Preview: Gothic 3 – nová výprava za dobrodružstvím

Příliš dlouho jsme nečinně seděli a zaháleli. Příliš dlouho jsme nechávali čas procházet bez povšimnutí kolem. Nyní však přichází změna. Svět se pomalu mění a ze severu přicházejí mračna. Ano, budeme to znovu my, kdo chopí osud světa pevně do rukou. Je totiž čas pro velké skutky.
Preview: Gothic 3 – nová výprava za dobrodružstvím

Platforma: PC (možná i XBox 360)
Typ hry: RPG
Výrobce: Piranha Bytes
Distributor: JoWood
Homepage:
www.gothic3.com
Datum vydání: první čtvrtina 2006

Série her Gothic od vývojářů z Piranha Bytes se zapsala nesmazatelným písmem do historie žánru RPG a úspěch slavila jak svým průlomovým prvním dílem, tak i druhým, který i přes mnohé obavy dokázal udržet laťku kvality v závratných výšinách. A proto se nemůžeme divit euforickým projevům nadšení početné hráčské základny po oznámení třetího dílu. Na obzoru se rýsuje RPG, které má šanci redefinovat zaběhnutost žánru, minimálně alespoň svým grafických ztvárněním. RPG, které má dle mého mínění již teď úspěch naprosto jistý.

  

Mnozí se těšili na představení Gothicu 3 na letošní E3. To zde skutečně bylo, nicméně pouze v jakési nedodělané pre-alpha verzi. Co to znamenalo? Z lákavé grafiky byla cítit rozpracovanost na každém kroku, z umělé inteligence postav nedoladěnost a questů bylo jen minimum. I přesto nešlo o zklamání. Byl vidět potencionál, jaký v sobě titul skrývá. A přestože autoři učinili riskantní krok, nakonec se jim víc než vyplatil. A zde je pár informací, které jsme se z jejich prezentace dozvěděli.

Koření všech RPG

Základním prvkem všech fantasy her je příběh, který nemusí být nápaditý, ale hlavně poutavý. A přesně to G3 přináší. Po svém dobrodružství na ostrově Khorinis se náš hrdina vrací na pevninu, do království Myrtana. Jaké je jeho překvapení, když zjistí, že se vůbec nepodobá té zemi, již si pamatuje. Říše je rozvrácena válkou, lidé v područí smrdutých skřetů, obyvatelstvo přesvědčeno o tom, že právě vy jste ten největší padouch. To je na jednoho hrdinu vpravdě silná dávka nemilých zpráv. Ale jak praví jedno staré přísloví „Co si neuděláš sám…“ tak i zde chytíte vše do vlastních rukou. A jako vždy, i tentokrát začnete výběrem gildy.

  

Minule jste měli na výběr jen ze tří kartelů (+ zloději), které vždy vedly ke stejnému cíly, nyní se nabídka o poznání rozrostla na celých šest kousků – nájemné vrahy, lesní lid, lovce, nomády, otroky, vzbouřence a pro kované záporňáky i skřety. A zde je i první velká změna – možnost několika rozdílných konců, ve které vyústí vámi učiněná rozhodnutí. Například za otroky můžete svůj lid dovést až k revoltě proti pánům a vydobýt si svobodný život, za nájemné vrahy se nebudete muset starat o osud království, oproti tomu za revolucionáře budete mít možnost bouřit vesnice a města a svrhnout skřetí nadvládu. No a pokud vám cesta námahy nesedí a nejraději se pasete na cizím neštěstí ve svůj vlastní prospěch, proč se nepřidat k samotným skřetům a nedonášet na každého, kdo jen pomyslí na ozbrojené povstání? Možností je dost a rozhodnutí jsou jen vaše.

Celý svět (nesrovnatelně větší, než v dílu minulém) se má dělit na čtyři území, která budou reprezentovat jak lesní prostředí, tak pouště nebo zemědělské oblasti. Mimoto se podíváme i na desítky speciálních míst, k nimž se dostaneme v souvislosti s plněním questů. Některá z nich mají být důvěrně známá všem těm, kteří hráli díl minulý. Hlavní úlohu budou hrát hlavně exteriéry, vnitřních prostor se příliš nedočkáme a rozhodně se v nich nebudeme příliš zdržovat. Nejdůležitější totiž budou městečka a vesničky, jichž má být po celém světě něco přes dvacet. Vezmeme-li v úvahu, že v Gothicu 2 byla vlastně jen 4 větší lidská shromaždiště (Khorinis, Farma nájemných lovců, Pevnost kouzelníků a důlní kolonie), jedná se o číslo vpravdě úctyhodné.

Zahálka je trestná

Stejně jako minule, i tentokrát budete mít stále co na práci. Téměř každé NPC (má jich být něco přes 1000!) vám má co říct a o co požádat. Struktura misí se má od základu změnit, tentokrát nedostanete hned na začátku prvořadý úkol, který je bezpodmínečně nutné splnit. Místo toho se prostě vylodíte na břehu a je jen na vás, co provedete jako první.

Herní styl souvisí s volností ve vašem rozhodování. Sami autoři o svém dílku tvrdí: „Nejdůležitější věcí na Gothic 3 je možnost dělat si, co se vám jen zlíbí.“ Celý svět si žije vlastním životem, střídá se den a noc, lidé chodí po městech, klábosí, nakupují, vše připomíná reálné prostředí. A co víc, skřeti a lidská populace v něm žijí vedle sebe jako by se nechumelilo. Jen jejich vzájemná nevraživost (nebo spíš otevřené nepřátelství) kazí tu krásnou idylu.

