Preview: Gears of War – zničená krása

Není tomu ani tak dlouho, co jsme obrázky z HL2 obdivovali jako něco naprosto neuvěřitelného, něco nadpozemského. Nezestárli jsme však ani o jediný rok a engine Source už je označován maximálně jen jako „pěkný“, až „velmi pěkný“. Pozornost se přesunula na jiné projekty, na novou generaci her, které se dá přisoudit to slovo „neuvěřitelné“. A právě o jedné z nich bude dnes řeč.
Preview: Gears of War – zničená krása

Platforma: Xbox 360, PC
Typ hry: third-person akce
Výrobce: Epic Entertainment
Distributor: Microsoft
Homepage: není 
Datum vydání: 2006

Když v roce 2004 předvedla firma Epic svůj zbrusu nový Unreal 3 engine, všichni si mysleli, že si ho v prvé řadě syslí do zásoby pro stejnojmenné pokračování legendární FPS. Jaké bylo překvapení, když se z dohadů a nejasností ohledně názvu Gears of War (GoW) vyklubala hra určená exkluzivně pro next-gen konzoli Xbox 360, běžící již na první pohled na tomto grafickém motoru budoucnosti. Rázem se na ni upnuly zraky statisíců hráčů, kteří neodbytně požadovali přesnější informace. Ale až letošní E3 jim dala odpověď. Právě zde totiž byl projekt „za zavřenými dveřmi“ prezentován. A právě odtud pochází valná většina informací, které se v tomto článku dočtete.

  

Náš drsný hrdina * Berserker a jeho úsměv * A ještě jedna rozesmátá tvář

Nejenže dostali žurnalisté zákaz šířit toho do světa víc, než mají povoleno, rovněž si také do baťůžků na cestu přibalili krásné GoW brožurky. Ty lákavým způsobem pojednávaly o příběhu hry, hlavních postavách a pozadí konfliktu, který se v ní odehrává. Vše samozřejmě doplněno o velkolepě vypadající obrázky. Co si budeme povídat, zákaz šíření informací dlouho nevydržel, a tak se jednoho dne právě jedna z těchto brožurek objevila na nejmenovaném zahraničním serveru. Díky tomu si ji nyní může prohlédnout každý bez omezení, čímž alespoň při lehké znalosti angličtiny získáte nedocenitelný přehled o dějové lince. A ta již teď vypadá vskutku poutavě, takže dozajista neprohloupíte. A to i přesto, že je víceméně stvořena pomocí klasické šablony o vyhlazení lidstva a posledních zbytcích odporu, což jsme již viděli tolikrát a v tolika podobách.

Lidstvo na pokraji zkázy

Nacházíme se ve světě Xera, bohaté a kdysi mírumilovné planetě, vlastnící obrovské energetické zdroje a zásoby nukleárního paliva. Zdaleka ne všichni však mají k těmto zdrojům přístup a jelikož se silná města nechtějí nijak dělit, nevyhnutelně následují nepokoje, které postupně vyústí až v táhlý válečný konflikt. Vše se však změní když dr. Helen Cooperová objeví speciální schopnosti látky zvané Imulsion, která se při správném postupu může rychle a efektivně transformovat na obrovský zdroj energie. V jediném okamžiku je najednou vše jinak a v reakci na nastalou situaci se stane to, co musí - ekonomika planety se zhroutí během rychlého nástupu Imulze na světový trh.

  

Ten by jednomu nahnal strachu * Drobný výškový rozdíl * Futuristické tovární prostředí

A jako vždy, lidstvo se ani tentokrát nepoučí ze svých chyb. Když lidé s nedostatkem Imulze začnou vyžadovat její přísun, jejich prosby zůstávají znovu bez odezvy. Podruhé se tedy rozpoutává konflikt, tentokrát se však protahuje na celých devětasedmdesát let, během nichž se celá lidská populace navzájem pomalu zničí. Ta válka je nazvána Pendulumskou.

