýpají až do okamžiku nalezení obrněných mechů, pak se frenetická akce zvrhne v totální masakr.

F3AR_obr07.jpg F3AR_obr08.jpg

Samotný boj působí efektním dojmem, ale někam se nám vypařil strach. Pokud se navíc těšíte na skriptované sekvence s duchařskou tématikou, raději si doneste mokrý ručník na hlavu.

Záhy si Fettel osvojí různé druhy paranormálního teroru, kterým pak bude obšťastňovat okolní nepřátele

Hra totiž staví na principu herního režiséra po vzoru série Left 4 Dead, a tak bude četnost protivníků a ostatních úkazů závislá na vašem úspěchu během putování. Hráči tím sice získají znovuhratelnost titulu a záruku, že bitvy proběhnou pokaždé jiným způsobem, ale hororová atmosféra zřejmě odejde do věčných lovišť.

F3AR_obr03.jpg F3AR_obr04.jpg

Autoři si prý tento fakt uvědomují a strach chtějí navodit nedobrovolným bratrským soužitím. Fettel je totiž pěkný všivák, protože vidí alternativní trasy nebo dokonce portály, které Point Manovi samozřejmě zůstávají skryté. Paxton si tedy může případným průchodem cestu zkrátit, ale co když tam číhá Chuck Norris? Nebude lepší se bratrovi přiznat a jít do neznáma společně? To se dozvíme až v den vydání.

Hollywoodská výpomoc

Na závěr jsem si nechal pomyslnou třešničku na luxusním dortu. O distribuci a financování samotného vývoje se stará herní odnož společnosti Warner Bros, která začíná slibně rozjíždět své snahy o prolínání herního a filmového průmyslu do jednotného celku. Na scénáři F.3.A.R. se totiž spolupodílí horrorový scénárista Steve Niles a na kvalitu filmových video-sekvencí dokonce dohlíží uznávaný i současně zatracovaný režisér John Carpenter (autor famózního horroru Věc nebo nepříliš povedené vyvražďovačky Duchové Marsu).

F3AR_obr11.jpg F3AR_obr12.jpg

Jak tito tvůrci povýší celkový dojem z hraní na novou úroveň, si předem netroufám odhadnout, ale určitě se velmi rád nechám překvapit. Před pár dny však dorazila smutná zpráva, v níž se datum vydání posunulo až na příští rok. Většinou se nejedná o dobré znamení, na druhou stranu autoři získali více času na dopilování herních mechanizmů a řádné testování. A to nikdy není na škodu.

Dostupné pro: PC, X360, PS3
Žánr: Akce | Hororová akce
Výrobce: Day 1 Studios | Webové stránky hry
Začátek prodeje: 24. června 2011
  • kooperace
  • systém achievementů
  • nápadité multiplayerové módy
  • slušné střílení
  • mizerný příběh
  • absence strachu
  • okatě koridorové
  • pro jednoho nuda
  • průměrná grafika
  • spawn protivníků

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Kingdom Come: Deliverance - prožijte český středověk (recenze)

Kingdom Come: Deliverance - prožijte č…

Česká hra ze středověku se dočkala finálního vydání. Po dlouholetém vývoji máte možnost okusit hru, jaká tu ještě nebyla. RPG inspirované českou historií a vyvíjené s důrazem na středověkou realitu. Stojí za to hru pořizovat? Dozvíte se v recenzi!

13.  2.  2018 | | 123 N/A
Mapa Kingdom Come: Deliverance je krásným příkladem středověké historie

Mapa Kingdom Come: Deliverance je krás…

Při tvorbě světa Kingdom Come: Deliverance samozřejmě nemohli tvůrci zahrnout celou republiku. Nakonec si vybrali okolí města Rataje nad Sázavou, nacházejícího se v okrese Kutná Hora. Jak to dopadlo?

21.  2.  2018 | | 16 N/A
Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál z českých luhů a hájů (galerie)

Kingdom Come: Deliverance - fotoseriál…

Recenzi jsme sice již napsali, ale Kingdom Come nás stále baví. Podívejte se na galerii z našich dobrodružných výprav.

19.  2.  2018 | | 4 N/A
Kingdom Come: Deliverance už prodalo téměř 500 tisíc kopií

Kingdom Come: Deliverance už prodalo t…

Nehledě na bugy a další technické nepříjemnosti se Kingdom Come v prodejích pěkně daří.

15.  2.  2018 | | 5 N/A
7 nejlepších historických zážitků, které můžete zažít ve hrách

7 nejlepších historických zážitků, kte…

Kingdom Come dokázalo v posledních dnech ukousnout solidní porci pozornosti. Není ale jedinou hrou, která se zaměřuje na středověk a věrohodnou historii. Pojďme se podívat na ty nejlepší alternativy.

20.  2.  2018 | | 5 N/A
Kingdom Come: Deliverance dostane na PS4 v den vydání obří patch

Kingdom Come: Deliverance dostane na P…

Máte koupené Kingdom Come na konzoli PS4 a chystáte se hrát? Tak to si ještě nějakou dobu počkáte.

12.  2.  2018 | | 16 N/A
Herní agenda: zpátky v sedle nového roku

Herní agenda: zpátky v sedle nového ro…

Na začátku roku téměř vždy bývá na herním trhu poměrně sucho. Letošek nebyl výjimkou, proto jsme si s agendou dali menší pauzu. Už se ale začínají objevovat první dobře vypadající kousky, takže nastal čas, abychom si o nich zase něco řekli.

16.  2.  2018 |
Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se na obrázky z českého středověku

Jak vypadá Kingdom Come: podívejte se …

Kingdom Come bude výpravou do středověku se vším všudy. České lesy, věrohodné souboje a příběhové zvraty, které otřásly zemí. Pojďme se podívat na všechny dostupné pohlednice z výletu.

21.  2.  2018 | | 18 N/A