Preview: Gauntlet: Seven Sorrows – Romerovo zmrtvýchvstání

John Romero. Můžete ho obdivovat, můžete ho nenávidět, ale už ho nikdy nezbavíte nálepky „ten, co stvořil Daikatanu“. Tímto kontroverzním dílkem si sám podepsal jízdenku do pekel a zdálo se, že se už navždy bude do herních dějin zapisovat jen černým písmem. Nyní ale přichází s novým projektem, který je stejně ambiciózní jako Daikatana. Povede se mu alespoň reparát?

Výrobce: Midway (www.midway.com)
Vydavatel: Midway (
www.midway.com)
Distributor v ČR: EA Czech
Žánr: Akční 
Vydání: srpen 2005

Pokud jste před chvílí nad názvem této hry nevěřícně kroutili hlavou a sami sebe se ptali „co to proboha je?“,  patrně se hraní her věnujete pouze několik roků a nebo jste několik posledních let strávili v komatu. Jinak si snad ani nelze vysvětlit to, že neznáte božský Gauntlet. Ten božský Gauntlet, který nemohl chybět v žádné automatové herně. Ten Gauntlet, do nějž se nebáli lidé investovat desítky svých mincí, jen aby se mohli bavit. Ten Gauntlet, který ohromil svým propracovaným systémem… A díru do světa udělal i na konzolích. Pořád se nechytáte?

Pořád tak krásná
 
Upřímně řečeno bych se ani nedivil. Přeci jen tomu letos bude už dvacet let, co se na svět dostala první hra této (dnes již) legendární série. V roce 1985 se samozřejmě ještě na nějakou tu vizuální krásu nehrálo, a tak bylo zapotřebí hráče omámit hlavně hratelností. Atraktivní kombinace hack-and-slash bojovky s RPG systémem na trhu chyběla a spolu se svou jednoduchostí a přitom spoustou možností se první Gauntlet brzy stal nedostatkovým zbožím. Hra se později dostala do pařátů společnosti Midway, jež se rozhodla pro její převedení na konzole.

    

Krasavice z podzemí * I hrdinové musí chodit po schodech * Komba, komba, komba

První konzolová reinkarnace se nesla v podobném duchu jako zmíněná automatová premiéra: parádní hratelnost, RPG fragmenty vybalancované na maximum a hodiny báječné zábavy. Poslední díl série z roku 2002 ovšem na předchozí Gauntlety již nenavázal; hratelnost tu sice byla a nechyběly ani RPG prvky, jenže s grafikou jako by tvůrci zaspali přinejmenším pět let. Jó, kde jsou ty časy, kdy k úspěchu stačily dva rozměry? Možná je to ale jen dobře, neboť jinak by se asi v Midway nerozhodli pro tak výrazné změny, které nás čekají v dalším dílu s podtitulem Seven Sorrows. Pojďme se mu podívat na zoubek.

Staří, známí, zkušení

Čerstvou krev by Gauntletu do žil měla napumpovat pěkná řádka herních es. Jde patrně o největší změnu oproti předchozím dílům – vývojářský tým nyní netvoří parta neznámých lidí, nýbrž lety prověření a především hráčům známí vývojáři.

Jméno Joshe Sawyera sice asi valná většina hráčů znát nebude, skalním příznivcům RPG titulů se však již musí sbíhat sliny, neboť se tento chlapík podílel kupříkladu na populárním Icewind Dale. Druhý designerský post však obsadila legenda v tom pravém smyslu – John Romero. Doomem a Quakem v portfoliu se může pochlubit jen málokdo. Druhým dechem je ale zapotřebí dodat, že Daikatanou pošramocená pověst se bude napravovat asi jen horko těžko. Doteď máme v živé paměti tvé pekelné dílo, Johne! Možná i to je jeden z důvodů, proč je Seven Sorrows herním tiskem titulováno jako černý kůň roku. Romero si předně bude chtít napravit pocuchanou reputaci a opět se vrátit na pomyslný herní Olymp a společnost Midway by zase ráda obnovila zašlý lesk své stařičké legendy…

Nic nového pod sluncem…

Přejděme již však k samotné hře. Ta by měla i přes nový vývojářský tým jít ve šlépějích svých předchůdců. Označení „klasická bojovka“ by však nebylo úplně na místě, neboť se alespoň jedné zásadní změny dočkáme – příběhu. V původním Gauntletu sice také nějaká ta zápletka byla, ale rozhodně se nedala považovat za plnohodnotný příběh s několika odbočkami či dokonce konci, jak jsme zvyklí u některých jiných titulů. To by se nyní mělo změnit. Dočkáme se tedy mnohem propracovanějšího děje a dokonce dojde i na nějaké ty nečekané zvraty. Samozřejmě to neznamená hodiny animací a stovky sáhodlouhých dialogů; i přes přítomnost příběhu bychom neměli být nijak ošizena akci, o níž koneckonců jde především.

    

Bojuje se opravdu všude... a všude to vypadá báječně!

Zatím známe z herního příběhu pouze útržky, ovšem i to málo vypadá velice zajímavě. Na rozdíl od minula by neměly být tak přesně narýsovány hranice mezi dobrem a zlem a mnohem více by mělo záležet i na vašem vlivu na ostatní postavy. Důkazem budiž i zcela neklasický začátek: jako vždy si to vaše partička peláší přímo do nepřátelské líhně, aby zlikvidovala toho vůbec nejstrašnějšího a nejproradnějšího zloducha. Jenže se jim to nepovede a za trest jsou Temným pánem uvězněni v podzemí. Díky svým schopnostem se ale vaši hoši dostanou na svobodu… Vaším úkolem nebude nic menšího, než se postarat o pořádnou pomstu a vrátit Temnému pánovi porážku i s úroky. Anebo se na to vykašlete a necháte ho, ať dál páchá obludnosti?