Je tu však ještě něco mnohem horšího, něco, co číhá pod povrchem a vyčkává, dokud nepřijde ten pravý okamžik pro zničující útok. A ona chvíle nastává velice brzy. Ten den je nazván Emergency Day, den, kdy se odporné stvůry, známé jako Locust Horde, vyvalily ze svých podzemních šachet napovrch a zastihly lidstvo nepřipravené, rozdělené a vyčerpané desítkami let zničujících válek. Netrvá to dlouho a tato odporná stvoření zabírají většinu lidských center na planetě, přičemž během pár hodin ničí veškerý odpor. Vyjednávání je bezvýsledné, jakékoliv mírové řešení nemyslitelné. Locusti mají jediný zřejmý cíl – zabít každého muže, ženu a dítě na planetě.
 
Strašlivě prořídlé lidstvo se shromažďuje v jediném bezpečném městě – Jacintu - založeném na povrchu z tvrdé žuly, jímž se stvůry nejsou schopny prokopat. Pevně uzavírají veškeré kanály a umělé šachty, neprostupně je zaminovávají a zajišťují nervovým plynem. Postupně tak nejkrásnější město Sery proměňují v nedobytnou pevnost, poslední výspu lidského odporu. Pak zahajují poslední krok ve svém plánu – vojenští velitelé vypouštějí z orbitálních stanic desítky jaderných a chemických raket a spolu s mocnými laserovými výboji srovnávají se zemí města obsazená nepřáteli. A s tím i milióny civilních obyvatel, kteří se v nich skrývají v marné naději na záchranu. E-Day lidstvo vyhrálo. 90% povrchu planety bylo naprosto zničeno. Ale nepřátelé pod povrchem přežili. A velice rychle  se znovu shromáždili k dalšímu drtivému útoku…

  

Jacinto dokáže být krásné… * …ponuré…* …ale i odpudivé…

Hlavní postava, Marcus Fenix, je již od pohledu prototyp drsného vojáka, řídícího se jen vlastním rozumem. Kdysi, za dob Pendulumských válek, býval národním hrdinou, pak se však v jeho kariéře objevily nějaké ty neuposlechnutí rozkazu, až byl nakonec válečným soudem poslán na doživotní vězení do Jacinta. A právě zde nacházíme svého hrdinu při začátku lidského odboje. Vedoucí politická síla COG (Coalition of Order Goverments) mu dává novou naději – vytvořila speciální jednotku Gears, do níž umísťuje právě vojáky jako je on. Marcus bez váhání nastoupí do jejích řad a jelikož nemá co ztratit, rozhodne se bojovat proti Locustům až do poslední sil. Již to pro něj není jen válka. Je to osobní boj, na jehož konci možná čeká spasení. Anebo něco mnohem horšího…

Epic jde do neznáma

Je celkem s podivem, že autoři GoW představují jako third-person akci s taktickými prvky, a to z jediného prostého důvodu - jejich předchozí Unreal projekty byly do jednoho krvavé akční řežby z pohledu první osoby. Inu, změna většinou neškodí. Ostatně vypadá to, že Epic se 3rd pohledem nešlápl vedle. Hlavním záměrem je totiž stvořit herní zážitek směle se rovnající strhujícímu celovečernímu filmu, a jak všichni víme, právě toho se dá nejlépe docílit pohledem třetí osoby.

Samotný Cliff Bleszinski říká, že půjde o mix válečné atmosféry z Brothers in Arms a hororu z Resident Evil – což zní skutečně zajímavě. Vzpomínáte si na památnou scénu z Unrealu, kdy v jednu chvíli zhasla všechna světla a do černočerné tmy zavrčel rozzuřený Skarrj? Ano, a právě takové okamžiky nám má GoW připravovat na každém kroku, minutu za minutou, hodinu za hodinou.