  

Ani ve třetím díle se nedočkáme klasických tříd vaší postavy, místo toho si ji budete moci vytrénovat tak, jak jen budete chtít. Můžete mít bojovníka dobrého v magii, můžeme mít lučištníka zručného s jednoročním mečem. Jakákoliv myslitelná kombinace je možná, k tomu navíc připočítejte množství nových zbraní a kouzel a máte hotový RPG ráj.

Rovněž velmi kritizované ovládání se od minula o notný kus zlepšilo, takže již nepoužívá krkolomné klávesové kombinace, místo nich si tentokrát plně užijete zběsilého klikání na myši (mimo jiné půjde používat i dva meče najednou). Víc než kdekoliv jinde je akčnější styl právě zde změnou k lepšímu. Zpřehledněn má být i inventář, podle nepodložených informací již pak má být omezena hrdinova nosnost (minule mohl v baťohu vesele tahat naprosto vše, co našel). Stejně tak se dá spekulovat o využití dopravních zvířat. Dokud však autoři tyto informace nepotvrdí, nedá se s ničím počítat.

Šťavnaté hody

A jak již bylo naznačeno na začátku článku, hra má excelovat i ve směru grafickém, kde si neohroženě razí cestu díky využití nejnovějších a vymožeností. Ze screenů na nás hledí neuvěřitelně propracovaná a na první pohled rozlehlá krajina, která má ke stereotypu daleko. Prakticky jediný kus povrchu není holý, každé zákoutí je jiné. Vývojáři tvrdí, že „ve hře nenajdete dva identické stromy“ (kde už jsem to jenom slyšel… Že by Oblivion?), při pohledu na obrázky jim to rád uvěřím. Pochválit se musí i systém EMotion FX 2, díky němuž jsou zaručeny skvělé animace postav a hlavně jejich výrazů, což bylo patrné již z pre-alphy.

O co krásnější grafika bude, o to neuvěřitelněji pak zní oznámení, že se vše má plynule hýbat na (dokonce i v dnešní době již mírně podprůměrné) sestavě CPU 2 Ghz, 512 MB Ram a s GeForce 3 grafickým čipem. Plných detailů a naprosto plynulého obrazu si samozřejmě užijete až s PC osazeném nejlépe čipem GeForce třídy 6 a 1GB paměti, což budou optimální nároky. Nu, uvidíme jak to bude s náročností doopravdy, pokud by se ale autorům podařilo dovést optimalizaci tak daleko, jak oznamují, byla by to nepochybně bomba. Odvážím se však tvrdit, že na začátku roku 2006 bude už mít většina z nás doma nesrovnatelně lepší sestavy.

Na co se těšíme
  • rozlehlé prostředí
  • volnost pohybu a rozhodování
  • příběh
  • perfektní grafika
Čeho se bojíme
  • průtahy s lokalizací do angličtiny

Pár slov

Zdá se že Gothic bude do třetice všeho dobrého sázkou na jistotu. Jak jsem zmínil, vydání se plánuje na začátek roku 2006, ovšem ze zkušenosti bych tipoval, že se minimálně o čtvrt roku posune. V tomto případě ale rozhodně nebudu spěchat, protože než abych dostal nedodělaný polotovar, raději si počkám.

Živoucí herní prostředí spolu s dech beroucí grafickou stránkou, tuny RPG možností a hory nápaditých questů, množství předmětů a stovky NPC (mají se prý objevit i staří známí jako Diego, Lester, Milten či Gorn, dokonce se podle všeho dočkáme i Xardase), to je zkrátka nabídka, která se nedá odmítnout.

Nechme tedy Gothic 3 zrát stejně jako láhev dobrého vína. Dozajista se nám naše čekání vyplatí měrou vrchovatou!

Jak se těšíme: 95%

Dostupné pro: PC
Žánr: Akce, RPG
Výrobce: Piranha Bytes | Webové stránky hry
  • Propracovaný svět
  • Questy a spousta míst ke zkoumání
  • Vysoká obtížnost
  • Spousta milých drobností a překvapení
  • Nízká úroveň invence od Gothic 1
  • Vysoká obtížnost (+ nebo - ? posuďte sami !)

NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu ke hraní zcela zdarma

Half-Life série je před příchodem Alyx na Steamu k…

Kdy, když ne teď.

22.  1.  2020 | | 12 N/A
CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke konci vývoje Cyberpunku

CD Projekt Red přiznává brutální režim vývojářů ke…

Dokončit Cyberpunk 2077 není pro vývojáře žádný med a to nejhorší zřejmě teprve přijde.

20.  1.  2020 | | 5 N/A
Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Hráli jsme DOOM Eternal: peklo je na Zemi

Nedávno jsme dostali možnost vyzkoušet si ve Varšavě nový Doom Eternal. A stálo to za to! Takhle brutální a rychlou řežbu jsme tu ještě neměli.

21.  1.  2020 | | 12 N/A
Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, největší problém má Xbox

Za odložením Cyberpunku prý stojí slabé konzole, n…

Cyberpunk 2077 dostal minulý týden odklad data vydání a vyjde tak až v září. Polský insider Borys Niespielak tvrdí, že je to kvůli optimalizaci pro konzole.

23.  1.  2020 | | 8 N/A
Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Recenze

Black Desert Mobile: orgie herních nadšenců | Rece…

Masivní MMORPG Black Desert konečně dorazilo na mobilní telefony a vypadá to na hodně slušnou zábavu.

13.  1.  2020 | | 3 N/A