Pro každého něco

Hlavní novinkou, na níž si bude Gauntlet zakládat, je především možnost volby. Již nebudeme muset trpět věci, co nás nezajímají; každý si přijde na své, neboť si bude moct užívat jen toho, co je mu nejmilejší. V praxi to znamená dva odlišné herní módy. Story mod by měl nabídnout zmiňovaný propracovaný  příběh, zatímco nedočkaví bojovníci se budou moci v Advance modu věnovat čistě jen akci.

Co se týče bojů samotných, žádných novinek se nedočkáme. Základem tedy bude správný výběr osazenstva vaší družiny – což tentokrát bude ještě těžší. Ke staré známé čtyřce (válečník, kouzelník, elf, valkýra) přibyl ještě kopiník a doposud neoznámený hrdina, jehož totožnost se autorům úspěšně daří tajit. O těchto dvou nových postavách ale prozatím není zcela rozhodnuto; některé zdroje hovoří o tom, že půjde pouze o bonusové charaktery, k nimž bude mít hráč přístup až po úspěšném splnění všech úkolů; jiní však toto tvrzení odmítají a uvádějí, že všechny charaktery budou zpřístupněny ihned.

Jednoltivé postavy se samozřejmě odlišuje nejen vizuálně, ale i svými schopnostmi - a v neposlední řadě i způsobem boje. Je jasné, že válečník se na svou obět okamžitě vrhne a bude ji chtít rozsápat svou krví potřísněnou zbraní, zatímco čaroděj bude jen z dálky přihlížet a aniž by se bitvy přímo účastnil, zlikvidouje pár nepřátel zaříkáváním kouzelných formulek.

Pokaždé to samé, ale pokaždé jinak

K tomu, aby nás boje bavily, bude napomáhat i rozmanitý zbraňový arzenál. Sice zatím neprosákly prakticky žádné informace o konkrétních kouscích, které se na nás chystají; nemůžeme se však již nyní zbavit pocitu, že „tohle prostě bude bomba“. Spousta střelných zbraní, nějaké ty meče a kouzla… to je klasika. Ale komba, to je to, oč tu kráčí. Většina charakterů totiž bude disponovat i ohromnou (především fyzickou) silou, jež spočívá právě v umění boje rukama i nohama. A vhodnými kombinacemi různých pohybů můžete docílit neskutečně bizarních vražedných komb.

   

Krasavec z vaší družiny * Vaši hoši v plné polní * A do třetice všeho druhého: hlavní hrdinové opět v akci 

To si ale trochu protiřečí s tím, že by autoři chtěli do bojů přinést mnohem větší míru taktiky. Zabíjení by se nyní nemělo omezovat pouze na tupé mačkání tlačítek a spoléhání se na to, že „ono to už nějak vyjde“. Mělo by v mnohem větší míře záležet i na tom, kolik vaše postava na své cestě nasbírala zkušeností. Lety prostřílený veterán s tělem posetým jizvami z předchozích bojů se ani nemusí namáhat – stačí jeden sek a nepřítel už může počítat andělíčky; zatímco junák s pobryndaným tričkem se musí setsakramentsky ohánět, aby vůbec přežil, a o nějakém pořádném útoku si může nechat jen zdát.

Ruku v ruce se sbíráním zkušeností jde i vylepšování zbraní. V jiných titulech sice nebývá zvykem spolu s vylepšováním vlastností charakteru přidávat na výkonu zbraním, zde to ale bude na denním pořádku. Nejenže si tak můžete mnohanásobně ulehčit hraní, ale navíc si tak můžete sami připravit báječnou podívanou.

Další položkou na výčtu novinek je multiplayer. V takovýchto hrách je samozřejmostí, vývojáři ovšem i zde přislíbili přítomnost lákavé novinky (tedy alespoň oproti předchozím dílům), která slibuje možnost procházet jednotlivé mise kooperativně. Ve dvou se to lépe táhne a navíc je-li kolega živý, není co řešit. Příjemně zní i možnost hrát online, takže nebudete nutně muset shánět spřízněnou duši, která by musela po čas hraní stát (sedět) přímo vedle vás, ale budete moci změřit síly klidně i s kamarádem z opačné strany světa. 

Na co se těšíme
  • John Romero
  • Ono to bude mít příběh! ;-)
  • Komba
  • Hratelnost
  • Dva různé módy
  • Grafika
Čeho se bojíme
  • John Romero
  • Umělé inteligence 
  • PC verze - bude stejně kvalitní jako ta konzolová?

O audiovizuální stránce se ani nemá cenu zmiňovat. Okolní obrázky jsou jasným důkazem toho, že alespoň ta viditelná část hry bude patřit k absolutní špičce. A vůbec - všimli jste si, že po čas celého preview neustále jen skloňuji slovíčka „skvělé“ a „báječné“? Doufejme, že ne nadarmo. Vypadá to velmi slibně, jen aby se zase něco… Však vy víte, Daikatana pořád létá kdesi kolem a nechce, mrška, odletět. Přejme však Johnovi a jeho týmu jen to nejlepší a těšme se. Kdoví, možná se spekulace stanou skutečností a my tu teď opravdu hovoříme o černém koni letošního roku.

Jak se těšíme: 90%

Diskuze (1) Další článek: Bez spoďárů ani ránu

Témata článku: , , , , , ,