Preview: Grand Theft Auto 4 – uvěřitelnější než kdy dřív

Po Vice City a San Andreas přichází zlom, který posune simulaci zločinu za dosavadní mantinely pestrobarevné akce s mnoha herními možnostmi. GTA 4 bude o realitě, co nejvěrnějším dojmu z New Yorku a života přistěhovalce. Zbraně k dostání na každém rohu? Kdeže, tentokrát se hraje na skutečné podsvětí.
Preview: Grand Theft Auto 4 – uvěřitelnější než kdy dřív

 

Platforma: PS3, Xbox 360
Typ hry: Freeformová akce

Výrobce: Rockstar North (www.rockstargames.com)
Vydavatel: Rockstar Games (www.rockstargames.com)
Homepage:
http://www.gta4.com
Datum vydání: 19. října 2007

 

Není mnoho her, které dokáží do mozku miliónu lidí usadit myšlenky na páčení zámků, zkratování drátů zapalování a smrtelnou jízdu městem, kdykoliv jdou ráno do školy/práce po parkovišti plném automobilů. Jelikož je Grand Theft Auto jako fenomén infiltrovalo povědomí mnoha současných generací více než jablečné telefony, je pravděpodobné, že představy o digitálním světě budou v příštích letech hráče napadat již i při chůzi kolem libovolného staveniště a zaslechnutí východoevropského akcentu tvrdě pracujících dělníků. Niko Bellic, hlavní hrdina čtvrtého dílu a notorická virtuální hvězda ještě před jeho vydáním, posunuje celé zasazení hry – rozdováděný americký sen všemocných italských mafiánů je pryč. Scénář nyní  plní řádky z newyorského podsvětí, kde evropští přistěhovalci živoří v prachu velkoměsta a jejich starostí není, jestli ráno vyrazí do práce novým Porsche nebo Mercedesem, ale zda vstanou z postele s kulkou v hlavě nebo bez.

  

 

Realističtější vyznění GTA 4 je patrné na každém řezu hrou a představuje základní zlom v sérii – proto čtyřka v názvu a již ne pouhý přídomek jako Vice City nebo San Andreas. Nicméně nejde pouze o dospělost příběhu, jenž potemní a bude plný ostře vyrýsovaných padouchů s puncem bezútěšnosti skutečné reality, ale také o věrnější herní mechaniku. Příklad za všechny? Hráči mohou zamávat rukou ulepenou od vazelíny automobilového depa, ve kterém Niko pracuje, na rozloučenou všudypřítomným obchůdkům se zbraněmi Ammu-Nation. Zbraně již nebude možné sehnat na každém rohu jako obyčejné rohlíky v supermarketu, k jejich získání bude nutné zapojit kontakty a ponořit se hlouběji do podsvětí (stejně jako při shánění rohlíků celozrnných).

 

Odvážná plastika – změna stylu

 

GTA 4 je svérázným experimentem snažícím se o zlom v sérii. Dětsky snadné již nebude ani kradení aut, esence celého fenoménu. Dříve hráč přiběhl k přibližovadlu a uzmul jej majiteli stisknutím klávesy enter. Nyní si jej bude přivlastňovat stisknutím toho samého tlačítka plus investováním drahocenného času vystaven očím publika – Niko nejprve auto rozbije loktem okénko, otevře si a pokusí se zkratovat zapalování. Zahlédne-li jej policista, je zle, uzří-li záškodnickou akci majitel vozidla, stačí si připravit pěsti jako omluvu. Autoři z Rockstar Games se snaží omezit arkádovost a schematičnost většiny akcí tím, že jim po vzoru nakupování zbraní a kradení aut dávají uvěřitelnější charakter. Jak vypíchl server GameSpot, zároveň tak však omezují základní premisu hry – absolutní volnost. Hráči nebude dovoleno naprosto vše jako v minulých dílech, bude muset mnohem častěji zvažovat důsledky svých akcí a možná negativa či uzavření cest, které si svou činností zaviní. Nicméně důvod je zřejmý, San Andreas se začalo rozmělňovat v moře doplňkových, ale pro hratelnost nepodstatných detailů (např. jídlo a s ním spojená změna vzhledu postavy), že jejich omezení má vést pouze k zaostření hráčovi pozornosti na hlavní elementy hry, Nika, jeho životní příběh a v první řadě město v roli šedé, betonové eminence udávající celý charakter hry.