Filmový zážitek, filmové zpracování, filmová atmosféra – to jsou autory nejčastěji skloňované aspekty, které mají definovat herní podobu GoW. A toho hodlají dosáhnout nejen zmíněným third-person pohledem, ale i dalšími pomůckami – například hrátkami s kamerou.

  

Pojď na mou hruď, brachu * Tak hoši, odkroutíme šichtu a pak pudem na jedno! * Vskutku úctyhodný zjev

Nejednou se prý při některé ze zvláště zajímavých scén odpoutá kamera od vašeho hrdiny a natočí se tak, aby bylo na probíhající situaci co nejlépe vidět. Budeme tak třeba sledovat, jak Marcus kráčí opuštěnou stokou, když tu se za jeho zády proboří zdí odporné monstrum. Zajímavě zní třeba i pohled seshora, sledující probíhající akci z ptačí perspektivy. Podle všeho se pak třeba dočkáme i situací, kdy si sami sebe prohlédneme očima některé z krvelačných stvůr, chvíli předtím než na vás odněkud zaútočí. Něco podobného jako nabízel Doom 3, doufejme ale že v tomto případě s mnohem lepším efektem. 

Odporní slizouni + odvážní vojáci = krvavý boj

Když už jsme u nepřátel, proč se o nich nerozpovídat obšírněji. Locust Horde, strašliví démoni žijící hluboko pod zemí, totiž mají do stereotypu hodně dlouhou cestu a již jen zástup jejich forem, lišících se jak velikostí, tak tvarem a silou, vás dozajista upoutá.

Zcela základním nepřítelem se má stát 2 metry vysoký Drone, stvoření zuřivé a velmi silné, přesto ale vcelku inteligentní. Rozhodně dost na to, aby s sebou mohlo nosit palné zbraně a využívat taktické prvky. Brzy se ale přitvrdí a čelit budete mnohem větším stvůrám – například 12 metrový kolos Brumak je opravdu nesmlouvavý nepřítel, zvláště když čelíte jeho třem energetickým kanónům.

Poslední z trojice oznámených protivníků pak je Berserkr – ale ne „ten“ Berserkr, nýbrž „ta“ Berserkr – samice od Drona. Jak autoři říkají: „Zářný příklad toho, že nejen lidské samice jsou často zuřivější a vychytralejší.“ Pochybuji ale, že by se nějaká lidská samice dokázala probořit jediným mocným úderem skrz betonovou zeď. V uvolněné ukázce je pak Locusty vidět třeba ještě v podobě malých létajících zrůdiček, popřípadě velkých pavouků. Rozhodně tedy je z čeho vybírat.

Ani zdaleka však nebudete v boji sami, čímž se dostáváme k první velké herní devize – kooperaci. Vaši spolubojovníci z Gears totiž nebudou jen tupými postavičkami, co zařvou za první rohem. Místo toho dostanete do péče velice schopné a ostřílené vojáky, které budete mít možnost častovat několika dostupnými rozkazy. Ty budou pokrývat všechny potřebné taktické operace („Jdi tam a tam“, „Zaútoč tady a tady“, „Braň pozici“, „Najdi úkryt“, atd.), přičemž jejich  oznámený počet se od prvního představení hry rychle změnil.

  

Apokalypsu budete potkávat na každém kroku * Jsem sice ošklivý, ale budu vás mít rád! * Všimněte si geniálně provedených světelných efektů

Nejdříve mělo jít jen o taktické prvky, teď již ale vývojáři oznamují plnohodnotnou bojovou simulaci, která sice nebude nijak složitá, ale příkazové portfolio má být  přesto víc než dostačující. Uvidíme, jak to tedy nakonec dopadne, ale ať tak nebo tak, trocha taktiky ještě nikdy nikoho nezabila.

