Masivně multiplayerové online hry mají tu jednu nevýhodu, že se za ně musí platit. Začíná se však blýskat na levné časy! Studio ArenaNet, složené ze samých hvězd herního průmyslu, se vydala cestou dosud neoranou. Žádné poplatky, jen zábava. A když už byli v tom, rozhodli se, že udělají hru, která bude opravdu stát za to.
Výrobce: ArenaNet
Vydavatel: NCSoft
Datum vydání: květen 2005
Žánr: Fantasy MMORPG
O prodejním úspěchu připravované MMORPG Guild Wars nemá cenu pochybovat. Guild Wars dosahuje rekordního počtu před-objednávek a více jak půl milionu hráčů v USA i v Evropě se zúčastnilo betatestů. V Koreji, ráji všech počítačových nadšenců, byla Guild Wars dokonce vyhlášena jako nejočekávanější hra roku 2005. Nedávno dokonce spoelčnost ArenaNet, která spolupracuje s vydavatelem NCsoft, oznámila vydání speciální sběratelské edice. Ta vyjde jak v USA, tak i v Evropě.

Vizuální stránka hry vypadá skvěle * David a dva Goliášové * Seznamte se; to je mazlík
A mám to ZADARMO!
Důvodem obrovského zájmu ze strany veřejnosti je především absence jakýchkoliv měsíčních poplatků – věc u komerčního MMORPG zcela neslýchaná. Poté, co si hru zakoupíte v obchodě, pro vás veškeré výdaje končí. Alespoň do té doby, než vyjde oficiální datadisk; ten si ale nemusíte vůbec pořídit a můžete zůstat se starší verzi. Tento sympatický systém by mohl mít do budoucna velké slovo, neboť NCsoft tímto krokem hodlá vypálit rybník konkurenci, která si za každou chvíli strávenou na serveru nechává od zákazníků tvrdě platit. Kdo ví, třeba se již v Everquestu 3 s měsíčními poplatky nesetkáme.
A co vlastně Guild Wars nabízí? Především se bude lišit trochu transparentněji pojatým vývojem postavy, kdy se vám nestane, že byste špatnými rozhodnutími vytvořili úplného outsidera, jenž by si v pozdějších fázích hraní ani neškrtl. Před každým questem vám bude jasně řečeno, kam jím vaši postavu nasměřujete, zda si naděláte nepřátele či získáte nějaký cenný předmět. Jednotlivé dovednosti budou nezávislé na výši úrovně postavy; jednoduše investujete získané zkušenosti kdykoli se vám zachce - bez nutnosti čekat na další level. Právě systém dovedností je podle tvůrců zajímavým mixem mezi klasickým standardem známým z ostatních onlinovek a používáním karet ze hry Magic The Gathering. Před každým bojem si zvolíte osm karet, představujících speciální schopnosti vašeho hrdiny, které hodláte použít. Do hry se tak má dostat jistý strategický prvek, kdy musíte volit to, co je pro danou situaci to nejlepší.

Částicové efekty ala Final Fantasy * Všimněte si těch krásně oblých ...ehm, kopců * Souboje v partě budou alfou a omegou hry
Tak to jsem teda zvědav, jak...
I při pohledu na nabídku povolání, z níž si při tvorbě postavy vybíráte, je jasné, že pro nápady tvůrci nemusí chodit daleko. Trochu exoticky znějící profese jako Elementalista či Mesmer, jsou následováni málo vídaným Necromancerem, kterému pak zdatně sekundují Monk, Ranger a nakonec i klasický Warrior. Zajímavě zní i možnost vybrat si sekundární povolání, díky němuž můžete například vykompenzovat bojovníkovu neohrabanost kombinací s hraničářem. Nicméně schopnosti povolání primárního budou vždy tou dominantní.
Vraťme se ale ještě k prvním dvěma jmenovaným postavám. Elementalista je pánem všech přírodních úkazů, které si svolává na pomoc. V případě nouze tak může požádat živly, aby za něj udělaly špinavou práci. Mesmer je oproti předchozího charakteru spíše záškodníkem. Pomocí magických schopností ochromuje bojový potenciál svých nepřátel, narušuje jejich obranu různými kouzly, obrací jejich vlastní schopnosti proti nim - a tak dává větší šanci svým druhům uspět v boji. Prostě člověk, který vám dokáže zkazit celý den.

Tady lovím ryby já! * Lidi, toho mi nechte! Vystál jsem si na něj frontu * Póza pro časopis RPGirl
Ve dvou se to lépe táhne
Lidé z ArenaNet se netají tím, že oproti většině MMORPG na trhu bude GW maximálně zaměřená na boj a s ním spojené dobrodružství v partě. V království Askalonu na vás a vaše druhy bude čekat 25 příběhových misí, jež budou prý patřičně rozsáhlé, a 10 speciálních loveckých oblastí, ve kterých vás čeká tuhý boj proti rozličným potvorám. Autoři nestrkají hlavu do písku (jak to někteří s oblibou dělají) ani před PvP bojem, a tak zde budou vyhrazeny speciální arény k tomuto účelu přímo určené. Při těch pak budete hodnoceni a vaše výsledky se zapíší do žebříčku. V arénách se bude moci setkat mnoho hráčů, a to nejen v klasickém zápasu jeden na jednoho. Utkáte se například v boji o vlajku, všichni proti všem nebo v týmovém deathmatch.

Trojice obrázků ukazujících herní interface
Bohaté zkušenosti autorů z dlouholetého vývoje strategií se projevují i v jinak zažitých herních mechanismech. Jinde permanentně odkrytý svět se vám nyní zpočátku bude schovávat v "černé mlze" (fog of war), která bude halit vámi neprozkoumané části země. Příjemná bude i možnost přenést se do jakéhokoliv města či vesnice, které jsou již objevené, pouhým kliknutím na mapě. Odpadá tak dlouhé a nudné pobíhání, které vám mnohdy zabere více času, než byste si přáli. Na druhou stranu v Guild Wars by mohlo být zábavné i to samotné pobíhání po světě. Hra vypadá po grafické stránce opravdu famózně, využívající i bloom efektu, jenž mírným rozmazáním scény docílí zjemnění obrazu a případného skrytí malých nedostatků.
Těšíme se ... |
- Onlinovka bez poplatků
- Zajímavé charaktery
- Krásná grafika
- Diablo styl
|
Bojíme se ... |
- Technických chyb
- Hardwarových nároků
|
Už aby..!
Guild Wars rozhodně vypadá velmi nadějně, a i když je to debut pro firmu ArenaNet, nemusíme se bát, že by šlo o nějaký propadák. ArenaNet je složen z bývalých zaměstnanců Blizzardu (Warcraft, Diablo, Starcraft...), a tak se toto, zatím malé, vývojářské studio dá považovat za dokonalou líheň nápadů a kvalitního game designu. A jen tak mimochodem... Právě dnes hra vyšla v USA; a v evropský release bude záhy následovat. Škoda, jen, že u nás si titul nenašel svého distributora...
Jak se těšíme: 90%