  

 

Virtuální New York z GTA 4 se sice jmenuje Liberty City a jeho čtvrti Broker, Bohan, Alderney, Dukes a Algonquin, jinak má ovšem představovat takřka dokonalý, koncentrovaný obraz Velkého jablka. Jelikož bude rozloha přibližně stejná jako v San Andreas, ovšem bez jeho roztahaného venkova, soustředí se hráč na všechna významná místa typu polygonové reprezentace Brooklynského mostu, Sochy svobody (zde Sochy štěstí) nebo řady známých mrakodrapů, jež sice nebudou ve svých železobetonových jádrech autentickou plochu ocelové výztuže a již vůbec ne pater, nicméně návrhářům jde především o výsledný dojem a živý charakter, ne o důsledné kopírování reality.

 

Pasažérem na trati zločinu

 

Díky komplikovanějšímu kradení aut a průraznějším důsledkům naberou na důležitosti alternativní metody dopravy. Osvědčit se mají především taxíky – jsou všude, je jich dostatek a zastaví na mávnutí Nikovi ruky. Tedy jen v případě, že již nevezou jiného pasažéra nebo že se virtuální řidič jednoduše nenaštve a nebude našeho východoevropana ignorovat! Taxikaření je novou interaktivní minihrou, jež je ale tak jednoduchá, aby vybízela k využití neustále. Jakmile žlutá kára zastaví a hráč nastoupí, objeví se na obrazovce nové menu představované taxametrem, jenž nabídne seznam všech dostupných lokací a především pak přejíždění mezi jednotlivými čtvrtěmi Liberty City. Jen aby měl Bellic naditou peněženku na zaplacení. Během samotného průběhu jízdy se obraz přepne do pohledu první osoby a hráč se bude moci kochat ubíhající scenérií bohatého města, nicméně po pár projížďkách půjde toto designérské pozlátko jednoduše odklepnout. Stranou nezůstane ani městská hromadná doprava, stačí pouze dojít k nejbližší zastávce a vystrnadit stařenky ze seslí vyhrazených tělesně postiženým.

  

 

Vlastní interface je spojen i s mobilním telefonem, další novinkou v kapsách neholeného virtuálního drsňáka. Rockstar zatím prezentoval misi, kdy Nikovi zavolá protřelý policista v nesnázích Francis McReary a poslal jej z lidnaté lokace Star Junction (parafráze Times Square) do městských doků. Zde se měl nalézat padouch, který policistu vydírá, jenže jak jej poznat v davu, když má hráč pouze jeho telefonní číslo? Stačí vyvolat dialogovou obrazovku mobilu a zlotřilce prozvonit. Komu to zvoní telefon na lavičce opodál? Bellic zkouší s osobou chvíli konverzovat, načež zavěsí a hovor típne i muž na lavici. Cíl je lokalizován, stačí jej obejít zezadu a zvolit způsob zneškodnění.

 

Další úkol zavede Nika pod velením McRearyho do luxusní kanceláře nepohodlného právníka. Schůzce však předchází sehnání obleku, aby hráče vůbec pustili dovnitř nablýskaného mrakodrapu. Ačkoliv budou na živých ulicích prodávat hot dogy a jiné zločiny proti kardiovaskulárnímu systému, tělesná proměna hlavního hrdiny nebude možná – engine nyní počítá i fyziku a s proměnlivou váhou postavy by si neporadil. Stále se však bude možné v omezené míře převlékat, a to nejen do zmíněného kvádra. Jakmile bude hráč v kanceláři, může buď vyslechnout nesmyslné tlachání právníka, nebo rovnou vytasit zbraň a prohnat mu kuli vyměněnou za tučný obnos rastafariánským podvodníčkem Jakobem ukecanou hlavou.