Třetím velkým příslibem je systém pokročilého krytí, ne nepodobný tomu z Kill.switch. K dispozici bude široký repertoár pohybů, které budete moci po přilepení se na zeď provádět. Vyklánění se a úkroky zpoza úkrytu již nikoho neohromí, ale třeba taková palba naslepo, popřípadě rychlé skoky z úkrytu do úkrytu vypadají vskutku lákavě. Ve spojení s perfektní fyzikou Unreal Enginu 3 jsme pak byli v jedné z uvolněných ukázek svědky toho, jak hráč soustředěnou palbou ničí vše, co mu stojí v cestě (včetně zdí a domů), čímž si v na otevřeném prostranství vytváří mnoho výhodných překážek, které také následně využil k bezpečnému zlikvidování nepřátel. Co víc si ještě přát?

Ze zbylých informací pak stojí za zmínku určitě ještě velká podpora online hraní (ostatně, kdo by se tomu u Epic divil, že), které se překvapivě vůbec nechce srovnávat s bratříčkem UT 2007. Multiplayer má být temnější, pomalejší a hutnější, přesto ale stejně akční a mnohem napínavější. Hrát by v něm přitom měla velkou roli týmová spolupráce.

Rovněž ve věci zbraní chce Epic předvést nějaké nové a originální kousky, které zatím nezveřejnil. Pravděpodobně se dočkáme i ovladatelného vozového parku, což však není oficiálně potvrzeno. No, a nakonec se proslýchá, že GoW přinese i celkem propracovaný boj nablízko, kdy se můžete díky několika kombům ubránit i několika útočníkům najednou.

Sejdeme se u Xboxu

O mnoho hůř již ale zní oznámení, že hra je exkluzivně vyvíjen pro Xbox 360, až sekundárně pak pro PC. A ať už je flexibilita enginu jakákoliv, nic nedokáže rozptýlit můj neblahý pocit, že nastane podobná situace, jako se hrou Halo na první Xbox. Nejenže jsme museli čekat na převod strašlivě dlouho, ke všemu byl poté výsledek velice kontroverzní. Že by tedy další důvod, proč utratit své peníze za tuto microsofťáckou konzoli? No, tak to již nechám na vás.

Na co se těšíme
  • Perfektní grafika
  • Atmosféra
  • Kooperace a krytí
  • Odporní nepřátelé
Čeho se bojíme
  • Prodlevy mezi Xbox a PC verzí

Jisté ale je, že GoW vypadá perfektně ve všech aspektech, má za sebou jednu z nejzkušenějších vývojářských firem v branži, běží na nejvýkonnějším enginu dneška (nebo spíš zítřka) a ke všemu i obsahem se zdá být nabitý až k prasknutí. Do vydání sice zbývá ještě dost času, ale už teď je jasné, že to bude bomba.

Jak se těšíme: 93%


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět grafickým skvostem

Hráči fotí zážitky z Anglie: AC Valhalla je opět g…

Jestli něco Ubisoft umí, pak jsou to pestré světy, lákající k focení.

16.  1.  2021 | |11 N/A
Daniel Pánek
Assassin's Creed ValhallaGalerie
Tipy na 7 překvapivých herních hitů, od kterých nikdo nic nečekal

Tipy na 7 překvapivých herních hitů, od kterých ni…

Od následujících her si hráči příliš neslibovali, přesto všechny dokázaly překvapit.

12.  1.  2021 | |10 N/A
Ladislav Novák
Téma
Hry zadarmo nebo se slevou: novoroční akce a Crying Suns zdarma

Hry zadarmo nebo se slevou: novoroční akce a Cryin…

Na všech herních platformách je každou chvíli nějaká slevová akce. Každý týden proto vybíráme ty nejatraktivnější, které by vám neměly uniknout. Pokud chcete získat hry zdarma nebo s výhodnou slevou, podívejte se na aktuální přehled akcí!

8.  1.  2021 |
Martin Nahodil
Hry zdarmaSlevové akce