  

 

Nicméně pokud kulka ještě před svlažením olova v mozkové tkáni neproletěla tlumičem, rozezní se budovou poplach zalarmované sekretářky. Vyběhnout z budovy a zkontrolovat tradicionalistickou minimapu v rohu obrazovky. Ta nyní formou schématických ikonek ukazuje pohyb a akční rádius všech policejních jednotek. Opustí-li hráč kritický okruh, má šanci na zmizení, nicméně pozor! Pokud při unikání spatří Nika jiný policista, okamžitě nahlásí jeho polohu kolegům ve službě a centrum rádiu se promptně přesunuje na hráčovu novou lokaci.

 

Rebelem s příčinou

 

S unikáním spravedlnosti souvisí i uvědomění davu o Bellicově přítomnosti a akcích. Pokud se bude chovat podezřele nebo dokonce začne uprostřed lidnatého náměstí střílet, nastane panika a opětovné alarmování strážců zákona. Niko je pod pohybovým vedením enginu RAGE (Rockstar Advanced Game Engine) dokonce tak zručný, že během neurvalé chůze odstrkává kolemjdoucí z cesty a chová se nanejvýš přirozeně. Naturalismus týká rovněž zpracování soubojů, jež upustily od kostrbaté minihry a stávají se regulérní součástí herního světa. Verzi pro Xbox 360 pomáhá zaměřovat jednotlivé protivníky, přičemž dědí i některé prvky z vyhraněné akce Gears of Wars, zejména krytí se za překážkami. Řada z nich však půjde déle trvající střelbou zničit, takže dokud japonští vědci přijdou s kapesní verzí betonového zátarasu, taktiku zakopání a ustřílení protivníků ze zákrytu použít nebude možné.

 

Na co se těšíme
  • Omezení záběru ve jménu detailů
  • Realističtější herní principy
  • Taxi a MHD
  • Vcítění se do role přistěhovalce
  • Mobilní telefon
  • Přestřelky na úrovni
Čeho se bojíme
  • Přílišná snaha o realismus
  • Obtížnější kradení automobilů
  • Absence hvězdného dabingu

GTA 4 se před výpravou do obchodů soustřeďuje jako tibetský mnich – bude specifičtější, více zaměřené na detaily a omezí zbytečné prvky spolu s arkádovostí, aby vytvořilo dojem z temného světa kriminálníkova života. Duše hry by však měla přetrvat, a to nejen prostřednictvím nadsázky, narážek na moderní filmy a popkulturu obecně. Zmínka ještě nepadla o rádiu, jeho lákadla si autoři nechávají jako koření na závěrečné opepření publika před vydáním.

Jak se těšíme: 95 %

 

 

 


NEJČTENĚJŠÍ ČLÁNKY

Je potřeba mít hardware nové generace, říká Sony o Playstation 5

Je potřeba mít hardware nové generace,…

Společnost Sony potvrdila, že již pracuje na další generaci herního hardwaru.

10.  10.  2018 | | 24 N/A
Hráč Soulcaliburu VI zaskočil internet ještěrem s gigantickým přirozením

Hráč Soulcaliburu VI zaskočil internet…

Kreativita některých lidí při editaci vlastních postav nezná mezí. U Soulcaliburu se to ale trošku zvrhlo.

včera | | 1 N/A
Fotografové vyrazili do Řecka, nafotili nádherné snímky v AC Odyssey

Fotografové vyrazili do Řecka, nafotil…

Stejně jako Origins i Odyssey nabízí propracovaný fotorežim. A umělecké kousky na sebe nenechaly dlouho čekat!

8.  10.  2018 | | 7 N/A
Sony dnes startuje program odměn pro členy PS Plus

Sony dnes startuje program odměn pro č…

Ten rozšiřuje řadu výhod pro členy PS Plus o další skvělé slevy a nabídky od našich lokálních partnerů.

14.  10.  2018 |
7 tipů na bláznivé hry, které překvapí i zabaví

7 tipů na bláznivé hry, které překvapí…

Což takhle dát si oddych? Což takhle zahrát si něco trochu méně seriózního?

10.  10.  2018 | | 2 N/A